• język migowy
  • BIP

Promocja kultury regionu poprzez organizację IV edycji Bytomskiej Nocy Świętojańskiej

Przedmiotem projektu była organizacja IV edycji Bytomskiej Nocy Świętojańskiej jako imprezy promującej kulturę regionu. Impreza odbyła się 19.06.2010 r.
w Dolomitach Sportowej Dolinie - całorocznym centrum sportowo-rekreacyjnym
w Bytomiu zlokalizowanym na terenie dawnych kamieniołomów. Impreza miała charakter plenerowy. Była ogólnodostępna i bezpłatna dla odbiorców - mieszkańców miasta, regionu, kraju i zagranicy.

Głównym elementem Bytomskiej Nocy Świętojańskiej był pokaz opery „Nabucco" Giuseppe Verdiego w wykonaniu artystów Opery Śląskiej w Bytomiu w nietypowej scenerii byłego wyrobiska dolomitu - Dolomitach Sportowej Dolinie - usytuowanego
w otoczeniu rezerwatu Segiet w Bytomiu. Przedstawienie zakończyło się widowiskowym pokazem sztucznych ogni. Stworzenie tła opery nie tylko na scenie, ale również wśród okolicznych lasów i naturalnych wzniesień terenu sprawiło, że łatwiej było przenieść się w czasy i realia prezentowane w sztuce.

Bytomska Noc Świętojańska jest corocznym wydarzeniem, w ramach którego organizowane są spotkania z muzyką operową w niezwykłej scenerii byłych kamieniołomów. Wcześniej przygotowano 3 edycje Nocy: w 2007 r. wystawiono „Barona Cygańskiego" Johanna Straussa, w 2008 r. „Halkę" Stanisława Moniuszki,
w 2009 r. „Księżniczkę czardasza" Emmerlicha Kalmana. Impreza, która stała się cyklicznym wydarzeniem promocyjno-kulturalnym uzyskała w 2010 r. dofinansowanie ze środków unijnych.

Celem głównym projektu było promowanie Bytomia jako stolicy kulturalnej regionu (zgodnie ze Strategią Promocji Miasta), a przez to przyczynianie się do wzrostu rozpoznawalności kultury województwa śląskiego.

Cele dodatkowe to:

  • wzrost znaczenia Bytomia jako miasta kultury i kulturalnej wizytówki regionu,
  • wzrost rozpoznawalności oferty instytucji kultury miasta w regionie, kraju i zagranicą powodujący zwiększenie udziału odbiorców w organizowanych imprezach,
  • podniesienie wiedzy mieszkańców o kulturze i ofercie kulturowej miasta,
  • zlokalizowanie Bytomia - kulturalnej stolicy Górnego Śląska - na trasach wycieczek turystycznych oraz na mapie potencjalnych miejsc dla inwestorów,
  • rozpoznawalność twórców lokalnych wśród mieszkańców miasta i regionu,
  • upowszechnianie dostępu do kultury wyższej wśród mieszkańców miasta i regionu,
  • promocja regionu jako ośrodka kultury muzycznej.

W ramach promocji projektu wykonano:

  • opracowanie spójnego projektu graficznego dla promocji imprezy (przygotowanie graficzne bilbordów, plakatów, ulotek, zaproszeń),
  • druk bilbordów - nakład 40 szt.,
  • druk plakatów - nakład 500 szt.,
  • druk ulotek - nakład 6000 szt.,
  • druk zaproszeń - nakład 500 szt.,
  • wykonanie pamiątkowych buttonów dla uczestników widowiska - 2000 szt.,
  • wynajem powierzchni reklamowych pod bilbordy na terenie miasta i regionu,
  • obsługa imprezy przez fotografa i kamerzystę,
  • wykonanie pamiątkowych płyt z widowiska,
  • wykonanie tablic informujących o współfinansowaniu projektu ze środków unijnych,
  • promocję projektu na portalu internetowym miasta oraz w lokalnej i regionalnej prasie.

Wszystkie działania w ramach projektu przyczyniały się do realizacji celów
i promowania dziedzictwa kulturowego regionu oraz miasta jako stolicy kultury województwa śląskiego. Zaprezentowanie znanej na całym świecie Opery Śląskiej, pokazanie ciekawie wykorzystanych terenów poprzemysłowych, ogólnodostępność imprezy przyciągnęły ponad 10 000 mieszkańców nie tylko miasta, ale regionu,
a nawet kraju i zagranicy i pokazały im zmieniający się poprzemysłowy wizerunek miasta. Sama impreza stała się wizytówką miasta i regionu, a jej kolejna edycja
w 2011 r. - wydarzeniem regionalnym inaugurującym rozpoczęcie Prezydencji Polski
w Radzie Unii Europejskiej.

Logo projektu

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego - realna odpowiedź na realne potrzeby

do góry