• język migowy
  • BIP

Jeśli masz roszczenie do instytucji finansowych/ o Rzeczniku Finansowym

Do podmiotu rynku finansowego m.in. banku, ubezpieczyciela w przypadku zastrzeżeń do świadczonych usług można zgłosić reklamację. Odpowiedzi na reklamację udziela jednostka bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 30 dni od jej otrzymania.

Gdy reklamacja zostanie odrzucona lub nieuwzględniona, wniosek o przeprowadzenie postępowania interwencyjnego można złożyć do Rzecznika Finansowego.  O pomoc można zwrócić się również w sytuacji, gdy podmiot rynku finansowego:

  • nie udzielił w obowiązującym go terminie odpowiedzi na reklamację,
  • nie wykonał czynności wynikających z reklamacji uwzględnionej zgodnie z wolą klienta,
  • nie dopełnił innych obowiązków wynikających z ustawy o rozpatrywaniu reklamacji (np. nie zamieścił w umowie informacji dotyczących procedury składania i rozpatrywania reklamacji czy nie przekazał wymaganych informacji w odpowiedzi na reklamację).

Wniosek o przeprowadzenie interwencji nie podlega opłacie. Natomiast od wniosku w polubownym postępowaniu jest opłata 50 zł, na rachunek bankowy Biura Rzecznika Finansowego.

W przypadku sporu z bankiem, konsument może również zwrócić się do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego z wnioskiem o jego rozstrzygnięcie.

Przez Arbitra Bankowego mogą być rozpatrywane sprawy mające charakter roszczeń pieniężnych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez bank czynności bankowych lub innych czynności na rzecz konsumenta,  których wartość przedmiotu sporu nie jest wyższa niż kwota 12.000 zł. Wniosek o wszczęcie postępowania musi mieć formę pisemną. Wniosek podlega opłacie w kwocie 50 zł na rachunek Arbitra Bankowego. Opłata ta jest niższa w przypadku, gdy wartość przedmiotu sporu jest mniejsza niż 50 zł i wynosi 20 zł. Do wniosku powinien być dołączony dokument potwierdzający zakończenie postępowania reklamacyjnego w banku lub oświadczenie konsumenta, że nie uzyskał w terminie 30 dni odpowiedzi z  banku  na  swoją  skargę.

Więcej informacji na stronie:  https://www.rf.gov.pl/, https://zbp.pl/dla-konsumentow/arbiter-bankowy/dzialalnosc

do góry