• język migowy
  • BIP
Strona główna/Dla mieszkańca/Załatw sprawę/Miejski Rzecznik Konsumentów/Niezgodność towaru z umową od 1 stycznia 2023 roku

Niezgodność towaru z umową od 1 stycznia 2023 roku

Niezgodność towaru z umową

  • Od 1 stycznia 2023r. zamiast rękojmi jest odpowiedzialność przedsiębiorcy za brak zgodności towaru z umową.
  • W przypadku braku zgodności towaru z umową konsument może żądać naprawy lub wymiany towaru. Przedsiębiorca ma obowiązek dokonać naprawy lub wymiany w rozsądnym czasie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta, uwzględniając specyfikę towaru oraz cel, w jakim konsument go nabył, ponosząc przy tym wszelkie koszty naprawy lub wymiany.
  • Kolejne uprawnienia w przypadku braku zgodności to oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy. Skorzystanie z uprawnień będzie możliwe nie tylko w przypadku odmowy usunięcia braku zgodności czy też niedoprowadzenia do zgodności, lecz także jeśli brak zgodności towaru z umową nadal będzie występował mimo, że przedsiębiorca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową. Należy zwrócić uwagę, że chodzi tu o konkretny brak zgodności, a nie ponowną naprawę tego samego towaru. Nadto, jeśli brak zgodności będzie istotny, to konsument nie będzie musiał wcześniej skorzystać z wezwania do naprawy lub wymiany - podobnie jak w sytuacji, w której z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności będzie wyraźnie wynikać, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.
  • Konsument udostępnia przedsiębiorcy towar reklamowany do naprawy lub wymiany, a przedsiębiorca będzie zobowiązany odebrać go na swój koszt.
  • Wyłączenie możliwości odstąpienia od umowy w przypadku, gdy brak zgodności towaru z umową jest nieistotny.
  • Przedsiębiorca jest obowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Jeżeli nie udzielił odpowiedzi na reklamację w tym terminie, uważa się, że uznał reklamację. Odpowiedź na reklamację przedsiębiorca przekazuje konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku.
  • Co do zasady, przedsiębiorca odpowiada za brak zgodności ujawniony w ciągu dwóch lat od chwili dostarczenia towaru, ale już zgłoszone przez konsumenta określone roszczenie z tego tytułu, przedawni się dopiero z upływem sześciu lat.
  • Wprowadzono pojęcie gwarancji trwałości, którą definiuje się jako zdolność towaru do zachowania jego funkcji i właściwości w toku zwykłego korzystania.
  • Gwarancja trwałości nie może przewidywać warunków naprawy albo wymiany mniej korzystnych dla konsumenta niż określone w ustawie.

Więcej informacji na stronie:

UOKiK - Strona główna

UOKiK - Konsumenci - Instytucje Konsumenckie - Wzory pism

do góry