Jeśli umowa zawiera zakazane klauzule
Kodeks cywilny w art. 385 (3) wymienia przykładowo zakazane klauzule umowne, tj. postanowienia nie uzgodnione indywidualnie, które kształtują prawa i obowiązki konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami jednocześnie rażąco naruszając jego interesy. Takich postanowień wymieniono 23, ale nie jest to katalog zamknięty. Nie dotyczy to postanowień określających główne świadczenia stron, w tym cenę lub wynagrodzenie, jeżeli zostały sformułowane w sposób jednoznaczny.
Jeżeli przed podpisaniem umowy zauważymy, że zawiera ona niedozwolone postanowienia wyłączające lub ograniczające uprawnienia czy odpowiedzialność, należy negocjować z przedsiębiorcą wykreślenie niedozwolonych zapisów czy też ich skorygowanie. Również po podpisaniu umowy możemy podjąć próbę negocjacji z przedsiębiorcą zmiany umowy. Jeśli jednak się nie zgodzi, pozostanie nam droga sądowa. Konsument może również powiadomić Prezesa UOKiK o podejrzeniu stosowania przez przedsiębiorcę niedozwolonego postanowienia. Efektem może być wydanie przez Prezesa UOKiK decyzji administracyjnej, w której rozstrzyga, czy dana klauzula ma niedozwolony charakter oraz zakazuje jej dalszego wykorzystywania.
Decyzja UOKiK uznająca postanowienie wzorca umowy za niedozwolone ma skutek tylko w stosunku do przedsiębiorcy, który ją stosował oraz wobec wszystkich konsumentów, którzy zawarli z nim umowę na podstawie klauzuli wskazanej w decyzji.
Więcej informacji na stronie: https://www.uokik.gov.pl/