Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość
- Do umów zawieranych na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014r. o prawach konsumenta.
- Od umowy zawartej poza lokalem lub na odległość można odstąpić w terminie 14 dni, bez podawania przyczyny. Wydłużenie do 30 dni terminu na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub zwykłego pobytu albo wycieczki. W przypadku pokazów nadal jest to 14 dni.
- Konsument niepoinformowany o prawie odstąpienia od umowy może skorzystać z uprawnienia do 12 miesięcy.
- Konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty odesłania towaru, a sprzedawca zwraca oprócz ceny produktu także koszt jego wysłania, ale tylko najtańszy przez siebie oferowany.
- Konsument ma prawo obejrzeć zakupiony przez siebie towar w taki sposób, w jaki mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. Jeżeli towar był używany w innym celu niż sprawdzenie jego funkcjonowania, to w przypadku odstąpienia od umowy, konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie jego wartości.
- Jeżeli konsument zrezygnuje z zakupów i wyśle oświadczenie o odstąpieniu od umowy, to sprzedawca będzie miał prawo wstrzymania się ze zwrotem pieniędzy do czasu otrzymania od konsumenta towaru lub potwierdzenia jego nadania. Jeżeli umowę zawarto poza lokalem przedsiębiorstwa, a towar dostarczono konsumentowi do miejsca w którym zamieszkiwał w chwili zawarcia umowy, przedsiębiorca jest zobowiązany do odebrania towaru na swój koszt, gdy ze względu na charakter towaru nie można go odesłać w zwykły sposób pocztą.
- Zakaz zawierania umów finansowych podczas pokazu lub wycieczki. Zawarta w takiej sytuacji umowa, np. umowa pożyczki, będzie nieważna i nie będzie wywoływać skutków dla konsumenta.
- Zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Dotyczy to umów zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta.
- Możliwość odstąpienia od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Chodzi przede wszystkim o tzw. umowy obejmujące abonamenty medyczne.
Więcej informacji o prawach konsumenta na stronie: UOKiK - Strona główna, UOKiK - Konsumenci - Instytucje Konsumenckie - Wzory pism.