• język migowy
  • BIP
Strona główna/Dla mieszkańca/Załatw sprawę/Miejski Rzecznik Konsumentów/O pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich

O pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich

Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich reguluje ustawa z dnia 23 września 2016 roku o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich.

Przedsiębiorca, który zgadza się na pozasądowe rozwiązywanie sporów lub zobowiązuje go do tego prawo ( tak jak w przypadku podmiotów rynku finansowego czyli m.in. banków, SKOKów lub ubezpieczycieli), informuje o tym na swojej stronie internetowej i w ogólnych warunkach umów. Zobowiązany jest podać nazwę podmiotu, do którego może się zwrócić konsument, by rozwiązać spór, wskazując co najmniej adres jego strony internetowej. Odrzucając reklamację, przedsiębiorca musi poinformować konsumenta o tym, czy zgadza się na rozwiązanie sporu pozasądowo lub, że nie wyraża zgody. Informacje te przekazuje na papierze lub innym trwałym nośniku, odpowiadając konsumentowi na reklamację. Informuje, który podmiot jest do tego właściwy.

  • Brak informacji oznacza, że przedsiębiorca zgadza się na rozwiązanie sporu poza sądem.
  • Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi rejestr podmiotów zajmujących się pozasądowym rozwiązywaniem sporów konsumenckich. Podmioty uprawnione muszą działać według określonych zasad i spełniać określone wymagania. Są monitorowane przez Prezesa UOKiK.
  • Pozasądowe rozwiązywanie sporów jest dla większości przedsiębiorców dobrowolne. Muszą się na nie zgodzić obie strony sporu.

Polubowne rozwiązanie sporu jest tańsze i szybsze niż postępowanie sądowe. Sprawa zostanie rozwiązana w ciągu 90 dni od momentu zebrania wszystkich informacji.

Więcej informacji o prawach konsumenta na stronie: http://polubowne.uokik.gov.pl/

do góry