O zbiorowych interesach konsumentów
Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy. Jest nią w szczególności:
- naruszenie obowiązku udzielenia konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji,
- nieuczciwe praktyki rynkowe,
- proponowanie konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom tych konsumentów ustalonym z uwzględnieniem dostępnych przedsiębiorcy informacji w zakresie cech tych konsumentów lub proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru.
Zawiadomienie dotyczące podejrzenia stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów można zgłosić Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Należy to zrobić w formie pisemnej.
Decyzję w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów wydaje Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który może m.in. uznać określoną praktykę stosowaną przez przedsiębiorcę za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i nakazać jej zaniechania.
Może również zobowiązać przedsiębiorcę do złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia o treści i formie wskazanej w decyzji, nakazać przedsiębiorcy na jego koszt publikację decyzji w całości lub w części.
Więcej informacji na stronie: https://www.uokik.gov.pl/sprawy_indywidualne.php