• język migowy
  • BIP
Strona główna/Aktualności/Między światłem a ciemnością. Premiera w Teatrze (..)

Między światłem a ciemnością. Premiera w Teatrze Rozbark

21 Lutego 2024

Po dziesięciu latach z bytomską sceną żegna się Alexey Torgunakov, tancerz Teatru Rozbark, pedagog i choreograf. Klamrą spinającą jego działalność artystyczną w Bytomiu, będzie spektakl „Illumination”, do którego stworzył choreografię i którego premiera odbędzie się już w najbliższą sobotę, 24 lutego o 19.00.

Alexey Torgunakov współpracuje z Teatrem Rozbark od 2014 roku. Zanim związał się z bytomską sceną, występował w moskiewskim Teatrze Bolshoi oraz w Provincial Dances Theatre w Jakaterynburgu. Do Bytomia przyjechał na zaproszenie ówczesnych dyrektorów artystycznych Teatru Rozbark Uri’ego Ivgi i Johana Grebena.

Alexey Torgunakov, materiały artysty

– To nie ja wybrałem Bytom, to Bytom wybrał mnie. Czas jednak, żeby iść dalej, rozwijać się, poszukiwać inspiracji, nowych wyzwań. Nie mówię: „żegnajcie”, bo kręte i nieprzewidywalne są ścieżki sztuki – mówi Alexey Torgunakov, tancerz, pedagog i choreograf.

Lśnienie na bytomskiej scenie

Na zakończenie współpracy z bytomskich teatrem, Alexey Torgunakov zrealizował spektakl „Illumination”, który wpisuje się w koncepcję Ciała Industrialnego, a źródłem inspiracji dla stworzenia choreografii była filozofia Platona, staroegipska „Księga wychodzenia za dnia” oraz gra światła.

– Kiedy przygotowując się do sezonu, zastanawialiśmy się czym dla nas tancerzy jest ciało industrialne, było dla mnie naturalne, że kopalnią są nasze ciała, z których wydobywamy energię trudną do określenia, bo niebędącą kawałkiem kamienia. Dla mnie to wydobywanie światła, dobrego nastroju, ulgi – tłumaczy Alexey Torgunakov.

Praca nad spektaklem

Główne źródło inspiracji choreografa stanowiła filozofia Platona – symbolika mitu jaskini i dążenia do prawdziwego poznania, odkrywania siebie. Ze zbliżonym myśleniem spotykamy się w staroegipskiej „Księdze wychodzenia za dnia”. Była ona rodzajem przewodnika po podziemnej krainie umarłych.

Teksty te są mają dla Alexeya Torgunakova wartość uniwersalną, gdyż mówią o ludzkiej potrzebie rozwoju duchowego i transcendencji. Zestawia on ciało, będące materialną powłoką człowieka, z jaskinią czy grobowcem, w których głębinach drzemie dusza.

– Wysiłek, który wkładamy w taniec, rozpala inne moce, otwiera nas na zmiany. Sądzę, że w przypadku artystów tancerzy to właśnie z włożonego wysiłku tworzy się energia, magia, sztuka – mówi choreograf.

Na scenie zobaczymy: Kamila Bończyka, Joannę Brodniak, Aleksandrę Kępińską, Julię Lewandowską, Sabinę Letner, Ewę Noras, Katarzynę Zioło, Daniela Zycha. Muzykę do spektaklu stworzyła Karo Glazer, a o grę świateł zadbał Paweł Murlik. Opiekę merytoryczną nad spektaklem objął historyk sztuki Arkadiusz Hajda.

Grafika informacyjna

 

Podobne wiadomości:

do góry