Korzystasz z PayPal? Przeczytaj
20 Sierpnia 2021W grudniu 2020 r. spółka PayPal (Europe) z Luksemburga wprowadziła zmiany w umowach z użytkownikami serwisu, umożliwiającego płatności w Internecie. Jedna z tych zmian dotyczyła nowej opłaty - za brak aktywności na koncie przez okres co najmniej 12 miesięcy. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta wpłynęło kilka skarg w tej sprawie od konsumentów.
W odpowiedzi na te skargi prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające, czy PayPal poprzez zmianę regulaminu mógł naruszyć zbiorowe interesy konsumentów. Wątpliwości dotyczą również treść klauzuli modyfikacyjnej, która miała być podstawą do jednostronnego wprowadzenia zmian umów z konsumentami, w tym wprowadzenia dodatkowej opłaty za brak aktywności po stronie konsumenta. Postanowienie regulaminu nie określa jednak konkretnych przyczyn uprawniających do modyfikacji umów. Tymczasem, zgodnie z orzecznictwem, klauzule blankietowe lub zbyt ogólne np. odnoszące się do „ważnych powodów”, należy uznać za niedopuszczalne.
Wspomniana klauzula przewiduje możliwość wprowadzenia zmian przez samo ich opublikowanie i automatyczną „akceptację” przez użytkownika, który będzie dalej korzystać z usług PayPal.
Postępowanie wyjaśniające ma na celu wstępne ustalenie, czy działania luksemburskiej spółki dotyczące jednostronnych modyfikacji warunków umowy z użytkownikami mogą naruszać zbiorowe interesy konsumentów.
Podobne wiadomości:
- Ty też masz wpływ! Poradnik UOKiK 2025-03-14
- Odpowiedzialna konsumpcja – to się kalkuluje! 2025-03-12
- Nieuczciwe praktyki na pokazach – dwie decyzje Prezesa UOKiK 2025-02-17
- Nieuczciwe praktyki na pokazach 2025-02-07
- Kup teraz, zapłać później? Sprawdź, czy Cię stać! UOKiK startuje z kampanią 2024-11-29
- Klauzule inflacyjne – kara dla Vectry i zwrot dla konsumentów 2024-11-08
- #Powódź - porady pięciu instytucji 2024-10-01
- Prezes UOKiK wziął pod lupę firmy organizujące pokazy handlowe 2024-08-27
- Komunikat UOKiK 2024-07-24
- Uszkodzony bagaż? Opóźniony lot? 2024-07-10