• język migowy
  • BIP
Strona główna/Aktualności/Wspólne stanowisko gmin w sprawie budowy S11

Wspólne stanowisko gmin w sprawie budowy S11

15 Lutego 2022

Budowa drogi ekspresowej S11, która na całej długości ma powstać do 2029 r., jest szansą na poprawę bezpieczeństwa i lepsze skomunikowanie Bytomia z ościennymi miastami oraz ważnymi ośrodkami w całym kraju. Kluczowe w fazie projektowania drogi ekspresowej jest jednak przyjęcie najbardziej korzystnego rozwiązania dla wszystkich gmin, a więc takiego wariantu, który gwarantuje m.in. budowę węzła w Piekarach Śląskich, wyprowadzenie ruchu z miast, zwiększenie bezpieczeństwa kierujących, a także możliwość dalszego przedłużenia ekspresówki w stronę DK 79. W tej sprawie wspólne stanowisko zajęły Bytom, Piekary Śląskie, Radzionków i Świerklaniec, które skierują do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach list intencyjny w sprawie przebiegu drogi S11. Dzisiaj 15 lutego swój podpis pod listem złożył prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.

Warianty przebiegu S11 na pograniczu Piekar Śląskich i Bytomia - źródło GDDKiA

- Budowa S11 będzie obok autostrady A1 jedną z najważniejszych inwestycji drogowych w ostatnich latach, jaka powstanie w rejonie naszego miasta. Wspólne stanowisko gmin jest szansą, że nasze uwagi i propozycje zostaną dostrzeżone i uwzględnione w fazie projektowej, dzięki czemu powstanie S11 przyczyni się do rozwiązania komunikacyjnych problemów kilku śląskich miast - mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.

Gminy akceptują tylko III wariant budowy S11

Warto podkreślić, że na styczniowym spotkaniu w Urzędzie Miejskim w Piekarach Śląskich z przedstawicielami GDDKiA wszystkie gminy jednoznacznie opowiedziały się za realizacją III wariantu budowy węzła w Piekarach Śląskich S11, czyli przebiegu trasy przez Radzionków, z węzłami drogowymi przy: ul. Anieli Krzywoń w Radzionkowie, na skrzyżowaniu z ul. Podmiejską i Miarki w Piekarach Śląskich oraz autostradowym. Warto podkreślić, że wariant ten umożliwia również skomunikowanie S11 z Bytomskim Odcinkiem Obwodnicy Północnej Aglomeracji Górnośląskiej, czyli al. Jana Nowaka-Jeziorańskiego.

- Zaakceptowany przez wszystkie cztery gminy wariant budowy węzła Piekary nie tylko gwarantuje rozwiązanie istniejących problemów komunikacyjnych, szybsze połączenie drogowe między Bytomiem, Piekarami Śląskimi, Radzionkowem a gminami w powiecie tarnogórskim, ale również umożliwi w przyszłości wydłużenie drogi S11 i połączenie jej z DK 79 /al. Jana Pawła II/, a więc z drogą łączącą Bytom z Chorzowem i Katowicami - mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. - Warto podkreślić, że zaapelowaliśmy również do GDDKiA o uwzględnienie przy projektowaniu węzła drogi ekspresowej S11 między innymi: chodników i ciągów pieszo-rowerowych, które umożliwią mieszkańcom dojście lub dojazd rowerem do znajdujących w rejonie projektowanego węzła S11 zakładów pracy, ogródków działkowych, a także znajdujących się w okolicy domów jednorodzinnych - podkreśla Michał Bieda.

Wspólne stanowisko gmin w sprawie budowy S11 (3) Wspólne stanowisko gmin w sprawie budowy S11 (3)
4

Wspólne stanowisko gmin w sprawie budowy S11

Co proponują gminy w ramach III wariantu budowy węzła w Piekarach Śląskich S11?

W skierowanym do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad liście intencyjnym przedstawiciele czterech gmin wskazali następujące rozwiązania i sugestie:

- pozytywnie zaopiniowano wariant III węzła drogowego A1/S11 z zastrzeżeniem, aby w tym wariancie umożliwić pojazdom jadącym z ul. Podmiejskiej i Karola Miarki w Piekarach Śląskich w kierunku Bytomia wjazd na S11 lub dobudowanie dodatkowej jezdni dla tego ruchu, bez konieczności kierowania pojazdów na dwa ronda, co może zwiększyć obciążenie ruchu drogowego w tym rejonie;
- umożliwić przeprawę pieszą, pieszo-rowerową na wysokości wiaduktu/skrzyżowania ul. Karola Miarki i ul. Podmiejskiej do firm zlokalizowanych na terenie strefy ekonomicznej przy ul. Podmiejskiej, Zakładowej i Inwestycyjnej w Piekarach Śląskich;
- utrzymać połączenie dla ruchu pieszego oraz rowerowego (Velostrada - projekt Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii) ul. Bytomską z DW 911 w kierunku Bytomia (Aleja Jana Pawła II) - od skrzyżowania ul. Bytomskiej z ul. Graniczną do wiaduktu kolejowego linii kolejowej nr 131;
- uwzględnić budowę w nowym śladzie drogi stanowiącej przedłużenie ulicy Starej (ul. Witczaka w Bytomiu), która skomunikuje istniejące przy linii kolejowej firmy oraz pozostałe tereny inwestycyjne (w sąsiedztwie południowo-zachodnich łącznic skrzyżowania A1 i S11);
- wykonać przedłużenie drogi ekspresowej S11, jako kontynuacja DW 911 do drogi DK 79 w Bytomiu;
- zastosować odpowiednie rozwiązania projektowe ronda przy węźle „Radzionków" w ciągu drogi wojewódzkiej DW 911 (ul. Bytomska/ul. Obwodnica Zachodnia/ul. Anieli Krzywoń), uwzględniających wzmożony ruch pojazdów poprzez odpowiednią jego średnicę i ilość pasów, celem umożliwienia bezkolizyjnego ruchu i uniknięcia czasochłonnych zatorów w „godzinach szczytu”;
- utrzymać połączenia drogi wojewódzkiej DW 911 z drogą powiatową DP 9214S (ul. Papieża Jana Pawła II) celem umożliwienia dojazdu do centrum miasta Piekary Śląskie;
- przebudować skrzyżowania DW911 z ul. Kędzierzyńską w Bytomiu;
- przebudować zjazdy z obwodnicy i włączenia na nią ze śródmieścia Bytomia tak, aby przy zwiększonym ruchu generowanym przez S11 wjazdy i zjazdy z obwodnicy odbywały się w sposób bezpieczny.

Wariant przebiegu S11 na pograniczu Piekar Śląskich i Bytomia - źródło GDDKiA

Ważna arteria komunikacyjna, która wpłynie na bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego

Prace projektowe S11 zakładają powstanie w województwie śląskim dwujezdniowej drogi ekspresowej po dwa pasy ruchu w każdą stronę, a jej długość szacowana jest na około 61 km. Inwestycja ma być realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w systemie projektuj-buduj, a jej wartość to około 3 mld zł. Warto dodać, że początek nowej ekspresówki S11 będzie usytuowany w Piekarach Śląskich w rejonie węzła autostrady A1, a następnie będzie poprowadzony śladem DW 911 łączącej Bytom z Piekarami Śląskimi, Radzionkowem, Orzechem, Świerklańcem i Tarnowskimi Górami. W całości droga ekspresowa S11 połączy Pomorze Środkowe przez Poznań z aglomeracją śląską i będzie miała ponad 600 km długości.

Podobne wiadomości:

do góry