Rozmawiali o projekcie uchwały reklamowej
14 Czerwca 2022Wielkoformatowe reklamy zasłaniające niejednokrotnie piękne elewacje bytomskich kamienic, różnej wielkości szyldy czy tablice reklamowe na elewacji tego samego budynku, a także ich nadmiar w jednym miejscu. To wkrótce ma się zmienić. Zakończyły się prace nad projektem tzw. uchwały reklamowej w Bytomiu, a w poniedziałek 13 czerwca w Sali Sesyjnej Urzędu Miejskiego w Bytomiu odbyło się pierwsze spotkanie informacyjne, podczas którego przedstawione zostały zasady, na jakich opiera się projekt uchwały reklamowej.
- Dziękujemy wszystkim mieszkańcom, którzy przybyli w poniedziałek na spotkanie w sprawie projektu uchwały reklamowej. Była to kolejna szansa nie tylko na przedstawienie najważniejszych założeń projektu uchwały, ale przede wszystkim rozmowy z mieszkańcami i poznania ich opinii - mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda.
W spotkaniu wzięli udział zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda, pracownicy Wydziału Architektury oraz bytomscy radni i mieszkańcy Bytomia. Na prezentacji otwierającej spotkanie zostały przedstawione główne założenia projektu uchwały reklamowej, podział miasta na trzy strefy, harmonogram wprowadzania zmian, ale przede wszystkim główne zmiany, jakie wprowadza projekt uchwały reklamowej w Bytomiu. Podczas spotkania mieszkańcy dopytywali głównie o kwestie: związane z wydłużonym okresem wprowadzenia zmian dotyczących reklam w mieście, opuszczonych witryn sklepowych, na których niejednokrotnie widnieją nielegalne reklamy, ale również odnosili się do problemów zasłaniania numerów domów przez reklamy czy szyldy, system egzekwowania kar oraz wpływ uchwały reklamowej na kolorystykę elewacji budynków.
W trakcie rozmowy przedstawiciele Miasta omówili najważniejsze zapisy w projekcie uchwały reklamowej, zachęcali do zgłaszania uwag, ale także odnieśli się do poszczególnych spraw poruszonych na spotkaniu, podkreślając, że uchwała reklamowa jest kolejnym aktem prawnym, który będzie miał wpływ na wizerunek miasta i estetykę związaną z reklamami w mieście.
- Uchwała reklamowa z pewnością będzie nowym narzędziem, dzięki któremu będziemy mogli uporządkować sprawę reklam w naszym mieści - mówił Bartosz Malczyk, naczelnik Wydziału Architektury Urzędu Miejskiego w Bytomiu. - Warto dodać, że przystępując do prac nad projektem uchwały reklamowej zapoznaliśmy się z już opracowanymi uchwałami przez inne miasta, a także porównaliśmy m.in. okresy karencji związane z dokonaniem niezbędnych zmian i dostosowania reklam do nowej uchwały z innymi miastami, jak również analizowaliśmy dotychczasowe rozstrzygnięcia nadzorcze wojewodów w sprawie uchwał reklamowych, a także orzeczenia sądów - podkreślał Bartosz Malczyk.

Rozmawiali o projekcie uchwały reklamowej. To ważna inicjatywa
Jakie zmiany wprowadzi uchwała reklamowa?
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami w projekcie uchwały reklamowej miasto został podzielone na trzy strefy: wrażliwą /Śródmieście oraz najbardziej cenne zabytkowo obszary miasta/, przyrodniczą /tereny zielony w Bytomiu/ oraz komercyjną /pozostałe rejony miasta/. Wprowadzone w nich zostały różne ograniczenia w zależności od obiektów reklamowych, jakie będą się tam znajdowały oraz lokalizacji.
Odnośnie ogródków gastronomicznych, we wszystkich strefach wprowadzono stosowanie ujednoliconej, określonej w uchwale kolorystyki i materiałów, jednolitego wystroju ogródków gastronomicznych w ramach jednej kawiarenki, a także ograniczenia ilościowe i jakościowe wyposażenia ogródków gastronomicznych. Podobne zmiany wprowadzono również w przypadku małej architektury i ogrodzeń, uwzględniając jednak przebieg ciągów komunikacji pieszej, rowerowej oraz dróg pożarowych.
Najważniejsze zmiany, jakie wprowadza uchwała reklamowa dotyczą jednak szyldów i reklam niebędących szyldami. W tym przypadku uchwała wyraźnie rozgranicza możliwości stosowania reklam w strefie wrażliwej i przyrodniczej oraz komercyjnej. Tym samym w strefie wrażliwej i przyrodniczej nie tylko określono dopuszczalne liczby i wymiary szyldów na budynkach, ale przed wszystkim ograniczono lokalizację szyldów do kondygnacji parteru lub strefy wejściowej do budynku. Istotną i ważną kwestią, jaką zapisano w projekcie uchwały jest dopuszczenie możliwości umieszczenia szyldów historycznych w pierwotnych lokalizacjach.
Z kolei w strefie komercyjnej wprowadzono identyczne zapisy, jak w przypadku strefy wrażliwej i przyrodniczej, rozszerzając ją jednak poprzez dopuszczenie dla wolnostojących budynków handlowych, usługowych, produkcyjnych oraz stacji benzynowych możliwości stosowania szyldów o większym formacie niż dopuszczone w strefie wrażliwej, lokalizowanie pylonów, totemów i masztów flagowych, a także dopuszczenia istniejących pylonów i totemów o wymiarach przekraczających maksymalne wymiary określone w uchwale.
Ważne zmiany zaszły również w stosunku do reklam niebędących szyldami. Tutaj również w projekcie uchwały nastąpiło rozgraniczenie na strefy - wprowadzono w strefie wrażliwej i przyrodniczej nie tylko ograniczenia związane z wymiarami reklam i miejsc lokalizacji na budynkach, ale przede wszystkim zakaz reklam na budynkach pod ochroną konserwatorską w Śródmieściu, reklamy wolnostojące wyłącznie w formie citylightów oraz dopuszczenie pylonów na stacjach benzynowych.
W strefie komercyjnej oprócz podobnych zapisów, jak w strefach wrażliwej i przyrodniczej, dopuszczono dla wolnostojących budynków handlowych, usługowych, produkcyjnych oraz stacji benzynowych możliwość stosowania reklam na tych budynkach, a także ulokowanie pylonów, totemów i masztów flagowych. Warto dodać, że w projekcie uchwały znajduje się także zapis dopuszczający lokalizację billboardów wolnostojących przy ograniczeniu ich powierzchni ekspozycyjnej i wysokości oraz określeniu odstępów miedzy billboardami.
Zmiany nie od razu. Będą okresy karencji
Wprowadzone w projekcie uchwały reklamowej zmiany nie od razu wejdą w życie. Aby umożliwić dokonanie niezbędnych zmian i dostosowanie reklam do nowej uchwały, zarówno dla osób fizycznych, jak również przedsiębiorców wprowadzono okres karencji, który wynosi w przypadku siatek i banerów reklamowych - 12 miesięcy na dostosowanie się do nowych zapisów uchwały, szyldów - 3 lata, zaś w przypadku pozostałych tablic reklamowych i urządzeń - 5 lat od daty wejścia w życie uchwały reklamowej.
Chcesz zapoznać się z projektem uchwały? Przyjdź na spotkanie informacyjne do Urzędu
Zanim projekt trafi pod obrady Rady Miejskiej w Bytomiu na jego temat mogą się wypowiedzieć bytomianie poprzez wniesienie uwag, a będzie na to czas aż do 22 lipca.
Dodatkowo zaplanowaliśmy jeszcze jedno, 27 czerwca o godz. 16.00 spotkanie, tym razem dla przedsiębiorców, podczas którego przedstawiciele władz miasta oraz Wydziału Architektury Urzędu Miejskiego w Bytomiu, nie tylko omówią wprowadzone zmiany, ale odpowiedzą na pytania związane z nowymi zasadami, który już wkrótce zaczną obowiązywać w naszym mieście.
Zmiany możliwe dzięki ustawie krajobrazowej
Ustawa krajobrazowa, która weszła w życie we wrześniu 2015 roku wprowadziła szereg nowych rozwiązań, mających na celu ochronę krajobrazu i ładu przestrzennego. Przede wszystkim dała jednak możliwość ustalania przez samorządy zasad i warunków sytuowania szyldów, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów, z jakich nośniki reklamowe mogą być wykonane. Ustawa uprawnia samorządy także do wprowadzenia i egzekwowania kar za niestosowanie się do przepisów.
Porządkowanie przestrzeni to konieczność, bowiem banery reklamowe wiszące na ogrodzeniach, fasadach budynków czy agresywne, święcące neony nie tylko zaburzają ład i porządek, ale również mają wpływ na estetykę miejsc w przestrzeni miejskiej. Ponadto w wielu miejscach reklamy stwarzają zagrożenie, bo zasłaniają na przykład znaki drogowe lub są ustawione zbyt blisko drogi.
Podobne wiadomości:
- Podpowiadamy, co należy zrobić, by zaprojektować reklamę 2023-08-31
- Jak stosować uchwałę reklamową? Zapoznaj się z poradnikiem 2023-08-04
- Spotkanie informacyjne dla przedsiębiorców w sprawie uchwały reklamowej 2022-06-21
- Spotkanie informacyjne w sprawie uchwały reklamowej 2022-06-10
- Bytom porządkuje chaos reklamowy w mieście. Jest projekt uchwały reklamowej 2022-06-06