• język migowy
  • BIP
Strona główna/Aktualności/Kolejna inwestycja, która poprawi infrastrukturę GKW

Kolejna inwestycja, która poprawi infrastrukturę GKW

10 Września 2021

Remont kanału oczystkowego to kolejna inwestycja, jaką miasto przeprowadzi celem poprawy infrastruktury Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu. Inwestycję wartą ponad 109 tys. zł zrealizuje wyłoniona w drodze zamówienia publicznego bytomska firma INFOPOLGAZ, a jej celem będzie poprawa stanu technicznego kanału oczystkowego, który umożliwia oczyszczanie popielnika parowozu z resztek spalonego węgla. Miasto podpisało już umowę z wykonawcą, który ma 1,5 miesiąca na zrealizowanie wszystkich prac.

Remont kanału oczystkowego to kolejna inwestycja, jaką miasto przeprowadzi celem poprawy infrastruktury Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu

- Od 2019 roku zwiększamy wydatki inwestycyjne na Górnośląskie Koleje Wąskotorowe. Tylko w 2020 roku ze środków budżetu miasta oraz pozyskanych funduszy z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na remont 1160 metrów linii kolei wąskotorowej przeznaczyliśmy 834 tys zł, z czego 769 tys. zł stanowiło dofinansowanie z GZM-u. Remont kanału oczystkowego to kontynuacja naszych działań, mających na celu poprawę infrastruktury kolei wąskotorowej - mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda. - Warto podkreślić, że realizowane inwestycje nie tylko zapewniają funkcjonalność Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, ale wpływają także na bezpieczeństwo mieszkańców, którzy chętnie korzystają z jednej z największych na Śląsku atrakcji turystycznych - podkreśla wiceprezydent Michał Bieda.

Remont kanału oczystkowego jest konieczny

Kanał oczystkowy jest budowlą umożliwiającą oczyszczanie popielnika parowozu z resztek spalonego węgla (szlaki). Po ustawieniu parowozu nad kanałem następuje otwarcie popielnika, szlaka zostaje wysypana do wnętrza kanału, a następnie zalana wodą. Po ostygnięciu jest usuwana ręcznie, przy pomocy szufli.

Znajdujący się przy ul. Reja-Parowozownia kanał oczystkowy ma wymiary 12m na 0,6m i zagłębionym jest w gruncie na głębokość ok. 1,15 m. Posiada ściany betonowe, posadzkę betonową a także drewniane podkłady zamocowane wzdłuż betonowych ścian, do których przymocowane są w sposób bezpośredni szyny toru kolejowego. Pogarszający się stan techniczny elementów betonowych oraz posadzki i schodów umożliwiających zejście do kanału, wymaga przeprowadzenie gruntownego remontu kanału oczystkowego.

- Dzięki kolejnej inwestycji realizowanej przez gminę Bytom będziemy mogli przywrócić pełną sprawność kanału oczystkowego, który służy do prac przeglądowych lokomotyw i wagonów kursujących na liniach Górnośląskich Kolei Wąskotorowych - mówi Kamil Czarnecki z Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Kolejna inwestycja, która poprawi infrastrukturę GKW (3) Kolejna inwestycja, która poprawi infrastrukturę GKW (3)
3

Kolejna inwestycja, która poprawi infrastrukturę GKW

Kolejna inwestycja, która poprawi infrastrukturę GKW

Wykonawca ma 45 dni na realizację wszystkich prac remontowych

W ramach inwestycji, wykonawca najpierw będzie musiał rozebrać tor kolejowy o długości około 30 mb, który zamocowany jest w kanale oczystkowym, wyremontować ściany betonowe kanału poprzez skucie luźnych fragmentów, uzupełnienie ubytków zaprawą naprawczą do betonu, wykonanie uzupełnienia betonu w miejscu istniejących podkładów, odwodnienie obiektu, naprawić płyty posadzkowe, dno kanału, a także schody, jak również zamontować tor do ściany kanału o długości 12 mb. Ponadto wykonana zostanie także nawierzchnia utwardzona wokół kanału oczystkowego i żurawia wodnego oraz odpływ z misy ociekowej do istniejącej kanalizacji.

Od dnia podpisania umowy wykonawca inwestycji będzie miał 45 dni na jej realizację - remont powinien zakończyć się w listopadzie 2021 roku.

Miasto wspiera Górnośląskie Koleje Wąskotorowe

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to jedna z największych atrakcji turystycznych nie tylko w Bytomiu, ale również na Śląsku. To również postindustrialne dziedzictwo związane z rozwojem kolei wąskotorowych w naszym mieście. Aby je chronić, z inicjatywy prezydenta Bytomia Mariusza Wołosza nasze miasto przystąpiło 26 kwietnia do Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, a uchwałę w tej sprawie podjęli radni Rady Miejskiej.

- Turystyczna kolej wąskotorowa jest najstarszą na świecie czynną koleją wąskotorową, a jej początki sięgają 1853 roku. Dla Bytomia to jedna z największych atrakcji, która przyciąga miłośników kolei nie tylko z regionu, ale również z całej Polski - mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda. - Chcemy wykorzystać potencjał, jakim dysponuje Górnośląska Kolej Wąskotorowa. Będziemy starać się wspierać Stowarzyszenie zarówno finansowo, jak również merytorycznie, uczestnicząc w projektach i przedsięwzięciach mających na celu promocję kolei wąskotorowej oraz poprawę jej infrastruktury - dodaje wiceprezydent Bieda.

Miasto i Metropolia w 2020 roku przekazała na GKW ponad 1,2 mln zł

Od 2019 roku miasto zwiększyło wydatki inwestycyjne na Górnośląskie Koleje Wąskotorowe. W 2020 roku zrealizowany został remont 1160 metrów linii kolei wąskotorowej, którą kursują Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, łącząca Bytom z zalewem Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim. W ramach zrealizowanych prac wykonawca zmodernizował torowisko wąskotorowe w okolicach stacji Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Północny oraz w rejonie Dąbrowy Miejskiej. Zdemontowane zostały stare podkłady i tory kolejowe, a następnie wykonano nowe podbudowy z kruszywa oraz położono nowe podkłady i tory kolejowe. Koszt całej inwestycji wyniósł 834 tys. zł, z czego 769 tys. zł to dofinansowanie z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Nasze miasto w 2020 roku oprócz remontu torów kolejowych, dofinansowało również Górnośląskie Koleje Wąskotorowe kwotą blisko 399 tys. zł, tym samym tylko w 2020 roku łącznie z remontem torowiska kolejowego gmina Bytom wspólnie z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią przekazały łącznie ponad 1,2 mln zł.

Atrakcja Bytomia znana w całej Polsce

Turystyczna kolejka wąskotorowa jest najstarszą na świecie czynną koleją wąskotorową, a jej początki sięgają 1853 roku. Dla mieszkańców Bytomia, ale zwłaszcza turystów odwiedzających nasze miasto jest to jedna z największych atrakcji. Kolejka wąskotorowa łączy Bytom z rezerwatem przyrody „Segiet” oraz ośrodkiem sportowym „Sport Dolina” w Bytomiu - Suchej Górze, kopalnią srebra w Tarnowskich Górach, a także zalewem Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim.

W sumie trasa kolei ma 21 km, a wąskotorówka zatrzymuje się na dziesięciu stacjach, mijając po drodze zabytkową Elektrociepłownie w Bytomiu - Szombierkach, a także lokomotywownie w Bytomiu - Karbiu, gdzie można zobaczyć zabytkowe parowozy, wagony wąskotorowe oraz tzw. Salonkę z 1912 roku.

W 2020 roku Górnośląskie Koleje Wąskotorowe przewiozły łącznie ponad 19,6 tys. osób.

Podobne wiadomości:

do góry