Do szkoły wracamy razem
15 Maja 2021Kartkówka na dzień dobry? Odpytywanie i stres, bo przecież koniec roku za pasem? Nic z tych rzeczy. Wraz z powrotem uczniów do szkół, miasto we współpracy z psychologami i pedagogami opracowało program, który pomoże dzieciom i młodzieży bez napięć i niepokoju na nowo oswoić się ze szkolną codziennością.
W ostatnich dniach idee inicjatywy Wracamy razem w Bytomiu, przedstawiono dyrektorom bytomskich szkół. Program ten jest propozycją złożoną wszystkim bytomskim szkom i składa się na niego pakiet działań, które zostały zaplanowane tak, aby zarówno uczniowie, jak i nauczyciele zyskali czas na ponowną reintegrację, wzmocnienie współpracy w grupie.
- Zawsze podkreślałem wagę ocen i rankingów, ciągłego rozwoju i unikania dróg na skróty. Jednak w sytuacji, którą wymusiła pandemia, musimy przede wszystkim skupić się na uczniu i jego kondycji psychicznej - mówił prezydent Mariusz Wołosz.
Podobnego zdania jest zastępca prezydenta Adam Fras, który podkreśla jak ważna jest teraz dbałość o dobrostan psychiczny całej społeczności szkolnej. - Niech to będzie dla nas czas na refleksję, budowanie i odnawianie relacji - mówił wiceprezydent.
Dobra atmosfera i dialog
Specjaliści zastanawiają się, czego potrzebują uczniowie na czas powrotu do szkół? W jakiej są kondycji psychicznej po wielu miesiącach nauki zdalnej? I wreszcie jak odbudować dla nich bezpieczne środowisko.
- Nie ma lepszej metody na budowanie relacji niż wspólne przeżycie, a bodźcem do wspólnego przeżycia może być wiele fantastycznych rzeczy. Dlatego wspólnie z Marcinem Drzazgą zdecydowaliśmy się działać, angażując placówki edukacyjne i kulturalne - mówi Katarzyna Michalska z Wydziału Kultury i Sportu oraz inicjatorka programu edukacyjnego Pokłady Kultury.
Autorem scenariusza działań z grupą skupionych na budowaniu bezpieczeństwa, dobrej atmosfery opartej na zainteresowaniu i dialogu jest Marcin Drzazga, pedagog trener warsztatu psychoedukacyjnego. Jego pomysł został skonsultowany i pozytywnie zaopiniowany przez Zakład Pedagogiki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.
Współpracę z instytucjami kultury nawiązała Katarzyna Michalska, która koordynuje w naszym mieście program edukacyjny Pokłady Kultury.
- Nasza propozycja spotkała się z natychmiastową reakcją. Jest to pokłosie naszej dwuletniej współpracy ze szkołami w ramach Pokładów Kultury, której celem jest tworzenie w Bytomiu przestrzeni do budowania i promowania kultury wśród młodych ludzi. Dzieki temu wciąż zamknięte, ale tuż przed otwarciem instytucje zweryfikowały swoje plany. Wymieniliśmy mnóstwo maili, sms'ów i rozmów telefonicznych, które spowodowały, że mogłam oddać w ręce dyrektorów szkół pakiet propozycji uczestnictwa w kulturze dla wszystkich grup wiekowych - mówi Katarzyna Michalska.
Szkoła bez plecaka
Jedną propozycji są trzy dni w szkole bez plecaków, zeszytów i podręczników. - Pierwszego dnia wychowawca może zainicjować działania sprzyjające rozmowie, drugiego klasa zaplanuje zespołowo kolejny dzień będący celebracją bycia razem, a trzeciego dnia zrealizuje swój plan. Dzięki temu uczniowie będą mieli szansę sami zdecydować, jak spędzić ten czas - mówi Katarzyna Michalska.
Program realizowany jest przy wsparciu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bytomiu. - Zachęcam do udziału w tym wartościowym projekcie, bo to dobra okazja do przyjrzenia się uczniom, skupieniu uwagi na ich potrzebach i dotarciu do tych, którzy potrzebują większego wsparcia - mówi Wojciech Żywczok, dyrektor Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej.
Projekt Wracamy razem w Bytomiu otrzymał honorowy patronat rektora Zakładu Pedagogiki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.