8,1 mln zł dofinansowania na przebudowę ulicy Piekarskiej
17 Lutego 2022Jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Bytomiu - przebudowa ulicy Piekarskiej o długości 1,3 km to kolejna inwestycja, na jaką miasto pozyskało środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Na liście zadań wieloletnich ujęte zostało również dofinansowanie, jakie gmina pozyskała w ubiegłym roku na trwającą przebudowę ulicy Nawrota i Smolenia w kwocie 1,1 mln zł.
- Pozyskaliśmy ponad 8 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na przebudowę ulicy Piekarskiej. Nie jest to oszałamiająca kwota - takie miasta, jak Bytom zdegradowane wieloletnią eksploatacją górniczą, powinny otrzymywać większe kwoty dofinansowań do realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Mimo to, cieszę się z dofinansowania i dziękuję za zaangażowanie radnemu Maciejowi Bartkowowi i wiceprezydentowi Michałowi Biedzie, którzy brali udział w procesie pozyskania środków na przebudowę Piekarskiej - mówi prezydent Mariusz Wołosz.
Wspólna inwestycja z Tramwajami Śląskimi
Przypomnijmy, że 2 lutego Spółka Tramwaje Śląskie SA, Gmina Bytom i Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne podpisały umowy na realizację przebudowy ulicy Piekarskiej wraz z torowiskiem tramwajowym.
W efekcie wspólnego postępowania przetargowego wyłoniony został jeden generalny wykonawca prac - firma Eurovia Polska SA. Zadanie realizowane będzie w trybie projektuj i buduj. Prace projektowe wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych powinny się zakończyć do 2 lipca. Następnie wykonawca przystąpi do realizacji robót, które powinny potrwać nie dłużej niż 12 miesięcy.

8,1 mln zł dofinansowania na przebudowę ulicy Piekarskiej
Miasto pozyskało ponad 8 mln zł na zakres drogowy przebudowy ul. Piekarskiej
Zadanie pn. „Przebudowa torowiska w ul. Piekarskiej w Bytomiu wraz z ul. Sądową w Bytomiu” jest elementem „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko - Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość prac dla tego zadania wynosi niemal 40 mln zł netto, czyli ponad 49 mln zł brutto.
Warto dodać, że wartość drogowa przebudowy ul. Piekarskiej wynosi prawie 19 mln zł, z czego 8,1 mln to pozyskane właśnie przez miasto dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. W 2022 roku nasze miasto otrzyma dofinansowanie w kwocie 2,75 mln zł, zaś w 2023 roku pozostałą kwotę dofinansowania czyli 5,38 mln zł.
Jaki będzie zakres inwestycji?
Ulica Piekarska zostanie przebudowana na całej długości - od skrzyżowania z ul. Sądową aż do przystanku tramwajowego po północnej stronie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich. Modernizacją objęte zostanie torowisko od przystanku Bytom Powstańców Śląskich wzdłuż ul. Piekarskiej wraz z rozjazdem na skrzyżowaniu z ul. Sądową i dalej wzdłuż ul. Sądowej do jej skrzyżowania z ul. Powstańców Warszawskich włącznie z rozjazdem torowym. To niespełna 2-kilometrowy fragment linii tramwajowej w całości wbudowanej w jezdnię.
Torowisko wykonane zostanie w prefabrykowanych płytach torowych oraz na płycie betonowej wykonanej na miejscu, ze sprężystym mocowaniem szyn w komorach za pomocą mas poliuretanowych. Na etapie prac ziemnych wykonane zostaną roboty przezbrojeniowe sieci podziemnych kolidujących z zakresem torowym. Posadowione zostaną nowe słupy trakcyjne i trakcyjno-oświetleniowe, rozwieszona nowa sieć trakcyjna, zastosowane zostaną elektrycznie sterowane i ogrzewane zwrotnice oraz smarownice, nowe systemy sterowania, nowe elementy układu zasilania oraz wybudowane zostaną nowe platformy przystankowe, w tym także tzw. przystanki wiedeńskie. Na końcowym przystanku linii nr 38, czyli przystanku Bytom Powstańców Śląskich, powstanie dwutorowa krańcówka z torem odstawczym.
Zakres miejski inwestycji obejmie gruntowną przebudowę chodników i peronów przystankowych, jezdni, miejsc postojowych, wybudowanie ścieżki rowerowej a także przebudowę kolidujących instalacji podziemnych. Przebudowana ul. Piekarska ma być dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami - osób niedowidzących oraz z trudnościami w poruszaniu się. Nowe perony będą peronami wyniesionymi - tak, aby ułatwić pasażerom łatwe wsiadanie do tramwaju, zwłaszcza historycznego wagonu typu N, który obok nowoczesnego tramwaju niskopodłogowego będzie nadal obsługiwał linię nr 38.
Oprócz tego, przebudowane zostanie oświetlenie uliczne, powstanie jednokierunkowa ścieżka rowerowa na odcinku od skrzyżowania z ul. Wrocławską do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego oraz uporządkowane będzie parkowanie wzdłuż całej ul. Piekarskiej. Między ul. Wrocławską a ul. Piłsudskiego ma zostać wykonany przy użyciu kostki ciętej, płomieniowanej z uwagi na reprezentacyjny charakter fragmentu ulicy. W zakresie BPK jest przebudowa sieci wodociągowej.
Podobne wiadomości:
- Przebudowa wiaduktu kolejowego w Rozbarku. Zmiany w kursowaniu linii tramwajowych nr 6 i 19 2025-04-25
- Czarno to widzę – napijmy się kawy 2025-04-18
- Przebudowa ul. Cyryla i Metodego. Od 15 kwietnia tymczasowa zmiana organizacji ruchu 2025-04-14
- Uwaga pasażerowie linii tramwajowych nr 2 i 5. Zmiany w kursowaniu tramwajów od 5 do 7 kwietnia 2025-04-04
- Ulica Tysiąclecia - wykonawca nie zrealizował inwestycji w terminie. MZDiM nalicza kary umowne 2025-04-02
- Uwaga pasażerowie! 29 i 30 marca zmiany w kursowaniu linii tramwajowych na Stroszek 2025-03-28
- Ruszyła warta prawie 10,7 mln zł przebudowa ulicy Cyryla i Metodego w Łagiewnikach 2025-03-28
- Trwa przebudowa ul. Nickla. Pierwsze odcinki drogi są już prawie gotowe 2025-03-20
- Uwaga kierowcy! Przebudowa wiaduktu w Radzionkowie. Będą utrudnienia dla kierowców w Radzionkowie i Bytomiu-Stroszku 2025-02-20
- Uwaga kierowcy i pasażerowie! Wymiana torowiska tramwajowego w Szombierkach. Będą utrudnienia w ruchu 2025-02-14