Rozpoczął się montaż na dachu hali peronowej nowego poszycia z blachy cynkowo - tytanowej
2 Listopada 2023Od strony Zamłynia rozpoczęły się pierwsze prace związane z montażem z blachy cynkowo - tytanowej nowego poszycia dachu hali peronowej dworca PKP w Bytomiu. Realizująca inwestycję - firma PORR SA prowadzi nadal roboty związane z deskowaniem pod poszycie nowego dachu hali peronowej, ale rozpoczęła również montaż konstrukcji dla pierwszych ram świetlika. Równocześnie trwają roboty budowlane związane z układanie płyt krawędziowych na peronach, montażem zadaszenia nad wejściem do tunelu zachodniego, a także budową pierwszych ekranów akustycznych w rejonie hali dworca peronowego.
- Przebudowa linii kolejowej nr 131 na odcinku z Chorzowa Batorego przez Bytom do Nakła Śląskiego wraz z modernizacją hali peronowej dworca PKP to jedna z najważniejszych inwestycjach kolejowych w naszym regionie zarówno ze względu na transport towarowy, jak również pasażerski - mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. - To także szansa na wygodniejsze, szybkie i dogodne połączenia w ramach kolei metropolitalnej oraz możliwość połączenia z międzynarodowym lotniskiem w Pyrzowicach - dodaje wiceprezydent Michał Bieda.
Deskowanie i montaż poszycia z blachy cynkowo-tytanowej
Hala peronowa dworca PKP przechodzi gruntowną modernizację. Mimo trwających wciąż prac związanych z piaskowaniem, malowaniem i czyszczeniem stalowej konstrukcji hali peronowej równolegle trwają roboty związane z deskowaniem hali i montażem konstrukcji dla pierwszych ram świetlika. Wykonano już prawie 2200 mkw deskowania pod docelowe poszycie dachu z blachy cynkowo - tytanowej, a w kolejnych etapach wykonawca zamontuje także przeszklenia na świetliku i ścianach szczytowych, zaś na ścianie szczytowej pojawi się nowy napis „BYTOM” w technologii ledowej.
Od strony Zamłynia firma PORR SA rozpoczęła także pierwsze prace związane z montażem nowego poszycia dachu z blachy cynkowo - tytanowej, którego łączna powierzchnia wynosi aż 5600 mkw.
Stanęły pierwsze ekrany akustyczne
Mieszkańcy Bytomia przechodzący placem Wolskiego mogli już zauważyć pierwsze zamontowane ekrany o konstrukcji stalowej wypełnione szkłem. Ich montaż rozpoczął się na wysokości hali peronowej dworca PKP i będzie realizowany aż do wiaduktu kolejowego nad ul. Chorzowską, a więc w tym rejonie, gdzie znajdują się budynki mieszkalne i obiektu użyteczności publicznej. Warto dodać, że ekrany akustyczne charakteryzują się nie tylko dobrymi właściwościami przeciwhałasowymi, ale również odpornością na warunki atmosferyczne oraz uszkodzenia mechaniczne.
Rozpoczął się montaż na dachu hali peronowej nowego poszycia z blachy cynkowo - tytanowej
Układanie płyt krawędziowych peronów, przebudowa wiaduktów oraz tunelu dworcowego
Modernizacja hali peronowej to tylko jeden z etapów przebudowy odcinka Magistrali Węglowej w Bytomiu. Przy ul. Składowej powstaje Lokalne Centrum Sterowania „Bytom”, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego przez Bytom do Radzionkowa. W nowo wybudowanym budynku trwają prace wykończeniowe wewnątrz obiektu, w którym pod koniec 2023 roku możliwy będzie już montaż urządzeń kolejowych.
Na stacji w Bytomiu trwa również cały czas budowa trzech nowych peronów wyspowych dwukrawędziowych, gdzie rozpoczęły się już roboty związany z układaniem płyt krawędziowych. Do wszystkich trzech peronów pasażerowie będą mogli dostać się zarówno od strony tunelu dworcowego, gdzie trwają już prace wykończeniowe, jak również zachodniego, który po remoncie /w zakresie aktualnej fazy prac/ został udostępniony mieszkańcom, a obecnie trwa montaż zadaszenia nad wejściem do niego. Na perony z obydwu tuneli będą mogły dostać się również osoby z niepełnosprawnościami, a to dzięki wyposażeniu wejść na perony w windy.
Zaawansowane prace realizowane są także na wiaduktach nad ul. Dąbrowa Miejska i Strzelców Bytomskich, gdzie w pobliżu trwają przygotowania do budowy nowego przystanku kolejowego Bytom Stroszek. Obecnie wykonawca realizuje prace związane z korpusem torowiska, po zakończeniu których rozpocznie się budowa peronów. Dzięki powstaniu nowego przystanku kolejowego w rejonie Centrum Handlowego M1 pasażerowie podróżujący tramwajem lub autobusem z okolicznych osiedli będą mogli przesiąść się na pociąg.
Jakie prace jeszcze będą realizowane na linii nr 131?
Oprócz prac w hali peronowej w Bytomiu, przebudowa obejmie także wiadukty kolejowe nad ul. Dojazd, Chorzowską i Sienną, z kolei na stacji zostanie przebudowanych ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W 2024 roku będą jeszcze realizowane prace związane z przebudową kolejnego przęsła wiaduktu na Zamłyniu, po którym obecnie prowadzony jest ruch kolejowy pociągów towarowych.
Wszystkie prace związane z przebudową linii kolejowej nr 131 w Bytomiu powinny zakończyć się w 2025 roku.
Przebudowa stacji Bytom jest częścią dużej inwestycji na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie
Prace modernizacyjne na odcinku Centralnej Magistrali Węglowej od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego rozpoczęły się w marcu 2022 roku. W pierwszej fazie na odcinku Chorzów Batory - Chorzów Stary powstanie nowy przystanek Chorzów Uniwersytet, a także zmodernizowana zostanie infrastruktura kolejowa, perony na stacjach Chorzów Miasto i Chorzów Stary. Z kolei na odcinku linii nr 131 w Bytomiu zmodernizowane zostaną stacje w Bytomiu, Bytomiu - Karbiu, a stacja Bytom - Północny zostanie przesunięta o około 500 metrów na północ w kierunku ul. Strzelców Bytomskich, tak by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek. Na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki, stojaki na rowery, a także tablice informacyjne.
W ramach inwestycji zostanie wymienione 76 km torów wraz z siecią trakcyjną. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 217 rozjazdów. Na szlaku Chorzów Batory - Chorzów Miasto zostanie dobudowany dodatkowy tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii kolejowej, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów. Wydłużenie torów na stacjach pozwoli na przyjmowanie dłuższych składów, do 750 metrów. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h.
Poziom bezpieczeństwa zwiększy z kolei Lokalne Centrum Sterowania Bytom wyposażone w nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Przebudowane będą przejazdy i przejścia dla pieszych. Zaplanowano budowę 4 nowych obiektów: dwóch przejść pod torami dla pieszych i dwóch wiaduktów w Chorzowie i Radzionkowie. Przebudowa obejmie 35 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukty w Radzionkowie i Świętochłowicach.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują zadanie „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo”. Wartość prac to 1,2 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Podobne wiadomości:
- Uwaga kierowcy! Przebudowa wiaduktu w Radzionkowie. Będą utrudnienia dla kierowców w Radzionkowie i Bytomiu-Stroszku 2025-02-20
- Uwaga kierowcy! Od piątku, 21 lutego kolejna zmiana w organizacji ruchu pod wiaduktem na ul. Zabrzańskiej 2025-02-19
- Uwaga kierowcy! Rusza kolejny etap remontu wiaduktu nad ul. Strzelców Bytomskich w Stroszku 2025-02-07
- Historyczny neon znowu świeci 2024-12-19
- Budowa kolei do Rudy Śląskiej i Zabrza. Miasto pozyskało środki z GZM 2024-12-19
- 15 grudnia wróciły pociągi do Bytomia od strony Tarnowskich Gór i Chorzowa 2024-12-15
- 15 grudnia wracają pociągi do Bytomia od strony Chorzowa i Tarnowskich Gór 2024-12-06
- Przebudowa wiaduktu nad ul. Zabrzańską. 6 i 7 listopada przejazd pod wiaduktem będzie zamykany na noc 2024-11-06
- Kolej na dobre przesiadki w GZM 2024-10-31
- Przebudowa linii kolejowej nr 131 dobiega końca. Ruch towarowy został już przywrócony 2024-10-28