Od 30 grudnia pojedziemy tramwajem na Stroszek i do Szkoły Medycznej
28 Grudnia 2023Kończy się realizowana przez Tramwaje Śląskie SA przebudowa jednej z najważniejszych linii tramwajowych w Bytomiu łączącej Śródmieście z zajezdnią w Stroszku. W sobotę 30 grudnia pasażerowie ponownie będą mogli dojechać tramwajem z pl. Sikorskiego do zajezdni w Stroszku oraz Szkoły Medycznej przy ul. Wrocławskiej. Wznowione zostanie kursowanie linii nr 19 na trasie Stroszek Zajezdnia - pl. Sikorskiego - Łagiewniki Zajezdnia oraz linii nr 49 na trasie Stroszek Zajezdnia - pl. Sikorskiego, zaś linia tramwajowa nr 10 będzie kursowała na trasie Szkoła Medyczna - pl. Sikorskiego - Zabrze Zaborze.
- Powrót linii tramwajowych łączących Śródmieście ze Stroszkiem i Szkołą Medyczną przy ul. Wrocławskiej z pewnością ułatwi mieszkańcom naszego miasta codzienny dojazd do pracy oraz szkół - mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. - Przebudowa jednej z najważniejszych linii tramwajowych w mieście wpłynie nie tylko na poprawę bezpieczeństwa i komfort jazdy podróżnych, ale także skróci czas przejazdu do północnych dzielnic miasta - dodaje wiceprezydent Michał Bieda.
Jakie zmiany czekają pasażerów od 30 grudnia?
Dopuszczenie do ruchu tramwajowego torowiska łączącego centrum z zajezdnią w Stroszku oraz do Szkoły Medycznej będzie miało wpływ na kursowanie aż 10 linii tramwajowych. Oprócz wznowienia kursowania linii nr 19 i 49, wprowadzone zostaną zmiany w kursowaniu linii tramwajowych nr 2, 3, 7, 9, 29, 30 oraz 38. Linia nr 10 będzie kursowała nową trasą: Bytom Szkoła Medyczna - pl. Sikorskiego - Chorzów Targowisko - Chebzie Dworcowa - Zabrze Zaborze Pętla.
Zawieszone zostanie kursowanie autobusowej komunikacji zastępczej T-49 oraz T-56, która do tej pory zastępowała tramwaje. Szczegółowe zmiany dotyczące kursowania tramwajów dostępne są na stronie Zarządu Transportu Metropolitalnego

Od 30 grudnia pojedziemy tramwajem na Stroszek i do Szkoły Medycznej
Nadal trwają prace drogowe oraz wykończeniowe na trasie modernizowanej linii tramwajowej
Co najmniej do 15 stycznia potrwają jeszcze prace związane z przebudową przejazdów drogowo-tramwajowych w rejonie skrzyżowania ul. Tarnogórskiej i Chrzanowskiego /przy Urzędzie Miejskim/, skrzyżowania ul. Olimpijskiej i Tarnogórskiej oraz Łokietka i Drzewnej w Stroszku. Obecnie wykonawca - konsorcjum firm Contraxim Sp. z o.o. z Zielonej Góry i PPHU Dabud Sp. z o.o. z Chorzowa przygotowuje teren w rejonie tych przejazdów do rozpoczęcia prac asfaltowych.
Trwają również roboty wykończeniowe związane z odtwarzaniem uszkodzonych chodników, barierek i zieleńców.
Dodatkowe prace przy Szkole Medycznej w rejonie ul. Wrocławskiej
Tramwaje Śląskie poza zadaniem projektowym w czasie wyłączenia ruchu tramwajowego, zmodernizowały również pętlę przy przystanku Szkoła Medyczna w rejonie ul. Wrocławskiej. Przebudowa torowiska obejmowała modernizację rozjazdów z ogrzewaniem, torowisko tramwajowe na podkładach strunobetonowych, a także malowanie słupów trakcyjnych i rozwieszenie nowej sieci trakcyjnej. Koszt wszystkich robót to około 670 tys. zł.
Jaki jest zakres prac modernizacyjnych?
Przebudowa torowiska tramwajowego od skrzyżowania ul. Powstańców Warszawskich i Sądowej do zajezdni w Stroszku to jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych przez spółkę Tramwaje Śląskie w Bytomiu. Linia ta łączy bowiem centrum Bytomia z Dąbrową Miejską, a także osiedlem im. gen. Ziętka oraz Stroszkiem, zapewniając mieszkańcom tych dzielnic dojazd do centrum, ale również Chorzowa i Katowic.
Inwestycja obejmowała odcinek ok. 14 tys. metrów toru pojedynczego. Przeznaczony do modernizacji odcinek był linią niemal w całości dwutorową, wydzieloną. Jedynie przy Szkole Podstawowej Mistrzostwa Sportowego linia na nieco ponad stumetrowym fragmencie była jednotorowa i w ramach tej inwestycji została zastąpiona linią dwutorową. W ramach inwestycji dwutorowa linia tramwajowa wybudowana została w technologii klasycznej na podkładach strunobetonowych, zaś przejazdy torowo-drogowe i przejścia przez torowisko powstały z użyciem prefabrykowanych płyt torowych. Przebudowany został układ zasilania wraz ze słupami i siecią trakcyjną. Wybudowane zostały nowe perony tramwajowe, zamontowane elektrycznie sterowane i podgrzewane zwrotnice oraz system smarownic minimalizujący hałas.
Przebudowanych łącznie zostało 14 rozjazdów, 24 komplety przyrządów wyrównawczych, a także powstały trzy przelotki torowe umożliwiające w razie konieczności przejazd tramwaju z jednego toru na drugi i prowadzenie ruchu po jednym torze.
Przebudowa torowiska tramwajowego na odcinku od Śródmieścia Bytomia /od skrzyżowania ul. Sądowej z Powstańców Warszawskich/ do zajezdni w Stroszku kosztuje łącznie około 88,9 mln zł brutto.
Podobne wiadomości:
- Przebudowa wiaduktu kolejowego w Rozbarku. Zmiany w kursowaniu linii tramwajowych nr 6 i 19 2025-04-25
- Przebudowa ul. Cyryla i Metodego. Od 15 kwietnia tymczasowa zmiana organizacji ruchu 2025-04-14
- 1,5 mln zł na remont łazienek w DPS dla Dorosłych 2025-04-08
- Uwaga pasażerowie linii tramwajowych nr 2 i 5. Zmiany w kursowaniu tramwajów od 5 do 7 kwietnia 2025-04-04
- Ulica Tysiąclecia - wykonawca nie zrealizował inwestycji w terminie. MZDiM nalicza kary umowne 2025-04-02
- Uwaga pasażerowie! 29 i 30 marca zmiany w kursowaniu linii tramwajowych na Stroszek 2025-03-28
- Ruszyła warta prawie 10,7 mln zł przebudowa ulicy Cyryla i Metodego w Łagiewnikach 2025-03-28
- Miasto pozyskało prawie 4,4 mln zł na przebudowę ważnych skrzyżowań tramwajowych 2025-03-26
- Trwa przebudowa ul. Nickla. Pierwsze odcinki drogi są już prawie gotowe 2025-03-20
- Od 9 marca pasażerowie skorzystają z nowego przystanku kolejowego Bytom-Stroszek 2025-03-06