Kalendarium
terminarz dnia 24.10.2025
„Demokr@cja, Cyfryzacja procesów demokratycznych”
„Demokr@cja, Cyfryzacja procesów demokratycznych” organizowane przez Fundacje Europejskich Inicjatyw
„EkoBytom”
„EkoBytom” - projekt o charakterze ekologicznym powstały dzięki zaangażowaniu m.in Fundacji Europejskich Inicjatyw na Śląsku.
Zaś mom chyntka na ksionżka
Zaś mom chyntka na ksionżka (czyli Apetyt na książkę. Repeta) - pod tym hasłem kryje się cykl ciekawych spotkań autorskich i głośnego czytania dzieciom. A wszystko to połączone z atrakcyjnymi działaniami edukacyjno-artystycznymi. Projekt Miejskiego Biblioteki Publicznej rusza 15 lipca i potrwa do końca roku. Wszystkie spotkania odbywać się będą na terenie biblioteki.
Projekt jest objęty honorowym patronatem Prezydenta Bytomia Mariusza Wołosza.
Spotkaj się z ciekawymi ludźmi przy kawie
"Pogadajmy przy kawie" to cykl charytatywnych spotkań z ciekawymi ludźmi z Bytomia. To inicjatywa Ewy Flaszczewskiej - właścicielki kawiarni Kofeina Mood (ul. Webera 2). Podczas pogawędek przy espresso czy cafe latte zbierane będą pieniądze na terapię i rehabilitację Pawełka Brzozy - podopiecznego Fundacji Słoneczko. U chłopca zdiagnozowano zespół Aspergera oraz niepełnosprawność sprzężoną. Cykl rozpoczyna spotkanie z Anną Niezgodzką (przewodniczącą Bytomskiego Koła Nowa Lewica Śląsk), które odbędzie się już 12 października o godz. 17. Wśród zaproszonych gości znajdą się też takie nazwiska jak: Małgorzata Wiśniewska-Wilk - prezes klubu GKS Czarni Bytom (25.10), Joanna Szeligowska - dyplomowana nauczycielka i autorka profilu Pinezki Flanezki (14.11), Mikołaj Błach - parlamentarzysta Parlamentu Młodych RP i radny Młodzieżowej Rady Miejskiej w Bytomiu (29.11) oraz Monika Sophia - założycielka Studia Lekko (14.12).
Honorowy patronat nad wydarzeniem objął Prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.
„Co cię nie zabije, to cię wzmocni. Dawna medycyna ludowa”
„Co cię nie zabije, to cię wzmocni. Dawna medycyna ludowa” to kolejna propozycja Muzeum Górnośląskiego na jesień. Założeniem wystawy jest przedstawienie zagadnień dotyczących lecznictwa ludowego. Na wystawie scharakteryzowane zostaną dawne metody lecznicze praktykowane zarówno we wsiach, jak i wśród ludności robotniczej. Muzeum Górnośląskie zaprezentuje wierzenia i przesądy związane z chorobą, jej pochodzeniem i zwalczaniem. Zapraszamy na wernisaż wystawy w czwartek, 16 października o godz. 17.00.
Wystawę będzie można zwiedzać od 17 października 2025 roku do 31 maja 2026 roku w budynku Muzeum Górnośląskiego przy ul. Wojciecha Korfantego 34
Turniej z Orlika na Stadion
Zapraszamy na Turniej z Orlika na Stadion, który rozegrany zostanie od 22 do 24 października na Kompleksie boisk Orlik 2012
Kongres Metropolia Kultury w Bytomiu
Od 23 do 25 października Bytom zamieni się w tętniące życiem centrum kultury i sztuki całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przez trzy dni ulice, podwórka, sale koncertowe, pracownie artystyczne i zabytkowe przestrzenie miasta wypełnią się wydarzeniami tworzonymi z pasją i zaangażowaniem lokalnych twórców. Wszystko to w ramach wydarzeń towarzyszących Kongresowi Metropolia Kultury - otwartej formuły spotkania, które stawia na różnorodność, współpracę i zaangażowanie społeczności.
Więcej na Bytom pulsuje kulturą! Przed nami Kongres Metropolia Kultury
Turniej szermierczy
Zapraszamy na Turniej szermierczy organizowany przez Bytomskie Towarzystwo Szermiercze
XI Ogólnopolski Festiwal Fotografii Otworkowej
OFFO 2025 to jedenasta edycja Ogólnopolskiego Festiwalu Fotografii Otworkowej organizowanego przez Grupę Trzymającą OFFO. Jest to impreza cykliczna (biennale), która nie ma odpowiednika w polskim środowisku fotograficznym, a znana jest także poza granicami kraju. OFFO jest Festiwalem gromadzącym twórców, którzy posługują się fotografią otworkową (pinhole photography). Wystawa fotografii dostępna będzie do końca listopada br.
Tosca

dyrygent: Piotr Mazurek
kierownictwo muzyczne premiery: Tadeusz Serafin
reżyseria i inscenizacja: Tadeusz Bradecki
scenografia i kostiumy: Jagna Janicka
kierownictwo chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
współpraca muzyczna: Francesco Bottigliero, Krzysztof Dziewięcki
asystenci reżysera: Marek Jagielski, Maciej Komandera, Jarosław Świtała
reżyseria światła: Maria Machowska
Opera w 3 aktach
Czas trwania:2 godz. 30 min. – 2 przerwy
Wydarzenia
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Dodatkowe informacje: Wydarzenie w ramach akcji #30 za 30
Kup bilet
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Dodatkowe informacje: Wydarzenie w ramach akcji #30 za 30
Kup bilet
.jpg)
Libretto: Giuseppe Giacosa i Luigi Illica
na podstawie dramatu Victoriena Sardou „Tosca”
AKT I
Do rzymskiego kościoła Św. Andrzeja wpada więzień zbiegły z Zamku Świętego Anioła. To Cesare Angelotti, były konsul Rzeczypospolitej, uwięziony i skazany na śmierć za udział w spisku przeciwko tyranii rządzącej krajem. W tym właśnie kościele jego siostra, hrabina Attavanti, pozostawiła klucz do bocznej kaplicy i przebranie mające dopomóc Angelottiemu w ucieczce. Pojawia się młody malarz, Mario Cavaradossi, by pracować nad rozpoczętym już obrazem Marii Magdaleny. Serce młodego artysty wypełnia radość tworzenia i radość szczęśliwej miłości do słynnej śpiewaczki Tosci, a dwa te uczucia splatają się razem w dziwnąi piękną harmonię (aria „Recondita armonia”). W artyście malującym obraz Marii Magdaleny z radością poznaje Angelotti swego przyjaciela; ufając, że z jego pomocą zdoła ujść prześladowcom, Mario nie waha się – oddaje Angelottiemu swój koszyk z żywnością i obiecuje dopomóc mu w ucieczce. W tym właśnie momencie przybywa do kościoła ukochana Cavaradossiego, Floria Tosca. Zamknięte drzwi od kaplicy i dobiegające spoza nich głosy budzą w jej sercu podejrzenia, że Mario ją zdradza. Malarz jednak czułymi słowami uspokaja kochankę (duet „Ah! que gli occhi”) i aby nie wyjawić przed nią tajemnicy zbiegłego więźnia, pod pozorem pilnej pracy wyprawia ją z kościoła. Odgłos armatniego strzału zwiastuje, że w Zamku Św. Anioła spostrzeżono już ucieczkę Angelottiego. Nie ma czasu do stracenia – Cavaradossi postanawia ukryć przyjaciela w swojej willi za miastem i obydwaj bocznym wyjściem wymykają się z kościoła. Tuż po ich wyjściu pojawia się mnich-zakrystian z wieścią, że zagrażająca staremu porządkowi rzeczy rewolucyjna armia Napoleona została pokonana przez Austriaków pod Marengo i w związku z tym odbędzie się niebawem uroczyste nabożeństwo dziękczynne. Do kościoła przybywa groźny prefekt rzymskiej policji, baron Scarpia, w pościgu za zbiegłym więźniem. Spostrzega pusty koszyk na żywność, otwarte boczne wejście do kaplicy, a ponadto dziwne podobieństwo rozpoczętego obrazu Marii Magdaleny do postaci rzymskiej arystokratki – hrabiny Attavanti oraz wachlarz z herbami hrabiny, porzucony widocznie w pośpiechu. Wskazując te szczegóły Tosce, która tymczasem ponownie pojawiła się w kościele, Scarpia liczy, że w ten sposób obudzi jej zazdrość. Nie zawodzi się w swych przewidywaniach: śpiewaczka nie wie, że hrabina Attavanti jest siostrą zbiegłego Angelottiego i że to ona właśnie ułatwiła mu ucieczkę z więzienia, nie wie też, że Mario nadał swej świętej rysy damy odwiedzającej codziennie kościół, nie znając nawet jej nazwiska. W porywie zazdrości i obrażonej dumy śpieszy do mieszkania malarza – nie przeczuwa, że tuż za nią podążają zbirowie Scarpii. Prefekt policji nie posiada się z radości. Oto los dał mu w ręce broń, dzięki której być może uda się odnieść aż dwa zwycięstwa: pochwycić więźnia i …zdobyć Toscę, o której względy od dawna bezskutecznie zabiegał. Rozpoczyna się uroczyste nabożeństwo. Kościół napełnia się tłumem wiernych, a na tle ich śpiewu Scarpia w dalszym ciągu snuje swe okrutne plany (monolog „Tre sbirri, una carozza”).
AKT II
W swym mieszkaniu w Pałacu Farnese zasiada Scarpia do wieczerzy. Z dalszych sal dobiegają dźwięki gawota; to królowa wydaje uroczyste przyjęcie, które Tosca uświetnić ma swoim śpiewem. Agent policyjny Spoletta donosi, że nie udało się odnaleźć zbiega w willi Cavaradossiego, lecz za to aresztowano samego malarza. Podczas wstępnego przesłuchania Mario energicznie zaprzecza, jakoby wiedział coś o miejscu ukrycia Angelottiego. Scarpia każe zatem poddać go torturom w obecności zawezwanej uprzednio Tosci i doprowadza do tego, że nieszczęśliwa kobieta, słysząc jęki męczonego kochanka, zdradza kryjówkę zbiegłego więźnia. Tortury przerwano, jednak Mario, słysząc że Tosca wydała tajemnicę Angelottiego, z pogardą odtrąca ją od siebie. Żandarm Sciarrone wbiega z wieścią, że poprzednie informacje były fałszywe: to właśnie Napoleon rozgromił Austriaków. Słysząc to Cavaradossi, mimo że z trudem może ustać na nogach po przebytych cierpieniach, zrywa się i intonuje płomienny hymn na cześć wolności – tym samym wydaje na siebie wyrok śmierci. Teraz rozpoczyna się między Scarpiem a Toscą targ o życie. Śpiewaczka gotowa jest zapłacić każdą sumę – nie tego jednak żąda Scarpia. W zamian za uwolnienie malarza, Tosca musi być całkowicie uległa jego żądaniom. Za oknem słychać werble plutonu egzekucyjnego. Zrozpaczona, nieludzko udręczona Tosca zgadza się wreszcie na wszystkie warunki, byle ratować ukochanego (aria „Vissi d’arte” – „Żyłam sztuką”). Scarpia wyjaśnia jej, że ze względu na potrzebę zachowania tajemnicy egzekucja musi się odbyć, odbędzie się jednak tylko pozornie; w obecności śpiewaczki wydaje baron Spoletcie odpowiednie polecenie, dodając jednak znacząco: podobnie jak było z hrabią Palmieri. Tosca żąda jeszcze glejtu dla dwóch osób na opuszczenie granicy Rzymu. Scarpia spełnia żądanie, kiedy jednak zbliża się do Tosci, chcąc ją objąć, ta wiedziona rozpaczą i nienawiścią, przebija go pochwyconym z zastawionego stołu nożem. Ze stygnących palców Scarpii wyrywa upragniony glejt i śpieszy do więzienia, by oczekiwać uwolnionego kochanka.
AKT III
Noc blednie – z oddali dobiega tęskna pieśń pastuszka, dźwięki dzwonów porannych zwiastują świt. Cavaradossi zostaje wyprowadzony z celi na dziedziniec Zamku Św. Anioła – niebawem ma nastąpić egzekucja. Nieszczęśliwy skazaniec błaga więziennego dozorcę o ostatnią łaskę – by mógł napisać krótki list. Dozorca, wiedziony litością, wyraża zgodę i przyrzeka list doręczyć. Raz jeszcze staje przed oczami skazańca całe piękno jego młodego i szczęśliwego życia, i słodki obraz ukochanej Tosci (aria „E lucevan le stelle”). Ale oto nieoczekiwanie pojawia się w więzieniu sama Tosca, zwiastując ukochanemu rychłe ocalenie. Radośnie witają teraz oboje blask jutrzenki, jako symbol bliskiej już wolności i szczęścia. Żartobliwie poucza Tosca kochanka, jak się ma zachować w czasie fałszywej egzekucji, jak upaść udając martwego (duet „Ah! franchigia… O dolci mani”). Zbliża się pluton egzekucyjny, pada salwa. Gdy żołnierze odchodzą, Tosca wzywa Maria, by powstał i uchodził wraz z nią. Niestety, Scarpia nawet po śmierci oszukał Toscę. Egzekucja Cavaradossiego, która według jego zapewnień miała być fałszywa, okazała się …prawdziwa. Na szalejącą z bólu i rozpaczy śpiewaczkę rzuca się straż, odkryto bowiem zabójstwo Scarpii. Lecz Tosca wyrywa się i z murów Zamku Św. Anioła rzuca się w przepaść.
(Streszczenie libretta wg „Przewodnika operowego” J. Kańskiego)
Obsada
Soliści, Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod Dyrekcją Piotra Mazurka
TOSCA
Małgorzata Trojanowska
CAVARADOSSI
Łukasz Załęski
SCARPIA
Andrzej Dobber
ANGELOTTI
Tomasz Theil
ZAKRYSTIANIN
Zbigniew Wunsch
SPOLETTA
Aleksander Kruczek - ZMIANA W OBSADZIE - MACIEJ KOMANDERA
SCIARRONE
Witold Dewor
PASTUSZEK
Marta Huptas
DOZORCA
Adam Janik
URZĘDNICY
Dariusz Nurzyński
Paweł Brol
Soliści, Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod Dyrekcją Piotra Mazurka
TOSCA
Anna Wiśniewska-Schoppa
CAVARADOSSI
Dominik Sutowicz
SCARPIA
Adam Woźniak
ANGELOTTI
Grzegorz Szostak
ZAKRYSTIANIN
Zbigniew Wunsch
SPOLETTA
Aleksander Kruczek
SCIARRONE
Witold Dewor
PASTUSZEK
Agata Witek
DOZORCA
Adam Janik
URZĘDNICY
Dariusz Nurzyński
Paweł Brol
Soliści, Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod Dyrekcją Piotra Mazurka
TOSCA
Małgorzata Trojanowska
CAVARADOSSI
Łukasz Załęski
SCARPIA
Andrzej Dobber
ANGELOTTI
Tomasz Theil
ZAKRYSTIANIN
Zbigniew Wunsch
SPOLETTA
Maciej Komandera
SCIARRONE
Witold Dewor
PASTUSZEK
Marta Huptas
DOZORCA
Adam Janik
URZĘDNICY
Dariusz Nurzyński
Paweł Brol
Soliści, Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod Dyrekcją Piotra Mazurka
TOSCA
Anna Wiśniewska-Schoppa
CAVARADOSSI
Dominik Sutowicz
SCARPIA
Adam Woźniak
ANGELOTTI
Grzegorz Szostak
ZAKRYSTIANIN
Zbigniew Wunsch
SPOLETTA
Aleksander Kruczek
SCIARRONE
Witold Dewor
PASTUSZEK
Marta Huptas
DOZORCA
Adam Janik
URZĘDNICY
Dariusz Nurzyński
Paweł Brol
BCKino – Po polowaniu
Po polowaniu – dramat, thriller, 2025, reż. Luca Guadagnino; obsada: Julia Roberts, Andrew Garfield, Ayo Edebiri, Chloë Sevigny.
Alma Olsson, profesor filozofii na Uniwersytecie Yale, staje na rozdrożu życia osobistego i zawodowego, gdy jedna z jej najlepszych studentek oskarża jednego z jej kolegów po fachu o niestosowne zachowanie. Alma zostaje wciągnięta w sam środek kontrowersji, co dodatkowo zmusza ją do stawienia czoła mrocznej tajemnicy z przeszłości. Najnowsze dzieło Luki Guadagnino „Po polowaniu” to trzymający w napięciu dramat psychologiczny.
Czas trwania: 139 min (UIP)
Wiek: 18+ (napisy)
Miejsce: sala Gloria (I piętro)
Bilety: 15 zł

Koncert muzyki neoklasycznej – PADUSZYŃSKI/COUTO
24.10
piątek
20.00
Koncert muzyki neoklasycznej – PADUSZYŃSKI/COUTO
Koncert Piotra Paduszyńskiego i Yany Couto będzie występem dwóch wyjątkowych kompozytorów i pianistów tworzących w nurcie neoklasycznym. Ich muzyka pozwala wybrać się w medytacyjną podróż pośród swoich wspomnień i wyobrażeń. Artyści przeplatają spokój, melancholię z nadzieją, dając słuchaczowi przestrzeń, by zwolnić i na chwilę przestać gonić za uciekającą rzeczywistością. Koncert będzie podzielony na dwa odrębne występy artystów.
Piotr Paduszyński jest pianistą i kompozytorem młodego pokolenia. Przekłada swoje doświadczenia i emocje na utwory określane mianem muzyki ilustracyjnej oraz filmowej. W listopadzie 2020 roku wydał debiutancki album „Prześwit”, za który otrzymał tytuł „Muzycznego Odkrycia Roku” w plebiscycie WARTO 2021. Co więcej, jego twórczość solowa oscyluje wokół muzyki neoklasycznej, ilustracyjnej i filmowej, ukazując głęboką wrażliwość artystyczną.
Yana Couto to polska kompozytorka i pianistka, tworząca muzykę, która pozwala na chwilę spokoju, piękna i nadziei dla każdego, kto potrzebuje chwili wytchnienia. Komponuje muzykę neoklasyczną, minimalistyczną, filmową i ambientową, wykorzystując pianino, instrumenty akustyczne, nagrania terenowe, elektronikę i wielowarstwowe wokale. Tworzy unikalne brzmienie, które jest eksploracją motywów i prostych melodii, okraszonych słowiańskim romantyzmem i delikatnością.
Czas trwania: 90 min | Miejsce: sala ToTu (I piętro) | Bilety: 40 zł
W celu zakupu miejsca dla osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim prosimy o wcześniejszy kontakt z kasą Bytomskiego Centrum Kultury.
Bytomskie Centrum Kultury nie ponosi odpowiedzialności za zakup biletów na innych witrynach.
__________________________________
INFORMACJA DOTYCZĄCA PARKINGU:
Szanowni Państwo,
Z uwagi na ograniczoną ilość miejsc do parkowania przed Bytomskim Centrum Kultury, zachęcamy do korzystania z parkingu, który znajduje się przy Placu Sobieskiego oddalonego o około 400 metrów od naszej instytucji. Parking jest bezpłatny w soboty i niedziele, a od poniedziałku do piątku od godziny 17.00.