Kalendarium
terminarz dnia 21.03.2025
Projekt: . „Zwolnieni z teorii”
Projekt: . „Zwolnieni z teorii”.
Akcja Kilometry w Wodzie

Zapraszamy seniorów do udziału w Akcji "Kilometry w Wodzie"
#BytomSiePodoba
Dynamiczny filmik reklamujący miasto - jego atrakcje i architekturę.
„Demokr@cja, Cyfryzacja procesów demokratycznych”
„Demokr@cja, Cyfryzacja procesów demokratycznych” organizowane przez Fundacje Europejskich Inicjatyw
„EkoBytom”
„EkoBytom” - projekt o charakterze ekologicznym powstały dzięki zaangażowaniu m.in Fundacji Europejskich Inicjatyw na Śląsku.
Wystawa „Hörst du mein heimlisches Rufen?” = „Słyszysz me ciche wołanie”

Od poniedziałku, 3 marca w Galerii Rotunda Miejskiej Biblioteki Publicznej przy pl. Jana III Sobieskiego będzie można oglądać wystawę „Hörst du mein heimlisches Rufen?” = „Słyszysz me ciche wołanie”, która powstała z inicjatywy Towarzystwa Społeczno–Kulturalnego Niemców Województwa Śląskiego – Koło w Stolarzowicach.
Wystawa przedstawia losy mieszkańców Stolarzowic i Górnik w 1945 roku, nawiązując do wydarzeń określanym mianem Tragedii Górnośląskiej, a więc wydarzenia niezwykle traumatycznego w historii Górnego Śląska.
Wystawę „Hörst du mein heimlisches Rufen?” = „Słyszysz me ciche wołanie” będzie można oglądać w Galerii Rotunda Miejskiej Biblioteki Publicznej w Bytomiu od 3 do 31 marca 2025 roku.
Mobilna zbiórka odpadów tekstylnych

Planujesz wiosenne porządki i chcesz pozbyć się niepotrzebnych ubrań, starych butów czy pościeli? 21 marca, na parkingu Lodowiska im. Braci Nikodemowiczów przy ul. Pułaskiego 71, odbędzie się mobilna zbiórka tekstyliów.
Co można oddać
- ubrania, bielizna, skarpety, obuwie oraz dodatki, takie jak szaliki, czapki, torebki, plecaki,
- pościel, ręczniki, koce oraz inne tekstylia używane w gospodarstwie domowym,
- zasłony, firany, dywany oraz tkaniny użytkowe, pluszowe zabawki.
Wszystkie przekazywane przedmioty powinny być w stanie nadającym się do ponownego wykorzystania lub recyklingu.
Czego nie można oddać:
- tekstyliów, które zawierają substancje niebezpieczne lub są chemicznie przetwarzane, co mogłoby stanowić zagrożenie dla środowiska.
- tekstyliów, które nie nadają się do recyklingu a wyłącznie do utylizacji, jak na przykład ubrania nasączone olejem lub farbą, nasiąknięte wilgocią (spleśniałe), robocze ubrania po lakierowaniu.
Efektywny recycling i ponowne wykorzystanie
Projekt zakłada selektywną zbiórkę tekstyliów, które w miarę możliwości zostaną poddane recyklingowi lub przekazane do ponownego wykorzystania, co przyczyni się do ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko.
Dzień Poezji w bibliotece

21 marca obchodzimy Światowy Dzień Poezji. Jego celem jest promocja czytania, pisania, publikowania i nauczania poezji na całym świecie. UNESCO zadeklarowało, że ten dzień ma dać nowy impuls, aby docenić poezję oraz poprzeć krajowe, regionalne i międzynarodowe ruchy poetyckie.
Miejska Biblioteka Publiczna w Bytomiu tradycyjnie w tym dniu od kilku lat zaprasza poetów i wielbicieli poezji na wspólne czytanie wierszy i rozmowy o radości czytania poezji.
Bytomski Klub Kobiet Menedżerskich - spotkanie z Martą Ludwiczek

Zapraszamy na wydarzenie dla kobiet Bytomia, które poprowadzi Marta Ludwiczek – doświadczona dziennikarka telewizyjna i prasowa, mediatorka rodzinna. Podczas spotkania odkryjesz m. in. moc storytellingu – jak opowiadać historie, które angażują i zapadają w pamięć oraz jak wykorzystać swoją narrację w komunikacji online i offline z pewnością siebie i autentycznością.
Liczba miejsc ograniczona. Zapisy pod nr tel.: 570 452 656
Madama Butterfly

kierownictwo muzyczne premiery: Piotr Warzecha
inscenizacja i reżyseria: Henryk Konwiński
scenografia: Jan Bernaś
kierownictwo chóru: Krzysztof Martyniak
współpraca muzyczna: Krzysztof Dziewięcki
współpraca reżyserska: Feliks Widera
asystent reżysera: Maciej Komandera
Wznowienie sceniczne w Operze Śląskiej: 12 marca 2011 r. w oparciu o premierę z dn. 30 stycznia 1988 r.
Opera w 3 aktach
Czas trwania:2 godz. 45 min. – 2 przerwy
„Madama Butterfly” to jedno z najsławniejszych dzieł w repertuarze operowym. Opowiada dramatyczną historię związku japońskiej gejszy Cho-Cho-San – tytułowej Butterfly, która wychodzi za mąż za Pinkertona, pułkownika stacjonujących w Nagasaki wojsk amerykańskich. Młoda Japonka jest tak bardzo zakochana w mężu, że porzuca dla niego swoją religię, kulturę i tradycję, on jednak nie traktuje tego małżeństwa poważnie. Niedługo po ślubie Pinkerton wyjeżdża i wraca dopiero po trzech latach z nową żoną, by zabrać synka, którego urodziła mu gejsza. Butterfly popełnia rytualne samobójstwo…
Premiera pierwszej wersji opery miała miejsce 17 lutego 1904 r. w mediolańskiej La Scali. „Madama Butterfly” składała się wtedy z dwu aktów i została bardzo chłodno przyjęta. Cztery miesiące później wystawiono ją ponownie w Brescii, dzieląc nieproporcjonalnie długi drugi akt na dwie części i wprowadzając inne drobniejsze zmiany. Tym razem dzieło Pucciniego odniosło olbrzymi sukces, przenosząc się na deski Metropolitan Opera w 1907 r.
„Madama Butterfly” - nie licząc wznowień – prezentowana była w Operze Śląskiej w nowej, premierowej inscenizacji trzykrotnie. Premiera ostatniej wersji miała miejsce 30 stycznia 1988 r. A jej wznowienie w marcu 2011 r.
Libretto: Luigi Illica, Giuseppe Giacosa na podstawie sztuki Davida Belasco - Gejsza
AKT I
W japońskim porcie zatrzymał się na czas dłuższy okręt amerykańskiej marynarki wojennej. Monotonny tryb życia przykrzy się młodemu porucznikowi Pinkertonowi; aby sobie uprzyjemnić życie, korzysta z usług japońskiego pośrednika Goro, który za opłatą ułatwia mu znajomość z młodziutką gejszą Cho-cho-san, zwaną także Butterfly (motyl). Pinkerton, zgodnie z japońskimi zwyczajami, ma zawrzeć z nią ślub, którego ważność rozciąga się na 999 lat. Goro wprowadza porucznika da wynajętego dlań domku na wzgórzu nad miastem i przedstawia mu służbę jego przyszłej żony. Wkrótce ma się odbyć ceremonia ślubna – jako pierwszy z gości zjawia się konsul Stanów Zjednoczonych w Nagasaki, Sharpless. Zapatruje się on na sprawę małżeństwa Pinkertona poważniej niż młody porucznik i ostrzega go, by nie łamał życia młodziutkiej, szczerze go kochającej Japonce. Nadchodzi Cho-cho-san w otoczeniu rodziny i licznego grona dziewcząt japońskich. Wyznaje ona Pinkertonowi, że rano była w domu misjonarzy, by przyjąć wiarę chrześcijańską i że dla niego gotowa jest zupełnie zerwać ze swą rodziną i środowiskiem. Urzędnik stanu cywilnego odczytuje akt ślubu. Weselną atmosferę mąci nagłe zjawienie się wuja panny młodej – Bonzy, który odkrył tajemnicę jej chrztu i za porzucenie wiary ojców oraz poślubienie cudzoziemca rzuca przekleństwo na jej głowę. W ślad za nim opuszczają pośpiesznie dom Pinkertona przerażeni goście weselni. Butterfly i Pinkerton zostają sami. Nadchodzi noc. Akt I kończy się wspaniałym duetem miłosnym, jednym z najpiękniejszych w światowej literaturze operowej („Bimba degli occhi”).
AKT II
Minęły trzy lata od ślubu Pinkertona. Butterfly wraz z małym synkiem każdej wiosny oczekuje męża, który odjeżdżając wkrótce po ceremonii zaślubin, przyrzekł jej, że na pewno powróci. Żyją w biedzie, a wierna służebnica Buttertly, Suzuki, obawia się gorszego jeszcze niedostatku, nie spodziewa się bowiem powrotu Pinkertona. Butterfly jednak niezachwianie wierzy jego słowom. Nieoczekiwanie zjawia się witany radośnie przez Butterfly konsul Sharpless. W trakcie jego wizyty przybywa też bogaty książę Yamadori, który przy pomocy pośrednika Goro zabiega o względy Cho-cho-san. Młoda Japonka odrzuca jednak stanowczo jego konkury. Uważa się nadal za żonę Pinkertona i nie uznaje rozwodowych zwyczajów japońskich. Na jej postanowienie nie wpływają nawet słowa Sharplessa, który w oględny sposób daje do zrozumienia, że Pinkerton nie zamierza do niej wracać. Cho-cho-san nie wierzy słowom konsula (aria „Un bel di vedremo” – „Tam na wschodniej stronie”). Pokazuje mu swego synka i prosi, by powiadomił Pinkertona, że oboje z dzieckiem stale go oczekują. Zakłopotany swą przykrą misją Sharpless opuszcza dom Butterfly, która w chwil potem wypędza natrętnego Goro, Wystrzał armatni zwiastuje przybycie okrętu Pinkertona. Uszczęśliwiona Butterfly przystraja wraz z Suzuki cały dom kwiatami (duet „Schuoti quelle fronda”) i ubrana w ślubną suknię oczekuje przybycia małżonka. Z wolna zapada zmierzch; w oddali słychać śpiew rybaków wracających z połowu. Na ścieżce wiodącej do domku Butterfly nie widać nikogo…
AKT III
Minęła noc. Znużona oczekiwaniem, usnęła Butterfly. Teraz dopiero w ogródku przed domem zjawiają się Sharpless i Pinkerton. Suzuki ze zdumieniem patrzy na towarzyszącą im nieznajomą elegancką damę. To małżonka Pinkertona przybyła wraz z mężem, by zabrać jego synka. Cho-cho-san, która zjawia się po chwili, od razu domyśla się wszystkiego i wie, co ma teraz uczynić. Odprawia obecnych i wydobywa ze skrytki stary, rodowy sztylet, na którego klindze wyryte są słowa: „Niechaj z honorem umiera ten, komu los nie pozwolił żyć z honorem”. Pożegnawszy się z dzieckiem Cho-cho-san przebija się sztyletem. Ostatnim odruchem świadomości zwraca się w stronę Pinkertona, który wpada do pokoju z okrzykiem „Butterfly”!
/Z „Przewodnika operowego” Józefa Kańskiego/
Obsada
Soliści, Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Piotra Mazurka
MADAMA BUTTERFLY
Izabela Matuła
SUZUKI
Anna Borucka
PINKERTON
Łukasz Załęski
KONSUL
Stanisław Kuflyuk
BONZO
Bogdan Kurowski
GORO
Maciej Komandera
YAMADORI
Kamil Zdebel
KATE
Marta Huptas
KOMISARZ
Adam Woźniak
URZĘDNIK
Michał Bagniewski
DZIECKO
Leon Okoński
Soliści, Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Piotra Mazurka
MADAMA BUTTERFLY
Anna Wiśniewska-Schoppa
SUZUKI
Anna Borucka
PINKERTON
Matheus Pompeu
KONSUL
Andrzej Dobber
BONZO
Grzegorz Szostak
GORO
Jarosław Bielecki
YAMADORI
Zbigniew Wunsch
KATE
Marta Huptas
KOMISARZ
Adam Woźniak
URZĘDNIK
Michał Bagniewski
DZIECKO
Leon Okoński
Soliści, Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Piotra Mazurka
MADAMA BUTTERFLY
Izabela Matuła
SUZUKI
Anna Borucka
PINKERTON
Łukasz Załęski
KONSUL
Stanisław Kuflyuk
BONZO
Bogdan Kurowski
GORO
Maciej Komandera
YAMADORI
Kamil Zdebel
KATE
Marta Huptas
KOMISARZ
Adam Woźniak
URZĘDNIK
Michał Bagniewski
DZIECKO
Leon Okoński
Soliści, Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Piotra Mazurka
MADAMA BUTTERFLY
Anna Wiśniewska-Schoppa
SUZUKI
Anna Borucka
PINKERTON
Matheus Pompeu
KONSUL
Andrzej Dobber
BONZO
Grzegorz Szostak
GORO
Maciej Komandera
YAMADORI
Zbigniew Wunsch
KATE
Marta Huptas
KOMISARZ
Adam Woźniak
URZĘDNIK
Michał Bagniewski
DZIECKO
Leon Okoński
Madama Butterfly
Mój dzień - spektakl uczestników zajęć Szansa Stowarzyszenia Rodzin i Przyjaciół Osób z Zespołem Downa

BCKino – Przepiękne!

Przepiękne! – dramat, komedia, obyczajowy, Polska, 2025; reż.: Katarzyna Priwieziencew; obsada: Marta Nieradkiewicz, Mikołaj Roznerski, Marta Ścisłowicz, Konrad Eleryk, Hanna Śleszyńska, Olaf Lubaszenko.
Magda (Marta Nieradkiewicz) próbuje pogodzić wychowanie dwójki małych dzieci z prowadzeniem domu, a jednocześnie pragnie wrócić do pracy i realizować swoje zawodowe ambicje. Basia (Marta Ścisłowicz), skryta za murem nieufności, za wszelką cenę, unika miłości, choć bardzo jej pragnie. Krysia (Hanna Śleszyńska), po trzydziestu latach małżeństwa, chce czerpać z życia pełnymi garściami, nawet jeśli jej mąż nie podziela jej entuzjazmu. Agata (Katarzyna Herman), odnosząca sukcesy bizneswoman, nie potrafi odnaleźć nici porozumienia z nastoletnią córką. Julia (Urzędowska) jest gotowa poświęcić wszystko, by przedłużyć swoją karierę w branży, która ceni tylko młodość i urodę. A mała Tosia (Róża Szmidt)? Ona po prostu szuka odpowiedzi na wielkie pytania, które stawia przed nią życie.
Godziny seansów:
14-20.03 godz. 17.00
21-27.03 godz. 19.45
19.03 godz. 12.00 w ramach BCKino w samo południe. Na TEN seans bilety ulgowe do zakupu w kasie biletowej – 13 zł (Bytomska Karta Seniora).
Czas trwania: 119 min (Warner Bros. Entertainment)
Wiek: 15+
Miejsce: sala Gloria (I piętro)
Bilety: 15 zł
Przegląd zespołów muzycznych BYTOM LIVE MUSIC 2025

Rusza nabór do Przeglądu zespołów muzycznych BYTOM LIVE MUSIC. Przegląd ma wyłonić wykonawców, którzy wystąpią podczas tegorocznego Święta Bytomia!
Zainteresowani na przesłanie zgłoszenia i video mają czas do 21 marca (piątek) 2025 roku.
7 kwietnia (poniedziałek) 2025 roku zostanie ogłoszona decyzja jurorów o wyłonieniu zwycięskich zespołów.
BYTOM LIVE MUSIC to wydarzenie stworzone do promocji bytomskich Artystów, dlatego, zgodnie z regulaminem, przynajmniej dwóch członków składu zespołu musi mieszkać w Bytomiu.
Ważne, by Artyści zaprezentowali swój autorski repertuar w dowolnym stylu muzycznym. Oceniane będą: poziom i technika wykonania, brzmienie zespołu, opracowanie muzyczne, teksty pod kątem przekazu i wartości literackiej, ogólne wrażenie artystyczne i estetyczne.
Aby wziąć udział w naborze, należy przesłać wypełniony formularz zgłoszeniowy (do pobrania ze strony www.becek.pl) wraz z nagraniem video jednego autorskiego utworu, który weźmie udział w przeglądzie i przesłać do 21 marca (piątek) 2025 roku na adres:
Regulamin oraz formularz zgłoszeniowy do pobrania: TUTAJ