Kalendarium
terminarz dnia 26.01.2025
Projekt: . „Zwolnieni z teorii”
Projekt: . „Zwolnieni z teorii”.
Akcja Kilometry w Wodzie

Zapraszamy seniorów do udziału w Akcji "Kilometry w Wodzie"
#BytomSiePodoba
Dynamiczny filmik reklamujący miasto - jego atrakcje i architekturę.
Ruiny przemysłu - wystawa fotografii Karola Joperta

Nowa wystawa ukazująca opuszczone miejsca w województwie śląskim. Autor przede wszystkim skupi się na miejscach poprzemysłowych w okolicy Katowic. Motywem przewodnim większości prac będzie intrygująca gra światła.
Karol Jopert - bytomski twórca internetowy. Autor kanału podróżniczego Łowca Ruin w serwisie YouTube, oraz współprowadzący programu telewizyjnego Z Historią W Tle (TVP3 KATOWICE). Realizator licznych wykładów podróżniczych oraz seansów kinowych. Uczestnik programów radiowych i telewizyjnych - Dzień Dobry TVN, Pokój Na Poddaszu, Łowcy Pasjonatów, Pasjonauci, City Break Polska, AS Radio.
Obchody 80. rocznicy Tragedii Górnośląskiej w Bytomiu-Miechowicach

Przed nami uroczystości związane z 80. rocznicą Tragedii Górnośląskiej. Obchody odbędą się w niedzielę, 26 stycznia w kilku miastach naszego regionu, w tym m.in. w Bytomiu-Miechowicach. W naszym mieście uroczystości rozpoczną się o 14:00 od złożenia kwiatów pod pomnikiem Ofiar Tragedii Górnośląskiej, zaś o 14:30 przy ul. Stolarzowickiej 19 już po raz IX odbędzie się Widowisko Historyczne „Walki o Miechowice 1945”.
80 lat od Tragedii Miechowickiej
Tragedia Miechowicka to jedno z najbardziej dramatycznych wydarzeń, jakie miało miejsce w trakcie wkroczenia Armii Czerwonej na Śląsk w styczniu 1945 roku. Z rąk żołnierzy Armii Czerwonej w Miechowicach mogło zginąć nawet 380 osób. Od kilku lat Stowarzyszenie Na Rzecz Zabytków Fortyfikacji „Pro Fortalicium” organizuje widowisko historyczne „Walki o Miechowice 1945”, przypominając o tragicznych wydarzeniach, które rozegrały się w Miechowicach.
Widowisko historyczne rozpocznie się o 14:30, a pół godziny wcześniej, o godz. 14:00 pod pomnikiem Tragedii Górnośląskiej /skwer Ofiar Tragedii Górnośląskiej/ nastąpi złożenie kwiatów pod pomnikiem upamiętniającym tysiące ofiar tej tragedii.
Prelekcja historyczna i koncert
Przed głównymi obchodami przypominającymi 80. rocznicę Tragedii Górnośląskiej i Tragedii Miechowickiej, które odbędą się 26 stycznia zapraszamy dzień wcześniej tj. 25 stycznia do Pałacu w Miechowicach /ul. Dzierżonia 30/. O godz. 17:00 prelekcje poświęconą działaniom wojennym prowadzonym na terenie Miechowic w styczniu 1945 roku zaprezentuje historyk Dariusz Pietrucha, prezes Stowarzyszenia na Rzecz Zabytków Fortyfikacji „Pro Fortalicium”. Z kolei o godz. 18:00 zapraszamy na koncert Lecha Dyblika, znanego i cenionego polskiego aktora teatralnego, filmowego i telewizyjnego, który w swoim dorobku zawodowym ma wiele ról w polskich, ale także i zagranicznych produkcjach.
33. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

33. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
Wielki finał kolędowania w Kościele Mariackim
.jpg)
Już w najbliższą niedzielę, 26 stycznia o 17:00 zapraszamy do Kościoła Mariackiego przy Rynku w Bytomiu na wielki finał kolędowania połączony z upamiętnieniem 200. rocznicy urodzin Johanna Straussa II. W programie m.in. utwory znane z koncertu noworocznego w Wiedniu - walc „Nad pięknym, modrym Dunajem” i „Marsz Radeckiego”, a także Koncert na Dwoje Skrzypiec Jana Sebastiana Bacha, kolędy w wykonaniu chóru, muzyka organowa i wspólne kolędowanie.
Baron cygański

libretto: Ignaz Schnitzer, wg opowiadania M. Jōkaia „Saffi”; tekst polski: Krystyna Chudowolska
kierownictwo muzyczne premiery: Krzysztof Dziewięcki
reżyseria i choreografia: Henryk Konwiński
dekoracje: Ireneusz Domagała
kostiumy: Małgorzata Słoniowska
kierownik chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
kierownik baletu: Grzegorz Pajdzik
Operetka w 3 aktach
Czas trwania:2 godz. 50 min. – 2 przerwy
Wydarzenia
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Dodatkowe informacje: Wydarzenie w ramach akcji #30 za 30
Kup bilet
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Dodatkowe informacje: Wydarzenie w ramach akcji #30 za 30
Kup bilet
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Dodatkowe informacje: Wydarzenie w ramach akcji #30 za 30
Kup bilet
„Baron cygański” jest jednym z najpopularniejszych i najbardziej lubianych dzieł Johanna Straussa, w którym cygański żywioł przeplata się z wiedeńską elegancją, a wielkie sceny zbiorowe z nastrojowymi ariami i duetami. To klasyczna operetka w pięknych kostiumach, barwnej scenografii ziemi węgierskiej i Wiednia, urzekająca muzyką, popisami wokalnymi i wspaniałymi scenami baletowymi. To arcydzieło gatunku o wyjątkowym uroku i porywającej sceniczności. Akcja libretta opartego na noweli węgierskiego pisarza Maurycego Jókaia pt. "Saffi" rozgrywa się na pograniczu węgiersko-tureckim w połowie XVIII wieku i znajduje swój finał w Wiedniu. Pozwoliło to połączyć w jedną całość intrygujące wątki romansowe, a przede wszystkim stworzyć dzieło
o niebywałej inwencji melodycznej, stapiającej - jak pisze Stromerger - "płynność wiedeńskiego walca z brzękiem ostrogi w czardaszu, cygańską balladę z chórem malowniczych wioślarzy. Sceny liryczne, rytmy marszowe, duety komiczne, żwawe finały uzupełniają piękną operetkę", która gości stale także na operowych scenach.
"Baron Cygański" utrzymuje się w repertuarze Opery Śląskiej nieprzerwanie od 1979 roku. I wciąż jest oczekiwany przez publiczność... Jak wszędzie na świecie. Zapraszamy na przygody Kalmana Żupana – handlarza świń, jego pięknej córki Arseny; ubiegającego się o jej rękę Sandora Barinkaya – tytułowego Barona cygańskiego oraz cyganek Saffi, Czpiry i całego cygańskiego taboru. Czy na pewno uda się poślubić Sandorowi Arsenę? Zobaczycie Państwo już wkrótce.
AKT I
W którym dowiadujemy się, po co przybył w te strony Sandor Barinkay w towarzystwie rządowego komisarza Carnera. Ale odzyskanie rodowych posiadłości nie będzie łatwe: ojciec Barinkaya zmarł przed ćwierćwieczem na zesłaniu, a choć kraj został wyzwolony z tureckiej niewoli, majątek, niestety, trafił w różne ręce. Są co prawda świadkowie pamiętający tamte czasy – na przykład stara Cyganka Czipra, która chętnie świadczyć będzie na rzecz młodego Sandora. Jednak już Kalman Żupan, przedsiębiorczy hodowca świń, nie bardzo jest zadowolony z przywrócenia majątku prawemu właścicielowi. Poza tym jak ma złożyć podpis, skoro pisać nie umie. A jednak jest możliwe wyjście z opresji, jako że Sandor jest wyjątkowo bezsilny wobec urody niewieściej, zaś Arsena jest córką Żupana. Chytry świniarz proponuje mu rękę swojej córki, co z miejsca odpowiada Sandorowi. Niestety, Arsena kocha – i to skutecznie – równie namiętnego Ottokara, syna swojej bony, Mirabelli, który poza nią zajęty jest jeszcze tylko poszukiwaniami legendarnego skarbu – tego, który ponoć ojciec Sandora zdobył na Turkach a następnie gdzieś ukrył. W tym momencie również Carnero nie bardzo wie czyją trzymać stronę, pomimo jasnych urzędowych wskazań. Oto po latach dwudziestu właśnie tutaj spotyka swoją żonę. Jest nią minionej piękności Mirabella, choć nadal zaradna i sprytna. Jeśli więc prawdą jest, że Ottokar ma lat dwadzieścia, Carnero jest jego ojcem, choć raczej należy wierzyć, że urodził się później, już w haremie, gdzie wszechwładny pasza wcale nie żałował, że los obdarzył go piękną branką, która z natury ulegała zawsze silniejszemu. I co dalej – skoro Arsena kocha Ottokara, który nie zamierza przestać kochać Arseny? W tym miejscu pojawia się Saffi, Cyganka tak piękna, że Sandor z miejsca przystaje do Cyganów. Sandor chętnie godzi się zostać ich wodzem i przyjmuje tytuł cygańskiego barona. Jeszcze tylko to, co niesie logika zdarzeń: ślub z Saffi, choćby na złość Arsenie, co poniekąd rozwiązuje sprawę. Tego jednak nie mogą strawić ani Żupan ani Carnero: Barinkay i jakaś tam Cyganka, w dodatku ślub! Od słowa do słowa i akt kończy się wielką awanturą, która wybucha pomiędzy ludźmi Żupana a Cyganami.
AKT II
W którym okazuje się, że chcąc zrobić na złość Arsenie, Sandor działający w afekcie nie żałuje wcale wyboru. Saffi jest przecież nie tylko piękna, ale szczerze kochająca. W ogóle co za niezwykła noc! Czipra ma bowiem cudowny sen związany z legendarnym skarbem. W takich wypadkach nie wadzi sprawdzić – oczywiście, w największej tajemnicy, a więc kiedy cały obóz śpi. I rzeczywiście – sen nie kłamał, jest skarb, jest wielki skarb. W tej chwili Sandor posiada już nie tylko Saffi, ale i majątek. W bardzo niewłaściwej chwili zjawił się więc Żupan w cygańskim obozie, ażeby nabyć za worki srebra posiadłość Barinkaya, skoro ten przystał do Cyganów, którymi Żupan pogardza. Cyganie obrażeni lekceważącym traktowaniem rewanżują się natychmiast – ani się Żupan spostrzegł – nie ma srebra. W takiej chwili jednak każdy wpadłby w gniew, w nie mniejszy niż Żupan. Jego gromkie krzyki sprowadzają Carnera, Arsenę, Ottokara, Mirabellę, a także Barinkaya, Saffi i Cziprę. Żupan odzyskał więc swoją własność, lecz przecież nie o to chodzi, tym bardziej gdy okazuje się, że Sandor odkrył poszukiwany skarb a sprawa małżeństwa z Arseną jest nieaktualna, jako że ten wziął już ślub z Saffi i przy nim obstaje. Nieważny – zdaniem Carnera, urzędowego stróża moralności, i nieważny, bo cygański, o czym poświadczyć mogą tylko miłosna noc i ptaki. Lecz to jeszcze bardziej wiąże Sandora z Saffi, która szczególnie w tej chwili, w obecności Arseny czuje pełną satysfakcję. Spór nabiera mocy i znajduje nagłe rozwiązanie – oto zjawia się książę Homonay z oficerami werbunkowymi: kraj w niebezpieczeństwie, kto stanie w obronie jego granic?… Na pewno Sandor Barinkay, który na ten cel przekazuje również skarb ojca. Podrywa się i Ottokar, bo to najlepsza okazja zasłużyć się w oczach Arseny. No i niespodziewanie Żupan, zagarnięty do intendentury, który w dodatku traci na rzecz armii całe srebro. A co z Saffi?… Okazuje się, że Czipra nie jest jej matką, zaś piękna dziewczyna, z którą Sandor wziął cygański ślub, na co są wiarygodne dokumenty, jest oczywiście książęcą córką. I oto całe zmartwienie Barinkaya – tak wysoko nie sięgał. Brał za żonę Cygankę, nie księżniczkę.
AKT III
W którym przenosimy się z ziemi węgierskiej do Wiednia, gdzie oczekiwane są właśnie zwycięskie wojska. Wśród wyczekujących rozpoznajemy Saffi i Arsenę oraz Cziprę i Mirabellę. Jest z nimi Carnero, który przez ten czas opiekował się damami. I oto wreszcie zjawiają się wyczekiwani wojacy – a więc Żupan, zasłużony na tyłach, który był zawsze tam gdzie najbezpieczniej, dzięki czemu nic nie stracił, a sporo zarobił. A więc Ottokar, młodzieniec, jak się okazuje, nie tylko kochliwy, lecz i bitny, który otrzymuje w nagrodę odznaczenie oraz dziedziczne prawo do tytułu hrabiego. No i Sandor Barinkay, waleczny i mężny, co też zostanie wynagrodzone chwalebnym orderem i tytułem barona. Tylko, że nic Sandora nie cieszy, jeśli zaś o tytuł barona chodzi, interesuje go wyłącznie tamten – cygańskiego barona. Tytuły, ordery… Jakaż jednak większa nagroda może czekać dzielnych młodzieńców, niż spotkanie z ukochanymi. Choć Żupan nadal zamierza wydać swą córkę za Sandora, Arsena przypadnie, zgodnie z wolą miłości, Ottokarowi. Natomiast Barinkay – tylko co z nią się dzieje, gdzie jest, czemu nie wita bohatera? – doczeka się wreszcie ukochanej Saffi, która zjawia się na końcu, ażeby wszystko mógł uwieńczyć radosny finał.
Obsada
Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza
SANDOR BARINKAY
Adam Sobierajski
SAFFI
Iwona Socha
CZIPRA
Anna Borucka
HOMONAY
Kamil Zdebel
KÁLMÁN ŻUPAN
Bogdan Kurowski
ARSENA
Karolina Wieczorek
OTTOKAR
Wojciech Przemyk
MIRABELLA
Renata Dobosz
CARNERO
Maciej Komandera
FERKO
Adam Janik
PALI
Zbigniew Wunsch
JANOS
Witold Dewor
Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza
SANDOR BARINKAY
Sławomir Naborczyk
SAFFI
Anna Wiśniewska-Schoppa
CZIPRA
Anna Borucka
HOMONAY
Kamil Zdebel
KÁLMÁN ŻUPAN
Adam Woźniak
ARSENA
Kamila Goik
OTTOKAR
Wojciech Przemyk
MIRABELLA
Renata Dobosz
CARNERO
Maciej Komandera
FERKO
Adam Janik
PALI
Zbigniew Wunsch
JANOS
Witold Dewor
Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza
SANDOR BARINKAY
Adam Sobierajski
SAFFI
Anna Wiśniewska-Schoppa
CZIPRA
Anna Borucka
HOMONAY
Kamil Zdebel
KÁLMÁN ŻUPAN
Bogdan Kurowski
ARSENA
Karolina Wieczorek
OTTOKAR
Wojciech Przemyk
MIRABELLA
Renata Dobosz
CARNERO
Maciej Komandera
FERKO
Adam Janik
PALI
Zbigniew Wunsch
JANOS
Witold Dewor
Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza
SANDOR BARINKAY
Adam Sobierajski
SAFFI
Iwona Socha
CZIPRA
Anna Borucka
HOMONAY
Kamil Zdebel
KÁLMÁN ŻUPAN
Adam Woźniak
ARSENA
Kamila Goik
OTTOKAR
Wojciech Przemyk
MIRABELLA
Renata Dobosz
CARNERO
Maciej Komandera
FERKO
Adam Janik
PALI
Zbigniew Wunsch
JANOS
Witold Dewor
Antropologia doświadczenia i teatr tańca jako kierunek poszukiwań kulturowo-twórczych

Zapraszamy na premierę spektaklu "Antropologia doświadczenia i teatr tańca jako kierunek poszukiwań kulturowo-twórczych", który odbędzie się w niedzielę, 26 stycznia 2025 roku o godzinie 19:00 w sali 307 Wydziału Teatru Tańca, znajdującym się przy ul. Piłsudskiego 24a, 41-902 Bytom.
Szczegóły znajdują się na stronie AST: https://www.ast.bytom.pl/aktualnosci/m-o-z-e-my-maly-akt-sprawczy-premiera-26-01-2025-lemkowska-odyseja/
BCKino – Dziewczyna z igłą

Dziewczyna z igłą – dramat, Polska, Szwecja, Dania, 2024; reż.: Magnus von Horn; obsada: Vic Carmen Sonne, Trine Dyrholm, Besir Zeciri, Avo Knox Martin, Joachim Fjelstrup.
Karoline, młoda pracownica fabryki stara się przetrwać w Kopenhadze tuż po pierwszej wojnie światowej. Gdy zachodzi w ciążę, traci pracę i zostaje pozostawiona sama sobie. Wtedy poznaje Dagmar – charyzmatyczną właścicielkę nielegalnej agencji adopcyjnej, pomagającej matkom znaleźć nowe domy dla ich niechcianych dzieci. Nie mając żadnej alternatywy, Karoline podejmuje u Dagmar pracę jako mamka. Kobiety nawiązują nić porozumienia, jednak świat Karoline rozpada się na kawałki, gdy odkrywa szokująca prawdę o swojej mocodawczyni.
11 nagród na festiwalu w Gdyni, kandydatura do Oscara®, Złota Żaba na festiwalu EnergaCamerimage, dwie Europejskie Nagrody Filmowe – to tylko najważniejsze laury dla najgłośniejszej polskiej koprodukcji tego roku. „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna to mistrzowsko skonstruowany thriller psychologiczny, który zagląda w najciemniejsze zakamarki ludzkiej duszy. To mroczna baśń dla dorosłych, w której spotykają się szlachetny potwór bez twarzy, tchórzliwy książę na białym koniu i czarownica, karmiąca dzieci mlekiem i słodyczami. Tyle że ta historia wydarzyła się naprawdę.
Kopenhaga, tuż po I wojnie światowej. Karoline (Victoria Carmen Sonne), młoda pracownica fabryki, zachodzi w ciążę i z dnia na dzień ląduje na bruku. Gdy na swej drodze spotka Dagmar (nagrodzona w Gdyni Trine Dyrholm), charyzmatyczną właścicielkę nielegalnej agencji adopcyjnej, która zaoferuje jej schronienie i pracę w charakterze mamki, trafi w sam środek zagadkowych wydarzeń. Czy relacja między kobietami, początkowo oparta na zaufaniu, wytrzyma konfrontację z mrocznymi sekretami? Jak wiele można wybaczyć komuś, kto w najtrudniejszym momencie wyciągnął do ciebie pomocną dłoń? Karoline – a wraz z nią widzowie – zmuszona będzie do znalezienia odpowiedzi na pytanie o granice dobra i zła.
„Dziewczyna z igłą” to, jak pisze Variety, „film hipnotyzujący, brutalnie piękny i boleśnie aktualny”. Zdjęcia Michała Dymka, które zachwyciły jury pod przewodnictwem Cate Blanchett i dały mu zwycięstwo tegorocznego festiwalu EnergaCamerimage, hipnotyzują mrocznym pięknem i wciągają widza w pełną napięcia grę. Montaż Agnieszki Glińskiej oraz nagrodzone w Gdyni scenografia Jagny Dobesz i kostiumy Małgorzaty Fudali tworzą wizualny spektakl o uniwersalnym wymiarze. Jak pisze Cineuropa: „Dziewczyna z igłą” to „film, który przywraca wiarę w siłę kina jako narzędzia opowiadania historii, która nas zmienia”.
29.01 godz. 12:00 w ramach BCKino w samo południe. Na TEN seans bilety ulgowe do zakupu w kasie biletowej – 13 zł (Bytomska Karta Seniora).
Czas trwania: 122 min (Gutek Film/Kinoplex)
Wiek: 18+ (napisy)
Miejsce: sala Gloria (I piętro)
Bilety: 15 zł