• język migowy
  • BIP

Kalendarium

terminarz dnia 02.01.2025

Projekt: . „Zwolnieni z teorii”

Miejsce: I Liceum Ogólnokształcące w Bytomiu.
Kategoria: Edukacja
Data: 2024-09-01 - 2025-04-01

Projekt: . „Zwolnieni z teorii”.

Akcja Kilometry w Wodzie

Miejsce: Pływalnia Kryta przy ul. Parkowej 1 w Bytomiu
Kategoria: Sport
Data: 2024-10-01 - 2025-05-16
Sport / 2024-10-01

Zapraszamy seniorów do udziału w Akcji "Kilometry w Wodzie"

#BytomSiePodoba

Miejsce: Bytom
Kategoria: Miasto
Data: 2024-12-01 - 2025-05-30

Dynamiczny filmik reklamujący miasto - jego atrakcje i architekturę.

Ruiny przemysłu - wystawa fotografii Karola Joperta

Miejsce: Galeria Rotunda, pl. Sobieskiego
Kategoria: Miejska Biblioteka Publiczna
Data: 2024-12-20 - 2025-01-31
Miejska Biblioteka Publiczna / 2024-12-20

Nowa wystawa ukazująca opuszczone miejsca w województwie śląskim. Autor przede wszystkim skupi się na miejscach poprzemysłowych w okolicy Katowic. Motywem przewodnim większości prac będzie intrygująca gra światła.

Karol Jopert - bytomski twórca internetowy. Autor kanału podróżniczego Łowca Ruin w serwisie YouTube, oraz współprowadzący programu telewizyjnego Z Historią W Tle (TVP3 KATOWICE). Realizator licznych wykładów podróżniczych oraz seansów kinowych. Uczestnik programów radiowych i telewizyjnych - Dzień Dobry TVN, Pokój Na Poddaszu, Łowcy Pasjonatów, Pasjonauci, City Break Polska, AS Radio.

Zemsta nietoperza

Miejsce: Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Kategoria: Opera Śląska
Data: 2025-01-02
Godzina: 18:00
Dodatkowe informacje: Wydarzenie w ramach akcji #30 za 30
Johann Strauss
Premiera: 23 stycznia 1993 r.

libretto: na podstawie wodewilu ” Le Reveillon” H. Meilhaca i L. Halevy’ego napisali: K. Haffner i R. Genee
przekład autorstwa Juliana Tuwima

kierownictwo muzyczne wznowienia: Franck Chastrusse Colombier
reżyseria i choreografia: Henryk Konwiński
scenografia: Jan Bernaś

kostiumy: Małgorzata Słoniowska, Jan Bernaś

kierownictwo chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
kierownictwo baletu: Grzegorz Pajdzik

Wznowienie sceniczne: 24 stycznia 2020 r. w Operze Śląskiej w oparciu o premierę z dn. 23.01.1993 r. 

Operetka w 3 aktach - 2 przerwy

Czas trwania:
3 godz. 10 min. – 2 przerwy

Wydarzenia

03 stycznia 2025, Piątek
Godzina: 18:00
Miejsce: Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Dodatkowe informacje: Wydarzenie w ramach akcji #30 za 30

Kup bilet
04 stycznia 2025, Sobota
Godzina: 18:00
Miejsce: Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Dodatkowe informacje: Wydarzenie w ramach akcji #30 za 30

Kup bilet
05 stycznia 2025, Niedziela
Godzina: 18:00
Miejsce: Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Dodatkowe informacje: Wydarzenie w ramach akcji #30 za 30

Kup bilet
Zobacz wszystkie

OBSADA:

Eisenstein - Maciej KOMANDERAKamil ZDEBEL

Rozalinda - Anna WIŚNIEWSKA-SCHOPPAMonika RADECKA

Adela - Maria ROZYNEK-BANASZAK, Marta HUPTAS, Karolina WIECZOREK

Alfred – Łukasz GAJ, Adam SOBIERAJSKI

Dr Falke - Stanislav KUFLYUK, Adam WOŹNIAK

Książe  Orłowski - Anna BORUCKAMichał SŁAWECKI

Frank - Bogdan KUROWSKIGrzegorz SZOSTAK, Adam WOŹNIAK,

Dr Blind – Jarosław BIELECKI, Juliusz URSYN-NIEMCEWICZ

Ida - Roksana MAJCHROWSKA

Frosch - Witold DEWOR

Adiutant Księcia - Adam JANIK, Juliusz KRZYSTECZKO

Soliści, chór, balet i orkiestra Opery Śląskiej pod batutą Przemysława Neumanna.

Premiera operetki „Zemsty nietoperza” odbyła się 5 kwietnia 1874 w Theater an der Wien w Wiedniu. Autorami libretta, według francuskiego wodewilu Le Réveillon Henriego Meilhaca i Ludovica Halévyego, są Karl Haffner i Richard Genée.

Akcja operetki rozgrywa się w kręgu wiedeńskich salonów. Sympatyczny, aczkolwiek lekkomyślny finansista Gabriel von Eisenstein, za spoliczkowanie urzędnika skarbowego ma trafić do aresztu. Jego przyjaciel, namawia go jednak, aby wcześniej nieco się rozerwał i wziął udział w balu. Nie jest to jednak próba pocieszenia Gabriela, ale część intrygi, która ma być zemstą za to, iż zostawił go kiedyś upojonego alkoholem po przyjęciu i zmusił do przejścia ulicami Wiednia… w przebraniu nietoperza. Na balu Gabriel pojawi się incognito, nie wiedząc, że – także incognito – będą tam jego żona Rozalinda i pokojówka Adela, a nawet sam…dyrektor więzienia (również w przebraniu). Maskarada doprowadzi do lawiny zabawnych pomyłek…

Dowcipne dialogi, pełne wieloznacznej gry słów, to zasługa wybornego przekładu Juliana Tuwima, jednego z najpopularniejszych poetów dwudziestolecia międzywojennego.  Komizm sytuacji, jak w doskonałej komedii omyłek,  splata się z komizmem zawartym w tekście, a to wszystko ilustruje żywiołowa, radosna muzyka króla walca. 

AKT I 

Pan von Eisenstein, mimo obrony adwokata,przegrał proces sądowy. Za obrazę urzędnika państwowego musi natychmiast odsiedzieć ośmiodniowy areszt. Nadejście Falkego przerywa nastrój zdenerwowania. Falke ma cichą pretensję do Eisensteina, który w czasie ostatniego karnawału zmusił go do powrotu do domu pieszo, ulicami Wiednia w kostiumie nietoperza. Za to pośmiewisko Falke pragnie się zemścić. Proponuje więc, aby Eisenstein zgłosił się w więzieniu o świcie, a noc spędził w miłym towarzystwie u księcia Orłowskiego. Eisenstein postanowił skorzystać z nęcącej propozycji, nie wiedząc o tym, że na bal do księcia Orłowskiego jest również zaproszona jego małżonka Rozalinda. Po odejściu męża do aresztu, Rozalinda pragnie zostać sama i dlatego pozwala pokojówce Adeli pójść do chorej cioci. Nieoczekiwanie zjawia się Alfred, dawny wielbiciel pani von Eisenstein. Miłą ich samotność zakłóca dyrektor więzienia Frank, przychodząc po Eisensteina. Zaniepokojona Rozalinda prosi Alfreda, aby ten nie dopuścił do jej kompromitacji i pozwolił się odprowadzić do więzienia, jako Eisenstein.

AKT II

Na bal do księcia Orłowskiego Falke wprowadza Eisensteina jako markiza Ferrosti, natomiast pani von Eisenstein jest tu przedstawiona jako węgierska księżna. Dyrektor więzienia Frank jest kawalerem Franconim. Znajduje się tu również pokojówka Adela i jej siostra Ida. Zainscenizowana przez Falkego komedia, coraz bardziej zaczyna się podobać księciu Orłowskiemu. Eisenstein początkowo goni za Adelą, a w końcu asystuje – własnej małżonce – która bardzo zręcznie porywa zegarek. O szóstej nad ranem przypadkowi przyjaciele, markiz Ferrosti i kawaler Franconi, opuszczają rozbawione towarzystwo.

AKT III

Pijany dozorca więzienia Frosch, stara się uspokoić rozśpiewanego Alfreda W międzyczasie zjawia się dyrektor więzienia Frank – również pijany. Zabawna ich rozmowa zostaje przerwana wejściem Adeli i Idy. Adela prosi dyrektora, aby jej pomógł rozpocząć karierę aktorki. Nadchodzi Eisenstein. który nie wierzy, że kawaler Franconi jest dyrektorem więzienia, ani dyrektor więzienia nie potrafi uwierzyć w to, że markiz Ferrosti to Eisenstein. Przecież Eisensteina osobiście aresztował poprzedniego wieczoru. Zjawia się adwokat Blind, w którego to przebraniu, chcąc się dowiedzieć całej prawdy, Eisenstein wypytuje Alfreda i Rozalindę. Ci niczego nie podejrzewając, opowiadają jak wyprowadzili go w pole. Eisenstein pełen zdenerwowania przyznaje się kim jest. Jednocześnie schodzą się wszyscy goście z balu wraz z Falkem, który wyjaśnia całą prawdę -swoją zemstę za spłatany przez Eisensteina figiel w czasie ostatniego karnawału. Alfred i Rozalinada swoją schadzkę łączą również jako cząstkę zemsty Falkego. Wszystko więc zostaje przyjęte jako dobry żart.

 

Media : https://opera-slaska.pl/media-o-nas/news/326/zemsta-nietoperza---wznowienie-sceniczne-24-stycznia-2020

Fragmenty wybranych recenzji

Szampan i wino lały się strumieniami, zabawna intryga została wyraziście i z humorem przeprowadzona, a całe przedstawienie (mimo że unosi się nad nim chwilami kurz lat) bawi od pierwszej do ostatniej sceny. Bawią się też perypetiami swoich bohaterów wykonawcy. Z dobrze zestawionej obsady największą frajdę sprawili mi : Anna Borucka w roli ekscentrycznego księcia Orłowskiego, Stanisław Kuflyuk jako dr Falke i Maria Rozenek-Banaszak w roli pokojówki Adeli. Cała trójka ujmowała pięknymi, dobrze prowadzonymi głosami i niezłym aktorstwem pozwalającym im wykreowanie swoich bohaterów z lekkim dystansem i błyskiem w oku. Przedstawienie rzetelnie i w dobrych tempach prowadził od dyrygenckiego pulpitu Franck Chastrusse Colombier. (Adam Czopek, Maestro, 27 stycznia 2020)

Komizm sytuacyjny rodem z najlepszej komedii omyłek, zabawna gra słów, będąca zasługą genialnego przekładu Juliana Tuwima, wartka akcja i doskonałe aktorstwo – wszystko to sprawia, że bytomską „Zemstę nietoperza" ogląda się z prawdziwą przyjemnością. Elementy te to jednak tylko przystawki serwowane podczas muzycznej uczty. Wisienką na torcie i swoistą kropką nad „i" dopełniającą dzieło jest doskonała muzyka, która w wykonaniu orkiestry Opery Śląskiej pod dyrekcją Francka Chastrusse Colombiera koi duszę, porusza zmysły i zachwyca. (...)  Trudno wskazać jedną najlepszą rolę. Wszyscy grają i śpiewają równo. Nie sposób wyobrazić sobie jednak „Zemsty nietoperza" bez Macieja Komandery (Gabriel Eisenstein) i Stanislava Kuflyuka (dr Falke). Gabriel von Eisenstein to lekkoduch, playboy, typowy bon vivant. Jest bogaty i przystojny, czym zaskarbia sobie uwielbienie kobiet. Nie próżnuje. Choć jest szczęśliwym mężem, jego wzrok często omiata powabne kształty płci przeciwnej. Maciej Komandera wypadł w tej roli rewelacyjnie. Jego Eisenstein jest pełnym klasy i humoru XIX-wiecznym jegomościem. Osobisty urok, modulacja głosu i gra aktorska sprawia, że tenor stworzył bohatera z krwi i kości. Komediowy talent ujawnił także Stanislav Kuflyuk. Żartowniś, psotnik – natura dr Falkego chyba przypadła do gustu Kuflyukowi, który z pełną swobodą bawił się rolą. To jego kolejna ciekawa kreacja. To mistrz intrygi w pełnej krasie, który rozprawia się z przeciwnikiem w białych rękawiczkach. Nie sposób nie wspomnieć także o pięknej Rozalindzie (Anna Wiśniewska-Schoppa), targanej sprzecznymi uczuciami oraz Adeli (Maria Rozynek-Banaszak), którą śmiało można określić mianem kobiety-dynamit. (...)  Choć to na wskroś klasyczna realizacja operetki, to została nieco odświeżona. Nie brakuje tu intrygujących i nieco zaskakujących odniesień do współczesności. Pojawia się bowiem telefon, a arystokraci korzystają z Facebook'a i Twittera! W libretto wpleciono także intertekstualne nawiązania do typowo polskich wytworów popkultury, w tym święcącego ostatnio triumfy w telewizji publicznej disco polo. W warstwę wokalno-muzyczną umiejętnie wpleciono i inne zaskakujące utwory, które wywołują salwy śmiechu wśród publiczności. Sukces wznowienia tego popularnego tytułu zapewniła obecność Henryka Konwińskiego, dobrego ducha Opery Śląskiej, który czuwał zarówno nad reżyserią, jak i choreografią. (Magdalena Mikrut-Majeranek, Dziennik Teatralny, 29 stycznia 2020)

Najkunsztowniejszy jest drugi akt, w którym akcja przenosi się do pałacu na bal i gdzie efektowności przedstawieniu przydają niezwykłej urody tańce, a śpiewacy dają popis nie tylko swojego wokalnego kunsztu, ale też brawurowo zdają egzamin z aktorstwa, zwłaszcza komediowego. (Jolanta Pierończyk, Dziennik Zachodni, 25 stycznia 2020)

 

 

 

Obsada

Obsada spektaklu w dniu 02.01.2025 r., g. 18:00 - Scena Opery Śląskiej w Bytomiu

Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod Dyrekcją Przemysława Neumanna

 

EISENSTEIN

Maciej Komandera

 

ROZALINDA

Anna Wiśniewska-Schoppa - zmiana w obsadzie IWONA SOCHA

 

ADELA

Marta Huptas

 

DR. FALKE

Adam Woźniak

 

ALFRED

Łukasz Gaj

 

FRANK

Bogdan Kurowski

 

KSIĄŻĘ ORŁOWSKI

Anna Borucka

 

DR. BLIND

Juliusz Ursyn-Niemcewicz

 

IDA

Roksana Majchrowska

 

FROSCH

Witold Dewor

 

ADIUTANT KSIĘCIA

Juliusz Krzysteczko


Obsada spektaklu w dniu 03.01.2025 r., g. 18:00 - Scena Opery Śląskiej w Bytomiu

Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod Dyrekcją Przemysława Neumanna

 

EISENSTEIN

Kamil Zdebel

 

ROZALINDA

Monika Radecka

 

ADELA

Karolina Wieczorek

 

DR. FALKE

Adam Woźniak

 

ALFRED

Adam Sobierajski

 

FRANK

Grzegorz Szostak

 

KSIĄŻĘ ORŁOWSKI

Michał Sławecki

 

DR. BLIND

Jarosław Bielecki

 

IDA

Magdalena Okońska

 

FROSCH

Witold Dewor

 

ADIUTANT KSIĘCIA

Adam Janik
Juliusz Krzysteczko


Obsada spektaklu w dniu 04.01.2025 r., g. 18:00 - Scena Opery Śląskiej w Bytomiu

Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod Dyrekcją Przemysława Neumanna

 

EISENSTEIN

Maciej Komandera

 

ROZALINDA

Anna Wiśniewska-Schoppa

 

ADELA

Marta Huptas

 

DR. FALKE

Adam Woźniak

 

ALFRED

Łukasz Gaj

 

FRANK

Bogdan Kurowski

 

KSIĄŻĘ ORŁOWSKI

Anna Borucka

 

DR. BLIND

Juliusz Ursyn-Niemcewicz

 

IDA

Magdalena Okońska

 

FROSCH

Witold Dewor

 

ADIUTANT KSIĘCIA

Adam Janik
Juliusz Krzysteczko


Obsada spektaklu w dniu 05.01.2025 r., g. 18:00 - Scena Opery Śląskiej w Bytomiu

Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod Dyrekcją Przemysława Neumanna

 

EISENSTEIN

Maciej Komandera

 

ROZALINDA

Monika Radecka

 

ADELA

Karolina Wieczorek

 

DR. FALKE

Adam Woźniak

 

ALFRED

Adam Sobierajski

 

FRANK

Grzegorz Szostak

 

KSIĄŻĘ ORŁOWSKI

Michał Sławecki

 

DR. BLIND

Jarosław Bielecki

 

IDA

Magdalena Okońska

 

FROSCH

Witold Dewor

 

ADIUTANT KSIĘCIA

Adam Janik
Juliusz Krzysteczko


BCKino – Crossing

Kategoria: Bytomskie Centrum Kultury
Data: 2025-01-02
Godzina: 19:15:00
Podkategoria: BCKino
Bytomskie Centrum Kultury / 2025-01-02

Crossing – dramat, Szwecja, Dania, Francja, Turcja, Gruzja, 2024; reż.: Levan Akin; obsada: Mzia Arabuli, Lucas Kankava, Deniz Dumanli, Nino Karchava.

Lia jest emerytowaną nauczycielką. Kobieta złożyła obietnicę, że spróbuje się dowiedzieć, jaki los spotkał jej dawno zaginioną siostrzenicę Teklę. Kiedy od sąsiada Achiego dowiaduje się, że dziewczyna mogła opuścić Gruzję i przenieść się do Turcji, wraz z mężczyzną postanawia wyruszyć w podróż, by ją odnaleźć. Trafiają do Stambułu, który jawi się jako miasto możliwości, ale też przytłacza swoją wielkością. To jedno z tych miejsc, gdzie poszukiwanie kogoś, kto w dodatku nie chce być znaleziony, wydaje się szczególnie skomplikowane. Z pomocą nieco zdezorientowanym bohaterom przychodzi Evrim, walcząca o prawa osób transpłciowych. Lia i Achi przedzierają się przez kolejne miejskie zaułki, licząc, że trafią w końcu na Teklę.

Czas trwania: 105 min (Aurora/Kinoplex)
Wiek: 15+ (napisy)
Miejsce: sala Ki-Nowa (II piętro)
Bilety: 13 zł
Bilety ulgowe do zakupu w kasie biletowej: 10 zł (Bytomska Karta Seniora) i 8 zł (Karta Rodziny 3+)

BCKino – W pokoju obok

Kategoria: Bytomskie Centrum Kultury
Data: 2025-01-02
Godzina: 19:30:00
Podkategoria: BCKino
Bytomskie Centrum Kultury / 2025-01-02

W pokoju obok – dramat, Hiszpania, USA, 2024; reż.: Pedro Almodovar; obsada: Tilda Swinton, Julianne Moore, John Turturro, Alessandro Nivola, Melina Matthews.

Ingrid (Julianne Moore) jest autorką bestsellerów, aby poradzić sobie z lękiem przed śmiercią napisała o niej książkę. Kiedy dowiaduje się, że Martha (Tilda Swinton), dawna korespondentka wojenna, jest chora, postanawia ją odwiedzić, odświeżając tym samym przyjaźń sprzed lat, kiedy obie były dziennikarkami. Martha toczy teraz inną wojnę, a odnowiona bliskość między kobietami sprawia, że Ingrid zostaje wciągnięta w proces leczenia Marthy. W miarę jak opowieści są snute, sekrety ujawniane, a nad filiżanką herbaty rozważane są tematy takie jak żal, odkupienie i śmiertelność, pewnego dnia Martha prosi Ingrid o coś, czego ta najbardziej obawia się dać.

Czas trwania: 107 min (Gutek/Kinoplex)
Wiek: 15+ (napisy)
Miejsce: sala Gloria (I piętro)
Bilety: 15 zł 

 
do góry