Kalendarium
terminarz dnia 31.10.2024
Znów mam apetyt na książkę
Projekt Miejskiej Biblioteki Publicznej animujący czytelnictwo pod hasłem "Znów mam apetyt na książkę".
Konkurs "Pamiętniki kobiet z rodzin górniczych"
Konkurs kierowany zarówno do kobiet, które są związane z górnictwem poprzez męża, ojca, przodków, jak i tych, związanych z branżą górniczą i okołogórniczą zawodowo. Projekt pomysłu dr Moniki Glosowitz pt. „Pamiętniki kobiet z rodzin górniczych” oddaje inicjatywę kobietom, których głos w pamięci kulturowej regionu jest prawie nieobecny.
Regulamin konkursu zakłada dowolność w kwestii utrwalenia wypowiedzi. Swoją historię można przekazać w postaci drukowanego tekstu, bądź też nagrania, bądź odręcznych zapisów. Prace można wysyłać do 31 października 2024 r. na adres: archiwumwegla@gmail.com lub na Kancelarię Urzędu Gminy i Miasta Czerwionka Leszczyny, ul. Parkowa 9, 44-230 Czerwionka-Leszczyny (z dopiskiem „Pamiętniki kobiet z rodzin górniczych”).
Akcja Kilometry w Wodzie
Zapraszamy seniorów do udziału w Akcji "Kilometry w Wodzie"
Don Giovanni
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Reżyseria: Michał Znaniecki
Scenografia: Luigi Scoglio
Kostiumy: Małgorzata Słoniowska
Choreografia: Inga Pilchowska
Reżyseria świateł: Ewa Garniec
Projekcje: Stanisław Zaleski
Kierownictwo chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
Kierownictwo baletu: Grzegorz Pajdzik
Asystent dyrygenta: Szymon Naściszewski
Asystent reżysera: Oskar Winiarski, Bernadeta Maćkowiak, Anna Przedpełska
Basso continuo: Larisa Czaban
Korepetytor solistów: Larisa Czaban, Roman Marchenko, Michał Goławski
Opera w 2 aktach
Czas trwania:3 godz. - 1 przerwa
Obsada:
DON GIOVANNI: Robert Gierlach, Stanislav Kuflyuk, Kamil Zdebel
LEPORELLO: Bartosz Urbanowicz, Zbigniew Wunsch
DONNA ELWIRA: Aleksandra Orłowska, Anna Wiśniewska-Schoppa
DONNA ANNA: Kamila Dutkowska, Joanna Kędzior, Ewa Tracz
ZERLINA: Marta Huptas, Monika Korybalska
DON OTTAVIO: Adrian Domarecki, Andrzej Lampert, Adam Sobierajski
MASETTO: Bartłomiej Kłos, Michał Goławski
KOMANDOR: Bogdan Kurowski, Wołodymyr Pańkiw, Grzegorz Szostak
Arcydzieło Mozartowskiego geniuszu. Jedno z najbardziej znaczących dzieł w historii opery. Znawcy gatunku podkreślają nie tylko genialną muzykę Wolfganga Amadeusza Mozarta, ale również nieustępujące jej libretto, które stworzył Lorenzo da Ponte.
Historia nieustraszonego łowcy kobiecych serc, uwodziciela i cynika - to uniwersalna opowieść o ludzkich namiętnościach, niepohamowanej żądzy i karze, która dosięga głównego bohatera. Perypetie słynącego z miłosnych podbojów szlachcica z Andaluzji zaadaptowano na potrzeby teatru już w 1618 roku. Jednak Mozart z pomocą Lorenzo da Ponte uczynił tę postać nieśmiertelną.
Opera powstała w 1787 roku, na zamówienie opery w Pradze. Lorenzo da Ponte, librecista, z którym Mozart wielokrotnie współpracował, zaproponował mu opowieść o rozpustniku Don Juanie. Doskonały tekst powstał na kanwie dramatu Zwodziciel z Sewilli Tirsa de Moliny, czerpał również ze sztuki Moliera. Temat ten okazał się niezwykle inspirujący dla młodego Mozarta – w bardzo krótkim czasie zdołał stworzyć dzieło, które olśniewa oryginalnością i doskonałością rozwiązań muzycznych. Najbardziej podziwu godną cechą muzyki Don Giovanniego jest wspaniałe oddanie osobliwej atmosfery dzieła, w którym łączą się przedziwnie elementy lekkiej, pogodnej komedii z właściwym nurtem akcji pełnej dramatycznego napięcia, grozy i tragizmu.
AKT I
Nocą przed pałacem Komandora na straży stoi Leporello, sługa Don Giovanniego. Jego pan zakradł się właśnie do pokoju córki Komandora, Donny Anny. Zbudzony krzykiem córki Komandor nadbiega w sukurs by po krótkiej walce paść martwym z ręki uwodziciela. Nierozpoznany Don Giovanni ucieka wraz z Leporellem. Don Ottavio, który zjawia się na miejscu w chwilę po nich, przysięga Annie, iż nie spocznie, póki nie odnajdzie mordercy i nie pomści hańby swej narzeczonej.
Wczesnym rankiem Don Giovanni spotyka damę pogrążoną w rozpaczy po stracie niewiernego kochanka. Stara się ją pocieszyć i, jak zawsze w jego wypadku, uwieść. Zbliżywszy się, poznaje w niej jednak Donnę Elwirę, jedną ze swych dawnych ofiar – jasnym staje się, że to właśnie on jest poszukiwanym przez nią zdrajcą. W tej sytuacji nie pozostaje mu nic innego, jak salwować się ucieczką, pozostawiając na placu Leporella. Ten, z całą szczerością, wylicza Elwirze bogaty rejestr złamanych serc jakie pozostawił na swojej drodze Don Giovanni.
Don Giovanni wraz z Leporellem spotykają grupę świętujących wieśniaków. Uroda Zerliny urzeka Don Giovanniego. Aby stworzyć sprzyjające miłosnym podbojom okoliczności, zaprasza on całe towarzystwo do swego pałacu na ucztę. Pozostawszy sam na sam z Zerliną, stara się ją zdobyć. Na miejscu zjawia się jednak Donna Elwira i ostrzega Zerlinę przed sprytnym uwodzicielem. Przybywa też Anna i Ottavio. Nie rozpoznają oni Don Giovanniego i zwracają się do niego z prośbą o pomoc w odnalezieniu zabójcy Komandora. Elwira chce ich ostrzec, jednak Don Giovanni dyskredytuje ją mówiąc, że jest obłąkana. W wykonanym na pożegnanie geście Don Giovanni nieumyślnie zdradza się - Anna rozpoznaje w nim mordercę swego ojca. Raz jeszcze zwraca się do Ottavia z prośbą o powetowanie jej krzywd.
Don Giovanni wydaje Leporellowi polecenia w sprawie przygotowania uczty. Ma ona na długo zapisać się w pamięci zaproszonych gości...
Tymczasem Zerlina przeprasza Masetta za krótki flirt. Przekonuje go aby udać się jednak do pałacu.
Na uczcie pojawiają się zamaskowani Anna, Elwira i Ottavio. Don Giovanni ujrzawszy ich z daleka, każe Leporellowi zaprosić ich na zabawę.
Uczta trwa. Leporello odwraca uwagę Masetta, co daje szansę Don Giovanniemu by znaleźć się z Zerliną sam na sam. Gdy po chwili rozlega się jej rozpaczliwy krzyk, wszyscy z Masettem na czele, rzucają się na ratunek. Don Giovanni oskarża Leporella o niegodne zachowanie, ale nie ma jak uciec przed dowodami winy.
AKT II
Don Giovanni nakłania targanego wątpliwościami Leporella do pozostania na służbie. Następnie przebiera się w jego ubranie i śpiewa czułą serenadę. Leporello tymczasem w stroju swego pana spędza noc z Donną Elwirą.
Nieoczekiwanie pojawia się Masetto wraz z grupą gości, chcąc pomścić zhańbioną Zerlinę. Otoczony Don Giovanni podaje się za Leporella i oferuje swą pomoc w znalezieniu gwałciciela. Wykorzystując chwilę nieuwagi wymyka się jednak, pobiwszy uprzednio zaskoczonego Masetta.
Spacerujący w przebraniu swego pana Leporello, dociera wraz z Elwirą pod dom Donny Anny. Niespodziewanie drogę zastępują im głodni zemsty Anna i Ottavio. Po chwili dołączają również Masetto i Zerlina.
Chcąc ratować skórę, Leporello wyjawia im, że nie jest tym, za kogo go wzięli.
Zerlina i Donna Elvira nie dają za wygraną: Leporello zostaje przywiązany do drzewa ale udaje mu się uciec.
Na cmentarzu, w pobliżu grobu Komandora, Don Giovanni spotyka się z Leporellem. Opowiadają sobie o ostatnich przejściach. Don Giovanni poleca Leporellowi zaprosić na ucztę kamienny posąg swej ofiary – Komandora. Ku przerażeniu Leporella posąg skinieniem głowy daje znać, iż przyjmuje zaproszenie.
Don Giovanni siedzi w swym pałacu przy suto zastawionym stole. Donna Elwira bezskutecznie próbuje skłonić go do skruchy i zmiany sposobu życia. Na uczcie pojawia się zaproszony na nią Komandor. Każe Don Giovanniemu kajać się za wyrządzone innym krzywdy. Don Giovanni nie ma w sobie skruchy. Niczego nie żałuje - podaje Komandorowi rękę i wraz z nim zstępuje w czeluście piekieł.
Streszczenie libretta na podstawie Przewodnika Operowego Józefa Kańskiego
Obsada
Soliści, Chór, Balet oraz Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka
DON GIOVANNI
Stanislav Kuflyuk
LEPORELLO
Zbigniew Wunsch
DONNA ELWIRA
Aleksandra Orłowska
DONNA ANNA
Kamila Dutkowska
ZERLINA
Marta Huptas
DON OTTAVIO
Stanisław Napierała
MASETTO
Bartłomiej Kłos
KOMANDOR
Grzegorz Szostak
Soliści, Chór, Balet oraz Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Szymona Naściszewskiego
DON GIOVANNI
Robert Gierlach
LEPORELLO
Paweł Michalczuk
DONNA ELWIRA
Aleksandra Orłowska
DONNA ANNA
Ewa Tracz
ZERLINA
Monika Korybalska
DON OTTAVIO
Stanisław Napierała
MASETTO
Michał Goławski
KOMANDOR
Bogdan Kurowski
Soliści, Chór, Balet oraz Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka
DON GIOVANNI
Stanislav Kuflyuk
LEPORELLO
Zbigniew Wunsch
DONNA ELWIRA
Aleksandra Orłowska
DONNA ANNA
Kamila Dutkowska
ZERLINA
Marta Huptas
DON OTTAVIO
Stanisław Napierała
MASETTO
Michał Goławski
KOMANDOR
Grzegorz Szostak
Premiera spektaklu ,,Copy of Copy of NPC" w ramach Programu Przestrzenie Sztuki - Taniec!
Wyobraź sobie, że dostajesz pracę w firmie. Nikt nie pyta, nikt nie słucha. Robisz, co Ci każą, bez pytań, bez wątpliwości. Twój czas jest wyliczony. Każdy ruch ma swój cel, ale czy to naprawdę Twój cel? Nie. Jesteś tłem, narzędziem. Masz tylko wykonywać zadania, które ktoś wrzucił na tablicę.
Wykonawcy: Olga Bury, Zuzanna Predygier, Jan Sarata, Piotr Stanek, Mike Wizbicki
Lektorzy: Marcin Sanakiewicz, Robert Czebotar, Piotr Choroba, Jan Butruk
Choreografia/Reżyseria: Mateusz Wierzbicki
Reżyseria/Dramaturgia: Jan Łuć
Reżyseria dźwięku/Muzyka: Piotr Klauza
Scenografia/Visuals: Adrianna Urbańska
Fundacja Bez Kontekstu
Zadanie dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Przestrzenie Sztuki-Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Zapraszamy w czwartek 31 października o godzinie 19.00.
Bilety dostępne w cenie 30 zł ulgowy, 40 zł normalny.
BCKino – Megalopolis
Megalopolis – dramat, sci-fi, USA, 2024, reż.: Francis Ford Coppola; obsada: Adam Driver, Giancarlo Esposito, Nathalie Emmanuel, Aubrey Plaza, Shia LaBeouf, Jon Voight.
„Megalopolis" to rzymska epopeja w wyimaginowanej współczesnej Ameryce w stanie upadku. Miasto Nowy Rzym musi się koniecznie zmienić, co tworzy poważny konflikt między Cezarem Catiliną, genialnym artystą mającym moc zatrzymywania czasu, a ultra-konserwatywnym burmistrzem Franklynem Cicerem. Pierwszy marzy o idealnej utopijnej przyszłości, podczas gdy drugi jest bardzo przywiązany do regresywnego status quo, chroniącego chciwość, przywileje i prywatne milicje. Córka burmistrza i celebrytka Julia Cicero, zakochana w Cezarze Catilinie, jest rozdarta między dwoma mężczyznami i będzie musiała odkryć, co jej zdaniem jest najlepsze dla przyszłości ludzkości.
30.10 godz. 12.00 w ramach BCKino w samo południe. Na TEN seans bilety ulgowe do zakupu w kasie biletowej – 13 zł (Bytomska Karta Seniora).
Czas trwania: 138 min (Gutek/Kinoplex)
Wiek: 15+ (napisy)
Miejsce: sala Gloria (I piętro)
Bilety: 15 zł