Kalendarium
terminarz dnia 26.05.2024
Życie zaklęte w kamieniu - Wystawa w Muzeum Górnośląskim

Zapraszamy na naszą nową ekspozycję „Życie zaklęte w kamieniu. Od bakterii do dinozaurów”, na której znalazły się szczątki prehistorycznych zwierząt.
Dinozaury rozpalają wyobraźnię zarówno małych, jak i dużych miłośników prehistorii, dlatego Muzeum Górnośląskie w Bytomiu przygotowało specjalną wystawę „Życie zaklęte w kamieniu. Od bakterii do dinozaurów”, której towarzyszą warsztaty, wykłady i oprowadzania kuratorskie, które pomogą nam bliżej poznać fascynujący świat sprzed milionów lat.
Która grupa dinozaurów posiadała na końcu ogona potężną kostną narośl, zwaną buławą? Czy las karboński znacznie różnił się od tego, co obecnie uważamy za las? Jaka grupa triasowych gadów przypomina pancerniki? Czym żywiły się amonity? Odpowiedzi na te, jak i wiele innych pytań znajdziecie na naszej nowej, dinozaurowej ekspozycji, wzbogaconej o wielkoformatowe wydruki zdjęć potężnych gadów. Wszystkie informacje osadzone na osi czasu, podkreślającej walory edukacyjne ekspozycji.
Więcej na stronie Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu
„Krzycz, Siostro, krzycz!” – wystawa sztuki współczesnej
„Krzycz, Siostro, krzycz!” – wystawa sztuki współczesnej. Udział biorą: Maciej Cholewa, Barbara Gryka, Dorota Hadrian, Irena Klepfisz, Lidija Mirković, Ewa Noras, Anna Piotrowska, Marta Romankiv, Pragati Sethi, Małgorzata Szandała, Alla Zagaykevych. Kuratorki: Agata Cukierska, Katarzyna Kalina. Bilety: 1 – 3 zł
Pasjonujący świat baletu. Taniec i inne nasze pasje - wystawa Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej
Zapraszamy na wystawę Pasjonujący świat baletu. Taniec i inne nasze pasje, zorganizowaną przez Ogólnokształcącą Szkołę Baletową im. L. Różyckiego oraz Miejską Bibliotekę Publiczną. Podczas wystawy będzie można podziwiać wyjątkową twórczość uczniów, którzy poza tańcem rozwijają również inne swoje pasje i talenty, rozbudzają swoją kreatywność i zamiłowanie do tworzenia.
Zaprezentowane zostaną prace plastyczne i rękodzieło wykonane różnymi technikami podczas zajęć popołudniowych w internacie oraz świetlicy szkolnej. Całokształtu dopełnią fotografie, stroje i akcesoria baletowe. Odwiedzający zapoznają się z działalnością i specyfiką szkoły poznając jej historię oraz sukcesy uczniów.
Pasjonujący świat baletu - wystawa fotografii
Wystawa organizowana wspólnie z Ogólnokształcącą Szkołą Baletową im. Ludomira Różyckiego. Na wystawie zaprezentowane zostaną uchwycone w obietktywie osiągnięcia Szkoły Baletowej i jej wychowanków. Ekspozycja zawierać będzie również eksponaty przedstawiające pozalekcyjne zainteresowania uczniów.
Mistrzostwa Polski Mażoretek
Zapraszamy na Mistrzostwa Polski Mażoretek, które odbędą się między 23 a 26 maja 2024 roku. Organizatorem zawodów jest Związek Sportowy Mażoretek
„Late Lovers of Moon Snow” - premiera spektaklu

Artyści Teatru Rozbark połączą siły z zespołem artystycznym Teatru Ocelot, tworząc widowisko opowiedziane językiem ruchu, akrobacji i powietrznego tańca.
Inspiracją do stworzenia sztuki, była twórczość jednego z najwybitniejszych belgijskich surrealistów – René Magritte’a. Jego obrazy, pełne zagadek i paradoksów, stają się tłem dla enigmatycznej i energetycznej atmosfery tworzonej na scenie przez artystów.
Twórczość Rene Magritte’a od lat towarzyszy Annie Piotrowskiej w jej artystycznych poszukiwaniach. W 2007 roku zrealizowała spektakl "Bóg 8 Dnia" dla teatru mufmi w Warszawie, czy "Farfalla" dla Polskiego Teatru Tańca. Źródło nurtu surrealistycznego w sztuce jest niewyczerpywane.
Na scenie zobaczymy: Kamila Bończyka, Aleksandrę Kępińską, Sabinę Letner, Julię Lewandowską, Ewę Noras i Daniela Zycha.
Spektakl adresowany jest do widzów 16+.
Więcej informacji na stronie www.teatrrozbark.pl.
Opera blisko Ciebie: Porozmawiajmy o Operze...


Tematem spotkania 26 maja będzie zbliżająca się premiera spektaklu Don Giovanni W. A. Mozarta.
Porozmawiamy z Michałem Znanieckim* - reżyserem spektaklu.
Podczas spotkania Marta Huptas i Kamil Zdebel wykonają duet Là ci darem la mano z op. Don Giovanni.
Przy fortepianie: Larisa Czaban.
Michał Znaniecki - reżyser, dramaturg, scenograf i pedagog. Studiował na Uniwersytecie w Bolonii u Umberto Eco oraz Giorgio Strehlera w Teatro Piccolo di Milano. Zadebiutował w mediolańskiej La Scali mając zaledwie 24 lata.
Autor ponad 200 spektakli, od przeszło 25 lat pracuje na najważniejszych scenach operowych całego świata, między innymi w Polsce, Włoszech, Francji, Hiszpanii, Chinach, Argentynie, Chorwacji, na Węgrzech czy Kubie. Wyspecjalizował się w megaprodukcjach plenerowych, które realizował na stadionach, wyspach i w parkach – między innymi dla Israeli Masada Opera Festival w ramach wieloletniego kontraktu.
Teatro San Carlo w Neapolu, Teatro Real w Madrycie, Teatro Colon w Buenos Aires , Narodowa Opera w Budapeszcie czy Lwowie to obok najważniejszych polskich scen operowych teatry, do których najczęściej powraca wspólpracując z największymi solistami i dyrygentami takimi jak Daniel Oren, Placido Domingo, Jose Cura, Maurizio Begnini czy Piotr Beczała. Szczególne miejsce w jego dorobku artystycznym zajmują projekty teatralne, edukacyjne i angażujące grupy dotknięte wykluczeniem społecznym. Za te inicjatywy był wielokrotnie nagradzany, między innymi medalem Regionu Puglia za zasługi artystyczne i społeczne (2008) czy Doroczną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za projekty realizowane z Fundacją Jutropera w ramach ESK Wroclaw (2016). Jako wykładowca reżyserii operowej pracuje w Akademii Teatralnej w Warszawie i prowadzi zajęcia w Central Academy of Drama w Pekinie.
Był jednym z najmłodszych dyrektorów Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie i Teatru Wielkiego w Poznaniu. W jego dorobku artystycznym znajdują się największe i najważniejsze tytuły operowe takich kompozytorów jak Giuseppe Verdi, Gaetano Donizetti, Wolfgang Amadeusz Mozart, Gioacchino Rossini czy Stanisław Moniuszko. Obok wielkiego repertuaru i znanych tytułów, Znaniecki bardzo chętnie sięga po opery nieznane.
Artysta ma na swoim koncie wiele nagród. Jego polskie inscenizacje musicalowe parokrotnie nagradzane były Złotymi Maskami w wielu kategoriach. Za spektakl „Eugeniusz Oniegin” reżyser otrzymał nagrodę Premios Líricos Teatro Campoamor, dla najlepszej produkcji premierowej roku w Hiszpanii (2011). Został nagrodzony także w Narodową Nagrodą Teatralną Chorwacji, za najlepszy spektakl operowy roku „Mefistofele” (2014) oraz nagrodą specjalną „włoskim Oscarem operowym” Premio Abbiati za projekt „200.com – Pagliacci” (2015). Otrzymał także Złotą Maskę za spektakl roku „Romeo i Julia” (2017) oraz Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury dla najlepszego reżysera (2021). Odznaczony srebrnym medalem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Zasłużony Kulturze Gloria Artis.Ambasador Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Założyciel Festival Opera Tigre w Argentynie.
Poławiacze pereł

Libretto: Eugene Cormon, Michel Carré
Inscenizacja oparta na premierze Opery Wrocławskiej.
Kierownictwo muzyczne: Piotr Mazurek
Inscenizacja/Reżyseria/Reżyseria świateł: Waldemar Zawodziński
Scenografia: Waldemar Zawodziński, Maria Balcerek
Kostiumy: Małgorzata Słoniowska, Waldemar Zawodziński
Choreografia/Ruch Sceniczny: Janina Niesobska
Projekcje: Stanisław Zaleski
Kierownictwo chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
Kierownictwo baletu: Grzegorz Pajdzik
Asystent dyrygenta: Henry Kennedy
Asystent reżysera: Bernadeta Maćkowiak
Korepetytorzy solistów: Larysa Czaban, Roman Marchenko, Michał Goławski
Inspicjentki: Jadwiga Bacik, Krystyna Siedlik
Opera w 3 aktach
Czas trwania:2 godz. i 20 min. - 1 przerwa
OBSADA:
NADIR: Andrzej Lampert, Sang-Jun Lee
ZURGA: Kamil Zdebel
LEILA: Ruslana Koval, Maria Rozynek
NURABAD: Bogdan Kurowski, Grzegorz Szostak
Poławiacze pereł stanowią jedną z najpiękniejszych kompozycji Georgesa Bizeta. Wzruszająca, pełna wielkich namiętności, historia dozgonnej przyjaźni wystawionej na wielką próbę.
Tłem opowieści jest mała wioska rybacka na dalekim Cejlonie. Wódz wioski Zurga oraz myśliwy Nadir zakochują się w pięknej kapłance Leili. W imię swej przyjaźni wyrzekają się tej miłości. Po długiej nieobecności Leila przybywa do wioski i sprzeniewierza się swemu powołaniu kapłanki – wbrew złożonej obietnicy czystości, między nią a Nadirem wybucha gwałtowna namiętność. Gdy romans wychodzi na jaw, wódz wioski zmuszony jest wydać na kochanków wyrok śmierci. Czy Zurga poświęci swą miłość w imię przyjaźni i dobra kochanych osób?
Początkowo dzieło Bizeta nie spotkało się ze zbyt entuzjastycznym przyjęciem widzów. Jednak po latach stało się - obok Carmen - najpopularniejszym utworem kompozytora, które wciąż gości na deskach największych teatrów operowych. Piękne melodie, wzruszające arie, imponujące partie chóralne i efektowna scenografia przeniosą widzów w świat wspaniałych doznań artystycznych. To idealna propozycja dla wszystkich, którzy w operze cenią sobie liryczne fragmenty i chwytającą za serce historię.
Akcja rozgrywa się w wiosce rybackiej na Cejlonie
Akt I
Cejlońscy rybacy i poławiacze pereł tańcem i śpiewem świętują wybór wodza wioski. Został nim dzielny i doświadczony Zurga, teraz mieszkańcy przysięgają mu posłuszeństwo. Na tę właśnie ceremonię trafia powracający do wioski po długiej nieobecności myśliwy Nadir. Kiedyś łączyła go z Zurgą braterska przyjaźń. Dawno temu zakochali się obaj w pięknej kapłance z Kandy. Przyjaźń okazała się jednak silniejsza – obydwaj poprzysięgli sobie wyrzucić z serca uczucie, które mogłoby uczynić ich wrogami. Na zapytanie Zurgi odpowiada Nadir, iż dochował przysięgi, nie starał się bowiem nigdy odnaleźć tajemniczej nieznajomej, choć do dziś nie zapomniał o niej.
Do brzegów wyspy przybija łódź wioząca Leilę – kapłankę Brahmy, która modlitwą swą ma chronić mieszkańców wioski od niebezpieczeństw w czasie morskich wypraw. Składa ona przed Zurgą przysięgę, iż trwać będzie w czystości, poświęcając się jedynie służbie bożej; w wypadku złamania przysięgi czeka ją śmierć. Gęsty welon nie pozwala nikomu ujrzeć twarzy kapłanki, lecz Nadir po głosie poznaje swą ukochaną. Miłość stłumiona niegdyś siłą woli, wybucha w jego sercu. Leila również poznała Nadira i Zurgę; serce jej przejął nagły lęk, gdyż już wtedy, w świątyni, ogarnęła ją miłość do pięknego łowcy – Nadira. Oświadcza kapłanowi Nurabadowi, że nie lęka się niczego, gdyż już dawno groziła jej śmierć, kiedy jako młodziutka dziewczyna udzieliła schronienia zbiegowi ściganemu przez wrogie plemię i nawet czując na szyi ostrze noża, nie zdradziła jego kryjówki, a on w podzięce ofiarował jej drogocenny naszyjnik. Po chwili wahania decyduje się jednak wypełnić swe posłannictwo. Prosi więc potężnego Brahmę o opiekę nad powierzonym jej modłom plemieniem; głosowi dziewczyny towarzyszy chór kapłanów i ludu zebranego w świątyni.
Akt II
Nadir, zmyliwszy czujność strzegących Leili strażników, przybył do niej pod osłoną nocy. Oboje wiedzą, co im grozi, gdyby odkryto ich spotkanie, lecz miłość tłumi wszelką ostrożność i rozwagę. Niestety, towarzyszący Leili kapłan Nurabad wyśledził spotkanie kochanków i podniósł alarm. Schwytani doprowadzeni są przed oblicze wodza – Zurgi, który początkowo pragnie oszczędzić przyjaciela i uwolnić oboje, lecz kiedy spada zasłona z twarzy dziewczyny i Zurga poznaje w niej Leilę, ogarnia go zazdrość i gniew na przyjaciela, który złamał przysięgę; wśród szalejącej nad wybrzeżem burzy postanawia, że oboje mają o świcie zostać straceni.
Akt III
Odsłona 1
Wśród nocy samotny Zurga pogrąża się w posępnych rozmyślaniach. Chciałby zemścić się na Nadirze, który zdobył serce ukochanej przez niego Leili, i na niej, która wzgardziła jego uczuciem, a jednocześnie ogarnia go rozpacz na myśl, iż to właśnie on skazać musiał oboje na okrutną śmierć. Mimo to odrzuca prośby Leili, która błaga go, by kazał stracić tylko ją, a ocalił Nadira. Gdy jednak Leila daje mu swój naszyjnik, prosząc, aby oddał go jej matce, Zurga poznaje swój własny dar dla dziewczyny, która kiedyś w groźnym niebezpieczeństwie ocaliła mu życie; w jego duszy zachodzi zmiana.
Odsłona 2
Wstał dzień i podniecony tłum oczekuje skazańców. Jednak Zurga, wznieciwszy pożar wioski, oddala całą ludność od miejsca egzekucji, uwalnia Leilę i Nadira, sam zaś pozostaje, by ponieść śmierć z rąk przekonanych o jego zdradzie współplemieńców.
/Z „Przewodnika Operowego” Józefa Kańskiego/
Obsada
Soliści, Chór, Balet oraz Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Piotra Mazurka
NADIR
Andrzej Lampert
ZURGA
Kamil Zdebel
LEILA
Maria Rozynek
NURABAD
Grzegorz Szostak
Kameralny koncert muzyczny w wykonaniu Anny Adamskiej
Kameralny koncert muzyczny w wykonaniu Anny Adamskiej. Informacja o biletach oraz rezerwacje: 502 620 014
BCKino – Jutro będzie nasze

Jutro będzie nasze – komediodramat, Włochy, 2023; reż.: Paola Cortellesi; obsada: Paola Cortellesi, Valerio Mastandrea, Romana Maggiora Vergano.
„Nawet na służącą się nie nadajesz!”, mówi do Delii jej mąż, jedną ręką zabierając jej wypłatę, a drugą wymierzając siarczysty policzek. Nieśmieszne? A może jednak dobrze się będziecie bawić w tym (nie)miłym towarzystwie? „Jutro będzie nasze” – mocny, a jednocześnie zabawny i pełen emocji kobiecy głos, który stał się jednym z największych przebojów kinowych we Włoszech, wyprzedzając w tamtejszym box office nawet „Barbie” Grety Gerwig i „Oppenheimera” Christophera Nolana. Jest to zasługą między innymi jednego z najbardziej zaskakujących - i jednocześnie satysfakcjonujących - zakończeń filmowych ostatnich lat.
„Jutro będzie nasze” to debiut komiczki i aktorki Paoli Cortellesi, która, podążając śladem Phoebe Waller-Bridge („Fleabag”), zagrała w nim także główną rolę. Z Delią może utożsamić się każda z nas, bo i my dokonujemy na co dzień rzeczy niemożliwych – ogarniamy dom i pracę, dzieci i starszych członków rodziny, łagodzimy złe humory męża albo emocje nastoletniej córki. Delia urabia sobie ręce po łokcie, a w zamian dostaje tylko kolejne razy, pretensje i fochy. Jest również przekonana, że szykującą się do zamążpójścia córkę czeka podobny los. Jednak pewnego dnia przychodzi do niej list, który prowokuje ją do buntu i skłania do zaskakująco śmiałych czynów, których nikt się nie spodziewa po gospodyni domowej. „Jutro będzie nasze” emanuje duchem zmiany, wiarą w siłę kobiet i kobiecą solidarność. Jest też odą na cześć pięknych, acz burzliwych relacji matek z córkami.
Ten włoski przebój rozgrywa się w podnoszącym się z kryzysu powojennym Rzymie i nawiązuje do dzieł neorealizmu, w szlachetną tradycję wkłada jednak współczesne treści. Bo „Jutro będzie nasze” mówi o zbiorowym przebudzeniu, o kobietach, które jako pierwsze odważyły się przeciwstawić dziedzictwu przemocy. Przeplatający śmiech i łzy, wprost dotykający bolesnych doświadczeń, a przy tym lekki jak rzymskie wakacje film Cortellesi dowodzi, że przyszłość leży – dosłownie – w naszych rękach. Czy od czasów naszych babek coś dla siebie wywalczyłyśmy? Tak, i lepiej mocno tego pilnujmy, mówi reżyserka.
Film Cortellesi w rytm włoskich ballad prowadzi nas przez współczucie, wściekłość, śmiech i wzruszenie, zarówno stawiając nas przed brutalną prawdą, jak i dając nieskończone pokłady nadziei. Bella ciao!
29.05 godz. 12.00 w ramach BCKino w samo południe. Na TEN seans bilety ulgowe do zakupu w kasie biletowej – 13 zł (Bytomska Karta Seniora).
Czas trwania: 118 min (Gutek/Kinoplex)
Wiek: 15+ (napisy)
Bilety: 15 zł
Miejsce: sala Gloria (I piętro)