Kalendarium
terminarz dnia 20.06.2023
Repertuar Teatru Rozbark na czerwiec
Pałac w Miechowicach zaprasza na czerwcowe imprezy
Pałac Tiele - Wincklerów w Bytomiu - Miechowicach zaprasza na kolejne wydarzenia, które zaplanowano w czerwcu. W programie nie zabraknie warsztatów szydełkowania, malarskich oraz pracy, spotkań autorskich, a także wernisażu wystawy. Z najciekawiej zapowiadających się wydarzeń zapraszamy na: spotkanie autorskie z Markiem Blautem 3 czerwca, który będzie promował swoją książkę „Depozyt”, wernisaż wystawy Marcina Świądera 23 czerwca oraz spotkanie z operą zaplanowane na 24 czerwca.
Wśród innych ciekawych imprez zaplanowanych w Pałacu w Miechowicach będą: przyrodniczo - historyczna gra terenowa dla uczniów szkół podstawowych, cykl warsztatów „Chciałabym zmienić pracę, ale nie wiem, jak to się teraz robi”, które poprowadzi Aleksandra Dobkiewicz oraz warsztaty z Elą Salamon - Cygan „Tu się hekluje”.
Warto dodać, że w Pałacu w Miechowicach cały czas odbywają się cykliczne zajęcia, jak możliwość zwiedzania pałacu czy salsa dla kobiet.
Szczegóły dostępne są w Programie Imprez Pałacu Tiele-Wincklerów zaplanowanych na czerwiec - Zobacz Program
"Beboki" - wystawa prac Grzegorza Chudego

Na wystawie prezentowane są akwarele z katowickimi bebokami, które w swojej artystycznej formie są najbardziej zbliżone do postaci komiksowych. Nie są to jednak beboki, które straszą śląskie bajtle. To tak naprawdę sympatyczne stwory, które udają bycie strasznymi po to aby ludzie dawali im przysłowiowy „święty spokój”.
Grzegorz Chudy - katowicki malarz-akwarelista. Ilustrator, konferansjer, muzyk, nauczyciel języka polskiego i języka śląskiego dla najmłodszych. Głównym motywem jego twórczości są surrealistyczne wariacje na temat Górnego Śląska, jednak aby nie zamykać się w świecie familoków, hałd i kopalń często tworzy cykle obrazów związane z jego podróżami. Charakterystycznym podpisem na jego akwarelach jest symboliczny czerwony balonik. Twórczość Grzegorza Chudego przepełniona jest żartem, ironią i satyrycznym spojrzeniem na świat. Jego sztuka, potrafi lekko traktować o sprawach poważnych i poważnie o sprawach lekkich.
Madama Butterfly

kierownictwo muzyczne premiery: Piotr Warzecha
inscenizacja i reżyseria: Henryk Konwiński
scenografia: Jan Bernaś
kierownictwo chóru: Krzysztof Martyniak
współpraca muzyczna: Krzysztof Dziewięcki
współpraca reżyserska: Feliks Widera
asystent reżysera: Maciej Komandera
Wznowienie sceniczne w Operze Śląskiej: 12 marca 2011 r. w oparciu o premierę z dn. 30 stycznia 1988 r.
Opera w 3 aktach
Czas trwania:2 godz. 45 min. – 2 przerwy
„Madama Butterfly” to jedno z najsławniejszych dzieł w repertuarze operowym. Opowiada dramatyczną historię związku japońskiej gejszy Cho-Cho-San – tytułowej Butterfly, która wychodzi za mąż za Pinkertona, pułkownika stacjonujących w Nagasaki wojsk amerykańskich. Młoda Japonka jest tak bardzo zakochana w mężu, że porzuca dla niego swoją religię, kulturę i tradycję, on jednak nie traktuje tego małżeństwa poważnie. Niedługo po ślubie Pinkerton wyjeżdża i wraca dopiero po trzech latach z nową żoną, by zabrać synka, którego urodziła mu gejsza. Butterfly popełnia rytualne samobójstwo…
Premiera pierwszej wersji opery miała miejsce 17 lutego 1904 r. w mediolańskiej La Scali. „Madama Butterfly” składała się wtedy z dwu aktów i została bardzo chłodno przyjęta. Cztery miesiące później wystawiono ją ponownie w Brescii, dzieląc nieproporcjonalnie długi drugi akt na dwie części i wprowadzając inne drobniejsze zmiany. Tym razem dzieło Pucciniego odniosło olbrzymi sukces, przenosząc się na deski Metropolitan Opera w 1907 r.
„Madama Butterfly” - nie licząc wznowień – prezentowana była w Operze Śląskiej w nowej, premierowej inscenizacji trzykrotnie. Premiera ostatniej wersji miała miejsce 30 stycznia 1988 r. A jej wznowienie w marcu 2011 r.
Libretto: Luigi Illica, Giuseppe Giacosa na podstawie sztuki Davida Belasco - Gejsza
AKT I
W japońskim porcie zatrzymał się na czas dłuższy okręt amerykańskiej marynarki wojennej. Monotonny tryb życia przykrzy się młodemu porucznikowi Pinkertonowi; aby sobie uprzyjemnić życie, korzysta z usług japońskiego pośrednika Goro, który za opłatą ułatwia mu znajomość z młodziutką gejszą Cho-cho-san, zwaną także Butterfly (motyl). Pinkerton, zgodnie z japońskimi zwyczajami, ma zawrzeć z nią ślub, którego ważność rozciąga się na 999 lat. Goro wprowadza porucznika da wynajętego dlań domku na wzgórzu nad miastem i przedstawia mu służbę jego przyszłej żony. Wkrótce ma się odbyć ceremonia ślubna – jako pierwszy z gości zjawia się konsul Stanów Zjednoczonych w Nagasaki, Sharpless. Zapatruje się on na sprawę małżeństwa Pinkertona poważniej niż młody porucznik i ostrzega go, by nie łamał życia młodziutkiej, szczerze go kochającej Japonce. Nadchodzi Cho-cho-san w otoczeniu rodziny i licznego grona dziewcząt japońskich. Wyznaje ona Pinkertonowi, że rano była w domu misjonarzy, by przyjąć wiarę chrześcijańską i że dla niego gotowa jest zupełnie zerwać ze swą rodziną i środowiskiem. Urzędnik stanu cywilnego odczytuje akt ślubu. Weselną atmosferę mąci nagłe zjawienie się wuja panny młodej – Bonzy, który odkrył tajemnicę jej chrztu i za porzucenie wiary ojców oraz poślubienie cudzoziemca rzuca przekleństwo na jej głowę. W ślad za nim opuszczają pośpiesznie dom Pinkertona przerażeni goście weselni. Butterfly i Pinkerton zostają sami. Nadchodzi noc. Akt I kończy się wspaniałym duetem miłosnym, jednym z najpiękniejszych w światowej literaturze operowej („Bimba degli occhi”).
AKT II
Minęły trzy lata od ślubu Pinkertona. Butterfly wraz z małym synkiem każdej wiosny oczekuje męża, który odjeżdżając wkrótce po ceremonii zaślubin, przyrzekł jej, że na pewno powróci. Żyją w biedzie, a wierna służebnica Buttertly, Suzuki, obawia się gorszego jeszcze niedostatku, nie spodziewa się bowiem powrotu Pinkertona. Butterfly jednak niezachwianie wierzy jego słowom. Nieoczekiwanie zjawia się witany radośnie przez Butterfly konsul Sharpless. W trakcie jego wizyty przybywa też bogaty książę Yamadori, który przy pomocy pośrednika Goro zabiega o względy Cho-cho-san. Młoda Japonka odrzuca jednak stanowczo jego konkury. Uważa się nadal za żonę Pinkertona i nie uznaje rozwodowych zwyczajów japońskich. Na jej postanowienie nie wpływają nawet słowa Sharplessa, który w oględny sposób daje do zrozumienia, że Pinkerton nie zamierza do niej wracać. Cho-cho-san nie wierzy słowom konsula (aria „Un bel di vedremo” – „Tam na wschodniej stronie”). Pokazuje mu swego synka i prosi, by powiadomił Pinkertona, że oboje z dzieckiem stale go oczekują. Zakłopotany swą przykrą misją Sharpless opuszcza dom Butterfly, która w chwil potem wypędza natrętnego Goro, Wystrzał armatni zwiastuje przybycie okrętu Pinkertona. Uszczęśliwiona Butterfly przystraja wraz z Suzuki cały dom kwiatami (duet „Schuoti quelle fronda”) i ubrana w ślubną suknię oczekuje przybycia małżonka. Z wolna zapada zmierzch; w oddali słychać śpiew rybaków wracających z połowu. Na ścieżce wiodącej do domku Butterfly nie widać nikogo…
AKT III
Minęła noc. Znużona oczekiwaniem, usnęła Butterfly. Teraz dopiero w ogródku przed domem zjawiają się Sharpless i Pinkerton. Suzuki ze zdumieniem patrzy na towarzyszącą im nieznajomą elegancką damę. To małżonka Pinkertona przybyła wraz z mężem, by zabrać jego synka. Cho-cho-san, która zjawia się po chwili, od razu domyśla się wszystkiego i wie, co ma teraz uczynić. Odprawia obecnych i wydobywa ze skrytki stary, rodowy sztylet, na którego klindze wyryte są słowa: „Niechaj z honorem umiera ten, komu los nie pozwolił żyć z honorem”. Pożegnawszy się z dzieckiem Cho-cho-san przebija się sztyletem. Ostatnim odruchem świadomości zwraca się w stronę Pinkertona, który wpada do pokoju z okrzykiem „Butterfly”!
/Z „Przewodnika operowego” Józefa Kańskiego/
Obsada
Soliści, Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka
MADAMA BUTTERFLY
Anna Wiśniewska-Schoppa
SUZUKI
Anna Borucka
PINKERTON
Łukasz Załęski
KONSUL
Stanisław Kuflyuk
BONZO
Bogdan Kurowski
GORO
Jarosław Bielecki
YAMADORI
Kamil Zdebel
KATE
Marta Huptas
KOMISARZ
Adam Woźniak
URZĘDNIK
Janusz Wenz
DZIECKO
Leon Okoński
BCKino - Asteroid City

Asteroid City – komedia, dramat, USA, 2021; reż.: Wes Anderson; Obsada: Scarlett Johansson, Tom Hanks, Jason Schwartzman, Jeffrey Wright, Tilda Swinton, Adrien Brody.
Produkcja rozgrywa się w fikcyjnym amerykańskim, pustynnym mieście około 1955 roku. Do miejscowości przyjeżdżają uczniowie i rodzice z całego kraju, aby wziąć udział w konwencji. Konwencja jednak zostaje spektakularnie zakłócona przez zmieniające się na świecie wydarzenia
Czas trwania: 139 min (UIP)
Sala Gloria (I piętro)