Kalendarium
terminarz dnia 25.11.2022
Wystawa przyrodnicza w Muzeum Górnośląskim

Wilk, foka brodata, struś czerwonoskóry i inni zapraszają na nową wystawę “Od Darwina do banku DNA. Przyroda w Muzeum”. Na ekspozycji zostały zaprezentowane szczególnie cenne i efektowne eksponaty z liczącego sobie 1,5 miliona obiektów zbioru Działu Przyrody Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu. Wystawa znajdująca się w budynku przy ulicy Korfantego 34 będzie czynna do 31 grudnia. Zapraszamy!
We wtorek 29 marca została otwarta nowa czasowa wystawa, na której można zobaczyć dermoplasty (spreparowane okazy) takich zwierząt jak: łoś, szop, puchacz, mewa, ślepowron, zimorodki, papugi, liczne motyle, głuszec, jemiołuszka, uszatka, myszołów, czy płomykówka. W jednej z sal wystawowych eksponowane są także kości wymarłych zwierząt. W największych gablotach umieszczono czaszki między innymi nosorożca białego i żyrafy sawannowej.
Ciekawostką wystawy są niewątpliwie eksponaty z minionych epok geologicznych, dokumentujące życie na Ziemi. Nie brakuje amonitów z okresu mezozoiku, widłaków i paprotników z paleozoiku. Będzie można również zobaczyć niepozornie wyglądające, odkryte na terenie Ameryki Północnej ślady sinic, liczące 2 mld 200 mln lat!
Zwiedzający wystawę będą mieli okazję zapoznać się ze współczesnym warsztatem pracy przyrodnika. Dowiedzą się co to takiego pułapka wielosegmentowa, jak wygląda lampa do nocnych połowów owadów lub sito entomologiczne i z czego składa się zestaw do pobierania materiału do badania DNA zwierząt. Nie zabraknie również powrotu do przeszłości. Zobaczyć będzie można jak wyglądał gabinet przyrodnika sprzed 100 lat i jak tworzono kolekcje w czasach naszych pradziadków.
„Kościół Świętego Ducha oczami archeologa” - wystawa w Muzeum Górnośląskim
„Kościół Świętego Ducha oczami archeologa” - to unikatowa wystawa, ukazująca bogactwo archeologiczne naszego regionu. Pieczę nad dziedzictwem naszej historii sprawują między innymi pracownicy Działu Archeologii Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu. Ich prace w 2020 roku z zapartym tchem śledzili mieszkańcy Bytomia oraz miłośnicy lokalnej historii. Teraz będziemy mieli okazję zobaczyć to, co udało się odkopać podczas prac wykopaliskowych przy kościele. św. Ducha znajdującego się przy ul. Krakowskiej w Bytomiu. Zapraszamy na wystawę do głównej siedziby Muzeum Górnośląskiego przy pl. Jana III Sobieskiego 2 od 26 maja. Wystawa potrwa do 30 listopada br.
Badania wykopaliskowe prowadzone przez archeologów z Muzeum Górnośląskiego przy kościele św. Ducha pozwoliły spojrzeć w przeszłość miejsca związanego z kościołem i nieistniejącymi już założeniami szpitala bożogrobców. Miejsca, gdzie schronienie znajdowali najubożsi, którzy nie mogli liczyć na żadną inną pomoc.
Na wystawie zaprezentowane zostaną najciekawsze zabytki, m.in. monety pochodzące z czasów Jagiellonów. Cennym znaleziskiem jest moneta z ostatniego roku panowania króla Stefana Batorego. Świadectwem wojny trzydziestoletniej są z kolei elbląskie szelągi okupacyjne Karola Gustawa, którymi opłacano szwedzkie wojska stacjonujące przez moment w Bytomiu. Z wojen śląskich, a w zasadzie z okresu tuż po nich, mamy natomiast greszel Fryderyka II oraz guzik o charakterze wojskowym. Pozostałe zaś przedmioty dowodzą kontaktów handlowych odbywających się wzdłuż starego szlaku kupieckiego - Via Regia.
CSW Kronika: Musiałam sama stać się słońcem. Małgorzata Goliszewska, Dorota Hadrian, Patrycja Orzechowska

Dom kobiecy jest obszarem czynów małych. Jest przeciwieństwem obszarów przynależnych do wielkich czynów męskich. Braterstwo jest w walce, siostrzeństwo jest w opiece.
- ponowne otwarcie: 27.08 (sobota) w godz. 19:00-21.00
- oprowadzania: (od 02.09) w każdy piątek o godz. 17:00
CSW Kronika: Warsztaty choreoterapeutyczne dla osób 50+
Od września w CSW Kronika startują warsztaty choreoterapeutyczne z elementami muzykoterapii przeznaczone dla osób powyżej 50. roku życia.
Zajęcia są połączeniem działań ruchowych, tańca intuicyjnego, ekspresji wokalnej oraz ćwiczeń oddechowo-relaksacyjnych. Są ukierunkowane na rozwijanie spontanicznej ekspresji ruchowej i wokalnej, pogłębianie świadomości cielesnej i emocjonalnej oraz relaksację i rozluźnianie ciała.
Warsztaty poprowadzi edukatorka Kroniki, arteterapeutka Dominika Malska (ur. 1985 r.) - absolwentka filologii słowiańskiej na Uniwersytecie Śląskim, arteterapii na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, Akademii Muzycznej w Katowicach i Uniwersytecie Śląskim oraz muzykoterapii na Akademii Muzycznej w Katowicach.
Zajęcia będą odbywać się w każdy wtorek o godz. 10:00. Startują od 6 września. Koszt udziału: 1 zł (bilet ulgowy), 2 zł (bilet normalny). W cenie warsztatów zwiedzanie wystaw.
CSW Kronika: Kolektyw Młodych Twórców
W każdy wtorek spotykamy się w Kronice, by wspólnie rozmawiać, poznawać się, ale przede wszystkim - tworzyć. Od września zapraszamy na kolejny sezon działania Kolektywu Młodych Twórców.
W trakcie spotkań sztuka staje się pretekstem do rozmów na ważne dla młodych osób tematy. Po rozmowie odbywa się proces twórczy - grupa wykonuje wspólne zadania, spontaniczne działania twórcze, tworzy prace artystyczne i instalacje w przestrzeni warsztatowej. To drugi sezon działalności Kolektywu Młodych Twórców w Kronice. Mamy już za sobą m.in. ćwiczenia przestrzenne, zadania malarskie, pracę koncepcyjną i produkcję filmu. Kolejne wyzwania przed nami!
Zajęcia przeznaczone są dla osób od 12 do 18 roku życia. Odbywają się w CSW Kronika w każdy wtorek (od 6 września) w godz. 15.30 - 17.00. Prowadzi je edukatorka i arteterapeutka Dominika Malska.
Zapisy:
tel.: (32) 281 81 33
Schulz wg The Krasnals. IGNORABIMUS. By nikt nigdy nie porywał się na odgadywanie zagadek, zamiarów boskich
Wystawa połączy w jednej przestrzeni wystawienniczej oryginalne grafiki Brunona Schulza z dziełami grupy The Krasnals, będącymi artystyczną interpretacją twórczości drohobyckiego twórcy.
The Krasnals poprzez własny, plastyczny komentarz, a także bezpośrednią konfrontację z dziełami Schulza spotykają się w tym samym czasie i miejscu.
Stworzyli wyjątkowy w całej twórczości cykl prac poświęcony jednemu twórcy, którego dorobek stał się oazą zjawisk z pogranicza urojeń i rzeczywistości, życia i śmierci, a także fenomenu niedopowiedzeń.
Malarskie interpretacje The Krasnals to wyjątkowa unifikacja specyfiki dzieł Brunona Schulza, atmosfery filmowych zdjęć Witolda Sobocińskiego i wyjątkowej scenografii między innymi Jerzego Skarżyńskiego.
Obchody Roku Brunona Schulza: Bruno Schulz- zycie i twórczość
Wystawa zbiorów książkowych i audiobooków.
"Długa przerwa" - wernisaż wystawy w CSW Kronika
„Długa przerwa” - to tytuł najnowszej wystawy w CSW Kronika, której wernisaż odbędzie się w sobotę, 19 listopada o 17.00. To wydarzenie adresowane do najmłodszych i nie tylko, a towarzyszyć mu będzie bogaty program warsztatów. Całość przygotowana jest w dwóch wersjach językowych: polskiej i ukraińskiej.
Wystawa pomyślana jest jako bezpieczna przestrzeń międzypokoleniowej integracji polsko-ukraińskiej, a także przyjazne miejsce warsztatowe dla dzieci wraz z opiekunami.
- Długiej przerwy potrzebujemy w szkole, w pracy i życiu prywatnym. W czasie przerwy reguły przestają obowiązywać i zaczynamy komunikować się tak, jak chcemy. Nie musimy wcale używać języka, istotne stają się emocje i komunikacja pozawerbalna. W końcu możemy pozwolić sobie na bycie sobą. Zależy nam na tym, żeby przestrzeń wystawy „Długa przerwa” rzeczywiście przynosiła wytchnienie, żeby każdy mógł zamknąć za sobą drzwi do zewnętrznego świata, poczuć się swobodnie i bezpiecznie. Tutaj będzie można bezkarnie tracić czas - mówi kuratorka wystawy Katarzyna Kalina.
„Długa przerwa” składa się m.in. z instalacji przygotowanych przez artystów i artystki (Dominikę Malską, Gary`ego Marshalla-Stevensa, Sylwestra Piechurę) we współpracy z dziećmi i młodzieżą ze śląskich szkół - z Bytomia, Gliwic i Zabrza. Prezentuje utopijne trzy obszary edukacji, oparte na prawie młodego człowieka do życia w harmonii, do emocji i szacunku.

W CSW czekać będą m.in. czytelnia, kryjówki, krąg przy ciepłym świetle do wspólnego przesiadywania, a także stanowiska do twórczego działania. „Długa przerwa” to bowiem nie tylko wystawa, ale również projekt warsztatowy. W przestrzeni ekspozycji odbywać się będą otwarte zajęcia tematyczne oraz oprowadzania dla grup szkolnych, rodzinnych i dla młodzieży.
Więcej informacji o wystawie, pełna oferta warsztatów i zapisy na www.kronika.org.pl. Wystawa potrwa do 30 grudnia.
Zadanie sfinansowano ze środków Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Baron cygański

libretto: Ignaz Schnitzer, wg opowiadania M. Jōkaia „Saffi”; tekst polski: Krystyna Chudowolska
kierownictwo muzyczne premiery: Krzysztof Dziewięcki
reżyseria i choreografia: Henryk Konwiński
dekoracje: Ireneusz Domagała
kostiumy: Małgorzata Słoniowska
kierownik chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
kierownik baletu: Grzegorz Pajdzik
Operetka w 3 aktach
Czas trwania:2 godz. 50 min. – 2 przerwy
„Baron cygański” jest jednym z najpopularniejszych i najbardziej lubianych dzieł Johanna Straussa, w którym cygański żywioł przeplata się z wiedeńską elegancją, a wielkie sceny zbiorowe z nastrojowymi ariami i duetami. To klasyczna operetka w pięknych kostiumach, barwnej scenografii ziemi węgierskiej i Wiednia, urzekająca muzyką, popisami wokalnymi i wspaniałymi scenami baletowymi. To arcydzieło gatunku o wyjątkowym uroku i porywającej sceniczności. Akcja libretta opartego na noweli węgierskiego pisarza Maurycego Jókaia pt. "Saffi" rozgrywa się na pograniczu węgiersko-tureckim w połowie XVIII wieku i znajduje swój finał w Wiedniu. Pozwoliło to połączyć w jedną całość intrygujące wątki romansowe, a przede wszystkim stworzyć dzieło
o niebywałej inwencji melodycznej, stapiającej - jak pisze Stromerger - "płynność wiedeńskiego walca z brzękiem ostrogi w czardaszu, cygańską balladę z chórem malowniczych wioślarzy. Sceny liryczne, rytmy marszowe, duety komiczne, żwawe finały uzupełniają piękną operetkę", która gości stale także na operowych scenach.
"Baron Cygański" utrzymuje się w repertuarze Opery Śląskiej nieprzerwanie od 1979 roku. I wciąż jest oczekiwany przez publiczność... Jak wszędzie na świecie. Zapraszamy na przygody Kalmana Żupana – handlarza świń, jego pięknej córki Arseny; ubiegającego się o jej rękę Sandora Barinkaya – tytułowego Barona cygańskiego oraz cyganek Saffi, Czpiry i całego cygańskiego taboru. Czy na pewno uda się poślubić Sandorowi Arsenę? Zobaczycie Państwo już wkrótce.
AKT I
W którym dowiadujemy się, po co przybył w te strony Sandor Barinkay w towarzystwie rządowego komisarza Carnera. Ale odzyskanie rodowych posiadłości nie będzie łatwe: ojciec Barinkaya zmarł przed ćwierćwieczem na zesłaniu, a choć kraj został wyzwolony z tureckiej niewoli, majątek, niestety, trafił w różne ręce. Są co prawda świadkowie pamiętający tamte czasy – na przykład stara Cyganka Czipra, która chętnie świadczyć będzie na rzecz młodego Sandora. Jednak już Kalman Żupan, przedsiębiorczy hodowca świń, nie bardzo jest zadowolony z przywrócenia majątku prawemu właścicielowi. Poza tym jak ma złożyć podpis, skoro pisać nie umie. A jednak jest możliwe wyjście z opresji, jako że Sandor jest wyjątkowo bezsilny wobec urody niewieściej, zaś Arsena jest córką Żupana. Chytry świniarz proponuje mu rękę swojej córki, co z miejsca odpowiada Sandorowi. Niestety, Arsena kocha – i to skutecznie – równie namiętnego Ottokara, syna swojej bony, Mirabelli, który poza nią zajęty jest jeszcze tylko poszukiwaniami legendarnego skarbu – tego, który ponoć ojciec Sandora zdobył na Turkach a następnie gdzieś ukrył. W tym momencie również Carnero nie bardzo wie czyją trzymać stronę, pomimo jasnych urzędowych wskazań. Oto po latach dwudziestu właśnie tutaj spotyka swoją żonę. Jest nią minionej piękności Mirabella, choć nadal zaradna i sprytna. Jeśli więc prawdą jest, że Ottokar ma lat dwadzieścia, Carnero jest jego ojcem, choć raczej należy wierzyć, że urodził się później, już w haremie, gdzie wszechwładny pasza wcale nie żałował, że los obdarzył go piękną branką, która z natury ulegała zawsze silniejszemu. I co dalej – skoro Arsena kocha Ottokara, który nie zamierza przestać kochać Arseny? W tym miejscu pojawia się Saffi, Cyganka tak piękna, że Sandor z miejsca przystaje do Cyganów. Sandor chętnie godzi się zostać ich wodzem i przyjmuje tytuł cygańskiego barona. Jeszcze tylko to, co niesie logika zdarzeń: ślub z Saffi, choćby na złość Arsenie, co poniekąd rozwiązuje sprawę. Tego jednak nie mogą strawić ani Żupan ani Carnero: Barinkay i jakaś tam Cyganka, w dodatku ślub! Od słowa do słowa i akt kończy się wielką awanturą, która wybucha pomiędzy ludźmi Żupana a Cyganami.
AKT II
W którym okazuje się, że chcąc zrobić na złość Arsenie, Sandor działający w afekcie nie żałuje wcale wyboru. Saffi jest przecież nie tylko piękna, ale szczerze kochająca. W ogóle co za niezwykła noc! Czipra ma bowiem cudowny sen związany z legendarnym skarbem. W takich wypadkach nie wadzi sprawdzić – oczywiście, w największej tajemnicy, a więc kiedy cały obóz śpi. I rzeczywiście – sen nie kłamał, jest skarb, jest wielki skarb. W tej chwili Sandor posiada już nie tylko Saffi, ale i majątek. W bardzo niewłaściwej chwili zjawił się więc Żupan w cygańskim obozie, ażeby nabyć za worki srebra posiadłość Barinkaya, skoro ten przystał do Cyganów, którymi Żupan pogardza. Cyganie obrażeni lekceważącym traktowaniem rewanżują się natychmiast – ani się Żupan spostrzegł – nie ma srebra. W takiej chwili jednak każdy wpadłby w gniew, w nie mniejszy niż Żupan. Jego gromkie krzyki sprowadzają Carnera, Arsenę, Ottokara, Mirabellę, a także Barinkaya, Saffi i Cziprę. Żupan odzyskał więc swoją własność, lecz przecież nie o to chodzi, tym bardziej gdy okazuje się, że Sandor odkrył poszukiwany skarb a sprawa małżeństwa z Arseną jest nieaktualna, jako że ten wziął już ślub z Saffi i przy nim obstaje. Nieważny – zdaniem Carnera, urzędowego stróża moralności, i nieważny, bo cygański, o czym poświadczyć mogą tylko miłosna noc i ptaki. Lecz to jeszcze bardziej wiąże Sandora z Saffi, która szczególnie w tej chwili, w obecności Arseny czuje pełną satysfakcję. Spór nabiera mocy i znajduje nagłe rozwiązanie – oto zjawia się książę Homonay z oficerami werbunkowymi: kraj w niebezpieczeństwie, kto stanie w obronie jego granic?… Na pewno Sandor Barinkay, który na ten cel przekazuje również skarb ojca. Podrywa się i Ottokar, bo to najlepsza okazja zasłużyć się w oczach Arseny. No i niespodziewanie Żupan, zagarnięty do intendentury, który w dodatku traci na rzecz armii całe srebro. A co z Saffi?… Okazuje się, że Czipra nie jest jej matką, zaś piękna dziewczyna, z którą Sandor wziął cygański ślub, na co są wiarygodne dokumenty, jest oczywiście książęcą córką. I oto całe zmartwienie Barinkaya – tak wysoko nie sięgał. Brał za żonę Cygankę, nie księżniczkę.
AKT III
W którym przenosimy się z ziemi węgierskiej do Wiednia, gdzie oczekiwane są właśnie zwycięskie wojska. Wśród wyczekujących rozpoznajemy Saffi i Arsenę oraz Cziprę i Mirabellę. Jest z nimi Carnero, który przez ten czas opiekował się damami. I oto wreszcie zjawiają się wyczekiwani wojacy – a więc Żupan, zasłużony na tyłach, który był zawsze tam gdzie najbezpieczniej, dzięki czemu nic nie stracił, a sporo zarobił. A więc Ottokar, młodzieniec, jak się okazuje, nie tylko kochliwy, lecz i bitny, który otrzymuje w nagrodę odznaczenie oraz dziedziczne prawo do tytułu hrabiego. No i Sandor Barinkay, waleczny i mężny, co też zostanie wynagrodzone chwalebnym orderem i tytułem barona. Tylko, że nic Sandora nie cieszy, jeśli zaś o tytuł barona chodzi, interesuje go wyłącznie tamten – cygańskiego barona. Tytuły, ordery… Jakaż jednak większa nagroda może czekać dzielnych młodzieńców, niż spotkanie z ukochanymi. Choć Żupan nadal zamierza wydać swą córkę za Sandora, Arsena przypadnie, zgodnie z wolą miłości, Ottokarowi. Natomiast Barinkay – tylko co z nią się dzieje, gdzie jest, czemu nie wita bohatera? – doczeka się wreszcie ukochanej Saffi, która zjawia się na końcu, ażeby wszystko mógł uwieńczyć radosny finał.
Obsada
Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza
SANDOR BARINKAY
Adam Sobierajski
SAFFI
Anna Wiśniewska-Schoppa
CZIPRA
Anna Borucka
GRAF PETER HOMONAY
Kamil Zdebel
KÁLMÁN ŻUPÁN
Adam Woźniak
ARSENA
Ewelina Szybilska
OTTOKAR
Tomasz Dziwisz
MIRABELLA
Renata Dobosz
CONTE CARNERO
Maciej Komandera
FERKO
Adam Janik
PALI
Zbigniew Wunsch
JANOS
Witold Dewor
BCKino - Menu
