Kalendarium
terminarz dnia 20.11.2022
Wystawa przyrodnicza w Muzeum Górnośląskim

Wilk, foka brodata, struś czerwonoskóry i inni zapraszają na nową wystawę “Od Darwina do banku DNA. Przyroda w Muzeum”. Na ekspozycji zostały zaprezentowane szczególnie cenne i efektowne eksponaty z liczącego sobie 1,5 miliona obiektów zbioru Działu Przyrody Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu. Wystawa znajdująca się w budynku przy ulicy Korfantego 34 będzie czynna do 31 grudnia. Zapraszamy!
We wtorek 29 marca została otwarta nowa czasowa wystawa, na której można zobaczyć dermoplasty (spreparowane okazy) takich zwierząt jak: łoś, szop, puchacz, mewa, ślepowron, zimorodki, papugi, liczne motyle, głuszec, jemiołuszka, uszatka, myszołów, czy płomykówka. W jednej z sal wystawowych eksponowane są także kości wymarłych zwierząt. W największych gablotach umieszczono czaszki między innymi nosorożca białego i żyrafy sawannowej.
Ciekawostką wystawy są niewątpliwie eksponaty z minionych epok geologicznych, dokumentujące życie na Ziemi. Nie brakuje amonitów z okresu mezozoiku, widłaków i paprotników z paleozoiku. Będzie można również zobaczyć niepozornie wyglądające, odkryte na terenie Ameryki Północnej ślady sinic, liczące 2 mld 200 mln lat!
Zwiedzający wystawę będą mieli okazję zapoznać się ze współczesnym warsztatem pracy przyrodnika. Dowiedzą się co to takiego pułapka wielosegmentowa, jak wygląda lampa do nocnych połowów owadów lub sito entomologiczne i z czego składa się zestaw do pobierania materiału do badania DNA zwierząt. Nie zabraknie również powrotu do przeszłości. Zobaczyć będzie można jak wyglądał gabinet przyrodnika sprzed 100 lat i jak tworzono kolekcje w czasach naszych pradziadków.
„Kościół Świętego Ducha oczami archeologa” - wystawa w Muzeum Górnośląskim
„Kościół Świętego Ducha oczami archeologa” - to unikatowa wystawa, ukazująca bogactwo archeologiczne naszego regionu. Pieczę nad dziedzictwem naszej historii sprawują między innymi pracownicy Działu Archeologii Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu. Ich prace w 2020 roku z zapartym tchem śledzili mieszkańcy Bytomia oraz miłośnicy lokalnej historii. Teraz będziemy mieli okazję zobaczyć to, co udało się odkopać podczas prac wykopaliskowych przy kościele. św. Ducha znajdującego się przy ul. Krakowskiej w Bytomiu. Zapraszamy na wystawę do głównej siedziby Muzeum Górnośląskiego przy pl. Jana III Sobieskiego 2 od 26 maja. Wystawa potrwa do 30 listopada br.
Badania wykopaliskowe prowadzone przez archeologów z Muzeum Górnośląskiego przy kościele św. Ducha pozwoliły spojrzeć w przeszłość miejsca związanego z kościołem i nieistniejącymi już założeniami szpitala bożogrobców. Miejsca, gdzie schronienie znajdowali najubożsi, którzy nie mogli liczyć na żadną inną pomoc.
Na wystawie zaprezentowane zostaną najciekawsze zabytki, m.in. monety pochodzące z czasów Jagiellonów. Cennym znaleziskiem jest moneta z ostatniego roku panowania króla Stefana Batorego. Świadectwem wojny trzydziestoletniej są z kolei elbląskie szelągi okupacyjne Karola Gustawa, którymi opłacano szwedzkie wojska stacjonujące przez moment w Bytomiu. Z wojen śląskich, a w zasadzie z okresu tuż po nich, mamy natomiast greszel Fryderyka II oraz guzik o charakterze wojskowym. Pozostałe zaś przedmioty dowodzą kontaktów handlowych odbywających się wzdłuż starego szlaku kupieckiego - Via Regia.
CSW Kronika: Musiałam sama stać się słońcem. Małgorzata Goliszewska, Dorota Hadrian, Patrycja Orzechowska

Dom kobiecy jest obszarem czynów małych. Jest przeciwieństwem obszarów przynależnych do wielkich czynów męskich. Braterstwo jest w walce, siostrzeństwo jest w opiece.
- ponowne otwarcie: 27.08 (sobota) w godz. 19:00-21.00
- oprowadzania: (od 02.09) w każdy piątek o godz. 17:00
CSW Kronika: Warsztaty choreoterapeutyczne dla osób 50+
Od września w CSW Kronika startują warsztaty choreoterapeutyczne z elementami muzykoterapii przeznaczone dla osób powyżej 50. roku życia.
Zajęcia są połączeniem działań ruchowych, tańca intuicyjnego, ekspresji wokalnej oraz ćwiczeń oddechowo-relaksacyjnych. Są ukierunkowane na rozwijanie spontanicznej ekspresji ruchowej i wokalnej, pogłębianie świadomości cielesnej i emocjonalnej oraz relaksację i rozluźnianie ciała.
Warsztaty poprowadzi edukatorka Kroniki, arteterapeutka Dominika Malska (ur. 1985 r.) - absolwentka filologii słowiańskiej na Uniwersytecie Śląskim, arteterapii na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, Akademii Muzycznej w Katowicach i Uniwersytecie Śląskim oraz muzykoterapii na Akademii Muzycznej w Katowicach.
Zajęcia będą odbywać się w każdy wtorek o godz. 10:00. Startują od 6 września. Koszt udziału: 1 zł (bilet ulgowy), 2 zł (bilet normalny). W cenie warsztatów zwiedzanie wystaw.
CSW Kronika: Kolektyw Młodych Twórców
W każdy wtorek spotykamy się w Kronice, by wspólnie rozmawiać, poznawać się, ale przede wszystkim - tworzyć. Od września zapraszamy na kolejny sezon działania Kolektywu Młodych Twórców.
W trakcie spotkań sztuka staje się pretekstem do rozmów na ważne dla młodych osób tematy. Po rozmowie odbywa się proces twórczy - grupa wykonuje wspólne zadania, spontaniczne działania twórcze, tworzy prace artystyczne i instalacje w przestrzeni warsztatowej. To drugi sezon działalności Kolektywu Młodych Twórców w Kronice. Mamy już za sobą m.in. ćwiczenia przestrzenne, zadania malarskie, pracę koncepcyjną i produkcję filmu. Kolejne wyzwania przed nami!
Zajęcia przeznaczone są dla osób od 12 do 18 roku życia. Odbywają się w CSW Kronika w każdy wtorek (od 6 września) w godz. 15.30 - 17.00. Prowadzi je edukatorka i arteterapeutka Dominika Malska.
Zapisy:
tel.: (32) 281 81 33
Schulz wg The Krasnals. IGNORABIMUS. By nikt nigdy nie porywał się na odgadywanie zagadek, zamiarów boskich
Wystawa połączy w jednej przestrzeni wystawienniczej oryginalne grafiki Brunona Schulza z dziełami grupy The Krasnals, będącymi artystyczną interpretacją twórczości drohobyckiego twórcy.
The Krasnals poprzez własny, plastyczny komentarz, a także bezpośrednią konfrontację z dziełami Schulza spotykają się w tym samym czasie i miejscu.
Stworzyli wyjątkowy w całej twórczości cykl prac poświęcony jednemu twórcy, którego dorobek stał się oazą zjawisk z pogranicza urojeń i rzeczywistości, życia i śmierci, a także fenomenu niedopowiedzeń.
Malarskie interpretacje The Krasnals to wyjątkowa unifikacja specyfiki dzieł Brunona Schulza, atmosfery filmowych zdjęć Witolda Sobocińskiego i wyjątkowej scenografii między innymi Jerzego Skarżyńskiego.
Obchody Roku Brunona Schulza: Motywy oniryczne w prozie Brunona Schulza
Prezentacja „MOTYWY ONIRYCZNE W PROZIE BRUNONA SCHULZA”, wystawa zbiorów książkowych i audiobooków „BRUNO SCHULZ - ŻYCIE, I TWÓRCZOŚĆ”.
Obchody Roku Brunona Schulza: Bruno Schulz- zycie i twórczość
Wystawa zbiorów książkowych i audiobooków.
"Długa przerwa" - wernisaż wystawy w CSW Kronika
„Długa przerwa” - to tytuł najnowszej wystawy w CSW Kronika, której wernisaż odbędzie się w sobotę, 19 listopada o 17.00. To wydarzenie adresowane do najmłodszych i nie tylko, a towarzyszyć mu będzie bogaty program warsztatów. Całość przygotowana jest w dwóch wersjach językowych: polskiej i ukraińskiej.
Wystawa pomyślana jest jako bezpieczna przestrzeń międzypokoleniowej integracji polsko-ukraińskiej, a także przyjazne miejsce warsztatowe dla dzieci wraz z opiekunami.
- Długiej przerwy potrzebujemy w szkole, w pracy i życiu prywatnym. W czasie przerwy reguły przestają obowiązywać i zaczynamy komunikować się tak, jak chcemy. Nie musimy wcale używać języka, istotne stają się emocje i komunikacja pozawerbalna. W końcu możemy pozwolić sobie na bycie sobą. Zależy nam na tym, żeby przestrzeń wystawy „Długa przerwa” rzeczywiście przynosiła wytchnienie, żeby każdy mógł zamknąć za sobą drzwi do zewnętrznego świata, poczuć się swobodnie i bezpiecznie. Tutaj będzie można bezkarnie tracić czas - mówi kuratorka wystawy Katarzyna Kalina.
„Długa przerwa” składa się m.in. z instalacji przygotowanych przez artystów i artystki (Dominikę Malską, Gary`ego Marshalla-Stevensa, Sylwestra Piechurę) we współpracy z dziećmi i młodzieżą ze śląskich szkół - z Bytomia, Gliwic i Zabrza. Prezentuje utopijne trzy obszary edukacji, oparte na prawie młodego człowieka do życia w harmonii, do emocji i szacunku.

W CSW czekać będą m.in. czytelnia, kryjówki, krąg przy ciepłym świetle do wspólnego przesiadywania, a także stanowiska do twórczego działania. „Długa przerwa” to bowiem nie tylko wystawa, ale również projekt warsztatowy. W przestrzeni ekspozycji odbywać się będą otwarte zajęcia tematyczne oraz oprowadzania dla grup szkolnych, rodzinnych i dla młodzieży.
Więcej informacji o wystawie, pełna oferta warsztatów i zapisy na www.kronika.org.pl. Wystawa potrwa do 30 grudnia.
Zadanie sfinansowano ze środków Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Wyjątkowy Koncert Organowy - "Być Bliżej"

Zapraszamy na Wyjątkowy Koncert Organowy - "Być Bliżej" w kościele pw. św. Jacka w Bytomiu, 20 listopada o godz. 17.00.
Straszny dwór

libretto: Jan Chęciński
reżyseria i inscenizacja: Wiesław Ochman
opracowanie muzyczne, dyrygent: Tadeusz Kozłowski
kierownictwo muzyczne premiery: Tadeusz Serafin
scenografia i kostiumy: Jan Polewka
choreografia: Jarosław Świtała
kierownictwo chóru premiery: Anna Tarnowska
kierownictwo chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
współpraca muzyczna: Piotr Warzecha
asystenci reżysera: Maciej Komandera, Jarosław Świtała
kierownictwo baletu premiery: Olga Kozimala-Kliś
kierownictwo baletu: Grzegorz Pajdzik
asystentka choreografa: Bernadeta Maćkowiak
Opera w 4 aktach
Czas trwania:2 godz. 45 min. – 2 przerwy
Wydarzenia
Miejsce: Chorzów, Chorzowskie Centrum Kultury
Dodatkowe informacje: Spektakl z napisami dla osób głuchych oraz niedosłyszących w celu zwiększenia dostępności oferty Opery Śląskiej w ramach projektu „Kultura bez barier” realizowanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Kup bilet
Uroczysta premiera w Operze Śląskiej odbyła się z okazji jubileuszu 65.lecia istnienia bytomskiej sceny. Arcydzieło gatunku jedyne w swoim rodzaju. Opera stanowiąca niepowtarzalny stop wielu tonacji, a przy tym stylistycznie jednorodna. Skonstruowana świetnie z dramaturgicznym polotem, z nośną arcyzabawną intrygą opartą na podwójnych „ślubach kawalerskich”. Żywa akcja, wdzięk kameralnych scen i obrazów zbiorowych o walorach soczystych malowideł. I ta zmienność nastrojów – humor, dowcip, pastelowy liryzm i patos patriotycznych uniesień. Libretto Jana Chęcińskiego osnute na kanwie „Starych gawęd i obrazów” K. W. Wójcickiego okazało się wyjątkowo nośną konstrukcją opery. Pod względem muzycznym dzieło Moniuszki jest popisem inwencji melodycznej, pomysłowości harmonicznej i mistrzowskiej instrumentacji. Każda scena jest całością, każda postać ma swój popisowy numer; co aria to niezwykłego uroku pieśni. Powstały po upadku powstania styczniowego „Ku pokrzepieniu serc”, opera okazała się poetycką syntezą polskości i staropolskiej kultury – jej tradycji, obrzędów, obyczajów, stroju i tańców.
AKT 1
ODSŁONA 1 (prolog).
Dwaj bracia, Stefan i Zbigniew, powracając do domu po zwycięskiej wyprawie wojennej, żegnają się ze swymi towarzyszami z pancernej chorągwi i składają „kawalerskie śluby” – postanawiają nie żenić się, aby w razie nowej potrzeby w każdej chwili być w gotowości na wezwanie Ojczyzny.
ODSŁONA 2.
Młodzi powracają pod dach rodzinny, radośnie witani przez domowników (tercet „Cichy domku modrzewiowy”). Raz jeszcze wznawiają swe „kawalerskie śluby”, lecz oto przybywa do nich stryjenka – Cześnikowa, która zamyśla swatać ich z dwiema protegowanymi przez siebie panienkami (arietta „Z tej strony Powiśla”). Usłyszawszy zaś, że młodzieńcy niebawem wybierają się w odwiedziny do starego przyjaciela ich rodzica, Miecznika z Kalinowa, niepokoi się nie na żarty. Wszak Miecznik ma dwie piękne córki! Nuż się młodzi pokochają i z matrymonialnych projektów Cześnikowej nic nie wyjdzie? Usiłuje więc odwieść ich od zamiaru podróży, mówiąc, iż dwór w Kalinowie jest przeklęty i kto tam jedzie – zginąć może. Młodzi rycerze jednak ze śmiechem przyjmują jej słowa i ruszają w drogę.
AKT 2
Sielską atmosferę starego szlacheckiego dworu w Kalinowie maluje pełen wdzięku chór zebranych przy kominku dziewcząt („Spod igieł kwiaty rosną”). Jest właśnie wigilia Nowego Roku – najodpowiedniejsza pora do wróżb. Dziewczęta przygotowują niezbędne akcesoria, zaś jedna z córek Miecznika, Jadwiga, w pełnej liryzmu dumce („Biegnie słuchać w lasy, knieje”) daje wyraz swym dziewczęcym marzeniom. Leje się wosk, zarysowują się kształty jakichś przyłbic i szyszaków, choć palestrant Damazy, sfrancuzialy elegant ubiegający się o rękę jednej z miecznikówien, skłonny byłby widzieć tam frak lub perukę. Na nic jednak konkury Damazego, bo oto Miecznik oświadcza mu jasno, jakich mężów pragnie dla swych córek; charakteryzując przyszłych zięciów, kreśli Miecznik idealny obraz Polaka, obywatela, rycerza i patrioty (aria polonez „Kto z mych dziewek, serce której”). Przybywa Cześnikowa, która w obawie, by w młodych sercach zbyt rychło nie zbudziły się uczucia, oczernia bratanków, twierdząc, że są oni nader trwożliwi i zabobonni „istne dwie niewiasty”. Lecz oto z gwarem i hałasem powraca z polowania myśliwska drużyna, której uczestnicy, a zwłaszcza stary klucznik Skołuba, spierają się zawzięcie o to, czyj celny strzał powalił potężnego odyńca. Okazuje się, że ugodzili go tak trafnie dwaj młodzi szlachcice, którzy jadąc bryką w stronę Kalinowa, wpadli przypadkiem na teren polowania. To Stefan i Zbigniew; oni też po chwili, wraz z niedostępnym Maciejem, zjawiają się we dworze Miecznika, serdecznie przezeń witani. Hanna i Jadwiga, usłyszawszy, co mówi o obu młodzieńcach Cześnikowa, postanawiają niewinnie zadrwić z gości i nastraszyć ich nocą, udając duchy prababek. By ośmieszyć prawdopodobmych rywali, na podobny pomysł wpadł i Damazy. Sekunduje mu Skołuba, któremu nie w smak poszło, iż młodzieńcy uprzedzili go w strzale do dzika.
AKT 3
Gościom przygotowano nocleg w wieży zamkowej. Skołuba sugestywnie opisuje lękliwemu Maciejowi niesamowite zjawiska, jakie się tu rzekomo nocą wydarzają (aria „Ten zegar stary”). Istotnie, wnet po wyjściu Skołuby wiszące na ścianie portrety prababek Miecznika zaczynają się poruszać, za jednym bowiem ukryła się Hanna – za drugim Jadwiga. Przerażony Maciej zrywa się do ucieczki; Stefan i Zbigniew, którym przygotowano nocleg w sąsiedniej komnacie, śmieją się z jego zabobonnych obaw. W końcu Zbigniew zabiera Macieja do swego pokoju, a Stefan pozostaje w narożnej komnacie z zegarem i portretami. Słodkie marzenia opanowują jego duszę i spędzają sen z powiek. Marzą mu się błękitne oczy Hanny, z kolei znów melodia starego kuranta, którego mechanizm uruchomi ukryty w zegarze Damazy, zwraca myśli Stefana ku nieżyjącym już ojcu i matce (aria „Cisza dokoła”). Pojawia się Zbigniew, kórego też sen się nie ima, i on bowiem zdążył już zakochać się w Jadwidze. Daremnie obaj bracia nawzajem przypominają sobie swoje „kawalerskie śluby”, nie wiedząc, że przysłuchują się im skryte za obrazami obie panny (kwartet „Ni boleści, ni rozkoszy”). Po chwili jednak spostrzegają jakiś ruch za obrazami na galerii i na pół źli, na wpół rozbawieni wybiegają na poszukiwanie sprawców tych figlów, na straży zaś w komnacie zostawiają Macieja. Starowina zapada w drzemkę, a Damazy uznaje tę chwilę za najodpowiedniejszą, aby po cichu wymknąć się z zegara. Jednak Maciej budzi się i dzwoniąc wprawdzie zębami ze strachu, przyłapuje nocnego gościa. Stefan i Zbigniew powracają i przekonani, że Damazy chciał z nich zadrwić, żądają od niego satysfakcji. Aby ocalić swą skórę, Damazy odpowiada, że skorzystał z obecności młodych rycerzy, aby zbadać prawdziwość legendy głoszącej, że na kalinowskim dworze ciąży klątwa za popełnione w nim niegdyś haniebne czyny, czego jakoby dowodem ma być nazwa „straszny dwór”. Wybieg Damazego udaje się podwójnie, gdyż Stefan i Zbigniew, usłyszawszy jego opowieść, nie tylko zapominają o ukaraniu go, ale postanawiają natychmiast opuścić dwór Miecznika.
AKT 4
Bracia oznajmiają o swym postanowieniu wyjazdu, nie chcąc jednak podać powodów tej nagiej decyzji. Zirytowany Miecznik zaczyna już podejrzewać ich o tchórzostwo, czym oburzony Maciej powtarza mu opowiadanie Damazego. Postanawia więc Miecznik sam opowiedzieć młodzieńcom prawdę o „strasznym dworze”. Przeszkadza mu jednak nadjeżdżający z szumem i wrzaskiem kulig, w którym też znajduje się przebrany Damazy. Pytany surowo przez Miecznika, czemu ośmielił się rzucić kalumnię na jego dom, wykręca się jak może, twierdząc, że kierowała nim miłość do jednej z córek Miecznika – tu jednak groźna postawa Stefana i Zbigniewa nie pozwalają mu wymienić imienia Hanny, ani Jadwigi. W końcu, ośmieszony, musi uchodzić, a Miecznik opowiada historię swojego pradziada, który miał dziewięć córek tak pięknych, że każdy zajeżdżający do Kalinowa młodzieniec z miejsca oświadczał się o rękę którejś z nich, a wówczas zazdrosne matki podrastających panien z sąsiednich majątków nazwały Kalinów „strasznym dworem”. Teraz więc Stefan i Zbigniew przepraszają Miecznika za swe podejrzenia i proszą, aby chciał uznać ich za zięciów, a wzruszony Miecznik błogosławi obie zakochane pary.
/Streszczenie libretta wg „Przewodnika operowego” Józefa Kańskiego/
Obsada
Soliści, Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza
HANNA
Joanna Moskowicz
JADWIGA
Anna Borucka
STEFAN
Dominik Sutowicz
ZBIGNIEW
Zbigniew Wunsch
MIECZNIK
Adam Woźniak
CZEŚNIKOWA
Aleksandra Stokłosa
DAMAZY
Adam Sobierajski
MACIEJ
Kamil Zdebel
SKOŁUBA
Bogdan Kurowski
GRZEŚ
Piotr Rachocki
STARA NIEWIASTA
Jolanta Wyszkowska
MARTA
Iwona Noszczyk
Soliści, Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza
HANNA
Joanna Moskowicz
JADWIGA
Anna Borucka
STEFAN
Dominik Sutowicz
ZBIGNIEW
Zbigniew Wunsch
MIECZNIK
Adam Woźniak
CZEŚNIKOWA
Renata Dobosz
DAMAZY
Adam Sobierajski
MACIEJ
Kamil Zdebel
SKOŁUBA
Bogdan Kurowski
GRZEŚ
Piotr Rachocki
STARA NIEWIASTA
Jolanta Wyszkowska
MARTA
Iwona Noszczyk
BCKino - Menu

BCKino - Lombard
