Kalendarium
terminarz dnia 26.06.2022
Wystawa przyrodnicza w Muzeum Górnośląskim

Wilk, foka brodata, struś czerwonoskóry i inni zapraszają na nową wystawę “Od Darwina do banku DNA. Przyroda w Muzeum”. Na ekspozycji zostały zaprezentowane szczególnie cenne i efektowne eksponaty z liczącego sobie 1,5 miliona obiektów zbioru Działu Przyrody Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu. Wystawa znajdująca się w budynku przy ulicy Korfantego 34 będzie czynna do 31 grudnia. Zapraszamy!
We wtorek 29 marca została otwarta nowa czasowa wystawa, na której można zobaczyć dermoplasty (spreparowane okazy) takich zwierząt jak: łoś, szop, puchacz, mewa, ślepowron, zimorodki, papugi, liczne motyle, głuszec, jemiołuszka, uszatka, myszołów, czy płomykówka. W jednej z sal wystawowych eksponowane są także kości wymarłych zwierząt. W największych gablotach umieszczono czaszki między innymi nosorożca białego i żyrafy sawannowej.
Ciekawostką wystawy są niewątpliwie eksponaty z minionych epok geologicznych, dokumentujące życie na Ziemi. Nie brakuje amonitów z okresu mezozoiku, widłaków i paprotników z paleozoiku. Będzie można również zobaczyć niepozornie wyglądające, odkryte na terenie Ameryki Północnej ślady sinic, liczące 2 mld 200 mln lat!
Zwiedzający wystawę będą mieli okazję zapoznać się ze współczesnym warsztatem pracy przyrodnika. Dowiedzą się co to takiego pułapka wielosegmentowa, jak wygląda lampa do nocnych połowów owadów lub sito entomologiczne i z czego składa się zestaw do pobierania materiału do badania DNA zwierząt. Nie zabraknie również powrotu do przeszłości. Zobaczyć będzie można jak wyglądał gabinet przyrodnika sprzed 100 lat i jak tworzono kolekcje w czasach naszych pradziadków.
„Kościół Świętego Ducha oczami archeologa” - wystawa w Muzeum Górnośląskim
„Kościół Świętego Ducha oczami archeologa” - to unikatowa wystawa, ukazująca bogactwo archeologiczne naszego regionu. Pieczę nad dziedzictwem naszej historii sprawują między innymi pracownicy Działu Archeologii Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu. Ich prace w 2020 roku z zapartym tchem śledzili mieszkańcy Bytomia oraz miłośnicy lokalnej historii. Teraz będziemy mieli okazję zobaczyć to, co udało się odkopać podczas prac wykopaliskowych przy kościele. św. Ducha znajdującego się przy ul. Krakowskiej w Bytomiu. Zapraszamy na wystawę do głównej siedziby Muzeum Górnośląskiego przy pl. Jana III Sobieskiego 2 od 26 maja. Wystawa potrwa do 30 listopada br.
Badania wykopaliskowe prowadzone przez archeologów z Muzeum Górnośląskiego przy kościele św. Ducha pozwoliły spojrzeć w przeszłość miejsca związanego z kościołem i nieistniejącymi już założeniami szpitala bożogrobców. Miejsca, gdzie schronienie znajdowali najubożsi, którzy nie mogli liczyć na żadną inną pomoc.
Na wystawie zaprezentowane zostaną najciekawsze zabytki, m.in. monety pochodzące z czasów Jagiellonów. Cennym znaleziskiem jest moneta z ostatniego roku panowania króla Stefana Batorego. Świadectwem wojny trzydziestoletniej są z kolei elbląskie szelągi okupacyjne Karola Gustawa, którymi opłacano szwedzkie wojska stacjonujące przez moment w Bytomiu. Z wojen śląskich, a w zasadzie z okresu tuż po nich, mamy natomiast greszel Fryderyka II oraz guzik o charakterze wojskowym. Pozostałe zaś przedmioty dowodzą kontaktów handlowych odbywających się wzdłuż starego szlaku kupieckiego - Via Regia.
Wystawa „Ślad pokoleń. Od synagogi do Żydowskiego Domu Modlitwy w Bytomiu”
Skrawek kartki z kilkoma pospiesznie skreślonymi zdaniami, książka o pożółkłych kartkach, fragment modlitwy i śpiew kantora dźwięczący w uszach czy po prostu zwyczajny przedmiot - sentymentalna pamiątka przypominająca tych, którzy odeszli. Każdą historię - miejsc, rzeczy i ludzi z nimi związanych - składamy z fragmentów wspomnień zachowanych w pamięci oraz wiedzy, którą dają nam archiwalia, dokumenty osobiste czy fotografie. Zapraszamy w niedzielę, 26 czerwca do Muzeum Górnośląskiego na oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Ślad pokoleń. Od synagogi do Żydowskiego Domu Modlitwy w Bytomiu”. Początek o 12:30.
Podczas niedzielnego oprowadzania kuratorskiego po wystawie stałej „Ślad pokoleń. Od synagogi do Żydowskiego Domu Modlitwy w Bytomiu” punktem wyjścia dla wspólnej refleksji na temat żydowskiej społeczności Bytomia będą prezentowane na niej obiekty, związane z indywidualnymi historiami Żydów: rodzin, które mieszkały w mieście od pokoleń, tych, dla których Bytom stał się miejscem docelowym, i tych, dla których był przystankiem tylko na chwilę.
Traviata

libretto wg „Damy Kameliowej" A. Dumasa: Francesco Maria Piave
dyrygent: Maciej Tomasiewicz
kierownictwo muzyczne premiery: Bassem Akiki
reżyseria: Michał Znaniecki
scenografia: Luigi Scoglio
choreografia: Elżbieta Pańtak, Grzegorz Pańtak
kostiumy: Joanna Medyńska
reżyseria światła, projekcje: Bogumił Palewicz
asystent dyrygenta: Grzegorz Brajner, Rafał Kłoczko
asystent reżysera: Bernadeta Maćkowiak, Grzegorz Pańtak
asystentka kostiumografa: Anna Zwiefka
kierownik chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
kierownik baletu: Grzegorz Pajdzik
z-ca kierownika baletu: Aleksandra Piotrowska-Zaręba
korepetytorzy solistów: Larysa Czaban, Ekaterina Stepanidina
Zrealizowano w oparciu o licencję udzieloną przez Operę na Zamku w Szczecinie.
Opera w 3 aktach
Czas trwania:3 godz. - 2 przerwy
OBSADA:
Violetta Valery Marcelina Beucher, Joanna Woś
Alfredo Germont Maciej Komandera, Andrzej Lampert
Giorgio Germont Stanislav Kuflyuk, Adam Woźniak
Flora Bervoix Anna Borucka, Joanna Kściuczyk-Jędrusik
Gaston de Letorieres Tomasz Dziwisz, Piotr Rachocki
Annina Anna Noworzyn-Sławińska, Aleksandra Stokłosa
Baron Douphol Włodzimierz Skalski, Kamil Zdebel
Markiz d'Obigny Zbigniew Wunsch, Oskar Zgoła
Doktor Grenvil Adam Janik, Bogdan Kurowski
Kamerdyner Michał Bagniewski, Mateusz Burkowski
Posłaniec Wojciech Paczyński, Grigory Shostak
Inspiracją dla powstania tej opery była powieść „Dama kameliowa” Aleksandra Dumasa, wystawiona potem na scenie. Verdi zetknął się z nią podczas swojej wizyty w Paryżu w 1852 r. i od razu uznał, że świetnie nadaje się na libretto opery. Mimo to przez pewien czas wahał się, czy jej tematyka nie zrazi publiczności. Ostatecznie librecista i przyjaciel Verdiego Francesco Piave złagodził obyczajowy wydźwięk oryginału. Nadał jej całkiem nowy tytuł (wł. traviata – zabłąkana), pod którym wystawiono ją w Wenecji – 6 marca 1853 roku w Teatro La Fenice. Polska premiera odbyła się 27 kwietnia 1856 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie (pod tytułem „Violetta”).
Reżyser Michał Znaniecki, przenosi nas z salonów XIX-wiecznych do świata mody i celebrytów, współczesnego blichtru, pełnego uczuciowej pustki. Znaniecki wyjaśnia, że jest to zgodne z założeniem Verdiego, aby pokazać, jak w lustrze, odbicie współczesnych widzów i bliskiego im świata. Kurtyzana (którą była Traviata-Violetta Valery) w XIX wieku pełniła ważną funkcję społeczną, miała wpływ na politykę, biznes, pieniądze. Trzeba było „przetłumaczyć” tę postać na czasy współczesne, dodając jednocześnie chorobę, która podobnie jak gruźlica w czasach Verdiego, tak obecnie jest chorobą groźną, często śmiertelną. W wersji Michała Znanieckiego, Violetta Valery, jako szefowa magazynu mody walczy więc z chorobą nowotworową.
- Szukałem zawodu, czy też pozycji społecznej, która kojarzy się z zasadą: wszystko na sprzedaż. Musiała to być osoba mająca wpływ na wiele rzeczy, mimo że nie ma tak naprawdę wielu zdolności. Inspiracją stały się takie postaci jak szefowa Vogue’a czy bohaterowie filmów „Prêt-à-porter” oraz „Diabeł ubiera się u Prady” - mówi reżyser.
AKT I
W apartamentach pięknej kurtyzany Violetty Valery odbywa się wspaniały bal. Gospodynię otacza rój paryskiej złotej młodzieży, a także i kilku starszych arystokratów. Młody Alfred Germont intonuje toast na cześć władającej światem miłości (toast „Libiamo, libiamo”). Alfred jest po raz pierwszy w domu Violetty, wprowadzony przez jednego z przyjaciół. Widywał ją jednak nieraz i pokochał gorąco od pierwszego wejrzenia. Nie tai przed Violettą swych uczuć, ona jednak oświadcza, iż jej serce nie jest już zdolne do prawdziwej miłości, i radzi Alfredowi, aby starał się zapomnieć o niej, póki jeszcze czas (duet „Un difelice, eterea”). Jednak pod wpływem gorących słów Alfreda w sercu Violetty budzą się echa dawnych, zapomnianych już uczuć. Zostawszy sama, rozmyśla nad pustką i nicością życia, jakie dotychczas pędziła, pozornie tylko wesołego i beztroskiego. Postanawia zerwać z przeszłością i u boku Alfreda rozpocząć nowe życie (aria „Ah! fors ‚e lui – Sempre libera”).
AKT II
Alfred i Violetta porzucili Paryż i żyją w ustronnej willi pod miastem, z dala od świata, zajęci wyłącznie swą miłością (aria Alfreda „De miei bollenti spiriti”). Alfred nie domyśla się, że Violetta ma poważne trudności materialne. Gdy przypadkiem dowiedział się od służącej Anniny, że pani kazała jej jechać do Paryża i sprzedać znajdujące się tam sprzęty i kosztowności, spieszy sam do miasta, by zdobyć środki potrzebne do uregulowania długów i zobowiązań swej ukochanej. Wkrótce po jego odjeździe zjawia się w willi Violetty ojciec Alfreda. Przyjechał by odebrać Violetcie swego syna. Siostra Alfreda jest bowiem zaręczona i do małżeństwa tego rodzina Germontów przykłada wielką wagę; gdyby jednak narzeczony jej dowiedział się, że Alfred żyje u boku upadłej kobiety, zerwałby zaręczyny. Stary Germont widzi, że Violetta nie jest już płochą zalotnicą, jaką była dawniej, wielkość jej miłości wzrusza go głęboko, jednak przeważa w nim wzgląd na obyczaje i przesądy głęboko zakorzenione w jego środowisku. Błaga więc Violettę, aby dla dobra Alfreda i jego rodziny zrezygnowała ze swej miłości (duet „Ah, dite alla giovine”). Violetta, która już wiele poświęciła dla Alfreda, godzi się wreszcie i na tę najcięższą ofiarę. Gdy Alfred wraca, oświadcza mu, że musi na krótki czas wyjechać. Po odjeździe Violetty Alfred odnajduje list, w którym ukochana donosi, że wyjeżdża na zawsze, postanawia bowiem wrócić do Paryża i prowadzić dawny tryb życia. Miotany gniewem i zazdrością, chce natychmiast podążyć w ślad za nią, jednak wybiegając z domu spostrzega w drzwiach – swego ojca. Starzec w serdecznych słowach błaga Alfreda by nie szukał Violetty i wrócił do rodziny (aria Di provenza mare il suol); prośby jego jednak nie odnoszą skutku. Alfred spieszy do Paryża szukać Violetty.
AKT III
U Flory Bervoix, przyjaciółki Violetty, odbywa się przyjęcie. Dla zabawienia licznie zebranych gości gospodyni zaprosiła hiszpański zespół baletowy. Wśród przybyłych widzimy Violettę u boku barona Douphol. Zjawia się Alfred. Udając że nie dostrzega Violetty, zasiada do gry w karty z baronem. Szczęście mu sprzyja – wygrywa poważne sumy, następnie prowokuje rozdrażnionego już rywala do ostrej wymiany zdań i wreszcie wzywa go na pojedynek. Gdy Violetta stara się przeszkodzić starciu, Alfred obrzuca ją obelgami, następnie ciska jej pod nogi wygrane przed chwilą pieniądze, jako zapłatę za chwile spędzone razem z nią. Upokorzona i załamana, Violetta mdleje, zaś ojciec Alfreda, który zjawia się właśnie w tym momencie, wyprowadza syna czyniąc mu wyrzuty za jego brutalne zachowanie.
AKT IV
Tragiczne przejścia podkopały do reszty i tak już słabe zdrowie Violetty. Ciężko chora, leży samotna w swym mieszkaniu, marząc tylko o tym, by przed śmiercią jeszcze ujrzeć ukochanego (aria „Addio del passato”). Alfred dowiedział się poniewczasie, jak wielką ofiarę poniosła dla niego Violetta, i zdołał u ojca wybłagać zezwolenie na ślub z ukochaną. Przybywają obydwaj do domu Violetty, która na widok Alfreda zapomina o swej chorobie i wraz z nim snuje plany szczęśliwej przyszłości (duet: „Parigi, o cara”). Jednak jest już za późno. Życie Violetty gaśnie – w ramionach ukochanego wydaje ostatnie tchnienie.
/Z „Przewodnika operowego” Józefa Kańskiego/
Obsada
Soliści, Orkiestra, Chór i Balet Opery Śląskiej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza
VIOLETTA VALERY
Ruslana Koval
ALFREDO GERMONT
Andrzej Lampert
GIORGIO GERMONT
Adam Woźniak
FLORA BERVOIX
Anna Borucka
GASTON DE LETORIERES
Hubert Stolarski
ANNINA
Aleksandra Stokłosa
BARON DOUPHOL
Paweł Bielawski
MARKIZ D'OBIGNY
Zbigniew Wunsch
DOKTOR GRENVIL
Bogdan Kurowski
KAMERDYNER
Michał Bagniewski
POSŁANIEC
Wojciech Paczyński
BCKino - Paryż, 13. dzielnica

Paryż, 13. dzielnica – komediodramat, Francja, 2021; reż.: Jacques Audiard; obsada: Lucie Zhang, Noémie Merlant, Makita Samba, Jehnny Beth.
Zachwycająca, stylowa love-story, która, biorąc na warsztat dynamikę współczesnych związków, podtrzymuje legendę Paryża jako stolicy miłości i seksu. Audiard stworzył także fascynujący portret współczesnej metropolii: multietnicznej, wielojęzycznej, oplecionej siatką niezliczonych połączeń i przynoszącej każdego dnia niekończące się problemy z komunikacją. Film znalazł się w konkursie głównym ostatniego festiwalu w Cannes.
Czas trwania: 106 min (Gutek - Kinoplex-Silesia).