• język migowy
  • BIP

Kalendarium

terminarz dnia 22.02.2022

Aniołkowe Granie - akcja charytatywna promująca rodzicielstwo zastępcze

Miejsce: Bytom
Kategoria: Miasto
Data: 2021-11-01 - 2022-02-28

Akcja ma na celu propagowanie idei rodzicielstwa zastępczego wśród dzieci, młodzieży, rodziców i placówek edukacyjnych. Obejmuje m.in. takie działania jak seminarium, zbiórkę artykułów potrzebnych rodzinnym domom dziecka i koncert charytatywny.

Wystawa "Stan wojenny 1981-1983

Miejsce: Miejska Biblioteka Publiczna, pl. Sobieskiego 3, Galeria Rotunda
Kategoria: Miejska Biblioteka Publiczna
Data: 2022-01-18 - 2022-02-28

Miejska Biblioteka Publiczna zaprasza na wystawę elementarną, przygotowaną przez Oddziałowe Biuro Edukacji Narodowej w Katowicach we współpracy ze Śląskim Centrum Wolności i Solidarności.

Ekspozycja prezentuje podstawowe informacje dotyczące okresu stanu wojennego w PRL. Fotografie pochodzą ze zbiorów krajowych i zagranicznych, m.in.: Archiwum Confédération française démocratique du travail, Ośrodka Pamięć i Przyszłość, Ośrodka KARTA, Narodowego Archiwum Cyfrowego, Śląskiego Centrum Wolności i Solidarności oraz Archiwum IPN.

Autorzy: Karol Chwastek, Magdalena Duber, Michał Miwa-Młot.

Konsultacja merytoryczna: dr Jarosław Neja.

Koncepcja graficzna serii: Aleksandra Kaiper-Miszułowicz.

Opracowanie graficzne: Aleksandra Korol-Chudy.

Recenzja: dr hab. Filip Musiał, dr Grzegorz Majchrzak.

Wystawa „STAN WOJENNY 1981- 1983”

Miejsce: Miejska Biblioteka Publiczna w Bytomiu
Kategoria: Miejska Biblioteka Publiczna
Data: 2022-01-18 - 2022-02-28
Godzina: 10:00

Galeria Rotunda Miejska Biblioteka Publiczna w Bytomiu zaprasza na wystawę elementarną, przygotowaną przez Oddziałowe Biuro Edukacji Narodowej w Katowicach we współpracy ze Śląskim Centrum Wolności i Solidarności. Ekspozycja prezentuje podstawowe informacje dotyczące okresu stanu wojennego w PRL.

Wystawa „STAN WOJENNY 1981- 1983”

Miejsce: Miejska Biblioteka Publiczna w Bytomiu
Kategoria: Miejska Biblioteka Publiczna
Data: 2022-01-18 - 2022-02-28
Godzina: 10:00

Galeria Rotunda Miejska Biblioteka Publiczna w Bytomiu zaprasza na wystawę elementarną, przygotowaną przez Oddziałowe Biuro Edukacji Narodowej w Katowicach we współpracy ze Śląskim Centrum Wolności i Solidarności. Ekspozycja prezentuje podstawowe informacje dotyczące okresu stanu wojennego w PRL.

Wystawa pokonkursowa XXI Wojewódzkiego Konkursu Plastycznego "Moja ulubiona pora roku"

Miejsce: Miejska Biblioteka Publiczna, pl. Sobieskiego 3
Kategoria: Miejska Biblioteka Publiczna
Data: 2022-01-20 - 2022-02-28

Wraz z Młodzieżowym Domem Kultury nr 2 w Bytomiu zapraszamy na wystawę pokonkursową twórczości plastycznej dzieci i młodzieży. W konkursie brali udział uczniowie wszystkich typów szkół (poza plastycznymi) uczestnicy placówek wychowania pozaszkolnego, świetlic, klubów oraz uczestnicy zajęć plastycznych w placówkach dla osób niepełnosprawnych. Celem konkursu było: prezentacja możliwości twórczych dzieci i młodzieży, zwrócenie uwagi na piękno krajobrazu polskiego, pokazanie różnorodności technik plastycznych. 

I i II piętro, gmach główny.

 

 

Walentynkowa „randka w ciemno” z …

Miejsce: Miejska Biblioteka Publiczna
Kategoria: Miejska Biblioteka Publiczna
Data: 2022-02-10 - 2022-02-22

Podobnie jak w poprzednich latach bibliotekarze wybiorą tytuły, które  w dniach 10-22 lutego przeistoczą się w „kandydatki do randki” dla czytelników chętnych do wzięcia udziału w zabawie. W „walentynkowym miszmaszu”, obok przeróżnych gatunków  beletrystki, pojawi się literatura popularnonaukowa, klasyka - literatura brukowa, zaś obok bestsellerów i nowości - książki nieco starsze.

Wystawa pokonkursowa XXI Wojewódzkiego Konkursu Plastycznego ” MOJA ULUBIONA PORA ROKU”.

Wystawa poświecona życiu i twórczości Karin Stanek

Miejsce: Galeria Rotunda
Kategoria: Miejska Biblioteka Publiczna
Data: 2022-02-10 - 2022-02-25
Godzina: 17.00

Miejska Biblioteka Publiczna im. prof. W. Studenckiego w Bytomiu  zaprasza na wystawę poświęconą twórczości i życiu artystki. Ekspozycja składa się z przedmiotów pochodzących ze zbiorów  Stefana Papierowskiego:  zdjęcia, listy, wycinki prasowe, plakaty, płyty, gitara i strój sceniczny. Otwarcie wystawy odbędzie się 10 lutego br. W Galerii Rotunda o godzinie 17:00

Ferie w Pałacu

Miejsce: Pałac w Miechowicach
Kategoria: Pałac w Miechowicach
Data: 2022-02-21 - 2022-02-24
Godzina: 10.00 - 12.00

Warsztaty z animacji poklatkowej, prowadzenie: Katarzyna Michalska,

  • wiek: 10+,
  • cena: 10 zł warsztat, 40 zł cykl,
  • zapisy: 789 153 878

Ferie w bibliotece

Miejsce: Miejska Biblioteka Publiczna, pl. Sobieskiego 3
Kategoria: Miejska Biblioteka Publiczna
Data: 2022-02-22
Godzina: 11.30- 12.30

Warsztaty plastyczne inspirowane tematyką zimową dla dzieci w wieku 6-10 lat.

Ilość miejsc ograniczona. Obowiązuje noszenie maseczek.

Zapisy pod numerem telefonu: (32) 787 06 01 do 03 wew. 413

Baron cygański

Miejsce: Katowice, Teatr Śląski
Kategoria: Opera Śląska
Data: 2022-02-22
Godzina: 18:00
Johann Strauss
Premiera: 15 grudnia 2012 r.
Scena zbiorowa

libretto: Ignaz Schnitzer, wg opowiadania M. Jōkaia „Saffi”; tekst polski: Krystyna Chudowolska
kierownictwo muzyczne premiery: Krzysztof Dziewięcki
reżyseria i choreografia: Henryk Konwiński
dekoracje: Ireneusz Domagała
kostiumy: Małgorzata Słoniowska
kierownik chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
kierownik baletu: Grzegorz Pajdzik

Operetka w 3 aktach

Czas trwania:
2 godz. 50 min. – 2 przerwy

„Baron cygański” jest jednym z najpopularniejszych i najbardziej lubianych dzieł Johanna Straussa, w którym cygański żywioł przeplata się z wiedeńską elegancją, a wielkie sceny zbiorowe z nastrojowymi ariami i duetami. To klasyczna operetka w pięknych kostiumach, barwnej scenografii ziemi węgierskiej i Wiednia, urzekająca muzyką, popisami wokalnymi i wspaniałymi scenami baletowymi. To arcydzieło gatunku o wyjątkowym uroku i porywającej sceniczności. Akcja libretta opartego na noweli węgierskiego pisarza Maurycego Jókaia pt. "Saffi" rozgrywa się na pograniczu węgiersko-tureckim w połowie XVIII wieku i znajduje swój finał w Wiedniu. Pozwoliło to połączyć w jedną całość intrygujące wątki romansowe, a przede wszystkim stworzyć dzieło
o niebywałej inwencji melodycznej, stapiającej - jak pisze Stromerger - "płynność wiedeńskiego walca z brzękiem ostrogi w czardaszu, cygańską balladę z chórem malowniczych wioślarzy. Sceny liryczne, rytmy marszowe, duety komiczne, żwawe finały uzupełniają piękną operetkę", która gości stale także na operowych scenach.

"Baron Cygański" utrzymuje się w repertuarze Opery Śląskiej nieprzerwanie od 1979 roku. I wciąż jest oczekiwany przez publiczność... Jak wszędzie na świecie. Zapraszamy na przygody Kalmana Żupana – handlarza świń, jego pięknej córki Arseny; ubiegającego się o jej rękę Sandora Barinkaya – tytułowego Barona cygańskiego oraz cyganek Saffi, Czpiry i całego cygańskiego taboru. Czy na pewno uda się poślubić Sandorowi Arsenę? Zobaczycie Państwo już wkrótce.

AKT I

W którym dowiadujemy się, po co przybył w te strony Sandor Barinkay w towarzystwie rządowego komisarza Carnera. Ale odzyskanie rodowych posiadłości nie będzie łatwe: ojciec Barinkaya zmarł przed ćwierćwieczem na zesłaniu, a choć kraj został wyzwolony z tureckiej niewoli, majątek, niestety, trafił w różne ręce. Są co prawda świadkowie pamiętający tamte czasy – na przykład stara Cyganka Czipra, która chętnie świadczyć będzie na rzecz młodego Sandora. Jednak już Kalman Żupan, przedsiębiorczy hodowca świń, nie bardzo jest zadowolony z przywrócenia majątku prawemu właścicielowi. Poza tym jak ma złożyć podpis, skoro pisać nie umie. A jednak jest możliwe wyjście z opresji, jako że Sandor jest wyjątkowo bezsilny wobec urody niewieściej, zaś Arsena jest córką Żupana. Chytry świniarz proponuje mu rękę swojej córki, co z miejsca odpowiada Sandorowi. Niestety, Arsena kocha – i to skutecznie – równie namiętnego Ottokara, syna swojej bony, Mirabelli, który poza nią zajęty jest jeszcze tylko poszukiwaniami legendarnego skarbu – tego, który ponoć ojciec Sandora zdobył na Turkach a następnie gdzieś ukrył. W tym momencie również Carnero nie bardzo wie czyją trzymać stronę, pomimo jasnych urzędowych wskazań. Oto po latach dwudziestu właśnie tutaj spotyka swoją żonę. Jest nią minionej piękności Mirabella, choć nadal zaradna i sprytna. Jeśli więc prawdą jest, że Ottokar ma lat dwadzieścia, Carnero jest jego ojcem, choć raczej należy wierzyć, że urodził się później, już w haremie, gdzie wszechwładny pasza wcale nie żałował, że los obdarzył go piękną branką, która z natury ulegała zawsze silniejszemu. I co dalej – skoro Arsena kocha Ottokara, który nie zamierza przestać kochać Arseny? W tym miejscu pojawia się Saffi, Cyganka tak piękna, że Sandor z miejsca przystaje do Cyganów. Sandor chętnie godzi się zostać ich wodzem i przyjmuje tytuł cygańskiego barona. Jeszcze tylko to, co niesie logika zdarzeń: ślub z Saffi, choćby na złość Arsenie, co poniekąd rozwiązuje sprawę. Tego jednak nie mogą strawić ani Żupan ani Carnero: Barinkay i jakaś tam Cyganka, w dodatku ślub! Od słowa do słowa i akt kończy się wielką awanturą, która wybucha pomiędzy ludźmi Żupana a Cyganami.

AKT II

W którym okazuje się, że chcąc zrobić na złość Arsenie, Sandor działający w afekcie nie żałuje wcale wyboru. Saffi jest przecież nie tylko piękna, ale szczerze kochająca. W ogóle co za niezwykła noc! Czipra ma bowiem cudowny sen związany z legendarnym skarbem. W takich wypadkach nie wadzi sprawdzić – oczywiście, w największej tajemnicy, a więc kiedy cały obóz śpi. I rzeczywiście – sen nie kłamał, jest skarb, jest wielki skarb. W tej chwili Sandor posiada już nie tylko Saffi, ale i majątek. W bardzo niewłaściwej chwili zjawił się więc Żupan w cygańskim obozie, ażeby nabyć za worki srebra posiadłość Barinkaya, skoro ten przystał do Cyganów, którymi Żupan pogardza. Cyganie obrażeni lekceważącym traktowaniem rewanżują się natychmiast – ani się Żupan spostrzegł – nie ma srebra. W takiej chwili jednak każdy wpadłby w gniew, w nie mniejszy niż Żupan. Jego gromkie krzyki sprowadzają Carnera, Arsenę, Ottokara, Mirabellę, a także Barinkaya, Saffi i Cziprę. Żupan odzyskał więc swoją własność, lecz przecież nie o to chodzi, tym bardziej gdy okazuje się, że Sandor odkrył poszukiwany skarb a sprawa małżeństwa z Arseną jest nieaktualna, jako że ten wziął już ślub z Saffi i przy nim obstaje. Nieważny – zdaniem Carnera, urzędowego stróża moralności, i nieważny, bo cygański, o czym poświadczyć mogą tylko miłosna noc i ptaki. Lecz to jeszcze bardziej wiąże Sandora z Saffi, która szczególnie w tej chwili, w obecności Arseny czuje pełną satysfakcję. Spór nabiera mocy i znajduje nagłe rozwiązanie – oto zjawia się książę Homonay z oficerami werbunkowymi: kraj w niebezpieczeństwie, kto stanie w obronie jego granic?… Na pewno Sandor Barinkay, który na ten cel przekazuje również skarb ojca. Podrywa się i Ottokar, bo to najlepsza okazja zasłużyć się w oczach Arseny. No i niespodziewanie Żupan, zagarnięty do intendentury, który w dodatku traci na rzecz armii całe srebro. A co z Saffi?… Okazuje się, że Czipra nie jest jej matką, zaś piękna dziewczyna, z którą Sandor wziął cygański ślub, na co są wiarygodne dokumenty, jest oczywiście książęcą córką. I oto całe zmartwienie Barinkaya – tak wysoko nie sięgał. Brał za żonę Cygankę, nie księżniczkę.

AKT III

W którym przenosimy się z ziemi węgierskiej do Wiednia, gdzie oczekiwane są właśnie zwycięskie wojska. Wśród wyczekujących rozpoznajemy Saffi i Arsenę oraz Cziprę i Mirabellę. Jest z nimi Carnero, który przez ten czas opiekował się damami. I oto wreszcie zjawiają się wyczekiwani wojacy – a więc Żupan, zasłużony na tyłach, który był zawsze tam gdzie najbezpieczniej, dzięki czemu nic nie stracił, a sporo zarobił. A więc Ottokar, młodzieniec, jak się okazuje, nie tylko kochliwy, lecz i bitny, który otrzymuje w nagrodę odznaczenie oraz dziedziczne prawo do tytułu hrabiego. No i Sandor Barinkay, waleczny i mężny, co też zostanie wynagrodzone chwalebnym orderem i tytułem barona. Tylko, że nic Sandora nie cieszy, jeśli zaś o tytuł barona chodzi, interesuje go wyłącznie tamten – cygańskiego barona. Tytuły, ordery… Jakaż jednak większa nagroda może czekać dzielnych młodzieńców, niż spotkanie z ukochanymi. Choć Żupan nadal zamierza wydać swą córkę za Sandora, Arsena przypadnie, zgodnie z wolą miłości, Ottokarowi. Natomiast Barinkay – tylko co z nią się dzieje, gdzie jest, czemu nie wita bohatera? – doczeka się wreszcie ukochanej Saffi, która zjawia się na końcu, ażeby wszystko mógł uwieńczyć radosny finał.

Obsada

Obsada spektaklu na dzień 21.02.2022 r. godz. 18:00, Teatr Śląski w Katowicach

 

Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza

 

SANDOR BARINKAY

Adam Sobierajski

 

SAFFI

Anna Wiśniewska-Schoppa

 

CZIPRA

Anna Borucka

 

GRAF PETER HOMONAY

Stanislav Kuflyuk

 

KÁLMÁN ŻUPÁN

Adam Woźniak

 

ARSENA

Ewelina Szybilska

 

OTTOKAR

Tomasz Dziwisz

 

MIRABELLA

Iwona Noszczyk

 

CONTE CARNERO

Maciej Komandera / Michał Bagniewski

 

FERKO

Adam Janik

 

PALI

Zbigniew Wunsch

 

JANOS

Witold Dewor



Obsada spektaklu na dzień 22.02.2022 r. godz. 18:00, Teatr Śląski w Katowicach

 

Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza

 

SANDOR BARINKAY

Adam Sobierajski

 

SAFFI

Anna Wiśniewska-Schoppa

 

CZIPRA

Anna Borucka

 

GRAF PETER HOMONAY

Stanislav Kuflyuk

 

KÁLMÁN ŻUPÁN

Bogdan Kurowski

 

ARSENA

Ewelina Szybilska / Paulina Horajska

 

OTTOKAR

Tomasz Dziwisz

 

MIRABELLA

Renata Dobosz

 

CONTE CARNERO

Maciej Komandera / Michał Bagniewski

 

FERKO

Adam Janik

 

PALI

Zbigniew Wunsch

 

JANOS

Witold Dewor



BCKino - Matki równoległe

Kategoria: Bytomskie Centrum Kultury
Data: 2022-02-22
Godzina: 19:30:00
Podkategoria: BCKino
Bytomskie Centrum Kultury / 2022-02-22

„Matki równoległe” – dramat Hiszpania, 2021; reż.: Pedro Almodóvar; obsada: Penélope Cruz, Milena Smit, Rossy de Palma; czas trwania: 120 min. (Gutek - Kinoplex-Silesia). Najnowszy film Pedra Almodóvara, z nagrodzoną za swoją rolę na festiwalu w Wenecji Penélope Cruz, to wyznanie wiary w siłę kobiet, ich solidarność i odwagę. Czułe, a przy tym żywiołowe; ciepłe, ale nie pozbawione dramatycznych zwrotów akcji; pełne nadziei, która przychodzi po bolesnych stratach - „Matki równoległe” portretują życie w jego wszystkich odcieniach. To nie tylko tragikomiczna, intymna opowieść o bólu i blasku macierzyństwa. To również mocny głos przeciw rodzinnym sekretom i ukrywaniu prawdy o przeszłości.

 

 
do góry