Kalendarium
terminarz dnia 25.04.2021
Szeherezada/Medea
Gramy po raz: 15
kierownictwo muzyczne: Maciej Tomasiewicz
reżyseria i choreografia: Robert Bondara
scenografia i kostiumy: Martyna Kander
reżyseria światła: Maciej Igielski
projekcje wideo: Ewa Krasucka
kierownik baletu: Grzegorz Pajdzik
asystentka choreografa: Aleksandra Piotrowska-Zaręba
asystentka scenografa: Dagmara Walkowicz-Goleśny
współpraca muzyczna: Grzegorz Brajner
pedagodzy baletu: Lucyna Popławska, Kazimierz Cieśla
koordynacja projektu: Marta Kuźmiak
Dwie jednoaktówki baletowe
Czas trwania:2 godz. - 1 przerwa
OBSADA SZEHEREZADA
ZOBEIDA – Michalina DROZDOWSKA, Wioleta HASZCZYC, Ai OKUNO
SZAHRIJAR – Karol PLUSZCZEWICZ, Grzegorz PAJDZIK
SŁUŻĄCY – Sebastian SIMIC, Artur DMOCHOWSKI, Karol PLUSZCZEWICZ
OBSADA MEDEA
MEDEA – Michalina DROZDOWSKA, Monika LATUSEK, Ai OKUNO
JAZON – Sebastian SIMIC, Karol PLUSZCZEWICZ
KREON – Danill ALEXANDROV, Artur DMOCHOWSKI
KREUZA – Wioleta HASZCZYC, Michalina DROZDOWSKA, Monika LATUSEK
AJGEUS – Artur DMOCHOWSKI, Sebastian SIMIC, Krzysztof SZCZYGIEŁ
MERMEROS – Igor PRZYBYŁA
FERES – Tymoteusz WINIARSKI
Szeherezada
Opowieść o zazdrości i potrzebie bliskości w najnowszej inscenizacji Opery Śląskiej nie ma w sobie nic z orientu i baśni, znanych z „Szeherezady” w choreografii Michaiła Fokina z 1910 r. Cały ciężar opowieści zostaje przeniesiony na relacje między bohaterami i rozbudowaną psychologię postaci. Akcja rozgrywa się w bliżej nieokreślonej współczesności, w bogatym domu zamożnego małżeństwa, w zimnych współczesnych wnętrzach. Nieświadomych domowników nieustannie podglądają ukryte kamery monitoringu. To podejrzliwy Szahrijar śledzi w ten sposób każdy krok żony i służby, karmiąc swoje kompleksy i obsesje. Jego chorobliwa zazdrość pogłębia konflikt i niszczy więź między dwojgiem bliskich sobie kiedyś ludzi, napędzając spiralę wydarzeń, które nieuchronnie prowadzą do tragicznego finału.
Medea
Inscenizacja znanego dramatu Eurypidesa rozgrywa się na wysokich szczeblach władzy i polityki. Medea żyje w świecie zdominowanym przez mężczyzn. Z jednej strony jest lekceważona i upokarzana, z drugiej zaś wyrachowana i bezwzględna. Dotkliwe poniżenie wznieca w niej zaślepiającą żądzę krwawej zemsty, która stała się silniejsza niż instynkt macierzyński i naturalny odruch ochrony swojego potomstwa. Czy jednak niesprawiedliwość i krzywdy jakie ją spotkały, wystarczą by usprawiedliwić zbrodnię dzieciobójstwa? To pytanie jakie stawia widzowi spektakl Roberta Bondary. Tak jak w filmie Larsa von Triera zraniona Medea z rozmysłem i zimną krwią kalkuluje najbardziej bolesną dla Jazona zemstę, za zdradę jakiej się dopuścił poślubiając córkę króla Kreona.
Requiem d-moll

kierownictwo muzyczne:
Franck Chastrusse Colombier
choreografia:
Jacek Tyski
scenografia:
Dagmara Walkowicz-Goleśny
kostiumy:
Marta Koncewoj
reżyseria światła:
Paweł Murlik
projekcje multimedialne:
Piotr Bednarczyk
asystent dyrygenta:
Jan Stańczyk
asystenci choreografa:
Magdalena Ciechowicz
Karolina Jupowicz-Doroszewska
Anna Kmiecik-Sokalla
Marcin Krajewski
charakteryzacja i stylizacja fryzur:
Marek Bryczyński
kierownik baletu:
Grzegorz Pajdzik
zastępca kierownika baletu:
Aleksandra Piotrowska-Zaręba
pedagodzy baletu:
Lucyna Popławska, Kazimierz Cieśla
kierownik chóru:
Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
korepetytorzy solistów:
Larisa Czaban, Tatiana Shvets
pianista baletu:
Natalia Myślewicz
Spektakl współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent– rezydent”
Spektakl baletowy
Wydarzenia
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Dodatkowe informacje: Międzynarodowy Dzień Tańca. Spektakl przeniesiony na 9 maja 2021 r.
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Gramy po raz: 2
Kup bilet
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Dodatkowe informacje: Spektakl przeniesiony z 29 kwietnia 2021 r.
Gramy po raz: 3
Kup bilet
WYKONAWCY:
BALET OPERY ŚLĄSKIEJ
SOLO
Kyoko Ishihara / Thais Henrique Rocha
Douglas De Oliveira Ferreira / Karol Pluszczewicz
Christina Janusz / Monika Latusek
Keisuke Komori
Mitsuki Noda / Małgorzata Timofiejew
Ai Okuno / Mitsuki Noda
Keisuke Sakai / Keisuke Komori
Krzysztof Szczygieł
Kurara Ushizaka / Maja Liszczyk
ZESPÓŁ
Ellen Bremer, Douglas de Oliveira Ferreira, Artur Dmochowski, Michalina Drozdowska, Sara Guarnieri, Thais Henrique Rocha, Kyoko Ishihara, Christina Janusz, Anna Kmiecik-Sokalla, Keisuke Komori, Paweł Kranz, Sylwia Kubacka-Werner, Aleksandra Lach, Monika Latusek, Maja Liszczyk, Katarzyna Nalepa, Mitsuki Noda, Patryk Nowacki, Ai Okuno, Karl Picuira-de Pimodan, Karol Pluszczewicz, Keisuke Sakai, Krzysztof Szczygieł, Małgorzata Timofiejew, Kurara Ushizaka, Dominika Woszek
SOLIŚCI
Sopran - Ewelina SZYBILSKA, Anna WIŚNIEWSKA-SCHOPPA
Alt - Anna BORUCKA
Tenor - Maciej KOMANDERA, Andrzej LAMPERT, Adam SOBIERAJSKI
Bas - Bogdan KUROWSKI, Zbigniew WUNSCH
oraz Chór i Orkiestra Opery Śląskiej
Requiem d-moll KV 626 (msza żałobna) powstałe w 1791 roku, jest jednym z największych utworów sakralnych Wolfganga Amadeusza Mozarta, a zarazem jego ostatnią, niedokończoną kompozycją. Kompozytor zmarł w trakcie pracy nad dziełem. Tworzył go do ostatniej chwili – jeszcze 4 grudnia, dzień przed śmiercią, pracował nad wątkami Lacrimosa dies illa. Komponując mszę, pracował też jednocześnie nad dwiema operami Czarodziejski flet i Łaskawość Tytusa. Po śmierci Mozarta dzieło dokończyli - na prośbę jego żony Konstancji - znajomi kompozytorzy, Joseph Eybler oraz uczeń i przyjaciel rodziny Franz Xaver Süssmayr. Wokół powstania Requiem unosiła się aura tajemnicy. Zamówił je tajemniczy posłaniec. Obecnie już wiemy, że był to wysłannik ekscentrycznego hrabiego Franza von Walsegg, który chciał poprzez tę kompozycję uczcić pamięć zmarłej żony.
Dzięki choreografii Jacka Tyskiego, muzyka zyskuje zupełnie nowy wymiar i stanowi wraz z tańcem wspólną, nierozłączną kompozycję.
Obsada
Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Jana Stańczyka
OBSADA SOLISTÓW BALETU:
Kyoko Ishihara
Douglas De Oliveira Ferreira
Monika Latusek
Keisuke Komori
Małgorzata Timofiejew
Mitsuki Noda
Keisuke Sakai
Krzysztof Szczygieł
Maja Liszczyk
Karol Pluszczewicz
OBSADA SOLISTÓW:
SOPRAN
Anna Wiśniewska-Schoppa
ALT
Anna Borucka
TENOR
Maciej Komandera
BAS
Bogdan Kurowski
Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Jana Stańczyka
OBSADA SOLISTÓW BALETU:
Kyoko Ishihara
Douglas De Oliveira Ferreira
Christina Janusz
Keisuke Komori
Mitsuki Noda
Ai Okuno
Keisuke Sakai
Krzysztof Szczygieł
Kurara Ushizaka
Michalina Drozdowska
OBSADA SOLISTÓW:
SOPRAN
Ewelina Szybilska
ALT
Anna Borucka
TENOR
Adam Sobierajski
BAS
Zbigniew Wunsch
Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Francka Chastrusse
OBSADA SOLISTÓW BALETU:
Kyoko Ishihara
Douglas De Oliveira Ferreira
Monika Latusek
Keisuke Komori
Małgorzata Timofiejew
Mitsuki Noda
Keisuke Sakai
Karl Picuira-de Pimodan
Maja Liszczyk
Thais Henrique Rocha
Karol Pluszczewicz
OBSADA SOLISTÓW:
SOPRAN
Ewelina Szybilska
ALT
Anna Borucka
TENOR
Andrzej Lampert
BAS
Zbigniew Wunsch
Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Jana Stańczyka
OBSADA SOLISTÓW BALETU:
Henrique Rocha Thais
Karol Pluszczewicz
Monika Latusek
Keisuke Komori
Mitsuki Noda
Małgorzata Timofiejew
Keisuke Sakai
Krzysztof Szczygieł
Maja Liszczyk
OBSADA SOLISTÓW:
SOPRAN
Ewelina Szybilska
ALT
Anna Borucka
TENOR
Adam Sobierajski
BAS
Zbigniew Wunsch