• język migowy
  • BIP

Kalendarium

terminarz dnia 07.03.2021

Ekspozycja „Stanisław Szukalski i Szczep Szukalszczyków herbu Rogate Serce”

Miejsce: Muzeum Górnośląskie w Bytomiu
Kategoria: Muzeum Górnośląskie
Data: 2021-02-04 - 2021-04-11
Muzeum Górnośląskie / 2021-02-04

Wystawa „Stanisław Szukalski i Szczep Szukalszczyków herbu »Rogate Serce«” zrealizowana została głównie w oparciu o zbiory Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu. Kolekcja prac Stacha z Warty oraz Szczepowców liczy ponad 100 obiektów i jest bezsprzecznie jednym z największych zespołów dzieł wspomnianych artystów, jakie znajdują się w państwowych zbiorach muzealnych w Polsce. W jej ramy wchodzą zarówno prace rzeźbiarskie, malarstwo, grafika, rysunki, jak i projekty znaczków oraz medalu, plakaty, a także artefakty związane z artystami. Wystawę dopełniają dzieła udostępnione przez Muzeum Narodowe w Warszawie (z kolekcji Marka Maciołowskiego) w postaci prac rzeźbiarskich Stanisława Szukalskiego, Muzeum Okręgowe w Toruniu, które użyczyło zbiór monet oraz medali, Muzeum Śląskie w Katowicach, będące depozytariuszem obiektu z kolekcji prywatnej, Galerię Dyląg w Krakowie, a także kolekcjonerów prywatnych, dzięki którym na wystawie znalazły się nie tylko interesujące dzieła Szukalskiego i Szczepowców, ale także związane z nimi artefakty.

Wystawa „Kopalnia Węgla Kamiennego „Hohenzollern” (Szombierki) w fotografii Maxa Steckela

Miejsce: Miejska Biblioteka Publiczna
Kategoria: Miejska Biblioteka Publiczna
Data: 2021-03-02 - 2021-03-31
Miejska Biblioteka Publiczna / 2021-03-02

Unikatowe fotografie ukazujące pracę górników w ówczesnej kopalni „Hohenzollern” („Szombierki”) będziemy mogli zobaczyć na wystawie „Kopalnia Węgla Kamiennego „Hohenzollern” (Szombierki) w fotografii Maxa Steckela w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Bytomiu. Zapraszamy wszystkich, którzy interesują się nie tylko historią naszego miasta, ale również dziejami górnictwa w ziemi bytomskiej do Galerii „Rotunda” MBP przy pl. Jana III Sobieskiego od 2 marca.

Wystawa przedstawia dokonania niemieckiego fotografa, który w 1891 roku przyjechał na Górny Śląsk i tutaj założył z bratem swoje atelier. Najbardziej znane prace Maxa Steckela pokazują górnośląski przemysł, przede wszystkim górnictwo. W 1898 roku wydał album „Vom Oberschlesischen Steinkohlen-Bergbau” z pracami nagrodzonymi na wystawie w Magdeburgu (łącznie jego zdjęcia nagradzano 26 razy na wystawach w Niemczech, Polsce i Czechosłowacji).

Album „Vom Oberschlesischen Steinkohlen-Bergbau” (O górnośląskim górnictwie węgla kamiennego) wydany został w wydawnictwie R. Gieblera mieszczącym się w Królewskiej Hucie /dzisiejszy Chorzów/. Zawarto w nim 40 fotografii ukazujących pracę górników w ówczesnej kopalni „Hohenzollern” („Szombierki”) oraz pomnik Friedricha Wilhelma von Redena. Album stał się dodatkiem do nauki zawodu w szkołach górniczych. Na zdjęciach po raz pierwszy zostali przedstawieni górnicy pracujący przy różnych etapach wydobycia węgla.

Wystawę w Galerii „Rotunda” Miejskiej Biblioteki Publicznej będzie można oglądać do 31 marca br.

Zemsta nietoperza

Gramy po raz: 24
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Kategoria: Opera Śląska
Data: 2021-03-07
Godzina: 18:00
Dodatkowe informacje: UWAGA! Zmiana spektaklu na CALLAS. MASTER CLASS
Johann Strauss
Premiera: 23 stycznia 1993 r.

Zapis spektaklu emitowanego 31.01.2020 r. dostępny na platformie vod.opera-slaska.pl

W emitowanym spektaklu wystąpili:

Eisenstein
Maciej KOMANDERA
Rozalinda
Anna WIŚNIEWSKA-SCHOPPA
Adela
Maria ROZYNEK-BANASZAK
Alfred
Adam SOBIERAJSKI
Dr Falke
Stanislav KUFLYUK
Książę Orłowski
Piotr RACHOCKI
Frank
Bogdan KUROWSKI
Dr Blind
Juliusz URSYN-NIEMCEWICZ
Ida
Roksana MAJCHROWSKA
Frosch
Witold DEWOR
Adiutant Księcia
Adam JANIK, Juliusz KRZYSTECZKO

oraz Balet, Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Francka Chastrusse Colombiera

___

libretto: na podstawie wodewilu ” Le Reveillon” H. Meilhaca i L. Halevy’ego napisali: K. Haffner i R. Genee
przekład autorstwa Juliana Tuwima

kierownictwo muzyczne: Franck Chastrusse Colombier
reżyseria i choreografia: Henryk Konwiński
scenografia: Jan Bernaś

kostiumy: Małgorzata Słoniowska, Jan Bernaś

kierownictwo chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
kierownictwo baletu: Grzegorz Pajdzik

OBSADA:

Eisenstein - Maciej KOMANDERA, Kamil ZDEBEL

Rozalinda - Anna WIŚNIEWSKA-SCHOPPA, Aleksandra STOKŁOSA

Adela - Maria ROZYNEK-BANASZAK, Karoline PODOLAK

Alfred - Adam SOBIERAJSKI

Dr Falke - Stanislav KUFLYUK, Adam WOŹNIAK

Książe  Orłowski - Anna BORUCKA, Piotr RACHOCKI

Frank - Bogdan KUROWSKI, Adam WOŹNIAK

Dr Blind - Piotr RACHOCKI, Juliusz URSYN-NIEMCEWICZ

Ida - Roksana MAJCHROWSKA

Frosch - Witold DEWOR

Adiutant Księcia - Adam JANIK, Juliusz KRZYSTECZKO

 

Wznowienie sceniczne: 24 stycznia 2020 r. w Operze Śląskiej w oparciu o premierę z dn. 23.01.1993 r. 

Operetka w 3 aktach - 2 przerwy

Czas trwania:
3 godz. 10 min. – 2 przerwy

Wydarzenia

08 marca 2021, Poniedziałek
Godzina: 18:00
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Dodatkowe informacje: UWAGA! Zmiana spektaklu na CALLAS. MASTER CLASS
Gramy po raz: 25

Akcja operetki rozgrywa się w kręgu wiedeńskich salonów. Sympatyczny, aczkolwiek lekkomyślny finansista Gabriel von Eisenstein, za spoliczkowanie urzędnika skarbowego ma trafić do aresztu. Jego przyjaciel, namawia go jednak, aby wcześniej nieco się rozerwał i wziął udział w balu. Nie jest to jednak próba pocieszenia Gabriela, ale część intrygi, która ma być zemstą za to, iż zostawił go kiedyś upojonego alkoholem po przyjęciu i zmusił do przejścia ulicami Wiednia… w przebraniu nietoperza. Na balu Gabriel pojawi się incognito, nie wiedząc, że – także incognito – będą tam jego żona Rozalinda i pokojówka Adela, a nawet sam…dyrektor więzienia (również w przebraniu). Maskarada doprowadzi do lawiny zabawnych pomyłek…

 

AKT I 

Pan von Eisenstein, mimo obrony adwokata,przegrał proces sądowy. Za obrazę urzędnika państwowego musi natychmiast odsiedzieć ośmiodniowy areszt. Nadejście Falkego przerywa nastrój zdenerwowania. Falke ma cichą pretensję do Eisensteina, który w czasie ostatniego karnawału zmusił go do powrotu do domu pieszo, ulicami Wiednia w kostiumie nietoperza. Za to pośmiewisko Falke pragnie się zemścić. Proponuje więc, aby Eisenstein zgłosił się w więzieniu o świcie, a noc spędził w miłym towarzystwie u księcia Orłowskiego. Eisenstein postanowił skorzystać z nęcącej propozycji, nie wiedząc o tym, że na bal do księcia Orłowskiego jest również zaproszona jego małżonka Rozalinda. Po odejściu męża do aresztu, Rozalinda pragnie zostać sama i dlatego pozwala pokojówce Adeli pójść do chorej cioci. Nieoczekiwanie zjawia się Alfred, dawny wielbiciel pani von Eisenstein. Miłą ich samotność zakłóca dyrektor więzienia Frank, przychodząc po Eisensteina. Zaniepokojona Rozalinda prosi Alfreda, aby ten nie dopuścił do jej kompromitacji i pozwolił się odprowadzić do więzienia, jako Eisenstein.

AKT II

Na bal do księcia Orłowskiego Falke wprowadza Eisensteina jako markiza Ferrosti, natomiast pani von Eisenstein jest tu przedstawiona jako węgierska księżna. Dyrektor więzienia Frank jest kawalerem Franconim. Znajduje się tu również pokojówka Adela i jej siostra Ida. Zainscenizowana przez Falkego komedia, coraz bardziej zaczyna się podobać księciu Orłowskiemu. Eisenstein początkowo goni za Adelą, a w końcu asystuje – własnej małżonce – która bardzo zręcznie porywa zegarek. O szóstej nad ranem przypadkowi przyjaciele, markiz Ferrosti i kawaler Franconi, opuszczają rozbawione towarzystwo.

AKT III

Pijany dozorca więzienia Frosch, stara się uspokoić rozśpiewanego Alfreda W międzyczasie zjawia się dyrektor więzienia Frank – również pijany. Zabawna ich rozmowa zostaje przerwana wejściem Adeli i Idy. Adela prosi dyrektora, aby jej pomógł rozpocząć karierę aktorki. Nadchodzi Eisenstein. który nie wierzy, że kawaler Franconi jest dyrektorem więzienia, ani dyrektor więzienia nie potrafi uwierzyć w to, że markiz Ferrosti to Eisenstein. Przecież Eisensteina osobiście aresztował poprzedniego wieczoru. Zjawia się adwokat Blind, w którego to przebraniu, chcąc się dowiedzieć całej prawdy, Eisenstein wypytuje Alfreda i Rozalindę. Ci niczego nie podejrzewając, opowiadają jak wyprowadzili go w pole. Eisenstein pełen zdenerwowania przyznaje się kim jest. Jednocześnie schodzą się wszyscy goście z balu wraz z Falkem, który wyjaśnia całą prawdę -swoją zemstę za spłatany przez Eisensteina figiel w czasie ostatniego karnawału. Alfred i Rozalinada swoją schadzkę łączą również jako cząstkę zemsty Falkego. Wszystko więc zostaje przyjęte jako dobry żart.

 

Media : https://opera-slaska.pl/media-o-nas/news/326/zemsta-nietoperza---wznowienie-sceniczne-24-stycznia-2020

Fragmenty wybranych recenzji

Szampan i wino lały się strumieniami, zabawna intryga została wyraziście i z humorem przeprowadzona, a całe przedstawienie (mimo że unosi się nad nim chwilami kurz lat) bawi od pierwszej do ostatniej sceny. Bawią się też perypetiami swoich bohaterów wykonawcy. Z dobrze zestawionej obsady największą frajdę sprawili mi : Anna Borucka w roli ekscentrycznego księcia Orłowskiego, Stanisław Kuflyuk jako dr Falke i Maria Rozenek-Banaszak w roli pokojówki Adeli. Cała trójka ujmowała pięknymi, dobrze prowadzonymi głosami i niezłym aktorstwem pozwalającym im wykreowanie swoich bohaterów z lekkim dystansem i błyskiem w oku. Przedstawienie rzetelnie i w dobrych tempach prowadził od dyrygenckiego pulpitu Franck Chastrusse Colombier. (Adam Czopek, Maestro, 27 stycznia 2020)

Komizm sytuacyjny rodem z najlepszej komedii omyłek, zabawna gra słów, będąca zasługą genialnego przekładu Juliana Tuwima, wartka akcja i doskonałe aktorstwo – wszystko to sprawia, że bytomską „Zemstę nietoperza" ogląda się z prawdziwą przyjemnością. Elementy te to jednak tylko przystawki serwowane podczas muzycznej uczty. Wisienką na torcie i swoistą kropką nad „i" dopełniającą dzieło jest doskonała muzyka, która w wykonaniu orkiestry Opery Śląskiej pod dyrekcją Francka Chastrusse Colombiera koi duszę, porusza zmysły i zachwyca. (...)  Trudno wskazać jedną najlepszą rolę. Wszyscy grają i śpiewają równo. Nie sposób wyobrazić sobie jednak „Zemsty nietoperza" bez Macieja Komandery (Gabriel Eisenstein) i Stanislava Kuflyuka (dr Falke). Gabriel von Eisenstein to lekkoduch, playboy, typowy bon vivant. Jest bogaty i przystojny, czym zaskarbia sobie uwielbienie kobiet. Nie próżnuje. Choć jest szczęśliwym mężem, jego wzrok często omiata powabne kształty płci przeciwnej. Maciej Komandera wypadł w tej roli rewelacyjnie. Jego Eisenstein jest pełnym klasy i humoru XIX-wiecznym jegomościem. Osobisty urok, modulacja głosu i gra aktorska sprawia, że tenor stworzył bohatera z krwi i kości. Komediowy talent ujawnił także Stanislav Kuflyuk. Żartowniś, psotnik – natura dr Falkego chyba przypadła do gustu Kuflyukowi, który z pełną swobodą bawił się rolą. To jego kolejna ciekawa kreacja. To mistrz intrygi w pełnej krasie, który rozprawia się z przeciwnikiem w białych rękawiczkach. Nie sposób nie wspomnieć także o pięknej Rozalindzie (Anna Wiśniewska-Schoppa), targanej sprzecznymi uczuciami oraz Adeli (Maria Rozynek-Banaszak), którą śmiało można określić mianem kobiety-dynamit. (...)  Choć to na wskroś klasyczna realizacja operetki, to została nieco odświeżona. Nie brakuje tu intrygujących i nieco zaskakujących odniesień do współczesności. Pojawia się bowiem telefon, a arystokraci korzystają z Facebook'a i Twittera! W libretto wpleciono także intertekstualne nawiązania do typowo polskich wytworów popkultury, w tym święcącego ostatnio triumfy w telewizji publicznej disco polo. W warstwę wokalno-muzyczną umiejętnie wpleciono i inne zaskakujące utwory, które wywołują salwy śmiechu wśród publiczności. Sukces wznowienia tego popularnego tytułu zapewniła obecność Henryka Konwińskiego, dobrego ducha Opery Śląskiej, który czuwał zarówno nad reżyserią, jak i choreografią. (Magdalena Mikrut-Majeranek, Dziennik Teatralny, 29 stycznia 2020)

Najkunsztowniejszy jest drugi akt, w którym akcja przenosi się do pałacu na bal i gdzie efektowności przedstawieniu przydają niezwykłej urody tańce, a śpiewacy dają popis nie tylko swojego wokalnego kunsztu, ale też brawurowo zdają egzamin z aktorstwa, zwłaszcza komediowego. (Jolanta Pierończyk, Dziennik Zachodni, 25 stycznia 2020)

 

 

 

Obsada

Obsada spektaklu na dzień 06.03.2021 r. godz. 18:00

 

Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod Dyrekcją Francka Chastrusse Colombiera

 

EISENSTEIN

Maciej Komandera

 

ROZALINDA

Anna Wiśniewska-Schoppa

 

ADELA

Maria Rozynek-Banaszak

 

DR FALKE

Stanislav Kuflyuk

 

ALFRED

Adam Sobierajski

 

FRANK

Adam Woźniak

 

KSIĄŻĘ ORŁOWSKI

Anna Borucka

 

DR BLIND

Juliusz Ursyn-Niemcewicz

 

IDA

Roksana Majchrowska

 

FROSCH

Witold Dewor

 

ADIUTANCI KSIĘCIA

Adam Janik, Juliusz Krzysteczko



Obsada spektaklu na dzień 07.03.2021 r. godz. 18:00

 

Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod Dyrekcją Francka Chastrusse Colombiera

 

EISENSTEIN

Kamil Zdebel

 

ROZALINDA

Anna Wiśniewska-Schoppa

 

ADELA

Maria Rozynek-Banaszak

 

DR FALKE

Stanislav Kuflyuk

 

ALFRED

Adam Sobierajski

 

FRANK

Bogdan Kurowski

 

KSIĄŻĘ ORŁOWSKI

Piotr Rachocki

 

DR BLIND

Juliusz Ursyn-Niemcewicz

 

IDA

Roksana Majchrowska

 

FROSCH

Witold Dewor

 

ADIUTANCI KSIĘCIA

Adam Janik, Juliusz Krzysteczko



Obsada spektaklu na dzień 08.03.2021 r. godz. 18:00

 

Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod Dyrekcją Francka Chastrusse Colombiera

 

EISENSTEIN

Maciej Komandera

 

ROZALINDA

Anna Wiśniewska-Schoppa

 

ADELA

Maria Rozynek-Banaszak

 

DR FALKE

Stanislav Kuflyuk

 

ALFRED

Adam Sobierajski

 

FRANK

Adam Woźniak

 

KSIĄŻĘ ORŁOWSKI

Anna Borucka

 

DR BLIND

Juliusz Ursyn-Niemcewicz

 

IDA

Roksana Majchrowska

 

FROSCH

Witold Dewor

 

ADIUTANCI KSIĘCIA

Adam Janik, Juliusz Krzysteczko



Callas. Master Class

Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Kategoria: Opera Śląska
Data: 2021-03-07
Godzina: 18:00
Terrence McNally
Premiera: 05.09.2020

przekład:
Elżbieta Woźniak

reżyseria: 
Robert Talarczyk

kostiumy: 
Gosia Baczyńska

scenografia: 
Dagmara Walkowicz-Goleśny

reżyseria świateł:
Piotr Roszczenko

projekcje:
Mateusz Znaniecki

asystent reżysera:
Małgorzata Długowska-Błach
Anna Przedpełska

kierownictwo produkcji:
Małgorzata Długowska-Błach

 

OBSADA:

 

Maria Callas
Joanna KŚCIUCZYK-JĘDRUSIK

Sophie de Palma
Gabriela GOŁASZEWSKA, Ewelina SZYBILSKA

Sharon Graham
Anna WIŚNIEWSKA-SCHOPPA, Anna BORUCKA

Tony Candolino
Maciej KOMANDERA, Adam SOBIERAJSKI

Manny Weinstock
Piotr KOPIŃSKI

Pracownik techniczny
Witold DEWOR, Janusz BOLEWSKI

Wydarzenia

08 marca 2021, Poniedziałek
Godzina: 18:00
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej

Kup bilet
14 marca 2021, Niedziela
Godzina: 18:00
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Dodatkowe informacje: Istnieje możliwość zakupu dwóch miejsc obok siebie. W tym celu należy dokonać rezerwacji telefonicznej lub mailowej w Biurze Obsługi Widza lub Kasie biletowej i dokonać płatności w kasie biletowej. Liczba takich miejsc jest ograniczona.
Gramy po raz: 8

Kup bilet

Terrence McNally

Callas. Master Class

przekład: Elżbieta Woźniak

Wiodącym wątkiem sztuki są lekcje muzyki, których diwa udzielała pod koniec swojej kariery (1971-1972) w słynnej nowojorskiej Juilliard School. Na scenie pojawiają się uczniowie-śpiewacy. Będą musieli skonfrontować swój talent z oceną kapryśnej primadonny. Z czasem na pierwszy plan wysuwa się miłość Callas do muzyki, wspomnienia z jej bogatej kariery przeplatane z wątkami prywatnymi. Jesteśmy świadkami życiowych wyborów artystki, jej całkowitego poświęcenia dla sztuki i konsekwencji trudnych decyzji.

 

Callas. Master Class to wyjątkowy spektakl teatralno-muzyczny. Kameralny, oniryczny, wzruszający i opowiadający poruszającą historię operowej bogini, której życie osobiste było dalekie od ideału. To nieoczywiste widowisko doskonale wpisuje się w trudny, pandemiczny sezon artystyczny. Przypomina o wielkiej postaci świata operowego, ale w sposób niecodzienny. 
Magdalena Mikrut-Majeranek, Dziennik Teatralny

Kściuczyk-Jędrusik ma tę iskrę bożą , o którą na swoich mistrzowskich kursach upomina swych uczniów sama Callas: umie zawładnąć sceną. (...) Oryginalne typy, u każdego innego reżysera mogłyby zafunkcjonować jako groteskowe twory, u Talarczyka są pokazane w sposób, który czyni z nich postacie, barwne i charakterystyczne. Takie, które da się lubić. Reżyser ma po prostu smykałkę do prowadzenia aktorów." Alexandra Kozowicz, Gazeta Wyborcza

Kreacja Joanny Kściuczyk-Jędrusik to aktorskie tour de force śpiewaczki, która wygląda jak Callas (wielkie brawa dla Gosi Baczyńskiej za kostiumy), po prostu jest Callas. Ale jest tą Callas we własnym wydaniu, bardziej stonowaną, zawieszającą głos, inną i to jej siła i zasługa. Jest też Kściuczyk-Jędrusik wiarygodną pedagog dla swoich uczniów, z których najlepiej pod względem aktorskim wypadła Gabriela Gołaszewska (Sophie De Palma) i szorstką, choć w gruncie rzeczy dającą się lubić partnerką dla swego pociesznego akompaniatora Manny’ego, w którego świetnie wcielił się Piotr Kopiński."
Mateusz Borkowski, Ruch Muzyczny

Kto chciałby podejrzeć lekcje mistrzowskie śpiewu operowego, prowadzone przez Marię Callas, światowej sławy posiadaczkę sopranu dramatycznego, powinien udać się na spektakl Callas. Master Class. Świeżo po premierze stwierdzamy: warto." Olga Bury, Dziennik Teatralny

Obsada

Obsada na spektakl na dzień 06.03.2021 r. godz. 18:00

 

MARIA CALLAS

Joanna Kściuczyk-Jędrusik

 

SOPHIE DE PALMA

Ewelina Szybilska

 

SHARON GRAHAM

Anna Borucka

 

TONY CANDOLINO

Adam Sobierajski

 

MANNY WEINSTOCK

Piotr Kopiński

 

PRACOWNIK TECHNICZNY

Janusz Bolewski



Obsada na spektakl na dzień 07.03.2021 r. godz. 18:00

 

MARIA CALLAS

Joanna Kściuczyk-Jędrusik

 

SOPHIE DE PALMA

Ewelina Szybilska

 

SHARON GRAHAM

Anna Borucka

 

TONY CANDOLINO

Adam Sobierajski

 

MANNY WEINSTOCK

Piotr Kopiński

 

PRACOWNIK TECHNICZNY

Janusz Bolewski



Obsada na spektakl na dzień 08.03.2021 r. godz. 18:00

 

MARIA CALLAS

Joanna Kściuczyk-Jędrusik

 

SOPHIE DE PALMA

Ewelina Szybilska

 

SHARON GRAHAM

Anna Wiśniewska-Schoppa

 

TONY CANDOLINO

Maciej Komandera

 

MANNY WEINSTOCK

Piotr Kopiński

 

PRACOWNIK TECHNICZNY

Witold Dewor



Obsada na spektakl na dzień 14.03.2021 r. godz. 18:00

 

MARIA CALLAS

Joanna Kściuczyk-Jędrusik

 

SOPHIE DE PALMA

Ewelina Szybilska

 

SHARON GRAHAM

Anna Borucka

 

TONY CANDOLINO

Maciej Komandera

 

MANNY WEINSTOCK

Piotr Kopiński

 

PRACOWNIK TECHNICZNY

Janusz Bolewski



Projekt Życie ludzi

Kategoria: Bytomskie Centrum Kultury
Data: 2021-03-07
Godzina: 23:59:00
Podkategoria: Centrum Sztuki Współczesnej Kronika
Bytomskie Centrum Kultury / 2021-03-07

Życie ludzi

artystki/artyści: Piotr Bujak, Maciej Cholewa, Hubert Czerepok, Dorota Hadrian, Krzysztof Jung, Kijewski/ Kocur (Marek Kijewski, Małgorzata Malinowska), Małgorzata Mirga-Tas, Franciszek Orłowski, Tomasz Przybyłek, Michał Smandek, Łukasz Surowiec, Małgorzata Szandała, Łukasz Trzciński, Jaśmina Wójcik, Julita Wójcik, Jasiek Zoll (Mr. Fly Guy), Karolina Żyniewicz

kuratorki: Agata Cukierska, Katarzyna Kalina
koordynacja: Agata Gomolińska-Senczenko
identyfikacja wizualna: Marcin Wysocki
program edukacyjny: Dominika Malska

Projekt „Życie ludzi” stanowi opowieść o człowieku i jego kulturze z perspektywy  badacza ludzkiej cywilizacji, niczym z programów przyrodniczych czy publikacji naukowych. Narracja wystawy skupia się na wybranych aspektach ludzkiej egzystencji i koresponduje z wydaną na początku XX wieku trylogią Maurycego Maeterlincka: „Życie pszczół”, „Życie termitów” i „Życie mrówek”, w której autor/belgijski noblista, pod pozorem wywodu entomologicznego, przyjmuje strategię paraboliczną, traktując świat owadów jako metaforę świata ludzkiego.  Idąc  tym tropem, wystawa „Życie ludzi” celowo i przesadnie  antropomorfizuje świat przyrody, aby zanalizować poszczególne grupy owadów społecznych. Poszukiwanie punktów wspólnych i krytyczna analiza mechanizmów występujących w świecie natury w odniesieniu do funkcjonowania człowieka w grupie, stawia finalne pytanie o miejsce jednostki w społeczeństwie. 

Już w starożytnej Grecji kolonie pszczół uważane były za odpowiednik politycznej wspólnoty w przyrodzie – idealnego naturalnego ustroju, w którym owady symbolizowały obywatelską cnotę i oddanie zbiorowemu dobru. Wraz z rozwojem entomologii w czasach nowożytnych, uczeni, uświadamiając sobie złożoność światów owadzich, zaczęli stopniowo stawiać mrowisko, ul czy termitierę jako przeciwstawny przykład harmonijnego, utopijnego systemu organizacji, który można nie tylko podziwiać, ale wręcz naśladować. W pierwszej połowie dwudziestego wieku zaczęły pojawiać się z kolei negatywne odniesienia systemu funkcjonującego w świecie owadzim do reżimów politycznych, autorytaryzmu czy totalitaryzmu. 

Zaplanowany na 30 listopada dzień otwarty wystawy "Życie ludzi" nie może się odbyć ze względu na nowe obostrzenia dotyczące epidemii koronawirusa. Ale już dzisiaj zapraszamy na www.zycieludzi.kronika.org.pl
 

Partnerzy: Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Fundacja Imago Mundi, Muzeum Górnośląskie, Wajda School

Patronat medialny: ArtPapier, Bytomski.pl, Ultramaryna, Notes na 6 tygodni

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

 

Mistrzostwa Śląska Juniorów w szpadach kobiet i mężczyzn

Miejsce: Hala na Skarpie w Bytomiu - Szombierkach, ul. Frycza - Modrzewskiego
Kategoria: Sport
Data: 2021-03-07
Godzina: 9:30
Sport / 2021-03-07

7 marca 2021 roku w Hali Na skarpie odbędą się Mistrzostwa Śląska Juniorów w szpadach kobiet i mężczyzn. Rywalizacja odbywać się będzie zarówno indywidualnie jak i drużynowo.

Województwo śląskie zawsze należało do krajowej czołówki jeśli chodzi o szermierkę, szczególnie w szpadach. Wśród zawodniczek i zawodników z 21 klubów naszego regionu jest wielu reprezentantów naszego kraju, oraz zawodników którzy zajmują czołowe miejsca na listach klasyfikacyjnych Polskiego Związku Szermierczego. Należy się więc spodziewać, że bytomskie mistrzostwa będą stały na bardzo wysokim poziomie.

W mistrzostwach wystartują również zawodnicy i zawodniczki Bytomskiego Towarzystwa Szermierczego.

 
do góry
W piątek, 29 marca Urząd Miejski oraz Urząd Stanu Cywilnego w Bytomiu będą nieczynne. Wyjątkiem będzie dyżur pracownika Wydziału Spraw Obywatelskich w godzinach od 9:00 do 13:00 w pokoju nr 112 w sprawie przyjmowania wniosków o sporządzenie aktów pełnomocnictwa do głosowania w wyborach samorządowych. Nieczynny będzie również Punkt Paszportowy znajdujący się w Urzędzie Miejskim w Bytomiu przy ul. Parkowej 2. Przepraszamy za powstałe niedogodności.