• język migowy
  • BIP

Kalendarium

terminarz dnia 20.03.2021

Ekspozycja „Stanisław Szukalski i Szczep Szukalszczyków herbu Rogate Serce”

Miejsce: Muzeum Górnośląskie w Bytomiu
Kategoria: Muzeum Górnośląskie
Data: 2021-02-04 - 2021-04-11
Muzeum Górnośląskie / 2021-02-04

Wystawa „Stanisław Szukalski i Szczep Szukalszczyków herbu »Rogate Serce«” zrealizowana została głównie w oparciu o zbiory Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu. Kolekcja prac Stacha z Warty oraz Szczepowców liczy ponad 100 obiektów i jest bezsprzecznie jednym z największych zespołów dzieł wspomnianych artystów, jakie znajdują się w państwowych zbiorach muzealnych w Polsce. W jej ramy wchodzą zarówno prace rzeźbiarskie, malarstwo, grafika, rysunki, jak i projekty znaczków oraz medalu, plakaty, a także artefakty związane z artystami. Wystawę dopełniają dzieła udostępnione przez Muzeum Narodowe w Warszawie (z kolekcji Marka Maciołowskiego) w postaci prac rzeźbiarskich Stanisława Szukalskiego, Muzeum Okręgowe w Toruniu, które użyczyło zbiór monet oraz medali, Muzeum Śląskie w Katowicach, będące depozytariuszem obiektu z kolekcji prywatnej, Galerię Dyląg w Krakowie, a także kolekcjonerów prywatnych, dzięki którym na wystawie znalazły się nie tylko interesujące dzieła Szukalskiego i Szczepowców, ale także związane z nimi artefakty.

Wystawa „Kopalnia Węgla Kamiennego „Hohenzollern” (Szombierki) w fotografii Maxa Steckela

Miejsce: Miejska Biblioteka Publiczna
Kategoria: Miejska Biblioteka Publiczna
Data: 2021-03-02 - 2021-03-31
Miejska Biblioteka Publiczna / 2021-03-02

Unikatowe fotografie ukazujące pracę górników w ówczesnej kopalni „Hohenzollern” („Szombierki”) będziemy mogli zobaczyć na wystawie „Kopalnia Węgla Kamiennego „Hohenzollern” (Szombierki) w fotografii Maxa Steckela w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Bytomiu. Zapraszamy wszystkich, którzy interesują się nie tylko historią naszego miasta, ale również dziejami górnictwa w ziemi bytomskiej do Galerii „Rotunda” MBP przy pl. Jana III Sobieskiego od 2 marca.

Wystawa przedstawia dokonania niemieckiego fotografa, który w 1891 roku przyjechał na Górny Śląsk i tutaj założył z bratem swoje atelier. Najbardziej znane prace Maxa Steckela pokazują górnośląski przemysł, przede wszystkim górnictwo. W 1898 roku wydał album „Vom Oberschlesischen Steinkohlen-Bergbau” z pracami nagrodzonymi na wystawie w Magdeburgu (łącznie jego zdjęcia nagradzano 26 razy na wystawach w Niemczech, Polsce i Czechosłowacji).

Album „Vom Oberschlesischen Steinkohlen-Bergbau” (O górnośląskim górnictwie węgla kamiennego) wydany został w wydawnictwie R. Gieblera mieszczącym się w Królewskiej Hucie /dzisiejszy Chorzów/. Zawarto w nim 40 fotografii ukazujących pracę górników w ówczesnej kopalni „Hohenzollern” („Szombierki”) oraz pomnik Friedricha Wilhelma von Redena. Album stał się dodatkiem do nauki zawodu w szkołach górniczych. Na zdjęciach po raz pierwszy zostali przedstawieni górnicy pracujący przy różnych etapach wydobycia węgla.

Wystawę w Galerii „Rotunda” Miejskiej Biblioteki Publicznej będzie można oglądać do 31 marca br.

PROPAGANDA. ucieleśnienie w Teatrze Rozbark

Miejsce: Teatr Rozbark
Kategoria: Teatr Rozbark
Data: 2021-03-19 - 2021-03-21
Godzina: 19:00
Teatr Rozbark / 2021-03-19

Już 19, 20 i 21 marca o godzinie 19:00 na deskach bytomskiego teatru, będziemy mogli zobaczyć najnowszy spektakl w reżyserii i choreografii Anny Piotrowskiej. W autorskim projekcie, zainspirowanym historią Śląska i jego przemian politycznych, na żywo zagra również zespół Oberschlesien.

Inspiracją do stworzenia całego przedsięwzięcia była historia powstań i plebiscytów śląskich. PROPAGANDA. ucieleśnienie obnaża mechanizmy wojny i strategie dowodzenia. Nie jest to jednak rekonstrukcja historyczna. Bohaterowie nie mają narodowości, ani nie przynależą do nikogo - są ideami i narzędziami aparatu władzy. Spotykają się w miejscu, w którym konieczne jest, aby w coś wierzyć i o coś walczyć. Spektakl jest poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie: jak ekstremalne wydarzenia ubiegłego wieku rezonują dzisiaj w każdym z nas?

W spektaklu wystąpią artyści Teatru Rozbark oraz absolwenci i studenci Akademii Sztuk Teatralnych Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu: Kamil Bończyk, Joanna Brodniak, Łukasz Szleszyński, Dawid Tas, Katarzyna Zioło, Adam Zuber, Daniel Zych.

Bilety są dostępne w cenie 50 zł (normalny) i 30 zł (ulgowy).

Spektakl został dofinansowany przy wsparciu ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017 - 2022 w ramach Programu Dotacyjnego ,,Niepodległa".

reżyseria i choreografia: Anna Piotrowska
asystent reżysera: Paulina Prokopiuk
kreacja i wykonanie:
BERTHIER - Kamil Bończyk
ELKAEM - Joanna Brodniak
MOSIN - Łukasz Szleszyński
MAXIM - Dawid Tas
MANNLICHER - Katarzyna Zioło
CARCANO - Adam Zuber
MAUSER - Daniel Zych
muzyka: członkowie zespołu Michał Stawiński Oberschlesien: Adam Jurczyński, Tomasz Jagiełowicz, Jakub Ogrodowicz

*w spektaklu wykorzystano tekst Jarosława Kisińskiego „Wieża radości, wieża samotności” do muzyki Leszka Nowaka
reżyseria światła: Paweł Murlik
produkcja: Łukasz Wójtowicz
koncepcja scenograficzna i kostiumowa: Anna Piotrowska
realizacja: Dastin Greczyło, Jakub Ritter, Krzysztof Soszka, Marcin Chrzanowski
materiały promocyjne: Joanna Brodniak, Alexey Torgunakov, Anna Piotrowska
partnerzy: Fundacja Wielki Człowiek | Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach
wsparcie: Dofinansowano ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017 - 2022 w ramach Programu Dotacyjnego „Niepodległa”

Requiem d-moll

Gramy po raz: 1
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Kategoria: Opera Śląska
Data: 2021-03-20
Godzina: 18:00
Dodatkowe informacje: UWAGA! Spektakl przeniesiony na 19.03.2021
W. A. Mozart
Premiera: 20.03.2021

kierownictwo muzyczne: 
Franck Chastrusse Colombier

choreografia:
Jacek Tyski

scenografia:
Dagmara Walkowicz-Goleśny

kostiumy:
Marta Koncewoj

reżyseria światła:
Paweł Murlik

projekcje multimedialne:
Piotr Bednarczyk

asystent dyrygenta:
Jan Stańczyk

asystenci choreografa:
Magdalena Ciechowicz
Karolina Jupowicz-Doroszewska
Anna Kmiecik-Sokalla
Marcin Krajewski

charakteryzacja i stylizacja fryzur:
Marek Bryczyński

kierownik baletu:
Grzegorz Pajdzik

zastępca kierownika baletu:
Aleksandra Piotrowska-Zaręba

pedagodzy baletu:
Lucyna Popławska, Kazimierz Cieśla

kierownik chóru:
Krystyna Krzyżanowska-Łoboda

korepetytorzy solistów:
Larisa CzabanTatiana Shvets

pianista baletu:
Natalia Myślewicz

inspicjenci:
Jadwiga BacikKrystyna Siedlik

 

WYKONAWCY:

BALET OPERY ŚLĄSKIEJ

SOLO

Kyoko Ishihara / Thais Henrique Rocha

Douglas De Oliveira Ferreira / Karol Pluszczewicz

Christina Janusz / Monika Latusek

Keisuke Komori

Mitsuki Noda / Małgorzata Timofiejew

Ai Okuno / Mitsuki Noda

Keisuke Sakai / Keisuke Komori

Krzysztof Szczygieł

Kurara Ushizaka / Maja Liszczyk

ZESPÓŁ

Ellen Bremer, Douglas de Oliveira Ferreira, Artur Dmochowski, Michalina Drozdowska, Sara Guarnieri, Thais Henrique Rocha, Kyoko Ishihara, Christina Janusz, Anna Kmiecik-Sokalla, Keisuke Komori, Paweł Kranz, Sylwia Kubacka-Werner, Aleksandra Lach, Monika Latusek, Maja Liszczyk, Katarzyna Nalepa, Mitsuki Noda, Patryk Nowacki, Ai Okuno, Karl Picuira-de Pimodan, Karol Pluszczewicz, Keisuke Sakai, Krzysztof Szczygieł, Małgorzata Timofiejew, Kurara Ushizaka, Dominika Woszek

SOLIŚCI

Sopran - Ewelina SZYBILSKA, Anna WIŚNIEWSKA-SCHOPPA
Alt - Anna BORUCKA
Tenor - Maciej KOMANDERA, Andrzej LAMPERT, Adam SOBIERAJSKI
Bas - Bogdan KUROWSKI, Zbigniew WUNSCH

oraz  Chór i Orkiestra Opery Śląskiej
 

Spektakl współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent– rezydent

 


 

 

Wydarzenia

21 marca 2021, Niedziela
Godzina: 18:00
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Dodatkowe informacje: UWAGA! Spektakl przeniesiony na 10 i 11.04.2021
Gramy po raz: 2

27 marca 2021, Sobota
Godzina: 18:00
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Dodatkowe informacje: UWAGA! Spektakl przeniesiony na 10 i 11.04.2021
Gramy po raz: 3

28 marca 2021, Niedziela
Godzina: 18:00
Miejsce: Bytom, Opera Śląska, Duża Scena Opery Śląskiej
Dodatkowe informacje: UWAGA! Spektakl przeniesiony na 10 i 11.04.2021
Gramy po raz: 4

Requiem d-moll KV 626 (msza żałobna) powstałe w 1791 roku, jest jednym z największych utworów sakralnych Wolfganga Amadeusza Mozarta, a zarazem jego ostatnią, niedokończoną kompozycją. Kompozytor zmarł w trakcie pracy nad dziełem. Tworzył go do ostatniej chwili – jeszcze 4 grudnia, dzień przed śmiercią, pracował nad wątkami Lacrimosa dies illa. Komponując mszę, pracował też jednocześnie nad dwiema operami Czarodziejski flet i Łaskawość Tytusa. Po śmierci Mozarta dzieło dokończyli - na prośbę jego żony Konstancji - znajomi kompozytorzy, Joseph Eybler oraz uczeń i przyjaciel rodziny Franz Xaver Süssmayr.  Wokół powstania Requiem unosiła się aura tajemnicy. Zamówił je tajemniczy posłaniec. Obecnie już wiemy, że był to wysłannik ekscentrycznego hrabiego Franza von Walsegg, który chciał poprzez tę kompozycję uczcić pamięć zmarłej żony.

Dzięki choreografii Jacka Tyskiego, muzyka zyskuje zupełnie nowy wymiar i stanowi wraz z tańcem wspólną, nierozłączną kompozycję.

Obsada

Obsada na spektakl w dniu 21.03.2021 r. w Bytomiu

Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Francka Chastrusse'a Colombiera

 

OBSADA SOLISTÓW BALETU:

 

Thais Henrique Rocha

Karol Pluszczewicz

Monika Latusek

Keisuke Komori

Małgorzata Timofiejew

Mitsuki Noda

Keisuke Sakai

Krzysztof Szczygieł

Maja Liszczyk

 
OBSADA SOLISTÓW:
 

SOPRAN

Anna Wiśniewska-Schoppa

 

ALT

Anna Borucka

 

TENOR

Maciej Komandera

 

BAS

Bogdan Kurowski



BCKino - Każdy ma swoje lato

Kategoria: Bytomskie Centrum Kultury
Data: 2021-03-20
Godzina: 19:30:00
Podkategoria: Kino
Bytomskie Centrum Kultury / 2021-03-20

19-25.03.2021, godz. 17.30 i 19.30, „Każdy ma swoje lato”  – dramat/komedia Polska, 2020; reż.: Tomasz Jurkiewicz; obsada: Nicolas Przygoda, Sandra Drzymalska; czas trwania: 77 min. (Aurora Films - Kinoplex). Debiut fabularny Tomasza Jurkiewicza, obraz miał swoją premierę podczas 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, gdzie był pokazywany w Konkursie Filmów Mikrobudżetowych. Akcja filmu Jurkiewicza rozgrywa się w niewielkim miasteczku niedaleko Krakowa. Pogrążoną w marazmie lokalną społeczność niespodziewanie budzi przyjazd młodej, zbuntowanej dziewczyny, który burzy uczuciowy spokój trzypokoleniowej rodziny. W Agacie, która gotuje na oazie, zakochuje się 17-letni Mirek, syn miejscowej organistki, a jego chory na demencję dziadek widzi w dziewczynie kochankę z młodości. Mirek postanawia wykorzystać chorobę dziadka, by zbliżyć się do Agaty. Odkrywanie wzajemnych uczuć, nieoczekiwanie prowadzi do ujawnienia pilnie strzeżonej przez matkę Mirka rodzinnej tajemnicy.  

Projekt Życie ludzi

Kategoria: Bytomskie Centrum Kultury
Data: 2021-03-20
Godzina: 23:59:00
Podkategoria: Centrum Sztuki Współczesnej Kronika
Bytomskie Centrum Kultury / 2021-03-20

Życie ludzi

artystki/artyści: Piotr Bujak, Maciej Cholewa, Hubert Czerepok, Dorota Hadrian, Krzysztof Jung, Kijewski/ Kocur (Marek Kijewski, Małgorzata Malinowska), Małgorzata Mirga-Tas, Franciszek Orłowski, Tomasz Przybyłek, Michał Smandek, Łukasz Surowiec, Małgorzata Szandała, Łukasz Trzciński, Jaśmina Wójcik, Julita Wójcik, Jasiek Zoll (Mr. Fly Guy), Karolina Żyniewicz

kuratorki: Agata Cukierska, Katarzyna Kalina
koordynacja: Agata Gomolińska-Senczenko
identyfikacja wizualna: Marcin Wysocki
program edukacyjny: Dominika Malska

Projekt „Życie ludzi” stanowi opowieść o człowieku i jego kulturze z perspektywy  badacza ludzkiej cywilizacji, niczym z programów przyrodniczych czy publikacji naukowych. Narracja wystawy skupia się na wybranych aspektach ludzkiej egzystencji i koresponduje z wydaną na początku XX wieku trylogią Maurycego Maeterlincka: „Życie pszczół”, „Życie termitów” i „Życie mrówek”, w której autor/belgijski noblista, pod pozorem wywodu entomologicznego, przyjmuje strategię paraboliczną, traktując świat owadów jako metaforę świata ludzkiego.  Idąc  tym tropem, wystawa „Życie ludzi” celowo i przesadnie  antropomorfizuje świat przyrody, aby zanalizować poszczególne grupy owadów społecznych. Poszukiwanie punktów wspólnych i krytyczna analiza mechanizmów występujących w świecie natury w odniesieniu do funkcjonowania człowieka w grupie, stawia finalne pytanie o miejsce jednostki w społeczeństwie. 

Już w starożytnej Grecji kolonie pszczół uważane były za odpowiednik politycznej wspólnoty w przyrodzie – idealnego naturalnego ustroju, w którym owady symbolizowały obywatelską cnotę i oddanie zbiorowemu dobru. Wraz z rozwojem entomologii w czasach nowożytnych, uczeni, uświadamiając sobie złożoność światów owadzich, zaczęli stopniowo stawiać mrowisko, ul czy termitierę jako przeciwstawny przykład harmonijnego, utopijnego systemu organizacji, który można nie tylko podziwiać, ale wręcz naśladować. W pierwszej połowie dwudziestego wieku zaczęły pojawiać się z kolei negatywne odniesienia systemu funkcjonującego w świecie owadzim do reżimów politycznych, autorytaryzmu czy totalitaryzmu. 

Zaplanowany na 30 listopada dzień otwarty wystawy "Życie ludzi" nie może się odbyć ze względu na nowe obostrzenia dotyczące epidemii koronawirusa. Ale już dzisiaj zapraszamy na www.zycieludzi.kronika.org.pl
 

Partnerzy: Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Fundacja Imago Mundi, Muzeum Górnośląskie, Wajda School

Patronat medialny: ArtPapier, Bytomski.pl, Ultramaryna, Notes na 6 tygodni

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

 

 
do góry