• język migowy
  • BIP
Strona główna/Aktualności/Tramwaje Śląskie zamawiają 50 pojazdów. Część z (..)

Tramwaje Śląskie zamawiają 50 pojazdów. Część z nich będzie kursowała po Bytomiu

5 Lutego 2025

W siedzibie spółki Tramwaje Śląskie S.A. doszło do podpisania umów na zakup nowego taboru tramwajowego. Tramwaje Śląskie wzbogacą się o 50 nowych wagonów. Część z nich będzie kursowała w Bytomiu.

– Wspólnie z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią staramy się poprawiać jakość taboru autobusowego i tramwajowego, aby jak największa liczba pasażerów mogła z nich korzystać i aby warunki do tego były komfortowe. Komunikacja tramwajowa odgrywa w naszym mieście bardzo istotną rolę – podkreśla Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.

Kwota przeznaczona na ich zakup – blisko 777 milionów złotych brutto – jest najwyższą w historii spółki, przy jednym projekcie zakupu taboru kolejowego.

– Dwaj polscy producenci tramwajów dostarcza nam pierwsze pojazdy już w przyszłym roku  – tłumaczy Marcin Michalik, członek zarządu Tramwajów Śląskich i dyrektor ds. infrastruktury i rozwoju. – Inwestycja będzie sfinansowana ze środków unijnych i obligacji spółki. To największe zamówienie w historii spółki pozwoli na wycofanie najstarszych pojazdów jeszcze z lat 70. Przypomnę tylko, że codziennie na tory pomiędzy Gliwicami a Dąbrowa Górnicza wyjeżdża 200 tramwajów, które miesięcznie przejeżdżają ponad milion kilometrów – dodaje.

Nowy tabor Tramwajów Śląskich (3) Nowy tabor Tramwajów Śląskich (3)
3

Nowy tabor Tramwajów Śląskich

W realizacji zadania uczestniczyć będą: PESA Bydgoszcz S.A. oraz Modertrans Poznań Sp. z o.o. PESA dostarczy łącznie 40 sztuk tramwajów jedno i dwukierunkowych. Modertrans wzbogaci tramwajową flotę naszej aglomeracji o 10 wagonów, krótkich jednoczłonowych, dwukierunkowych. Pojazdy obu firm są doskonale znane pasażerom w Górnośląsko - Zagłębiowskiej Metropolii. Na naszych torach są one obecne już od wielu lat. Wagony są skonstruowane według najnowszych technologii i najwyższych światowych standardów.

Niskopodłogowe, przyjazne środowisku oraz osobom z dysfunkcjami ruchu. Wszystkie są niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w szereg udogodnień typu Wi-Fi. Będą także przyjazne dla środowiska, bardziej oszczędne i zużywające mniej energii elektrycznej. Nowe modele są także cichsze, niegenerujące dużej wibracji.  W pierwszym etapie, czyli do połowy przyszłego roku, dostarczone zostanie 10 dwukierunkowych z Modertransu i 10 wagonów z bydgoskiej Pesy. Kolejne będą spływały sukcesywnie z produkcji, a zrealizowanie kontraktu zaplanowano do połowy 2027 roku. 

do góry