Tarcza antykryzysowa - pracodawca, pracownik, NGO
5 Maja 2020Zwolnienia i ulgi oferowane przez Bytom w zakresie podatku od nieruchomości
Przedsiębiorca posiadający nieruchomość na terenie miasta Bytomia, którego płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19 może ubiegać się o pomoc oferowaną przez Bytom.
Poniżej przedstawiamy warunki i zasady, na jakich można skorzystać ze zwolnienia od podatku od nieruchomości oraz ulg w podatkach lokalnych oraz dokumenty, jakie należy w związku z tym złożyć. Dokumenty należy przekazać do Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych Urzędu Miejskiego w Bytomiu za pośrednictwem poczty polskiej, elektronicznie - ePUAP lub korzystając ze skrzynek wystawionych dla klientów przed budynkiem Urzędu przy ul. Parkowej 2 lub ul. Smolenia 35 w godz.: poniedziałek 7.30-17.30, wtorek – piątek 7.30-15.00.
I. Zwolnienie od podatku od nieruchomości
Przedsiębiorcy, którzy zostali objęci zakazem prowadzenia działalności, wynikającym z przepisów szczególnych wydanych w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 mogą ubiegać się o zwolnienie od podatku od nieruchomości gruntów, budowli oraz budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej na podstawie uchwały nr XXVII/405/20 Rady Miejskiej w Bytomiu z dnia 27 kwietnia 2020 roku.
Zwolnienie od podatku od nieruchomości obejmuje okres od kwietnia do czerwca 2020 roku i dotyczy przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu, z zastrzeżeniem, że nie posiadają zaległości w podatkach lokalnych wobec Gminy Bytom wg stanu na dzień 31 grudnia 2019 roku.
Zwolnienie to dotyczy powierzchni nieruchomości faktycznie wykorzystywanej do danej formy działalności.
Aby skorzystać ze zwolnienia od podatku, po spełnieniu warunków określonych w należy złożyć:
- zgłoszenie zamiaru korzystania ze zwolnienia od podatku od nieruchomości, stanowiący załącznik nr 1 do uchwały -
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 -
- w przypadku osób fizycznych korektę informacji - formularz IN-1 -
- w przypadku osób prawnych korektę deklaracji w sprawie podatku od nieruchomości - formularz DN-1 -
II. Przedłużenie terminów płatności rat podatku od nieruchomości
Przedsiębiorcy, których nie dotyczy zakaz prowadzenia działalności, związany ze skutkami epidemii COVID-19 wynikający z przepisów szczególnych mogą na podstawie uchwały nr XXVII/406/20 Rady Miejskiej w Bytomiu z dnia 27 kwietnia 2020 r. ubiegać się o przedłużenie terminów płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w maju i czerwcu 2020 roku – nie dłużej niż do 30 września 2020 roku.
Przedłużenie terminów płatności rat podatku od nieruchomości, dotyczy przedsiębiorców będących podatnikami podatku od nieruchomości, których płynność finansowa uległa pogorszeniu na skutek spadku przychodów w następstwie wystąpienia COVID-19, z zastrzeżeniem, że nie posiadają zaległości w podatkach lokalnych wobec Gminy Bytom wg stanu na dzień 31 grudnia 2019 r.
Przez spadek przychodów z działalności gospodarczej rozumie się spadek przychodów z działalności gospodarczej nie mniejszy niż o 15% za miesiąc poprzedzający miesiąc złożenia zgłoszenia w stosunku do przychodu uzyskanego za luty 2020 roku.
Aby skorzystać z przedłużenia terminów płatności rat podatku od nieruchomości, po spełnieniu warunków określonych w należy złożyć:
- zgłoszenie zamiaru korzystania z przedłużenia terminów płatności rat podatku od nieruchomości, stanowiący załącznik nr 1 do uchwały -
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 -
III. Ulgi na podstawie art. 67a ustawy Ordynacja podatkowa w związku art. 15zzzh ust. 1 pkt 2 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych
Przedsiębiorcy mający problem z terminowym regulowaniem zobowiązań w czasie epidemii COVID-19, mogą skorzystać z ulg przewidzianych w art. 67a ustawy Ordynacja podatkowa, składając wniosek o:
- odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie zapłaty podatku na raty,
- odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek,
- umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę
Aby skorzystać z wyżej wymienionych ulg należy złożyć:
- uproszczony wniosek o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych dla przedsiębiorców -
- dokumenty potwierdzające pogorszenie płynności finansowej
Wyżej wymienione formy pomocy (w punktach I-III) stanowią pomoc publiczną, o której mowa w Komunikacie Komisji "Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19" (2020/C 91 I/01).
Pomoc ta może być przyznana przedsiębiorstwom, które nie znajdują się w trudnej sytuacji lub przedsiębiorstwom, które nie znajdowały się w trudnej sytuacji w dniu 31 grudnia 2019r., ale które później napotkały trudności lub znalazły się w trudnej sytuacji w powodu epidemii COVID-19.
IV. Ulgi na podstawie art. 67a ustawy Ordynacja podatkowa – pozostałe przypadki
Niezależnie od powyższego, istnieje możliwość ubiegania się o ulgi podatkowe na ogólnie obowiązujących zasadach.
Przedsiębiorca może ubiegać się o:
- odroczenie terminu płatności lub rozłożenie zapłaty podatku na raty
- odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami
- umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowej lub odsetek za zwłokę od tych zaległości
Wymagane dokumenty:
- wniosek o udzielenie ulg (druk FP-2.1 lub własny) wraz z informacją o sytuacji finansowej lub innymi dowodami wskazującymi na niemożność zapłaty podatku i uprawdopodabniającymi ważny interes podatnika -
- zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) i informacje finansowe za okres 3 ostatnich lat podatkowych, sporządzonych zgodnie z przepisami o rachunkowości w oparciu o przyjętą formę rozliczenia dochodów – w przypadku osób fizycznych lub
- informacje dotyczące sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy, w tym sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat oraz informacja dodatkowa) za okres 3 lat obrotowych,
w przypadku podmiotów zobowiązanych do ich sporządzania zgodnie z ustawą z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości lub inne sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku finansowym;
- właściwe informacje przy ubieganiu się o pomoc de minimis -
- oświadczenia o wysokości otrzymanej publicznej, zgodne z przepisami ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
- dokumenty, oświadczenie z których wynika znaczący spadek przychodów/ dochodów.
Przedsiębiorca posiadający nieruchomość na terenie miasta Bytomia, którego płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19 może ubiegać się o pomoc oferowaną przez Bytom.
Poniżej przedstawiamy warunki i zasady, na jakich można skorzystać ze zwolnienia od podatku od nieruchomości oraz ulg w podatkach lokalnych oraz dokumenty, jakie należy w związku z tym złożyć. Dokumenty należy przekazać do Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych Urzędu Miejskiego w Bytomiu za pośrednictwem poczty polskiej, elektronicznie - ePUAP lub korzystając ze skrzynek wystawionych dla klientów przed budynkiem Urzędu przy ul. Parkowej 2 lub ul. Smolenia 35 w godz.: poniedziałek 7.30-17.30, wtorek – piątek 7.30-15.00.
I. Zwolnienie od podatku od nieruchomości
Przedsiębiorcy, którzy zostali objęci zakazem prowadzenia działalności, wynikającym z przepisów szczególnych wydanych w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 mogą ubiegać się o zwolnienie od podatku od nieruchomości gruntów, budowli oraz budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej na podstawie uchwały nr XXVII/405/20 Rady Miejskiej w Bytomiu z dnia 27 kwietnia 2020 roku.
Zwolnienie od podatku od nieruchomości obejmuje okres od kwietnia do czerwca 2020 roku i dotyczy przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu, z zastrzeżeniem, że nie posiadają zaległości w podatkach lokalnych wobec Gminy Bytom wg stanu na dzień 31 grudnia 2019 roku.
Zwolnienie to dotyczy powierzchni nieruchomości faktycznie wykorzystywanej do danej formy działalności.
Aby skorzystać ze zwolnienia od podatku, po spełnieniu warunków określonych w należy złożyć:
- zgłoszenie zamiaru korzystania ze zwolnienia od podatku od nieruchomości, stanowiący załącznik nr 1 do uchwały -
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 -
- w przypadku osób fizycznych korektę informacji - formularz IN-1 -
- w przypadku osób prawnych korektę deklaracji w sprawie podatku od nieruchomości - formularz DN-1 -
II. Przedłużenie terminów płatności rat podatku od nieruchomości
Przedsiębiorcy, których nie dotyczy zakaz prowadzenia działalności, związany ze skutkami epidemii COVID-19 wynikający z przepisów szczególnych mogą na podstawie uchwały nr XXVII/406/20 Rady Miejskiej w Bytomiu z dnia 27 kwietnia 2020 r. ubiegać się o przedłużenie terminów płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w maju i czerwcu 2020 roku – nie dłużej niż do 30 września 2020 roku.
Przedłużenie terminów płatności rat podatku od nieruchomości, dotyczy przedsiębiorców będących podatnikami podatku od nieruchomości, których płynność finansowa uległa pogorszeniu na skutek spadku przychodów w następstwie wystąpienia COVID-19, z zastrzeżeniem, że nie posiadają zaległości w podatkach lokalnych wobec Gminy Bytom wg stanu na dzień 31 grudnia 2019 r.
Przez spadek przychodów z działalności gospodarczej rozumie się spadek przychodów z działalności gospodarczej nie mniejszy niż o 15% za miesiąc poprzedzający miesiąc złożenia zgłoszenia w stosunku do przychodu uzyskanego za luty 2020 roku.
Aby skorzystać z przedłużenia terminów płatności rat podatku od nieruchomości, po spełnieniu warunków określonych w należy złożyć:
- zgłoszenie zamiaru korzystania z przedłużenia terminów płatności rat podatku od nieruchomości, stanowiący załącznik nr 1 do uchwały -
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 -
III. Ulgi na podstawie art. 67a ustawy Ordynacja podatkowa w związku art. 15zzzh ust. 1 pkt 2 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych
Przedsiębiorcy mający problem z terminowym regulowaniem zobowiązań w czasie epidemii COVID-19, mogą skorzystać z ulg przewidzianych w art. 67a ustawy Ordynacja podatkowa, składając wniosek o:
- odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie zapłaty podatku na raty,
- odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek,
- umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę
Aby skorzystać z wyżej wymienionych ulg należy złożyć:
- uproszczony wniosek o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych dla przedsiębiorców -
- dokumenty potwierdzające pogorszenie płynności finansowej
Wyżej wymienione formy pomocy (w punktach I-III) stanowią pomoc publiczną, o której mowa w Komunikacie Komisji "Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19" (2020/C 91 I/01).
Pomoc ta może być przyznana przedsiębiorstwom, które nie znajdują się w trudnej sytuacji lub przedsiębiorstwom, które nie znajdowały się w trudnej sytuacji w dniu 31 grudnia 2019r., ale które później napotkały trudności lub znalazły się w trudnej sytuacji w powodu epidemii COVID-19.
IV. Ulgi na podstawie art. 67a ustawy Ordynacja podatkowa – pozostałe przypadki
Niezależnie od powyższego, istnieje możliwość ubiegania się o ulgi podatkowe na ogólnie obowiązujących zasadach.
Przedsiębiorca może ubiegać się o:
- odroczenie terminu płatności lub rozłożenie zapłaty podatku na raty
- odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami
- umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowej lub odsetek za zwłokę od tych zaległości
Wymagane dokumenty:
- wniosek o udzielenie ulg (druk FP-2.1 lub własny) wraz z informacją o sytuacji finansowej lub innymi dowodami wskazującymi na niemożność zapłaty podatku i uprawdopodabniającymi ważny interes podatnika -
- zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) i informacje finansowe za okres 3 ostatnich lat podatkowych, sporządzonych zgodnie z przepisami o rachunkowości w oparciu o przyjętą formę rozliczenia dochodów – w przypadku osób fizycznych lub
- informacje dotyczące sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy, w tym sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat oraz informacja dodatkowa) za okres 3 lat obrotowych,
w przypadku podmiotów zobowiązanych do ich sporządzania zgodnie z ustawą z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości lub inne sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku finansowym;
- właściwe informacje przy ubieganiu się o pomoc de minimis -
- oświadczenia o wysokości otrzymanej publicznej, zgodne z przepisami ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
- dokumenty, oświadczenie z których wynika znaczący spadek przychodów/ dochodów.