Stan prac na budowie ul. Katowickiej
18 Kwietnia 2019Podczas dwóch spotkań na placu budowy wykonawca modernizacji torowiska tramwajowego przy ul. Katowickiej poinformował Urząd Miejski w Bytomiu, o stanie prac i utrudnieniach w realizacji inwestycji. Braki w dokumentacji z 2017 r. i konieczność zmiany technologii wykonania płyt torowych na odcinku ul. Siemianowickiej skomplikowały sytuację na placu budowy. Prace trwają.
W ciągu ostatniego miesiąca zakończono prace związane z przebudową torowiska na skrzyżowaniu ulic: Katowickiej, Chorzowskiej, Miarki, Siemianowickiej i Witczaka. Zamontowano płyty torowe na odcinku między ul. Rostka-Zamenhofa-Korfantego, wykonano podbudowę na odcinku od ul. Rostka do pl. Sikorskiego. Obecnie trwają prace przy wykonywaniu podbudowy pod chodnik na odcinku Korfantego-Zamenhofa oraz montaż krawężników.
W tym oraz w ubiegłym tygodniu odbyły się spotkania na placu budowy przy ul. Katowickiej, w których wzięli udział przedstawiciele inwestora – spółki Tramwaje Śląskie SA, wykonawcy, MZDiM oraz wiceprezydent Michał Bieda. Podczas spotkań szukano rozwiązań problemów, jakie wyniknęły podczas realizacji prac.
Niestety w 2017 roku dopuszczono projekt bez rozwiązania problemów z sieciami, założono rozwiązywanie ich na etapie budowy. Chcemy zminimalizować uciążliwości dla mieszkańców ul. Katowickiej. Dlatego ustaliliśmy, że wykonawca nie będzie czekał z budową na brakujące prefabrykaty. Rozpocznie budowę chodników i kładzenie nawierzchni, tam, gdzie jest to już możliwe. Tymczasowo na północnym odcinku ul. Katowickiej zostaną położone kładki, które ułatwią przechodniom przemieszczanie się – mówi wiceprezydent Michał Bieda. Jesteśmy w stałym kontakcie ze spółką Tramwaje Śląskie, która odpowiada za przebudowę ul. Katowickiej. Przekazujemy wszystkie uwagi i skargi mieszkańców do inwestora, z którym na bieżąco staramy się je rozwiązywać tak, aby mieszkańcy jak najmniej odczuwali skutki przedłużających się prac – dodaje wiceprezydent.
Dokumentacja projektowa, którą otrzymał wykonawca robót – konsorcjum firm NDI BALZOLA – w 2017 r. różni się od stanu faktycznego, jaki zastali pracownicy firmy po rozpoczęciu inwestycji. Między innymi okazało się, że grunt pod ulicą jest inny niż ten, który został opisany w dokumentacji, co spowodowało konieczność wprowadzenia zmian do projektu. Dodatkowo, na odcinku budowy przy ul. Siemianowickiej konieczna była zmiana technologii wykonania płyt torowych z prefabrykowanych na wykonywane „na mokro”.
Różnice między dokumentacją projektową przekazaną w 2017 r. a stanem faktycznym zastanym przez wykonawcę robót są znaczące. W trakcie prowadzonej inwestycji okazało się, że pod nawierzchnią ul. Katowickiej znajduje się nie ujęta w projekcie rura gazowa. Ze względu na konieczność wykonania włazów studzienek kanalizacyjnych poza torowiskiem, wykonawca będzie musiał zamówić nowe prefabrykaty pod torowisko – wyjaśnia Paweł Wittich, zastępca dyrektora ds. technicznych MZDiM.
Jak informują przedstawiciele inwestora – Tramwajów Śląskich SA, deklarowany kwietniowy termin zapewnienia przejezdności torowiska nie będzie dotrzymany.
Przypomnijmy, że przebudowa torowiska tramwajowego obejmuje 800-metrowy odcinek od pl. Sikorskiego do ul. Siemianowickiej. Jednotorowa linia tramwajowa zostanie zastąpiona linią dwutorową, zaś szyny nie będą biec po wydzielonym pasie – tramwaje pojadą razem z samochodami środkiem ulicy. Na ul. Katowickiej znajdzie się też przestrzeń na miejsca parkingowe. Trakcja elektryczna nie będzie już montowana do ścian budynków tylko zostanie przesunięta na słupy trakcyjne, z kolei prace drogowe obejmą modernizację jezdni, miejsc postojowych, oświetlenia ulicznego oraz zieleni.
W ciągu ostatniego miesiąca zakończono prace związane z przebudową torowiska na skrzyżowaniu ulic: Katowickiej, Chorzowskiej, Miarki, Siemianowickiej i Witczaka. Zamontowano płyty torowe na odcinku między ul. Rostka-Zamenhofa-Korfantego, wykonano podbudowę na odcinku od ul. Rostka do pl. Sikorskiego. Obecnie trwają prace przy wykonywaniu podbudowy pod chodnik na odcinku Korfantego-Zamenhofa oraz montaż krawężników.
W tym oraz w ubiegłym tygodniu odbyły się spotkania na placu budowy przy ul. Katowickiej, w których wzięli udział przedstawiciele inwestora – spółki Tramwaje Śląskie SA, wykonawcy, MZDiM oraz wiceprezydent Michał Bieda. Podczas spotkań szukano rozwiązań problemów, jakie wyniknęły podczas realizacji prac.
Niestety w 2017 roku dopuszczono projekt bez rozwiązania problemów z sieciami, założono rozwiązywanie ich na etapie budowy. Chcemy zminimalizować uciążliwości dla mieszkańców ul. Katowickiej. Dlatego ustaliliśmy, że wykonawca nie będzie czekał z budową na brakujące prefabrykaty. Rozpocznie budowę chodników i kładzenie nawierzchni, tam, gdzie jest to już możliwe. Tymczasowo na północnym odcinku ul. Katowickiej zostaną położone kładki, które ułatwią przechodniom przemieszczanie się – mówi wiceprezydent Michał Bieda. Jesteśmy w stałym kontakcie ze spółką Tramwaje Śląskie, która odpowiada za przebudowę ul. Katowickiej. Przekazujemy wszystkie uwagi i skargi mieszkańców do inwestora, z którym na bieżąco staramy się je rozwiązywać tak, aby mieszkańcy jak najmniej odczuwali skutki przedłużających się prac – dodaje wiceprezydent.
Dokumentacja projektowa, którą otrzymał wykonawca robót – konsorcjum firm NDI BALZOLA – w 2017 r. różni się od stanu faktycznego, jaki zastali pracownicy firmy po rozpoczęciu inwestycji. Między innymi okazało się, że grunt pod ulicą jest inny niż ten, który został opisany w dokumentacji, co spowodowało konieczność wprowadzenia zmian do projektu. Dodatkowo, na odcinku budowy przy ul. Siemianowickiej konieczna była zmiana technologii wykonania płyt torowych z prefabrykowanych na wykonywane „na mokro”.
Różnice między dokumentacją projektową przekazaną w 2017 r. a stanem faktycznym zastanym przez wykonawcę robót są znaczące. W trakcie prowadzonej inwestycji okazało się, że pod nawierzchnią ul. Katowickiej znajduje się nie ujęta w projekcie rura gazowa. Ze względu na konieczność wykonania włazów studzienek kanalizacyjnych poza torowiskiem, wykonawca będzie musiał zamówić nowe prefabrykaty pod torowisko – wyjaśnia Paweł Wittich, zastępca dyrektora ds. technicznych MZDiM.
Jak informują przedstawiciele inwestora – Tramwajów Śląskich SA, deklarowany kwietniowy termin zapewnienia przejezdności torowiska nie będzie dotrzymany.
Przypomnijmy, że przebudowa torowiska tramwajowego obejmuje 800-metrowy odcinek od pl. Sikorskiego do ul. Siemianowickiej. Jednotorowa linia tramwajowa zostanie zastąpiona linią dwutorową, zaś szyny nie będą biec po wydzielonym pasie – tramwaje pojadą razem z samochodami środkiem ulicy. Na ul. Katowickiej znajdzie się też przestrzeń na miejsca parkingowe. Trakcja elektryczna nie będzie już montowana do ścian budynków tylko zostanie przesunięta na słupy trakcyjne, z kolei prace drogowe obejmą modernizację jezdni, miejsc postojowych, oświetlenia ulicznego oraz zieleni.