• język migowy
  • BIP
Strona główna/Aktualności/Stan prac na budowie ul. Katowickiej

Stan prac na budowie ul. Katowickiej

18 Kwietnia 2019
Podczas dwóch spotkań na placu budowy wykonawca modernizacji torowiska tramwajowego przy ul. Katowickiej poinformował Urząd Miejski w Bytomiu, o stanie prac i utrudnieniach w realizacji inwestycji. Braki w dokumentacji z 2017 r. i konieczność zmiany technologii wykonania płyt torowych na odcinku ul. Siemianowickiej skomplikowały sytuację na placu budowy. Prace trwają.

W ciągu ostatniego miesiąca zakończono prace związane z przebudową torowiska na skrzyżowaniu ulic: Katowickiej, Chorzowskiej, Miarki, Siemianowickiej i Witczaka. Zamontowano płyty torowe na odcinku między ul. Rostka-Zamenhofa-Korfantego, wykonano podbudowę na odcinku od ul. Rostka do pl. Sikorskiego. Obecnie trwają prace przy wykonywaniu podbudowy pod chodnik na odcinku Korfantego-Zamenhofa oraz montaż krawężników.

W tym oraz w ubiegłym tygodniu odbyły się spotkania na placu budowy przy ul. Katowickiej, w których wzięli udział przedstawiciele inwestora – spółki Tramwaje Śląskie SA, wykonawcy, MZDiM oraz wiceprezydent Michał Bieda. Podczas spotkań szukano rozwiązań problemów, jakie wyniknęły podczas realizacji prac.

Niestety w 2017 roku dopuszczono projekt bez rozwiązania problemów z sieciami, założono rozwiązywanie ich na etapie budowy. Chcemy zminimalizować uciążliwości dla mieszkańców ul. Katowickiej. Dlatego ustaliliśmy, że wykonawca nie będzie czekał z budową na brakujące prefabrykaty. Rozpocznie budowę chodników i kładzenie nawierzchni, tam, gdzie jest to już możliwe. Tymczasowo na północnym odcinku ul. Katowickiej zostaną położone kładki, które ułatwią przechodniom przemieszczanie się – mówi wiceprezydent Michał Bieda. Jesteśmy w stałym kontakcie ze spółką Tramwaje Śląskie, która odpowiada za przebudowę ul. Katowickiej. Przekazujemy wszystkie uwagi i skargi mieszkańców do inwestora, z którym na bieżąco staramy się je rozwiązywać tak, aby mieszkańcy jak najmniej odczuwali skutki przedłużających się prac – dodaje wiceprezydent.

Dokumentacja projektowa, którą otrzymał wykonawca robót – konsorcjum firm NDI BALZOLA – w 2017 r. różni się od stanu faktycznego, jaki zastali pracownicy firmy po rozpoczęciu inwestycji. Między innymi okazało się, że grunt pod ulicą jest inny niż ten, który został opisany w dokumentacji, co spowodowało konieczność wprowadzenia zmian do projektu. Dodatkowo, na odcinku budowy przy ul. Siemianowickiej konieczna była zmiana technologii wykonania płyt torowych z prefabrykowanych na wykonywane „na mokro”.

Różnice między dokumentacją projektową przekazaną w 2017 r. a stanem faktycznym zastanym przez wykonawcę robót są znaczące. W trakcie prowadzonej inwestycji okazało się, że pod nawierzchnią ul. Katowickiej znajduje się nie ujęta w projekcie rura gazowa. Ze względu na konieczność wykonania włazów studzienek kanalizacyjnych poza torowiskiem, wykonawca będzie musiał zamówić nowe prefabrykaty pod torowisko – wyjaśnia Paweł Wittich, zastępca dyrektora ds. technicznych MZDiM.

Jak informują przedstawiciele inwestora – Tramwajów Śląskich SA, deklarowany kwietniowy termin zapewnienia przejezdności torowiska nie będzie dotrzymany.

Przypomnijmy, że przebudowa torowiska tramwajowego obejmuje 800-metrowy odcinek od pl. Sikorskiego do ul. Siemianowickiej. Jednotorowa linia tramwajowa zostanie zastąpiona linią dwutorową, zaś szyny nie będą biec po wydzielonym pasie – tramwaje pojadą razem z samochodami środkiem ulicy. Na ul. Katowickiej znajdzie się też przestrzeń na miejsca parkingowe. Trakcja elektryczna nie będzie już montowana do ścian budynków tylko zostanie przesunięta na słupy trakcyjne, z kolei prace drogowe obejmą modernizację jezdni, miejsc postojowych, oświetlenia ulicznego oraz zieleni.
2.jpg 2.jpg
2

Stan prac na budowie ul. Katowickiej

do góry