Rozmawiali o edukacji w czasach pandemii
3 Lutego 2021Z jakimi trudnościami borykają się szkoły w wyniku przejścia na system zdalnego nauczania? Jak motywować i nawiązywać kontakt z uczniami oraz wspierać rodziców? Te i inne zagadnienia były tematem spotkania poświeconego rozwojowi edukacji.
- W wyniku kryzysu związanego z pandemią i przeniesieniem do sieci edukacji na tak długi czas pojawiły się problemy , z którymi wcześniej nie mieliśmy do czynienia. Od początku epidemii staramy się jednak na bieżąco rozwiązywać problemy i służyć wsparciem w tym trudnym czasie - mówił zastępca prezydenta Adam Fras.
Obok władz miasta, w spotkaniu udział wzięli: przedstawiciele Wydziału Edukacji oraz Wydziału Kultury i Sportu, a także bytomscy radni, Adrian Kowalski, prezes Fundacji Ulica oraz Jolanta Bujnarowska-Mączka (Szkoła Podstawowa Mistrzostwa Sportowego), Dagmara Jarosz-Lewandowska (Zespół Szkół Administracyjno- Ekonomicznych i Ogólnokształcących), Witold Sbirenda (Zespół Szkół Gastronomiczno- Hotelarskich), Artur Lubos (Zespół Szkół Technicznych), Jacek Laburda (Zespół Szkół Usługowo- Rzemieślniczych), Zuzanna Nojman (II Liceum Ogólnokształcące), Marta Szmelcer (Ośrodek Interwencji Kryzysowej), Wojciech Żywczok (Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna).
Edukacja pod kontrolą
Z inicjatywy prezydenta Mariusza Wołosza zaproszono do rozmów przedstawicieli wielu środowisk związanych ze szkolnictwem. - To wyjątkowo trudy czas zarówno dla pedagogów jak i rodziców oraz oderwanych od środowiska rówieśniczego uczniów. Dlatego też naszym zadaniem jest reagować na wszelkie sygnały dotyczące tych problemów. Duże znaczenie ma tu dialog wszystkich stron procesu edukacyjnego, czyli rodziców, dzieci, nauczycieli oraz środowiska lokalnego- mówił Adam Fras.
Ważną częścią spotkania było omówienie sytuacji psychologicznej dzieci, zauważalnie pogarszającej się w dobie izolacji i pandemii. W trakcie spotkania zaproponowano wsparcie psychologiczno-pedagogiczne, polegające na współpracy lokalnych instytucji z rodzinami, które potrzebują pomocy.
Trudny czas izolacji
Trudności, jak sygnalizują nauczyciele i rodzice nie brak. Jednymi z najczęściej zgłaszanych są oczywiście te związane z brakiem bezpośredniego kontaktu pomiędzy uczniem a nauczycielem oraz narastającą frustracją i zagubieniem uczniów, którzy są zamknięci w czterech ścianach i pozbawieni kontaktów z rówieśnikami.
Zwracano więc uwagę na istotną rolę szkoły, która powinna skierować ucznia bądź rodzica do odpowiedniej instytucji w celu uzyskania pomocy, propagować poradnictwo anonimowe czy prowadzić spotkania i szkolenia dla nauczycieli, tworząc „sieć samokształcenia pedagogów” przy współpracy z instytucjami pedagogicznymi.
Został także poruszony aspekt relacji między uczniem a wychowawcą oraz zachęcono do prowadzenia warsztatów dla dzieci i młodzieży dotyczących nauki, samo odpowiedzialności za rozwój i edukację. Adrian Kowalski, prezes Fundacji Pomocy Dzieciom ULICA, opowiedział o celach swojej organizacji oraz o tym, jak ważna jest pomoc dzieciom w odkrywaniu i rozwijaniu swoich talentów, pasji, umiejętności osobistych i społecznych.