Robisz przelew? Bądź ostrożny
20 Maja 2019Prokuratura, Policja, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa, ostrzegają przed fałszywymi stronami udającymi pośredników szybkich płatności.
Na atak narażeni są użytkownicy bankowości internetowej i mobilnej robiący zakupy przez internet. Przestępcy podszywają się pod serwisy oferujące szybkie przelewy (np. Dotpay, PayU, czy Przelewy24). Ofiary ataków, które nie zachowają ostrożności, mogą stracić swoje oszczędności.
Problem jest poważny - tylko w marcu odnotowano ponad 100 różnych stron udających pośredników płatności, używanych przez przestępców. Nieświadomi konsumenci ujawniając swoją tożsamość przestępcom mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów i w konsekwencji np. zaciągnięcia zobowiązań finansowych.
Jak reagować w przypadku podejrzenia internetowego oszustwa? Więcej informacji tutaj.
UOKiK przyjrzał się także sprawie telefonicznych zaproszeń na pokazy czy prezentacje. Warto więc wiedzieć, że przedsiębiorca, który dzwoni do konsumenta powinien mieć na to jego wyraźną zgodę. Wynika to z art. 172 Prawa telekomunikacyjnego. Nie wystarczy pytać o nią na początku rozmowy. Zgodnie z prawem, trzeba wcześniej uzyskać zgodę klienta na taki kontakt. Konsument powinien wiedzieć komu, w jakim celu i w jakim zakresie jej udziela.
UOKiK uznał, że Spółki ACS Medica ze Śremu, Smak i Zdrowie( dawniej Philipiak Polska) dzwoniąc do konsumentów bez ich zgody naruszyły zbiorowe interesy konsumentów. Takie działania, nawet jeżeli decyzje są nieprawomocne pomagają w rozwiązywaniu sporów konsumenckich.
Na atak narażeni są użytkownicy bankowości internetowej i mobilnej robiący zakupy przez internet. Przestępcy podszywają się pod serwisy oferujące szybkie przelewy (np. Dotpay, PayU, czy Przelewy24). Ofiary ataków, które nie zachowają ostrożności, mogą stracić swoje oszczędności.
Problem jest poważny - tylko w marcu odnotowano ponad 100 różnych stron udających pośredników płatności, używanych przez przestępców. Nieświadomi konsumenci ujawniając swoją tożsamość przestępcom mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów i w konsekwencji np. zaciągnięcia zobowiązań finansowych.
Jak reagować w przypadku podejrzenia internetowego oszustwa? Więcej informacji tutaj.
UOKiK przyjrzał się także sprawie telefonicznych zaproszeń na pokazy czy prezentacje. Warto więc wiedzieć, że przedsiębiorca, który dzwoni do konsumenta powinien mieć na to jego wyraźną zgodę. Wynika to z art. 172 Prawa telekomunikacyjnego. Nie wystarczy pytać o nią na początku rozmowy. Zgodnie z prawem, trzeba wcześniej uzyskać zgodę klienta na taki kontakt. Konsument powinien wiedzieć komu, w jakim celu i w jakim zakresie jej udziela.
UOKiK uznał, że Spółki ACS Medica ze Śremu, Smak i Zdrowie( dawniej Philipiak Polska) dzwoniąc do konsumentów bez ich zgody naruszyły zbiorowe interesy konsumentów. Takie działania, nawet jeżeli decyzje są nieprawomocne pomagają w rozwiązywaniu sporów konsumenckich.