• język migowy
  • BIP
Strona główna/Aktualności/Proekologicznie, racjonalnie i atrakcyjnie dla firm. Zmiany (..)

Proekologicznie, racjonalnie i atrakcyjnie dla firm. Zmiany w postępowaniu na oczyszczanie miasta

2 Czerwca 2021

Przedłuża się rozstrzygnięcie ogłoszonego w grudniu przetargu na Letnie i zimowe utrzymanie pasa drogowego oraz konserwację zieleni w pasie drogowym na terenie Bytomia.

Przypomnijmy, że w ogłoszonym w grudniu zeszłego roku przetargu na oczyszczanie miasta, wprowadzono szereg wymagań wobec wykonawców, dzięki którym poprawiła nie tylko jakość usług, ale też kontrola zakresu świadczonych dla miasta usług związanych z letnim i zimowym utrzymaniem pasa drogowego i zieleni w otoczeniu dróg.

Dzięki zmianom w postępowaniu na oczyszczanie miasta udało się nie tylko obniżyć koszty zadania, zwiększyć konkurencyjność, ale też uatrakcyjnić ofertę i ściągnąć do miasta wielu wykonawców poprzez inny podział miasta na rejony.

 

Pomimo iż na rozstrzygnięcie postępowania przetargowego  miasto zarezerwowało aż pół roku, nie udało się zakończyć postępowania z wyznaczonym terminie.  

- Począwszy od 22 grudnia ubiegłego roku wpłynęło do nas ponad 100 pytań oferentów, a na zapisy specyfikacji przetargowej aż dwukrotnie wpłynęło odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej złożone przez firmę Jacka Wieczorka, przy czym pierwsze odwołanie zostało wycofane na dzień przed rozprawą. Firma miała do tego prawo, lecz ze względu na jej działania rozstrzygnięcie przetargu opóźniło się o trzy miesiące - mówi Wojciech Harmansa, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów.

 - By uniknąć dalszych opóźnień w procedurze wyboru wykonawcy usług w poszczególnych rejonach, zdecydowaliśmy się na zmiany w specyfikacji zamówienia publicznego. Nie oznacza to jednak, że zrezygnowaliśmy z tak ważnych dla nas norm ekologicznych - mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.

Normy ekologiczne to konieczność

 

Miasto  wycofało się normy Euro 6, która nakładała na wykonawców wyśrubowane warunki sprzętowe dotyczące emisji spalin. Firmy dysponujące takim sprzętem mogły liczyć na dodatkowe punkty w przetargu, jednak w rzeczywistości zapisy te znacznie ograniczały konkurencyjność firm startujących w przetargu.  

Warunkiem brzegowym nadal jest norma Euro 5 dla sprzętów. Oznacza to, że na bytomskie ulice nie wyjadą trujące powietrze stare diesle.

- Nadal utrzymujemy proekologiczne standardy. Chcąc zwiększyć konkurencyjność firm i uniknąć nierozstrzygnięcia przetargu, na podstawie informacji płynących z rynku usług i zapytań oferentów,  zdecydowaliśmy się wycofać kryterium dotyczące normę Euro 6. Mówiąc wprost, w ten sposób  nie tylko uniknęliśmy znacznej podwyżki ceny  za usługę, ale też umożliwiliśmy  wystartowanie w przetargu wielu innym firmom - mówi Wojciech Harmansa.

Podział miasta na 4 rejony


W ogłoszonym w grudniu 2020r. w przetargu na „Letnie i zimowe utrzymanie pasa drogowego oraz konserwację zieleni w pasie drogowym na terenie Bytomia”, miasto zostało podzielone na 4 rejony:
- Rejon I - Szlaki - główne arterie komunikacyjne w mieście;
- Rejon II - Centrum - ścisłe centrum Bytomia oraz centrum północ i zachód;
- Rejon III - Północ - Miechowice, Karb, Stolarzowice, Górniki, Sucha Góra oraz Stroszek;
- Rejon IV - Południe - Bobrek, Szombierki, Łagiewniki oraz Rozbark.

- Dzięki podziale miasta na 4 a nie jak dotychczas  na 8 rejonów, znacznie zwiększyła się atrakcyjność przetargu. Wyznaczone obszary do oczyszczania w pasie drogowym zwiększyły  się niekiedy dwukrotnie, co przełożyło się na zainteresowanie firm. Znaczenie ma także fakt, że po raz pierwszy zdecydowaliśmy się podpisać z wykonawcami umowy na 4 lata - tłumaczy Wojciech Harmansa.

 Polewaczka tylko w umowie

 Zmiany w zapisach specyfikacji dotyczą także polewaczek, czyli samochodów wyposażonych w sprzęt do polewania, zmywania lub zraszania nawierzchni placów, dróg i ulic w czasie dużych upałów.

- Na podstawie informacji docierających z rynku usług oraz analizy poprzednich warunków umowy i stanu faktycznego , wycofaliśmy normę Euro 6 dla tego typu pojazdów, gdyż w ostatnich 2- 3 latach nie wyjechała ona na bytomskie ulice. Zobligowanie firm do zakupu sprzętu, który nie będzie wykorzystywany jest dla nas nieekonomiczne i szkodliwe dla naszych finansów dużo bardziej niż jej jednorazowe przemierzenie bytomskich ulic przez samochód z normą Euro 5.

Zabezpieczenie oczyszczania miasta do czasu rozstrzygnięcia przetargu

Do  końca sierpnia  Miejski Zarząd Dróg i Mostów realizuje 5 umów z wolnej ręki na kwotę około 4 mln zł. Jest to konieczne, żeby miasto było sprzątane pomimo przedłużenia się rozstrzygnięcia przetargu. Planowany koszt zamówienia publicznego na Letnie i zimowe utrzymanie pasa drogowego oraz konserwację zieleni w pasie drogowym na terenie Bytomia opiewa na ok. 50 mln zł.

 

Podobne wiadomości:

do góry