Prace w hali peronowej dworca PKP dobiegają końca
16 Lipca 2024Przebudowa linii kolejowej nr 131 – popularnej magistrali węglowej –wchodzi w decydujący etap. W hali peronowej zakończyły się już prace związane z montażem nowego poszycia dachu, przeszklenia świetlików, a obecnie trwają roboty związane z oświetleniem, zabudową wind oraz prace wykończeniowe w rejonie pierwszego peronu. Halę peronową wieczorami oświetla już granatowy napis ledowy „Bytom”.
– Linia kolejowa nr 131 to bardzo ważny szlak komunikacyjny na Górnym Śląsku. Uwzględniliśmy jej rolę w ramach planowanej budowy centrów przesiadkowych na pl. Wolskiego, w Karbu i Stroszku – mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda. – Jej przebudowa sprawi, że transport z Bytomia do innych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz lotniska w Pyrzowicach będzie szybszy i bardziej komfortowy – podkreśla wiceprezydent Michał Bieda.
Nowy dach hali peronowej z blachy cynkowo-tytanowej
Wybudowana w 1929 roku hala peronowa dworca PKP w Bytomiu przeszła prawdziwą metamorfozę. Po wykonaniu prac związanych ze wzmocnieniem konstrukcji hali i zabezpieczeniem antykorozyjnym oraz montażem krokwi i deskowania, firma PORR SA przystąpiła do montażu nowego poszycia dachu z blachy cynkowo-tytanowej oraz przeszklenia świetlików. Roboty zostały już zakończone, a ich zwieńczeniem był montaż dwóch nowych, ledowych napisów BYTOM, które zamontowane zostały po obydwu stronach hali. Ich wielkość i charakter zostały uzgodnione z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Tym samym zachowane zostały proporcje dawnych, nieczynnych neonów, które przez wiele lat ozdabiały wjazd do hali peronowej dworca PKP.
Hala peronowa dworca PKP w Bytomiu prawie gotowa
5600 mkw. nowego poszycia dachu hali peronowej
Łącznie wykonawca inwestycji musiał wykonać nowe poszycie dachu z blachy cynkowo-tytanowej o powierzchni aż 5600 mkw. W hali znajdują się trzy przebudowane perony kolejowe, na których – zgodnie z decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – zachowano układ płytek w karo. Na nowych peronach już pojawiły się ławki, tablice informacyjne oraz 5 z 7 wind dla osób z niepełnosprawnościami. Będzie także nowe nagłośnienie, oświetlenie oraz czytelne oznakowanie.
Nowe przystanki kolejowe i infrastruktura torowa oraz przebudowa wiaduktów
Na bytomskim odcinku linii kolejowej nr 131 trwa przebudowa przystanku kolejowego w Karbiu oraz budowa nowego przystanku Bytom Stroszek, który znajduje się tuż przy wiadukcie kolejowym nad ul. Strzelców Bytomskich. Cały czas realizowane są roboty związane z przebudową wiaduktów nad ul. Dąbrowa Miejska (gdzie trwa budowa drugiej części wiaduktu), w Zamłyniu (gdzie trwają roboty na przyczółkach wiaduktu), nad ul. Dojazd (gdzie zakończono już prace konstrukcyjne, a obecnie trwają roboty drogowe i związane z przebudową ciepłociągu i kanalizacji w jezdni), nad ul. Chorzowską (gdzie realizowane są prace wykończeniowe).
Nadal trwają również roboty związane z przebudową torowisk kolejowych. Na odcinku Bytom Karb – Nakło Śląskie odbywa się już ruch towarowy po jednym torze, zaś drugi jest przebudowywany. Z kolei na odcinku Chorzów Stary – Bytom Karb trwają zaawansowane prace związane z budową nowej infrastruktury kolejowej.
Wszystkie prace związane z przebudową linii kolejowej nr 131 w Bytomiu powinny zakończyć się w 2025 roku.
Przebudowa stacji Bytom jest częścią dużej inwestycji
Prace modernizacyjne na odcinku magistrali węglowej od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego rozpoczęły się w marcu 2022 roku. W ramach inwestycji zostanie wymienione 76 km torów wraz z siecią trakcyjną. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 217 rozjazdów. Na szlaku Chorzów Batory – Chorzów Miasto zostanie dobudowany dodatkowy tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii kolejowej. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h.
Modernizacja hali peronowej to tylko jeden z etapów przebudowy odcinka magistrali węglowej w Bytomiu. Na odcinku linii nr 131 w Bytomiu modernizowana jest stacja w Bytomiu, przystanek kolejowy w Bytomiu – Karbiu, zaś przystanek Bytom – Stroszek został przesunięty o około 500 metrów na północ w kierunku ul. Strzelców Bytomskich, tak by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek. Ponadto poziom bezpieczeństwa zwiększy z kolei Lokalne Centrum Sterowania Bytom wyposażone w nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują zadanie „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo”. Wartość prac to 1,2 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Podobne wiadomości:
- Uwaga kierowcy! Przebudowa wiaduktu w Radzionkowie. Będą utrudnienia dla kierowców w Radzionkowie i Bytomiu-Stroszku 2025-02-20
- Uwaga kierowcy! Od piątku, 21 lutego kolejna zmiana w organizacji ruchu pod wiaduktem na ul. Zabrzańskiej 2025-02-19
- Uwaga kierowcy! Rusza kolejny etap remontu wiaduktu nad ul. Strzelców Bytomskich w Stroszku 2025-02-07
- Historyczny neon znowu świeci 2024-12-19
- 15 grudnia wróciły pociągi do Bytomia od strony Tarnowskich Gór i Chorzowa 2024-12-15
- Przebudowa wiaduktu nad ul. Zabrzańską. 6 i 7 listopada przejazd pod wiaduktem będzie zamykany na noc 2024-11-06
- Kolej na dobre przesiadki w GZM 2024-10-31
- Przebudowa linii kolejowej nr 131 dobiega końca. Ruch towarowy został już przywrócony 2024-10-28
- Remontowana hala peronowa w Bytomiu już działa – od dziś korzystają z niej pasażerowie Kolei Śląskich 2024-10-16
- Z przebudowanej hali peronowej w Bytomiu znowu odjadą pociągi 2024-10-11