• język migowy
  • BIP
Strona główna/Aktualności/Poinformuj ZUS o zmianie adresu

Poinformuj ZUS o zmianie adresu

11 Lutego 2021

Zmieniasz adres zamieszkania , a może adres e-mail? Pamiętaj, by poinformować o tym ZUS. Wskazanie prawidłowych i aktualnych danych ma duży wpływ nie tylko na przepływ informacji, ale także na wypłatę świadczeń. Zdarza się, że renta bądź emerytura wraca do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, gdyż klient nie powiadomił o zmianie miejsca zamieszkania.

To bardzo ważne, by pamiętać o poinformowaniu ZUS o każdej zmianie adresu. Korespondencja, która wysyłana jest do klientów, kierowana jest pod ten adres, który jako ostatni został podany. Zatem, jeśli nie jest on zaktualizowany przez klienta, a list zostanie wysłany właśnie pod stary adres, gdzie dana osoba już nie przebywa, to taka korespondencja będzie doręczona skutecznie. Skutki jej doręczenia będą obciążały klientów jako adresata.

Dlatego, aby list trafił pod właściwy adres, klienci zobowiązani są zgłaszać do urzędu każdą jego aktualizację, w tym także zmianę adresu elektronicznego.

Obowiązki pełnomocnika


W przypadku, gdy do załatwiania w ZUS spraw upoważniony został przedstawiciel lub pełnomocnik, osoba ta staje się stroną w postępowaniu z ZUS. Wówczas również ten przedstawiciel lub pełnomocnik ma obowiązek informować o zmianie adresu do doręczeń korespondencji z ZUS - w tym adresu elektronicznego.

Dbaj o swoje dane


Brak aktualnego adresu może spowodować, że z korespondencją potencjalnie może się zapoznać osoba do tego nieuprawniona. W takim przypadku istnieje ryzyko naruszenia praw i wolności związanych z udostępnieniem danych osobowych zawartych w korespondencji. Może to spowodować szkody materialne i niematerialne, w tym tak poważne jak kradzież tożsamości, nadużycia i straty finansowe lub naruszenie dobrego imienia.

Aktualizacja w przepisach prawa


Zgodnie z przepisem art. 41 Kodeksu postępowania administracyjnego, w toku postępowania strony oraz ich przedstawiciele i pełnomocnicy mają obowiązek zawiadomić organ administracji publicznej o każdej zmianie swojego adresu, w tym adresu elektronicznego. W razie zaniedbania tego obowiązku doręczenie pisma pod dotychczasowym adresem ma skutek prawny.

Podobne wiadomości:

do góry