Podsumowanie prototypowej organizacji ruchu na ul. Miarki
18 Listopada 2021Wprowadzona w połowie września na ulicy Miarki prototypowa, tymczasowa zmiana organizacji została poddana szczegółowym badaniom oraz konsultacjom społecznym. Wyniki tych badań i konsultacji zostały zaprezentowane 18 listopada podczas spotkania z mieszkańcami w Centrum Integracji Społecznej.
Mieszkańcy Bytomia byli aktywnymi uczestnikami badań prowadzonych przez zespół Metropolitalnej Szkoły Prototypowania oraz pracowników Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów. Od 4 do 7 października 320 mieszkańców i użytkowników ulicy Miarki wzięło udział w konsultacjach społecznych. Równolegle, oprócz prowadzenia wywiadów z udziałem mieszkańców, zespół Metropolitalnej Szkoły Prototypowania przeprowadził badania wielkości, struktury, natężenia ruchu oraz parkowania. Podczas spotkania z mieszkańcami ul. Miarki i użytkownikami drogi, które odbyło się w Centrum Integracji Społecznej 18 listopada, poznaliśmy wyniki prowadzonych badań oraz konsultacji społecznych.
Co o prototypowej organizacji ruchu przy ul. Miarki myślą mieszkańcy?
W ramach tymczasowej organizacji ruchu wprowadzone zostały dodatkowe miejsca postrojowe. Parkowanie zostało przeniesione na jezdnię. Stworzenie dodatkowych miejsc parkingowych w ramach prototypowej organizacji ruchu przy ul. Miarki pozwoliło ograniczyć problem parkowania w miejscach niedozwolonych i wpłynęło na uporządkowanie parkowania.
Samochody poruszające się ulicą Miarki w ponad połowie przypadków to samochody z innymi rejestracjami niż bytomskie. Oznacza to, że ul. Miarki traktowana jest przez wielu kierowców jako droga tranzytowa.
Zawężenie jezdni do jednego pasa ruchu oraz wprowadzenie esowania toru jazdy wpłynęło na ograniczenie prędkości pojazdów poruszających się ulicą Miarki. Podczas pomiarów prędkości dokonywanych przed wprowadzeniem prototypowej organizacji ruchu, na wysokości budynku Zakładu Ubezpieczeń Społecznych średnia prędkość pojazdów wynosiła 62 km/h - przy ograniczeniu prędkości do 50 km/h. Tymczasem pomiary prędkości prowadzone w trakcie trwania prototypu wskazały, że średnia prędkość poruszających się pojazdów w tym miejscu wynosi 41 km/h. Podobne pomiary prędkości były prowadzone przy skrzyżowaniu ul. Miarki z ul. Dojazd - przed wprowadzoną zmianą, średnia prędkość wynosiła tu 58 km/h (przy ograniczeniu do 50 km/h), a w wyniku wprowadzonej zmiany - 45 km/h.
Jedną z metod ewaluacji projektu prototypowej organizacji ruchu przy ul. Miarki były badania prowadzone wśród mieszkańców i użytkowników ul. Miarki w formie bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych. W trwających od 4 do 7 października na ul. Miarki badaniach wzięło udział 320 osób, w tym 175 mieszkańców oraz 145 innych użytkowników drogi. Spośród osób, które wzięły udział w konsultacjach społecznych, 81% mieszkańców i 65% innych użytkowników drogi pozytywnie wypowiedziała się o utworzeniu nowego przejścia dla pieszych przy ul. Miarki na wysokości budynku nr 52. 61% spośród respondentów będących mieszkańcami oraz 43% pozostałych użytkowników drogi akceptuje funkcjonowanie drogi rowerowej wzdłuż ul. Miarki. Biorący udział w badaniu również pozytywnie ocenili utworzenie dodatkowych miejsc parkingowych wzdłuż ul. Miarki (70% mieszkańców oraz 56% pozostałych użytkowników drogi). Zapytani o rozwiązanie wprowadzające parkowanie samochodów na jezdni, 65% mieszkańców wypowiedziało się na ten temat pozytywnie (podobnie 32% pozostałych użytkowników drogi). 60% mieszkańców ul. Miarki i 30% użytkowników drogi akceptowała wprowadzone w ramach prototypowej organizacji ruchu zwężenie jezdni, natomiast dla 63% mieszkańców i 43% użytkowników drogi akceptowalnym rozwiązaniem okazało się tzw. esowanie jezdni.
Jeśli chodzi o badania hałasu, po zmianie nie mamy do czynienia z hałasem punktowym - hałas przy zamkniętym oknie zmalał, natomiast przy otwartym oknie, wartości hałasu są tylko nieznacznie obniżone.
Konieczny wzrost przepustowości ul. Miarki
Tymczasowa organizacja ruchu przy ul. Miarki poprawiła bezpieczeństwo, zredukowała prędkość pojazdów, ale w godzinach szczytu ograniczyła przepustowość ulicy.
Spadek płynności ruchu miał wpływ na większe niż zwykle utrudnienia na ul. Zabrzańskiej i Łagiewnickiej podczas szczytu komunikacyjnego. Jak wynika z dodatkowych analiz przeprowadzonych przez Miejski Zarząd Dróg i Mostów i stworzonego model ruchu, pojawił się problem z wyjazdem na ul. Miarki spod wiaduktu drogowego na Zamłyniu podczas popołudniowego szczytu komunikacyjnego.
Jak będzie wyglądała nowa organizacja ruchu przy ul. Miarki?
Tymczasowo, do czasu zaprojektowania i wprowadzenia docelowej organizacji ruchu, przejazd ul. Miarki zostanie upłynniony poprzez dodanie tymczasowej sygnalizacji świetlnej na wysokości skrzyżowania z ul. Moniuszki oraz poprzez wydłużenie suwaka.

Spotkanie z mieszkańcami w sprawie organizacji ruchu na ulicy Miarki
Spotkanie z mieszkańcami w sprawie organizacji ruchu na ulicy Miarki
W połowie przyszłego roku na ul. Miarki zostanie wprowadzona nowa organizacja ruchu. Wzdłuż ul. Miarki zostaną wprowadzone dwa zawężone do 3,25 m szerokości pasy ruchu. Na przejściach dla pieszych zostaną wprowadzone zawężenia i azyle. Dzięki temu rozwiązaniu, prędkość pojazdów wzdłuż ul. Miarki zostanie ograniczona. Na jezdni oraz częściowo na chodniku zostaną wprowadzone pasy postojowe. Po północnej stronie drogi znajdzie się ciąg pieszo-rowerowy. Planujemy także pozostawienie przejścia dla pieszych na odcinku od skrzyżowania z ul. Dojazd do rozwidlenia drogi. Zachowane zostanie wprowadzone przejście dla pieszych na ul. Miarki.
Na czym polegały zmiany przy ul. Miarki?
Przypomnijmy, że w ramach prototypowej, tymczasowej organizacji ruchu na ul. Miarki zostało wprowadzone esowanie jezdni, czyli odgięcie toru jazdy dla samochodów. Jezdnia ul. Miarki została też zawężona - z dwóch pasów do jednego na odcinku od gmachu poczty do budynku numer 54, z pozostawieniem odcinka dwupasmowego na początku (od skrzyżowania z pl. Wolskiego i ul. Jagiellońską do gmachu poczty) i na końcu (od budynku nr 54 do rozplotu jezdni w kierunkach na Kraków i na Katowice), a także pasów dodatkowych do skrętu w lewo. Wzdłuż prawie całej ul. Miarki została poprowadzona ścieżka rowerowa. Biegnie ona północną częścią jezdni z wyjątkiem krótkiego fragmentu w sąsiedztwie skrzyżowania z ul. Matejki, gdzie dopuszczony jest ruch rowerowy na chodniku.
Prototypowy projekt zmian organizacji ruchu ul. Miarki w Bytomiu opracował zespół Metropolitalnej Szkoły Prototypowania prowadzonej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Gmina Bytom otrzymała z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii dofinansowanie w kwocie 70 tys. zł na realizację projektu, który jest największym tego typu w naszym kraju, prowadzonym na najdłuższym odcinku drogi, będącej częścią DK 94.