• język migowy
  • BIP
Strona główna/Aktualności/PKP planują modernizację i remonty dworców kolejowych. (..)

PKP planują modernizację i remonty dworców kolejowych. Dworzec w Bytomiu na liście podstawowej

25 Września 2025

Spółka Polskie Koleje Państwowe S.A. przygotowała nowy program inwestycyjny, w ramach którego zaplanowane zostały modernizacje i remonty istniejących dworców oraz budowa zupełnie nowych obiektów dla pasażerów. Na liście podstawowej znalazł się dworzec kolejowy w Bytomiu, który zgodnie z założeniami spółki PKP zostanie przebudowany.

PKP planują modernizację i remonty dworców kolejowych. Dworzec w Bytomiu na liście podstawowej - na zdjęciu budynek dworca PKP w Bytomiu

- Dla pasażerów korzystających ze zmodernizowanej hali peronowej i linii kolejowej 131 w Bytomiu to dobra wiadomość. Apelowaliśmy do Polskich Kolei Państwowych o modernizację budynku dworca kolejowego, który ostatni remont przechodził w 2014 roku – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.

183 inwestycje na 181 dworcach

W ramach nowego programu „Dworce Przyjazne Pasażerom” zaplanowane zostały 183 inwestycje na 181 dworcach, z czego na realizację 106 inwestycji obejmujących modernizację, budowę, remont czy doposażenie zabezpieczone zostały środki finansowe w wysokości 1,4 mld zł netto (ponad 1,7 mld zł brutto). Realizacja Programu rozpocznie się jeszcze w 2025 roku, a w przypadku pozyskania dodatkowych funduszy przez spółkę PKP możliwe będzie przeprowadzenie kolejnych 77 inwestycji dworcowych.

Poprawa jakości obsługi i zwiększenie ruchu pasażerskiego

Głównym celem programu Dworce Przyjazne Pasażerom (DPP) jest poprawa jakości obsługi na dworcach kolejowych dla jak największej liczby pasażerów, a także stworzenie funkcjonalnych, dostępnych dla wszystkich (w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania) dworców, stosując proekologiczne rozwiązania i wykorzystując ich potencjał jako centrów przesiadkowych integrujących różne rodzaje transportu zbiorowego i indywidualnego.

Zaplanowane inwestycje przez PKP zostały podzielone na cztery tzw. komponenty: inwestycyjny, efektywnościowy, remontowy i turystyczny. Dworzec w Bytomiu znalazł się w komponencie pierwszym, czyli inwestycyjnym zakładającym nie tylko kompleksową przebudowę istniejących dworców, ale również budowę zupełnie nowych obiektów. Na liście tej oprócz Bytomia znalazły się dworce w m.in. w Lublinie, Poznaniu, Warszawie Centralnej, ale także Mielcu, Jeleniej Górze, Ostrowcu Świętokrzyskim, Opocznie czy Mikołowie.

Warto wspomnieć, że przebudowa dworca PKP w Bytomiu znalazła się na liście podstawowej inwestycji kolejowych związanych z realizacją programu Dworce Przyjazne Pasażerom.

Budynek dworca pamięta czasy Republiki Weimarskiej

Obecny budynek dworca kolejowego w Bytomiu został zbudowany według projektu architekta dyrekcji kolei w Opolu Wilhelma Grossarta, który był również autorem projektu architektonicznego dworca w pobliskich Gliwicach. Dworzec powstał w latach 1927 – 1929, a jego otwarcie nastąpiło tuż przed świętami Bożego Narodzenia 17 grudniu 1929 roku.
Wśród ciekawostek związanych z dworcem był zegar na wieży nowego dworca kolejowego, który jak pisała w 1929 polska prasa:

„był trzecim co do wielkości w całych Niemczech, a średnica zegara wynosi 3,5 metrów. Zegar poruszany jest przez specjalny motor. Jedna z wskazówek waży sama centnar /tj. ok 50 kg/”

Warto wspomnieć, że dworzec z 1929 roku był już trzecim obiektem tego typu i powstał w miejscu dwóch poprzednich dworców, które zbudowano jeszcze w XIX wieku. Budynkowi dworca PKP w stylu modernizmu z czerwonej cegły z wieżą zegarową towarzyszyła budowa stalowej, wolno stojącej hali peronowej /o wymiarach 39,5 m na 140 m/ z ram w formie trójprzegubowych łuków ze szklanym dachem nad peronami, która obsługiwała w okresie międzywojennym pociągi do Niemiec.

Budynek dworca PKP, jak i hala peronowa zostały po II wojnie światowej przebudowane. Elewację dworca pokryto tynkiem, zaś szklenie hali zastąpiono blachą, zacierając tym samym pierwotny wygląd obiektów. Kolejnej modernizacji budynek dworca doczekał się dopiero w 2014 roku. Wówczas zmodernizowano wnętrze budynku poczekalni dworca PKP oraz podziemne dojścia do peronów, remontując posadzki, okładziny na ścianach, wymieniając drzwi oraz wyposażenie poczekalni na dworcu.

Podobne wiadomości:

do góry