• język migowy
  • BIP
Strona główna/Aktualności/Nowe poszycie dachu hali peronowej dworca PKP prawie gotowe

Nowe poszycie dachu hali peronowej dworca PKP prawie gotowe

15 Marca 2024

Prace związane z montażem nowego poszycia dachu hali peronowej dworca PKP w Bytomiu wchodzą w decydującą fazę. Wykonawca inwestycji – PORR SA – zakończył montaż deskowania, wykonał także ponad połowę nowego poszycia dachu z blachy cynkowo-tytanowej. Na ukończeniu jest montaż przeszklenia świetlików. Prace modernizacyjne trwają także na stacji Bytom-Karb i Bytom-Stroszek, a także na prawie wszystkich wiaduktach kolejowych na bytomskim odcinku linii kolejowej nr 131.

Nowe poszycie dachu hali peronowej dworca PKP prawie gotowe

– Trwająca przebudowa linii kolejowej nr 131 w Bytomiu weszła w decydujący etap. Prace budowlane zaawansowane są na całym odcinku obejmującym granice naszego miasta – mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda. – Realizacja tej ważnej dla miasta inwestycji z pewnością wpłynie na szybki, komfortowy i dogodny transport dla mieszkańców Bytomia i innych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz lotniska w Pyrzowicach – podkreśla wiceprezydent Michał Bieda.

Dach hali peronowej z blachy cynkowo-tytanowej na ukończeniu

Wybudowana w 1929 roku hala peronowa dworca PKP w Bytomiu przechodzi prawdziwą metamorfozę. Po wykonaniu prac związanych z wzmocnieniem konstrukcji hali i zabezpieczeniem antykorozyjnym oraz montażem krokwi i deskowaniu, firma PORR SA przystąpiła do montażu nowego poszycia dachu z blachy cynkowo-tytanowej oraz przeszklenia świetlików. Roboty te są już bardzo zaawansowane, a wykonawca do kwietnia planuje zakończyć prace związane z montażem nowego poszycia dachu poza ścianą boczną. Ze względu na prowadzone prace torowe konieczne jest tam zabezpieczenie szkła przed ewentualnym uszkodzeniem.

Łącznie wykonawca inwestycji będzie musiał wykonać nowe poszycie dachu z blachy cynkowo-tytanowej o powierzchni aż 5600 mkw.

Nowe poszycie dachu hali peronowej dworca PKP prawie gotowe (1) Nowe poszycie dachu hali peronowej dworca PKP prawie gotowe  (1)
12

Nowe poszycie dachu hali peronowej dworca PKP prawie gotowe

Demontaż torów, budowa nowych peronów oraz przebudowa i remonty wiaduktów kolejowych

Przebudowa torów na odcinku linii nr 131 z Chorzowa Starego do Bytomia-Karbia weszła w kolejny etap dzięki zamknięciu ruchu towarowego. To umożliwiło demontaż sieci oraz torów, a także urządzeń sterowania ruchem kolejowym poza odcinkiem zapewniającym komunikację pasażerską Bytomia z Gliwicami. Na stacji w Bytomiu oraz przystankach kolejowych Bytom-Karb i Bytom-Stroszek wykonawca nadal realizuje przebudowę lub budowę peronów, zaś w rejonie przystanku kolejowego Bytom-Karb trwają także prace przygotowawcze do przebudowy torów w kierunku linii kolejowej nr 165 łączącej Karb z Bobrkiem.

Na całym bytomskim odcinku linii kolejowej nr 131 przebudowywane lub remontowane są również wiadukty kolejowe. W planach wykonawca ma jeszcze remont wiaduktu nad linią tramwajową w Rozbarku łączącą Bytom z Chorzowem. Remont tego obiektu nie powinien mieć wpływu na kursowanie tramwajów łączących centrum z Rozbarkiem, Łagiewnikami i Chorzowem.

Wszystkie prace związane z przebudową linii kolejowej nr 131 w Bytomiu powinny zakończyć się w 2025 roku.

Przebudowa stacji Bytom jest częścią dużej inwestycji na odcinku Chorzów Batory-Nakło Śląskie

Prace modernizacyjne na odcinku Magistrali Węglowej od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego rozpoczęły się w marcu 2022 roku. W ramach inwestycji zostanie wymienione 76 km torów wraz z siecią trakcyjną. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 217 rozjazdów. Na szlaku Chorzów Batory – Chorzów Miasto zostanie dobudowany dodatkowy tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii kolejowej. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h.

Modernizacja hali peronowej to tylko jeden z etapów przebudowy odcinka Magistrali Węglowej w Bytomiu. Na stacji w Bytomiu przebudowane zostaną trzy perony, które będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a to dzięki wyposażeniu wejść na perony w windy. Przebudowywane są również dwa tunele umożliwiające dojście do peronów: główny łączący budynek dworca z peronami oraz zachodni, umożliwiający nie tylko dojście do peronów, ale także łączący pl. Wolskiego z Zamłyniem i przystankami tramwajowo-autobusowymi przy ul. Zabrzańskiej.

Na odcinku linii nr 131 w Bytomiu zmodernizowana zostanie stacja w Bytomiu przystanek kolejowy w Bytomiu - Karbiu, zaś przystanek Bytom - Północny zostanie przesunięty o około 500 metrów na północ w kierunku ul. Strzelców Bytomskich, tak by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek. Na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki, stojaki na rowery, a także tablice informacyjne. Ponadto poziom bezpieczeństwa zwiększy z kolei Lokalne Centrum Sterowania Bytom wyposażone w nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują zadanie „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo”. Wartość prac to 1,2 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Podobne wiadomości:

do góry