Niewyczerpane są pokłady kultury
28 Maja 2019Pobudzać kreatywność młodych, uczyć ich otwartości, współpracy i szacunku do innych. To wszystko daje kontakt ze sztuką. Wczoraj /27 maja/ w Teatrze Rozbark zainaugurowano projekt Pokłady Kultury, którego celem jest stworzenie miejskiego programu edukacji kulturalnej.
Gdyby chcieć uchwycić ten moment, kiedy edukacja kulturalna została zepchnięta na dalszy plan, musielibyśmy się cofnąć wiele lat. Rozwijając w młodych kompetencje twarde, ukierunkowane na konkretną wiedzę, przez szereg lat system edukacji lekceważył potrzebę kształtowania wśród dzieci i młodzieży kompetencji społecznych. A ponieważ nie chcemy wychowywać cyborgów, czas zmienić priorytety. W Europie ten błąd już zrozumiano - mówi Katarzyna Michalska, polonistka, koordynatorka projektu.
Pokłady Kultury to trzyletnie działanie, którego założeniem jest stworzenie uniwersalnego programu edukacji kulturalnej, opartego na podnoszeniu kompetencji nauczycieli, budowaniu narzędzi i wreszcie świadomym uczestnictwie w kulturze kadry pedagogicznej oraz ich uczniów. Do projektu zaprosiliśmy nauczycieli z trzydziestu bytomskich szkół, którzy staną się koordynatorami edukacji kulturalnej w swojej placówce, tworząc jednocześnie sieć miejskich koordynatorów. Zależy nam na tym, aby w nasze działanie zaangażowały się osoby, które zrobią to z prawdziwej potrzeby i pasji. Tylko zafascynowany swoją pracą nauczyciel jest w stanie pociągnąć za sobą młodych - mówi Katarzyna Michalska.
Na nauczycieli, którzy wezmą udział w projekcie czeka cykl spotkań warsztatowych, które poprowadzą specjaliści z zakresu edukacji kulturalnej. Przy wyborze mentorów, korzystałam z bazy wspaniałych pedagogów, których przez wiele lat spotykałam na swojej zawodowej ścieżce. Zaprosiłam więc ludzi, którzy mają świetny warsztat pracy, doświadczenie oraz z zapałem przyjęli moją propozycję. Jestem przekonana, że te warsztaty będą przeprowadzone na najwyższym poziomie - zapewnia Michalska.
Warsztaty poprowadzą m.in.: Łukasz Dziuba z Regionalnego Instytutu Kultury w Katowicach, dr Agata Cabała z Uniwersytetu Śląskiego, Ewa Kokot, artystka sztuk wizualnych, Agata Tecl-Szubert z Filmoteki Śląskiej, którą pamiętamy jeszcze z CSW Kronika i jej projektów dla najmłodszych odbiorców sztuki współczesnej. Zaproszenie do projektu przyjęła także współpracująca z Instytutem Teatralnym Aleksandra Drzazga oraz Anna Rak z Muzeum Górnośląskiego.
Chcemy wspierać potencjał nauczycieli, współtworzyć spójną koncepcję kształcenia, dzięki której uczniowie nabędą kompetencje, by móc wykorzystać je także z korzyścią dla Bytomia. Dlatego ważnym elementem projektu będą stworzone na zakończenie, autorskie, roczne programy edukacji kulturalnej, z których trzy otrzymają dofinansowanie i będą realizowane w kolejnym roku trwania projektu - mówi Katarzyna Michalska.
Założeniem projektu jest również stworzenie Mapy Pokładów Kultury, a więc miejsc i osób na terenie naszego miasta, które mogą wspierać bytomskie placówki oświatowe w realizacji swoich zadań. Partnerami projektu realizowanego w Teatrze ROZBARK są Opera Śląska, Muzeum Górnośląskie, instytucja wiodąca w projekcie - Bytomskie Centrum Kultury i CSW Kronika oraz Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach.
Projekt został objęty wsparciem merytorycznym Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego oraz Regionalnego Instytutu Kultury w Katowicach. Realizacja projektu została dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Edukacja Kulturalna 2019.
Gdyby chcieć uchwycić ten moment, kiedy edukacja kulturalna została zepchnięta na dalszy plan, musielibyśmy się cofnąć wiele lat. Rozwijając w młodych kompetencje twarde, ukierunkowane na konkretną wiedzę, przez szereg lat system edukacji lekceważył potrzebę kształtowania wśród dzieci i młodzieży kompetencji społecznych. A ponieważ nie chcemy wychowywać cyborgów, czas zmienić priorytety. W Europie ten błąd już zrozumiano - mówi Katarzyna Michalska, polonistka, koordynatorka projektu.
Pokłady Kultury to trzyletnie działanie, którego założeniem jest stworzenie uniwersalnego programu edukacji kulturalnej, opartego na podnoszeniu kompetencji nauczycieli, budowaniu narzędzi i wreszcie świadomym uczestnictwie w kulturze kadry pedagogicznej oraz ich uczniów. Do projektu zaprosiliśmy nauczycieli z trzydziestu bytomskich szkół, którzy staną się koordynatorami edukacji kulturalnej w swojej placówce, tworząc jednocześnie sieć miejskich koordynatorów. Zależy nam na tym, aby w nasze działanie zaangażowały się osoby, które zrobią to z prawdziwej potrzeby i pasji. Tylko zafascynowany swoją pracą nauczyciel jest w stanie pociągnąć za sobą młodych - mówi Katarzyna Michalska.
Na nauczycieli, którzy wezmą udział w projekcie czeka cykl spotkań warsztatowych, które poprowadzą specjaliści z zakresu edukacji kulturalnej. Przy wyborze mentorów, korzystałam z bazy wspaniałych pedagogów, których przez wiele lat spotykałam na swojej zawodowej ścieżce. Zaprosiłam więc ludzi, którzy mają świetny warsztat pracy, doświadczenie oraz z zapałem przyjęli moją propozycję. Jestem przekonana, że te warsztaty będą przeprowadzone na najwyższym poziomie - zapewnia Michalska.
Warsztaty poprowadzą m.in.: Łukasz Dziuba z Regionalnego Instytutu Kultury w Katowicach, dr Agata Cabała z Uniwersytetu Śląskiego, Ewa Kokot, artystka sztuk wizualnych, Agata Tecl-Szubert z Filmoteki Śląskiej, którą pamiętamy jeszcze z CSW Kronika i jej projektów dla najmłodszych odbiorców sztuki współczesnej. Zaproszenie do projektu przyjęła także współpracująca z Instytutem Teatralnym Aleksandra Drzazga oraz Anna Rak z Muzeum Górnośląskiego.
Chcemy wspierać potencjał nauczycieli, współtworzyć spójną koncepcję kształcenia, dzięki której uczniowie nabędą kompetencje, by móc wykorzystać je także z korzyścią dla Bytomia. Dlatego ważnym elementem projektu będą stworzone na zakończenie, autorskie, roczne programy edukacji kulturalnej, z których trzy otrzymają dofinansowanie i będą realizowane w kolejnym roku trwania projektu - mówi Katarzyna Michalska.
Założeniem projektu jest również stworzenie Mapy Pokładów Kultury, a więc miejsc i osób na terenie naszego miasta, które mogą wspierać bytomskie placówki oświatowe w realizacji swoich zadań. Partnerami projektu realizowanego w Teatrze ROZBARK są Opera Śląska, Muzeum Górnośląskie, instytucja wiodąca w projekcie - Bytomskie Centrum Kultury i CSW Kronika oraz Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach.
Projekt został objęty wsparciem merytorycznym Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego oraz Regionalnego Instytutu Kultury w Katowicach. Realizacja projektu została dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Edukacja Kulturalna 2019.