Jak uczyć dyslektyka obcego języka?
25 Listopada 2019Dysleksja - zmora nauczycieli, ale przez wszystkim uczniów, którym przez lata przyklejano łatkę leni i nieuków. Zagadnieniem tym w kontekście nauczania języków obcych zajmują się naukowcy z Politechniki Śląskiej, którzy zaprosili do współpracy zagranicznych partnerów. W środę, 27 listopada zaprezentują swoje badania podczas konferencji w Bytomiu.
Gośćmi konferencji, która rozpocznie się o 13.00 w Sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Bytomiu przy ul. Parkowej 2, będą prof. Beata Pituła, dyrektorka Instytutu Badań nad Edukacją i Komunikacją Politechniki Śląskiej, dr Iwona Sosnowska-Wieczorek, prezeska Fundacji In Corpore. Stronę polską reprezentują także specjaliści pod kierunkiem prof. Przemysława Gębala z Politechniki Śląskiej i Uniwersytetu Warszawskiego, autora m.in. tomu "Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie".
Polskie doświadczenia w zakresie nauczania języka angielskiego uczniów z dysleksją przedstawi także dr Katarzyna Bogdanowicz z Ogólnokształcącego Liceum Programów Indywidualnych w Gdańsku, autorka wielu publikacji poświeconych problematyce dysleksji rozwojowej w kontekście nauczania języków obcych. Niemieckie praktyki i w pracy z uczniami borykającymi się z dysleksją zaprezentuje dr David Gerlach z Uniwersytetu w Marburgu, a o pracy włoskich pedagogów opowie prof. Michele Daloiso z Uniwersytetu w Parmie.
Problem dysleksji dotyczy dość licznej grupy osób. Z dostępnych źródeł wynika, że dotyka on od 10 do 15 % populacji. Osoby z dysleksją mają zwykle problemy z koncentracją i podzielnością uwagi. W wymiarze lingwistycznym wykazują szereg trudności w odróżnianiu podobnych dźwięków i liter, często je zamieniają, opuszczają lub dopisują dodatkowe.
To wszystko powoduje, że wymagają oni szczególnego podejścia nauczycieli oraz akceptacji swojego sposobu funkcjonowania i rozwoju językowego w klasie, także na zajęciach z języków obcych - mówi prof. Przemysław Gębal, zastępca dyrektora Instytutu Badań nad Edukacją i Komunikacją Politechniki Śląskiej. Taki jest też cel realizowanego przez grupę międzynarodowych fachowców projektu ENGaGE: Digital English and German task bank for 4th to 8th dyslexic learnenrs, którego idee przybliżymy na konferencji w Bytomiu - dodaje.
Projekt ENGaGE realizowany jest w oparciu o doświadczenia partnerów z Węgier, Czech, Wielkiej Brytanii, a jego celem było przygotowanie pakietów multimedialnych zadań i aktywności lekcyjnych do wykorzystania przez nauczających języka angielskiego i niemieckiego na zajęciach w klasach IV-VIII szkół podstawowych.
W ramach projektu opracowaliśmy moduły szkoleniowo-treningowe dla nauczycieli, które maja im pomóc w rozwijaniu kompetencji i umiejętności językowych uczniów z dysleksją. Warto wspomnieć, iż w kwestii badań polskich i przyjmowanych w naszym kraju rozwiązań dydaktycznych wypadamy na arenie europejskiej bardzo pozytywnie. Polskie szkoły coraz lepiej rozumieją potrzeby dyslektyków i wiedzą, w jaki sposób z nimi pracować - mówi Przemysław Gębal.
Co ciekawe, niektóre języki są bardziej przyjazne dla dyslektyków, niż inne. Czasem język obcy może być dla nich czymś łatwiejszym niż język ojczysty. Będziemy o tym szeroko mówić na naszej konferencji. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że osoby z dysleksją dysponują pakietem swoich wyjątkowych zdolności, które należy wykorzystać i przekuć w potencjał edukacyjny - mówi Przemysław Gębal.
Organizatorami konferencji są: Instytut Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego (który jest polskim partnerem realizującym projekt), Instytut Badań nad Edukacją i Komunikacją Politechniki Śląskiej, Urząd Miejski w Bytomiu oraz Fundacja In Corpore w Katowicach. Konferencja ma charakter otwarty. Mogą wziąć w niej udział zarówno nauczyciele, jak i rodzice oraz wszyscy zainteresowani zagadnieniem dysleksji w nauczaniu języków obcych.
Formularz dostępny tutaj.
Program konferencji
Start: godzina 13.00
• 13.00-13.15 – uroczyste otwarcie
– Prof. Beata Pituła, Adam Fras, zastępca prezydenta, dr Iwona Sosnowska-Wieczorek
• 13.15-13.30 – prezentacja projektu ENGaGE
– Prof. Przemysław Gębal, mgr Sławomira Kołsut
(Instytut Badań nad Edukacją i Komunikacją Politechniki Śląskiej)
• 13.30-14.00 – wykład Dr Katarzyna Maria Bogdanowicz
• 14.00-14.15 – przerwa kawowa
• 14.15-14.45 – wykład - Dr David Gerlach (Philipps-Universität Marburg)
Niemieckie doświadczenia w edukacji osób w pracy z dysleksją
• 14.45-15.00 – wykład - Prof. Michele Daloiso (Università di Parma)
Włoskie doświadczenia w edukacji językowej osób z dysleksją
• 15.00-15.30 – otwarte forum dyskusyjne, spotkanie z ekspertami
• 15.30 – podsumowanie i zakończenie spotkania