• język migowy
  • BIP
Strona główna/Aktualności/Informacja, edukacja i promocja - jak mówić o (..)

Informacja, edukacja i promocja - jak mówić o rewitalizacji?

19 Listopada 2018



Jest kolejna publikacja projektu pilotażowego rewitalizacji. To podręcznik dla realizatorów projektów, który podpowiada, jakich narzędzi komunikacji użyć i kiedy to zrobić, by informacja o działaniach dotarła do jak największej grupy odbiorców.

Choć prace nad rewitalizacją (i przygotowaniem do tego procesu) trwają od kilku lat, trudno oprzeć się wrażeniu, że wiedza nie tylko mieszkańców Bytomia na ten temat jest dość pobieżna. Rewitalizacja jest procesem długotrwałym, a sama definicja rewitalizacji często kojarzona jest w niewłaściwy sposób. Przypomnijmy, to nie tylko remonty obiektów, ale przede wszystkim poprawa jakości życia i walka z wykluczeniem społecznym.

W ramach projektu pilotażowego rewitalizacji Bytom zobligowany został do opracowania "Planu działania w zakresie edukacji, komunikacji społecznej, partnerstwa inwestycyjnego i promocji rewitalizacji miasta Bytom". Na zlecenie Urzędu Miejskiego w Bytomiu, opracowała go agencja marketingowa MOMA. Przyznam, że na początku mnie też rewitalizacja kojarzyła się tylko z remontami budynków - mówi Marta Cała-Sturzbecher, specjalistka public relationsn agencji MOMA. Dopiero, kiedy wczytałam się w Gminny Program Rewitalizacji, uświadomiłam sobie, na ilu płaszczyznach się ona odbywa. Dobrze, że powstało takie opracowanie, ale cieszyłabym się bardzo, gdyby działania zawarte w podręczniku można byłoby wdrożyć.


Plan ma precyzyjnie określoną grupę odbiorców. Opisane działania kierowane są do: uczniów, mieszkańców obszarów rewitalizacji, przedsiębiorców, seniorów i przedstawicieli organizacji pozarządowych. Każda z tych grup potrzebuje innego narzędzia komunikacji, zarówno formy, jak i języka. Seniorzy czerpią wiedzę z tradycyjnych narzędzi, ulotek czy czasopism, ale do ludzi młodych warto dotrzeć wykorzystując na przykład urządzenia mobilne i portale społecznościowe, dlatego wymogiem zleceniodawcy (UM w Bytomiu) było stworzenie koncepcji aplikacji mobilnej, będącej przewodnikiem po rewitalizacji. Wszystkie działania są wycenione (wycena orientacyjna), co powinno ułatwić realizatorom poszczególnych projektów zaplanowanie kroków edukacyjno-promocyjnych. Podręcznik może być ułatwieniem i inspiracją także dla osób odpowiedzialnych za wdrażanie procesu rewitalizacji w innych miastach.

Nie ma co ukrywać, żeby taki plan miał szansę powodzenia, potrzebne są do tego pieniądze i sztab zaangażowanych w promocję rewitalizacji ludzi - mówi Mata Cała-Sturzbercher. W tytule planu zawarte są trzy kluczowe słowa: edukacja, partnerstwo i promocja. Bez tych trzech czynników zarówno rewitalizacja, jak i jej promocja, nie będą miały szans na powodzenie. Miasto to ludzie. Rewitalizacja jest dla nich. Ma zmienić ich sposób postrzegania otoczenia, nakłonić do zmiany życiowych postaw, a prowadzone w mieście działania muszą zyskać pełną akceptację mieszkańców.

 

"Plan działania w zakresie edukacji, komunikacji społecznej, partnerstwa inwestycyjnego i promocji rewitalizacji miasta Bytom" powstał w ramach projektu pilotażowego rewitalizacji „Bytom od nowa. Innowacyjne projekty mieszkaniowe i rozwój inicjatyw społecznych” realizowanego na zlecenie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, finansowanego z Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna.

do góry