III edycja „Horyzontów” – Międzypokoleniowe Spotkania Baletowe w Operze Śląskiej
28 Kwietnia 2025Opera Śląska w Bytomiu stała się miejscem wyjątkowego wydarzenia – trzeciej edycji przeglądu choreograficznego „Horyzonty”. Zorganizowany z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca przegląd zgromadził zarówno młodych, jak i doświadczonych artystów, tworząc przestrzeń do prezentacji talentów oraz międzypokoleniowej wymiany doświadczeń.
„Horyzonty” to nie tylko przegląd taneczny, ale także hołd dla wybitnych artystów, którzy na trwałe zapisali się w historii polskiej kultury. Podczas przeglądu prezentowane były różnorodne techniki tańca oraz choreografie do muzyki polskich kompozytorów, co pozwoliło ukazać bogactwo i różnorodność rodzimej sztuki baletowej. Wydarzenie stanowiło ważną platformę dla młodych twórców, umożliwiając im debiut na profesjonalnej scenie i rozwijanie własnego języka artystycznego.
Pierwsza część gali „Horyzontów” była prawdziwym świętem młodej choreografii i różnorodności stylów tanecznych. Na scenie Opery Śląskiej laureaci konkursu zaprezentowali jedenaście autorskich miniatur do muzyki polskich i światowych kompozytorów. Jury przyznało nagrody najbardziej wyróżniającym się twórcom.
Pierwsze miejsce zdobyła Mitsuki Noda za poruszający spektakl „Nigdy nie istnieliśmy”. Drugie miejsce ex aequo zajęli Wiktor Perdek za „Dice” oraz Alberto Pecetto za „Piwnicę snów”.
Wyróżnienia otrzymali: Giulia Roberto („Balanced contrast”), Anna Kmiecik-Sokalla („Danse macabre”), Lara Ern („Synesthesia”) oraz Magdalena Matejko („Mind zone”). Nagrodę publiczności, wyłonioną w głosowaniu przeprowadzonym podczas antraktu, zdobył Alberto Pecetto. Nagrody dla laureatów pierwszego i drugiego miejsca ufundował Prezydent Miasta Bytomia, Mariusz Wołosz, natomiast wyróżnienia oraz nagrodę publiczności przekazała Opera Śląska.
W drugiej części wieczoru odbył się premierowy spektakl „Ciała” w choreografii Grzegorza Pańtaka – uznanego tancerza, pedagoga i współtwórcy Kieleckiego Teatru Tańca. Pańtak, absolwent bytomskiej szkoły baletowej, od lat kształci kolejne pokolenia artystów, a jego najnowsza propozycja została entuzjastycznie przyjęta przez publiczność. Spektakl „Ciała” ukazał taniec jako uniwersalny język emocji i doświadczeń, przekraczający granice pokoleń i stylów.
