Elektromobilność to wyzwanie i szansa dla polskich miast. Bytom na Kongresie Nowej Mobilności
8 Października 2021Elektromobilność to już nie moda, ale światowy trend, który od kilku lat napędza motoryzację. Bez wątpienia elektromobilność ma przed sobą ogromne szanse rozwoju w związku z rosnącą świadomością wyzwań związanych ze zmianami klimatycznymi. W Łodzi trwa największy w Polsce, trzydniowy kongres branżowy poświęcony elektromobilności - Kongres Nowej Mobilności, który jest nie tylko okazją do zapoznania się z nowymi trendami w tej dziedzinie, ale również koncepcjami wykorzystania pojazdów z napędem elektrycznym w codziennym życiu. W Kongresie wzięli dzisiaj, 8 października udział prezydent Bytomia Mariusz Wołosz oraz jego zastępca Michał Bieda.
- Elektromobilność to nie tylko elektryczne samochody. To także transport szynowy i mikromobilność, na które chcemy kłaść nacisk w mieście i Metropolii. Dzięki ekologicznemu transportowi szynowemu mamy szansę na poprawę jakości życia w miastach, zmniejszenie emisji spalin oraz poziomu hałasu na drogach - mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz. - Samorządy dając przykład mieszkańcom, aby zachęcić ich do korzystania z pojazdów elektrycznych, powinny inwestować w niskoemisyjny transport publiczny - podkreśla prezydent Mariusz Wołosz.
Zielona energia w transporcie publicznym. To wyzwanie, przed którym stoją miasta
Podczas ostatniego dnia Kongresu Nowej Mobilności prezydent Mariusz Wołosz oraz jego zastępca Michał Bieda wzięli udział w panelu prezydenckim poświęconym „Koalicji polskich miast na rzecz czystego transportu”, w ramach którego nie tylko omówiono szanse i wyzwania stojące przed polskimi miastami w kontekście rozwoju elektromobilności, ale również rozmawiano o roli samorządów w kształtowaniu przyjaznych dla środowiska i mieszkańców systemów transportowych. Biorący udział w panelu prezydenci Bytomia, Rzeszowa, Sosnowca, Gdyni, Kielc czy Łodzi oraz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii debatowali na tematy związane ze strefami czystego transportu, inwestycji w komunikację autobusową opartą na autobusach elektrycznych, dekarbonizacji, paliwach alternatywnych, ale także ograniczenia natężenia ruchu drogowego oraz zakazu wjazdu najbardziej emisyjnych pojazdów do ścisłego centrum miast. Prelegenci kładli nacisk na edukację mieszkańców oraz zalety stosowania prototypowania rozwiązań komunikacyjnych przed wprowadzeniem docelowych zmian.

Elektromobilność to wyzwanie i szansa dla polskich miast. Bytom na Kongresie Nowej Mobilności
- W Bytomiu wdrażamy pierwsze rozwiązania związane z procesem uspokojenia ruchu samochodowego, zmniejszenia hałasu, a co za tym idzie również mniejszej emisji spalin. Nasze miasto uczestnicy w projekcie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którego celem było wprowadzenie prototypowego projektu zmiany organizacji ruchu na ul. Miarki, jednej z głównych ulic miasta - mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia - Warto dodać, że skuteczne wprowadzanie w życie programów związanych z elektromoblinością w polskich miastach jest uzależnione jednak od pomocy państwa oraz Unii Europejskiej. Z pewnością programem, który może pobudzić ten proces jest Fundusz Sprawiedliwej Transformacji, będący szansą nie tylko w przywracaniu funkcji obszarom poprzemysłowym, ale zwiększeniu skali rozwiązań w zakresie energii odnawialnej - podkreśla Michał Bieda.
Największy w Polsce kongres poświęcony elektromobilności
Wśród problemów i wyzwań, przed jakimi stoją polskie samorządy wymieniono także istniejące bariery utrudniające lub uniemożliwiające rozbudowę infrastruktury związane m.in. ze stacjami ładowania czy wymianą flot samorządowych na elektryczne. W trakcie debaty rozmawiano również o inwestycjach w wypożyczalnie skuterów, rowerów, hulajnóg oraz skutecznej promocji transportu zbiorowego wśród mieszkańców.
Przypomnijmy, że Kongres Nowej Mobilności to najważniejszy w Polsce kongres poświęcony elektromobilności. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele władz państwowych, wojewódzkich, samorządowych, koncernów energetycznych i paliwowych oraz operatorzy transportowi, ale również producenci pojazdów, firmy technologiczne i infrastrukturalne.