Bytom wsiądzie na rower metropolitalny
24 Lutego 2021Kilkaset rowerów i kilkadziesiąt stacji na terenie naszego miasta - to wstępne założenia Koncepcji Roweru Metropolitalnego opracowanej dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Nasze miasto zadeklarowało chęć włączenia się w to przedsięwzięcie, dzięki czemu Bytom dołączy do miast, w których mieszkańcy korzystają z sieci wypożyczalni rowerów.
- Wszystkie nasze działania związane z polepszeniem infrastruktury rowerowej czy też propagowaniem jazdy na dwóch kółkach, zawsze spotykały się z ogromnym zainteresowaniem rowerzystów. Mamy świadomość, że inicjatywa Roweru Metropolitalnego w Bytomiu jest gorąco wyczekiwana. Dlatego analizujemy rożne warianty jego funkcjonowania i szacujemy koszty wdrożenia systemu - mówi prezydent Mariusz Wołosz.
Jak działa rower miejski?
Rower Metropolitalny ma być siecią wypożyczalni jednośladów, w której będą obowiązywać spójne zasady dla wszystkich 41 miast i gmin tworzących GZM. Z opublikowanej niedawno Koncepcji Roweru Metropolitalnego wynika, że uruchomienie systemu możliwe będzie w połowie przyszłego roku lub na początku 2023 roku.
- Dzięki uruchomieniu Roweru Metropolitalnego chcemy, żeby mieszkańcy uzyskali szeroki dostęp do zdrowego i ekologicznego środka transportu. W ten sposób chcemy zachęcić do zmiany nawyków mobilnościowych, udowadniając wszystkim, że rower w mieście to znacznie efektywniejszy środek transportu na krótkie i średnie dystanse niż indywidualny samochód - mówi Marcin Dworak, oficer rowerowy GZM.
Rowerem po mieście kompaktowym
Głównym założeniem Roweru Metropolitalnego ma być podniesienie znaczenia roweru do rangi równorzędnego środka transportu, z którego mieszkańcy Metropolii będą korzystać nie tylko rekreacyjnie, ale przede wszystkim przemieszczać się na co dzień do pracy czy szkoły.
- Nasze miasto jest miastem kompaktowym, czyli takim, w którym odległości między miejscami mieszkania, pracy, nauki, usług i wypoczynku są niewielkie. Wiele z tych tras można z powodzeniem odbyć na rowerze, dlatego, gdy tylko rozpoczną się prace projektowe z GZM, będziemy dokładnie określać zapotrzebowanie, ostateczną ilość rowerów i rozmieszczenie stacji - mówi Paweł Wittich, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów.
Pierwszy krok - znakowanie tras rowerowych
Pod koniec ubiegłego roku Miejski Zarząd Dróg i Mostów oraz Wydział Inżynierii Środowiska zakończyły pierwszy etap wymiany oznakowania szlaku rowerowego nr 6 i 20 biegnącego od granicy z Tarnowskimi Górami do Miechowickiej Ostoi Leśnej. To był ważny krok, który zrealizowano w ramach prac związanych z poprawą infrastruktury rowerowej na terenach zielonych naszego miasta. W tym roku oznakowane zostaną inne trasy, którymi poruszają się rowerzyści.
Jak to robią inne miasta?
Jak zaznaczają przedstawiciele GZM przy tworzeniu Roweru Metropolitalnego, wykorzystane zostanie doświadczenia innych polskich i europejskich samorządów, w których funkcjonują systemy roweru miejskiego. Rozważane są różne formuły biznesowo-organizacyjne, w tym np. model współpracy w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Metropolitalne elektryczne „koła”
Przypomnijmy, że dokładnie rok temu do Bytomia trafiło 10 miejskich rowerów elektrycznych przekazanych w ramach realizowanego przez GZM programu Metropolia przyjazna rowerom. Nowe nabytki służą urzędnikom, strażnikom miejskim i policjantom.
- Czas, by na rower wsiadł cały Bytom. W innych miastach systemy rowerów miejskich działają od lat, dla Bytomia będzie to nowość, na którą czekają entuzjaści jazdy na dwóch kółkach i ci , którym bliskie są rozwiązania przyjazne dla środowiska i zwiększające świadomość ekologiczną - mówi prezydent Mariusz Wołosz.
Pojezierze Bytomskie, czyli rozwój ruchu turystycznego
Bytom ze swoimi rozległymi terenami zielonymi, to doskonałe miejsce na rower. Potencjał leży też w terenach pogórniczych i innych nieużytkach, co dostrzegli autorzy projektu utworzenia Pojezierza Bytomskiego - atrakcyjnego turystycznie obszaru oferującego szeroki wachlarz możliwości rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców miasta, podregionu bytomskiego oraz regionu.
- Złożony przez nas do dofinansowania w ramach Krajowego Planu Odbudowy ze środków Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, projekt zakłada m.in. zagospodarowanie największego zalewiska w Bytomiu, czyli stawu Brandka oraz włączenie go do sieci ścieżek rowerowych i pieszych (z sąsiadującym lasem bytomskim) - mówi Paweł Wittich.
Projekt przewiduje też wyznaczenie tras rowerowych między Bytomiem a Tarnowskimi Górami, na których szlaku znalazłyby się cenne przyrodniczo i historycznie miejsca takie jak Rezerwat Segiet, Miechowicka Ostoja Leśna, osiedla robotnicze, czy wiele innych zabytków postidustraialnych. - Szacujemy się, że do wybudowania sieci ścieżek pieszo-rowerowych konieczna będzie adaptacja istniejącej i budowa nowej infrastruktury o łącznej długości ok. 100 km. Obecnie czekamy na decyzję o dofinansowaniu.
Podobne wiadomości:
- Ogrody Deszczowe GZM - nabór do programu 2025-04-25
- 1,5 mln zł na remont łazienek w DPS dla Dorosłych 2025-04-08
- 650 tys. zł pozyskane z GZM na adaptację pomieszczeń na kuchnię i jadalnię w SP nr 43 w Stolarzowicach 2025-04-01
- Ruszyła warta prawie 10,7 mln zł przebudowa ulicy Cyryla i Metodego w Łagiewnikach 2025-03-28
- Miasto pozyskało prawie 4,4 mln zł na przebudowę ważnych skrzyżowań tramwajowych 2025-03-26
- Metrorower elektryczny. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ruszyła z wypożyczalnią 2025-03-03
- Rusza budowa ulicy Wiejskiej. Będą zmiany w organizacji ruchu 2025-02-24
- Ponad 15,8 mln zł dofinansowania z GZM na realizację 12 inwestycji 2025-01-24
- Czym oddycha Bytom. Trwa kampania pomiarowa zanieczyszczeń komunikacyjnych 2025-01-08
- Świąteczno-noworoczne zmiany w rozkładach jazdy autobusów i tramwajów 2024-12-23