• język migowy
  • BIP
Strona główna/Aktualności/Bytom wsiądzie na rower metropolitalny

Bytom wsiądzie na rower metropolitalny

24 Lutego 2021

Kilkaset rowerów i kilkadziesiąt stacji na terenie naszego miasta  - to wstępne założenia Koncepcji Roweru Metropolitalnego opracowanej dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Nasze miasto zadeklarowało chęć włączenia się w to przedsięwzięcie, dzięki czemu Bytom dołączy do miast, w których mieszkańcy korzystają z sieci wypożyczalni rowerów.

- Wszystkie nasze działania związane z polepszeniem infrastruktury rowerowej czy też propagowaniem jazdy na dwóch kółkach, zawsze spotykały się z ogromnym zainteresowaniem rowerzystów. Mamy świadomość, że inicjatywa Roweru Metropolitalnego w Bytomiu jest gorąco wyczekiwana. Dlatego analizujemy rożne warianty jego funkcjonowania i szacujemy koszty wdrożenia systemu - mówi prezydent Mariusz Wołosz.

Jak działa rower miejski?

Rower Metropolitalny ma być siecią wypożyczalni jednośladów, w której będą obowiązywać spójne zasady dla wszystkich 41 miast i gmin tworzących GZM. Z opublikowanej niedawno Koncepcji Roweru Metropolitalnego wynika, że uruchomienie systemu możliwe będzie w połowie przyszłego roku lub na początku 2023 roku.  

- Dzięki uruchomieniu Roweru Metropolitalnego chcemy, żeby mieszkańcy uzyskali szeroki dostęp do zdrowego i ekologicznego środka transportu. W ten sposób chcemy zachęcić do zmiany nawyków mobilnościowych, udowadniając wszystkim, że rower w mieście to znacznie efektywniejszy środek transportu na krótkie i średnie dystanse niż indywidualny samochód - mówi Marcin Dworak, oficer rowerowy GZM.

Rowerem po mieście kompaktowym

Głównym założeniem Roweru Metropolitalnego ma być podniesienie znaczenia roweru do  rangi równorzędnego środka transportu, z którego mieszkańcy Metropolii będą korzystać nie tylko rekreacyjnie, ale przede wszystkim przemieszczać się na co dzień do pracy czy szkoły.

- Nasze miasto jest miastem kompaktowym, czyli takim, w którym odległości między miejscami mieszkania, pracy, nauki, usług i wypoczynku są niewielkie. Wiele z tych tras można z powodzeniem  odbyć na rowerze, dlatego, gdy tylko rozpoczną się prace projektowe z GZM, będziemy dokładnie określać zapotrzebowanie, ostateczną ilość rowerów i rozmieszczenie stacji - mówi Paweł Wittich, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów.

Pierwszy krok - znakowanie tras rowerowych

Pod koniec ubiegłego roku Miejski Zarząd Dróg i Mostów oraz Wydział Inżynierii Środowiska zakończyły pierwszy etap wymiany oznakowania szlaku rowerowego nr 6 i 20 biegnącego od granicy z Tarnowskimi Górami do Miechowickiej Ostoi Leśnej. To był ważny krok, który zrealizowano w ramach prac związanych z poprawą infrastruktury rowerowej na terenach zielonych naszego miasta. W tym roku oznakowane zostaną inne trasy, którymi poruszają się rowerzyści.

Oznakowana trasa rowerowa

Jak to robią inne miasta?

Jak zaznaczają przedstawiciele GZM przy tworzeniu Roweru Metropolitalnego, wykorzystane zostanie doświadczenia innych polskich i europejskich samorządów, w których funkcjonują systemy roweru miejskiego. Rozważane są różne formuły biznesowo-organizacyjne, w tym np. model współpracy w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

Metropolitalne elektryczne „koła”

Przypomnijmy, że dokładnie rok temu do Bytomia trafiło 10 miejskich rowerów elektrycznych przekazanych w ramach realizowanego przez GZM programu Metropolia przyjazna rowerom. Nowe nabytki służą urzędnikom, strażnikom miejskim i policjantom.

Rowery elektryczne przekazane Bytomiowi przez Górnośląsko-Zagłebiowską Metropolię

- Czas, by na rower wsiadł cały Bytom. W innych miastach systemy rowerów miejskich działają od lat, dla Bytomia będzie to nowość, na którą czekają entuzjaści jazdy na dwóch kółkach i ci , którym bliskie są rozwiązania przyjazne dla środowiska i zwiększające świadomość ekologiczną - mówi prezydent Mariusz Wołosz.

Pojezierze Bytomskie, czyli rozwój ruchu turystycznego

Bytom ze swoimi rozległymi terenami zielonymi, to doskonałe miejsce na rower. Potencjał leży też w terenach pogórniczych i innych nieużytkach, co dostrzegli autorzy projektu utworzenia Pojezierza Bytomskiego - atrakcyjnego turystycznie obszaru oferującego szeroki wachlarz możliwości rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców miasta, podregionu bytomskiego oraz regionu.

- Złożony przez nas do dofinansowania w ramach Krajowego Planu Odbudowy ze środków Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, projekt zakłada m.in. zagospodarowanie największego zalewiska w Bytomiu, czyli stawu Brandka oraz włączenie go do sieci ścieżek rowerowych i pieszych (z sąsiadującym lasem bytomskim) - mówi Paweł Wittich.

Projekt przewiduje też wyznaczenie tras rowerowych między Bytomiem a Tarnowskimi Górami, na których szlaku znalazłyby się cenne przyrodniczo i historycznie miejsca  takie jak Rezerwat Segiet, Miechowicka Ostoja Leśna, osiedla robotnicze, czy wiele innych zabytków postidustraialnych.  - Szacujemy się, że do wybudowania sieci ścieżek pieszo-rowerowych konieczna będzie adaptacja istniejącej i budowa nowej infrastruktury o łącznej długości ok. 100 km. Obecnie czekamy na decyzję o dofinansowaniu.

Podobne wiadomości:

do góry