7 mln zł z Unii Europejskiej na budowę centrum przesiadkowego Stroszek
30 Maja 2025Miasto Bytom podpisało w czwartek 29 maja umowę na unijne dofinansowanie pierwszego z trzech planowanych centrów przesiadkowych kwotą 7 milionów złotych. Dzięki tym funduszom komunikacja publiczna w Stroszku zostanie znacznie usprawniona. Przetarg na realizację inwestycji w formule „zaprojektuj – wybuduj” zostanie ogłoszony już za kilka tygodni.
Pozyskane środki zewnętrzne pochodzą ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach Funduszy Europejskich dla Śląskiego na lata 2021-2027. Centrum przesiadkowe w Stroszku będzie zlokalizowane przy ul. Strzelców Bytomskich, w bezpośrednim sąsiedztwie wiaduktu, przez który przebiega linia kolejowa i nowego przystanku kolejowego.
– Podjęliśmy decyzję, że pierwsze z centrów przesiadkowych w Stroszku zrealizujemy w odrębnym postępowaniu przetargowym, bo mamy już na ten cel pozyskane finansowanie – tłumaczy Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia. – Od kilku tygodni funkcjonuje w Stroszku przystanek kolejowy, dlatego chcemy, aby możliwie szybko również pozostałe środki transportu publicznego oraz komunikacja piesza i rowerowa były w tym miejscu skumulowane – dodaje.
Wszystko w jednym miejscu
Zgodnie z zapisami programu funkcjonalno- użytkowego w okolicy pętli autobusowej w tym miejscu ma powstać niewielki obiekt przeznaczony na budynek socjalny dla kierowców. Przy przystankach tramwajowych na zakończeniu peronu zaproponowano zadaszoną wiatę przystankową przeznaczoną dla pasażerów oczekujących na tramwaj. Dla pasażerów poruszających się na rowerach zaproponowano natomiast wiaty rowerowe oraz stojaki w systemie Bike & Ride. Zgodnie z PFU wykonawca zaprojektuje też miejsca postojowe, w tym przeznaczone dla osób z niepełnosprawnością oraz miejsca krótkiego zatrzymania Kiss & Ride.
– Realizacja tej inwestycji na pewno poprawi komfort pasażerów. Powinna też skrócić czas podróży i zachęcać do wybrania transportu zbiorowego zamiast auta. A to oczywiście w trosce o nasze zdrowie, ekologię i ochronę środowiska – podkreśla Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.
Cała inwestycja w Stroszku będzie kosztował ponad 9 mln zł.
Dwa kolejne centra nieco później
Budowa trzech centrów przesiadkowych: na pl. Wolskiego, właśnie w Stroszku i w Karbiu to inwestycja, dzięki której poprawi się funkcjonowanie komunikacji publicznej w Bytomiu. Miasto w oparciu o założenia powstałego w czerwcu 2024 roku programu funkcjonalno-użytkowego, złożyło dwa wnioski o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Umowa na pierwsze z tych dofinansowań została właśnie podpisana. Drugi wniosek, poza środkami z ZIT, ma być sfinansowany z Programu FEnIKS Fundusze Europejskiej na Klimat, Infrastrukturę, Środowisko 2021-2027 w kwocie prawie 41 mln zł. Obecnie wniosek znajduje się w ocenie merytorycznej i decyzja o tym, czy te pieniądze ostatecznie do Bytomia trafią zapadnie najpewniej jesienią.
Na podstawie analiz funkcjonalności centrów przesiadkowych i technologii ich budowy zawartych w programie funkcjonalno-użytkowym, wstępny koszt budowy trzech centrów przesiadkowych w Bytomiu został oszacowany na około 70 mln zł.
Konsultacje i warsztaty
Miejski Zarząd Dróg i Mostów przed opracowaniem założeń projektowych do programu funkcjonalno-użytkowego oraz ogłoszeniem przetargu na „Opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla zadania „Mobilna Metropolia – Budowa Centrów Przesiadkowych na terenie Gminy Bytom” skonsultował powstałe koncepcje z przedstawicielami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Tramwajów Śląskich oraz PKP Polskimi Liniami Kolejowymi.
Koncepcja budowy centrów przesiadkowych w Bytomiu była również tematem warsztatów, w których udział wzięli studenci i nauczyciele akademiccy z Wydziałów Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach i Uniwersytetu Technicznego w czeskiej Ostrawie.
Bytomski projekt „Mobilna Metropolia – budowa Centrów Przesiadkowych na terenie gminy Bytom” jest jednym z kilkunastu projektów miast Metropolii wpisanych na listę projektów zintegrowanych realizujących cele Strategii Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027, z perspektywą do 2030 roku, który w czerwcu 2023 uzyskał już pozytywną opinię Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w zakresie możliwości współfinansowania tych projektów w ramach programu FEnIKS /Fundusze Europejskiej na Klimat, Infrastrukturę, Środowisko 2021-2027.