Strona główna/Dla mieszkańca/Dla niepełnosprawnych/Informacja o działalności (ETR) - tekst łatwy do czytania

Informacja o działalności (ETR) - tekst łatwy do czytania

Informacja o zakresie działalności Urzędu – tekst łatwy do czytania i zrozumienia (ETR) - Urząd Miejski w Bytomiu


Urząd Miejski w Bytomiu, czyli w skrócie Urząd, znajduje się przy ulicy Parkowej 2 w Bytomiu. W tym budynku pracują Prezydent Miasta i urzędnicy.

Urząd Miejski w Bytomiu znajduje się również przy ul. Smolenia 35. W tym budynku pracują Skarbnik Miasta i urzędnicy. 

W budynku przy Rynek 7 (parter) w Biurze Promocji Bytomia znajduje się punkt informacji turystycznej. W budynku przy placu Jana III Sobieskiego 3 mieści się Wydział Organizacji Pozarządowych, gdzie można dowiedzieć się jak założyć stowarzyszenie czy fundację.

W budynku przy ul. Łużyckiej 21 mieści się Wydział Zarządzania Kryzysowego.

Prezydent jest kierownikiem Urzędu. Prezydentem Bytomia jest Mariusz Wołosz.

Prezydentowi w pracy pomagają Zastępcy Prezydenta, Sekretarz Miasta, Skarbnik Miasta i inni pracownicy urzędu.

Czym zajmuje się urząd?

W Urzędzie możesz:

  • zameldować się, czyli zgłosić to, gdzie mieszkasz,
  • wyrobić dowód osobisty,
  • zgłosić, gdy urodzi się dziecko,
  • otrzymać akt zgonu i akt urodzenia,
  • wziąć ślub cywilny,
  • zapłacić lokalne podatki, w tym podatek od nieruchomości, czyli gruntów, budynków, budowli oraz ich części, na przykład mieszkań,
  • zapłacić lokalne opłaty, na przykład opłatę za wywóz śmieci,
  • zgłosić prowadzenie własnej firmy.

Urząd ma też inne zadania:

  • obsługuje różne wybory, na przykład na Prezydenta Polski, wybory do Sejmu i Senatu, do Parlamentu Europejskiego,
  • zarządza miastem w trudnych sytuacjach, na przykład w czasie powodzi lub suszy,
  • realizuje przyjęty przez Radę Miejską budżet,
  • prowadzi ewidencję ludności,
  • robi remonty i buduje nowe potrzebne miastu budynki,
  • buduje i naprawia drogi gminne, chodniki,
  • dba o przyrodę i zieleń w mieście,
  • zajmuje się wywożeniem śmieci z miasta,
  • dba o czystość i porządek,
  • dba o zabytki,
  • współpracuje z organizacjami pozarządowymi.

Kontakt z pracownikami Urzędu

Urząd jest otwarty od poniedziałku do piątku w godzinach:

  • w poniedziałek od 7.30 do 17.30,
  • we wtorek, środę, czwartek i piątek od 7.30 do 15.00,
  • raz w miesiącu organizowana jest robocza sobota w wydziale: Komunikacji i Spraw Obywatelskich w godzinach od 9.00 do 13.00.

Jak można załatwić sprawy w Urzędzie?

  • Można napisać pismo i wysłać na adres:Urząd Miejski w Bytomiuul. Parkowa 241-902 Bytom,
  • Można napisać pismo i przynieść do kancelarii lub Punktu Informacyjnego, który znajduje się na parterze, przy wejściu głównym. Jest czynne tak jak cały urząd. 

To miejsce, gdzie zostawisz pisma i dokumenty. W Punkcie Informacyjnym możesz zapytać, gdzie załatwisz swoją sprawę.

  • Można napisać wiadomość i wysłać na adres e-mail: Musisz mieć Internet i konto poczty elektronicznej. Poczta elektroniczna to poczta, z której możesz korzystać w komputerze, tablecie lub w telefonie komórkowym,
  • Można napisać pismo i wysłać za pomocą platformy ePUAP. ePUAP to skrót nazwy: Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Platforma ePUAP to taki specjalny rodzaj poczty elektronicznej. Musisz mieć Internet i konto na platformie ePUAP. Aby wysłać pismo musisz wejść na stronę internetową platformy ePUAP: /UM-Bytom/skrytka - Elektroniczna Skrzynka Podawcza:
  • Adres do e-Doręczeń: AE:PL-16527-12831-GCECH-14,
  • Można zadzwonić na numer 32 281 20 51,
  • Można przyjść do Urzędu w godzinach pracy Urzędu i spotkać się z pracownikiem.

Jak trafić do Urzędu?

  • Można przyjechać do nas tramwajem lub autobusem,
  • Można przyjechać do nas samochodem.

Przy Urzędzie jest bezpłatny parking dla osób posiadających kartę parkingową dla osób niepełnosprawnych. Możesz zaparkować na miejscu dla osoby z niepełnosprawnością. Takie miejsce parkingowe ma specjalny znak. Na znaku jest litera P, koperta i symbol osoby z niepełnosprawnością. Miejsce parkingowe jest pomalowane na kolor niebieski.

Czy Urząd jest dostosowany dla osób z niepełnosprawnością?

Opis dostępności poszczególnych budynków Urzędu znajduję się w Deklaracji dostępności .

Wszystkie informacje o mieście można znaleźć na stronach internetowych: www.bytom.pl

Informację sporządzono zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

do góry