Uchwała reklamowa - jakie zmiany wprowadza w mieście
W poniedziałek, 30 stycznia 2023 roku radni Rady Miejskiej w Bytomiu podjęli uchwałę w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń w Bytomiu. Celem uchwały reklamowej, jest wprowadzenie ładu przestrzennego w mieście a równocześnie umożliwienie przedsiębiorcom dotarcia z informacją do klientów. Uchwałę reklamową poprzedziły nie tylko konsultacje społeczne, ale również spotkania z mieszkańcami, przedsiębiorcami, a także spacery terenowe oraz badania ankietowe.
Jakie zmiany wprowadza uchwała reklamowa?
W uchwale reklamowej miasto zostało podzielone na trzy strefy: wrażliwą /Śródmieście oraz najbardziej cenne zabytkowo obszary miasta/, przyrodniczą /tereny zielony w Bytomiu/ oraz komercyjną /pozostałe rejony miasta/. Zapisy uchwały różnią się w zależności od usytuowania poszczególnych nośników reklamowych w każdej z trzech stref.
Najważniejsze zmiany, jakie wprowadza uchwała reklamowa dotyczą szyldów i reklam. W tym przypadku uchwała wyraźnie rozgranicza możliwości stosowania reklam w strefie wrażliwej i przyrodniczej oraz komercyjnej. Tym samym w strefie wrażliwej i przyrodniczej przepisy określają dopuszczalne liczby i wymiary szyldów na budynkach i ograniczają lokalizację szyldów do kondygnacji parteru, witryn oraz strefy wejściowej do budynku. Istotną i ważną kwestią, jaką zapisano w uchwale jest dopuszczenie możliwości zachowania szyldów historycznych w pierwotnych lokalizacjach.
Z kolei w strefie komercyjnej wprowadzono identyczne zapisy, jak w przypadku strefy wrażliwej i przyrodniczej, rozszerzając je jednak o: możliwość stosowania większego formatu szyldów w przypadku wolnostojących budynków handlowych, usługowych, produkcyjnych oraz stacji benzynowych, a także możliwość montażu pylonów, totemów i masztów flagowych o określonych wymiarach.
Ważne zmiany zaszły również w stosunku do tablic reklamowych. Tutaj również w uchwale określono różne wymagania dla poszczególnych stref. Wprowadzono w strefie wrażliwej i przyrodniczej nie tylko ograniczenia związane z wymiarami reklam, ale też ograniczenia dotyczące lokowania poszczególnych typów reklam w przestrzeni publicznej. Przykładowo, uchwała wprowadza zakaz instalowania wolnostojących billboardów w strefie wrażliwej. Zakazuje też umieszczania migających reklam świetlnych w strefie wrażliwej oraz wprowadza zakaz umieszczania na budynkach pod ochroną konserwatorską w Śródmieściu naściennych reklam wielkoformatowych. W przypadku strefy przyrodniczej również wprowadzone są ograniczenia dotyczące instalowania reklam wielkoformatowych, masztów flagowych, reklam o wyświetlanej treści.
W strefie komercyjnej dopuszczono dla wolnostojących budynków handlowych, usługowych, produkcyjnych oraz stacji benzynowych możliwość stosowania reklam na tych budynkach, a także ulokowania pylonów, totemów i masztów flagowych. W uchwale znajdują się także szczegółowe zapisy dotyczące dopuszczalnych wymiarów i parametrów reklam wielkoformatowych i billboardów.
Uchwała wprowadza również określone zalecenia dla ogródków gastronomicznych. Restauratorzy powinni stosować ujednoliconą kolorystykę i określone materiały w ogródkach gastronomicznych oraz jednolity wystrój w ramach jednej kawiarenki. Ogródki usytuowane w strefie wrażliwej - czyli m.in. na bytomskim Rynku - powinny być wyposażone w stoliki i krzesła wykonane z drewna, metalu lub wysokiej jakości tworzyw sztucznych, powinny być ozdobione wyłącznie naturalną zielenią, a parasole i markizy stanowiące zadaszenie ogródków powinny mieć biały, beżowy, kremowy lub ciemnozielony kolor. Oprócz tego, w ogródkach gastronomicznych wprowadzony został zakaz lokalizowania automatów do gier zręcznościowych. Nieco mniej restrykcyjne zalecenia dotyczą stylistyki i kolorystyki ogródków gastronomicznych w strefach komercyjnej i przyrodniczej.
Zmiany nie od razu. Będą okresy dostosowawcze
Wprowadzone w uchwale reklamowej zmiany nie od razu wejdą w życie. Aby umożliwić dokonanie niezbędnych zmian i dostosowanie reklam do nowej uchwały, wprowadzono okresy dostosowawcze. W przypadku siatek i banerów reklamowych czas na dostosowanie się do nowych zapisów uchwały wynosi 12 miesięcy, szyldów - 2 lata. W przypadku pozostałych tablic reklamowych i urządzeń - w strefie wrażliwej 5 lat, a w strefach komercyjnej i przyrodniczej - 8 od daty wejścia w życie uchwały reklamowej.
Zmiany możliwe dzięki ustawie krajobrazowej
Ustawa krajobrazowa, która weszła w życie we wrześniu 2015 roku wprowadziła szereg nowych rozwiązań, mających na celu ochronę krajobrazu i ładu przestrzennego. Przede wszystkim dała jednak możliwość ustalania przez samorządy zasad i warunków sytuowania szyldów, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów, z jakich nośniki reklamowe mogą być wykonane. Ustawa uprawnia samorządy także do wprowadzenia i egzekwowania kar za niestosowanie się do przepisów.
Format | Data publikacji | Nazwa pliku (kliknij aby pobrać) | Pobierz | Zobacz |
---|---|---|---|---|
Kategoria: Pliki | ||||
2024-08-27 |
Uchwała NR LXXIII_931_23 Rady Miejskiej w Bytomiu z dnia 30 stycznia 2023 r. w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych
ilość pobrań: 359
|
Uchwała NR LXXIII_931_23 Rady Miejskiej w Bytomiu z dnia 30 stycznia 2023 r. w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych 23.82MB | zobacz | |
jpg | 2024-08-27 |
Załącznik nr 1
ilość pobrań: 239
|
Załącznik nr 1 35.36MB | zobacz |
jpg | 2024-08-27 |
Załącznik do załącznik nr 2.
ilość pobrań: 211
|
Załącznik do załącznik nr 2. 7.81MB | zobacz |